Współczesne metody oceny rozwoju biologicznego.pdf

(354 KB) Pobierz
2011-10-23
WSPÓŁCZESNE METODY OCENY ROZWOJU BIOLOGICZNEGO DZIECI
I MŁODZIEŻY
Ocena wydolności wysiłkowej
i sprawności motorycznej
1
Prof. dr hab. n. med. D. Chlebna-Sokół
Klinika Propedeutyki Pediatrii
i Chorób Metabolicznych Kości
Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
ROZWÓJ BIOLOGICZNY
To wieloetapowy proces ciągłych przemian biologicznych, jakie zachodzą w
rozwijającym się organiźmie, charakteryzujący się powiększaniem wymiarów i masy
ciała oraz doskonaleniem struktury i funkcji narządów wewnętrznych i układów
(WZRASTANIE, RÓŻNICOWANIE, DOJRZEWANIE)
2
3
ONTOGENEZA –to rozwój indywidualny (osobniczy) od chwili poczęcia do śmierci;
obejmuje okres prenatalny i postnatalny:
• faza rozwoju progresywnego (dzieci i młodzieży)
• faza względnej stabilizacji
• faza starości (regresu)
4
• auksologia – nauka o rozwoju
• auksopatia –zaburzenia rozwoju, nieprawidłowości (od:auksein –grec.: rosnąć,
rozwijać się)
• tempo rozwoju –to szybkość rozwoju cechy w jednostce czasu; ocenia się przyrosty
(lub obniżenie) wartości cechy w kolejnych badaniach
• rytm rozwoju –to występujące okresowo przyśpieszenie lub zwalnianie tempa rozwoju
UWARUNKOWANIA ROZWOJU BIOLOGICZNEGO
• Czynniki endogenne genetyczne (determinanty)
• Czynniki endogenne paragenetyczne (stymulatory)
• Czynniki egzogenne czyli środowiska zewnętrznego (modyfikatory)
CZYNNIKI ENDOGENNE GENETYCZNE
- w sposób nieodwracalny decydują o rozwoju
Uwarunkowania:
• rodzaju płci
• koloru oczu
• typu budowy
• koloru skóry
• cech psychicznych
• tempa i rytmu rozwoju (najsilniej zdeterminowany jest rozwój tkanki kostnej, oraz siła
i czas reakcji)
• wydolności wysiłkowej i innych
5
6
1
Genetyczne uwarunkowania szeregu chorób, takich jak:
• hemofilia
• mukowiscydoza
• „bloki metaboliczne” –dot. przemiany białkowej, węglowodanowej, tłuszczowej
i wapniowo-fosforanowej
CZYNNIKI ENDOGENNE PARAGENETYCZNE
Tworzą właściwości środowiska śródmacicznego
2
7
1
774106254.051.png 774106254.062.png 774106254.073.png 774106254.075.png 774106254.001.png 774106254.002.png 774106254.003.png 774106254.004.png 774106254.005.png 774106254.006.png 774106254.007.png 774106254.008.png 774106254.009.png 774106254.010.png 774106254.011.png 774106254.012.png 774106254.013.png
2011-10-23
Tworzą właściwości środowiska śródmacicznego
i wpływają na rozwijający się zarodek i płód
Są to:
• stan zdrowia i aktywność procesów metabolicznych matki
• tryb życia
• sposób odżywiania się w ciąży
• nałogi
• wiek i liczba poprzednich ciąż
Poza tym:
• zakażenia wirusowe
• bakteryjne i pierwotniakowe
• leki i substancje chemiczne oddziaływujące przez łożysko
• promieniowanie
• stany niedoborowe (białkowe, witaminowe, sole mineralne np. Fe, Se, Mg, Ca…)
CZYNNIKI EGZOGENNE CZYLI ŚRODOWISKA ZEWNĘTRZNEGO
(BIOKULTUROWE)
1. Biogeograficzne czyli modyfikatory środowiska przyrodniczego:
• ukształtowanie terenu
• klimat
• zasoby i skład wody
• skład powietrza
• flora
• fauna
• pasożyty
• bakterie
• wirusy
2. Społeczno-ekonomiczne czyli modyfikatory kulturowe:
• sposób odżywiania
• warunki bytowe (wysokość zarobków i warunki życia) i sanitarno-higieniczne
• poziom wykształcenia i kultury rodziców oraz wychowawców
• tradycje społeczne i zwyczaje, w tym zakazy religijne, mające wpływ na sposób
wychowania dziecka
CZYNNIKI EGZOGENNE CZYLI ŚRODOWISKA ZEWNĘTRZNEGO
(BIOKULTUROWE) c.d.
3. Aktywność własna:
tu m. in.
• aktywność fizyczna (sport) –wpływ na skład ciała
• aktywność własna psycho-społeczna (kształtowanie rozwoju umysłowego)
8
9
SPONTANICZNA AKTYWNOŚĆ RUCHOWA
jest przejawem naturalnej potrzeby ruchu –czynnika stymulującego rozwój
biologiczny
dziecka (właściwości morfologiczne,
czynnościowe i psychiczne)
oraz sprawność motoryczną
10
11
Spontaniczna aktywność ruchowa
i potrzeba ruchu obniża się z wiekiem.
Jest największa (liczba godzin dziennie)
w wieku przedszkolnym, natomiast najmniejsza - w okresie pokwitania
12
Zwiększona aktywność ruchowa powoduje:
2
774106254.014.png 774106254.015.png 774106254.016.png 774106254.017.png 774106254.018.png 774106254.019.png 774106254.020.png 774106254.021.png 774106254.022.png 774106254.023.png 774106254.024.png 774106254.025.png 774106254.026.png
2011-10-23
Zwiększona aktywność ruchowa powoduje:
- wyraźny przyrost masy tkanek aktywnych (głównie mięśni)
- obniżenie ogólnej ilości tkanki tłuszczowej
13
Aktywność ruchowa w każdym okresie życia stymuluje czynność komórek kostnych
(powstawanie kolagenu, transport jonów), poprzez:
- zwiększenie ukrwienia tkanki kostnej
- wywołanie efektu piezoelektrycznego
na płaszczyznach kryształów
14
Badania niektórych autorów wykazały wyższe tempo wzrastania (przyrosty wysokości
ciała) u dzieci uprawiających systematycznie zwiększoną aktywność ruchową
15
Przewlekłe obciążenie nadmiernym wysiłkiem fizycznym, zwłaszcza w okresie
pokwitania, może prowadzić do zahamowania tempa wzrastania i niższej ostatecznej
wysokości ciała
16
Niekorzystny wpływ na wzrastanie dziecka (czynność chrząstki wzrostowej) posiadają
następujące dyscypliny sportowe: boks, zapasy, kolarstwo, podnoszenie ciężarów,
piłka nożna
17
Zwiększona, systematycznie uprawiana aktywność ruchowa wpływa na:
- poprawę wydolności wysiłkowej
- zwiększenie sprawności motorycznej
- wzrost siły mięśniowej
- adaptację wysiłkową układu krążenia i oddechowego
- korzystny skład masy ciała
- prawidłowe kształtowanie się postawy ciała
18
Określenie aktualnego poziomu wzrastania
i dojrzewania dziecka czyli stanu rozwoju
w momencie badania
19
Ocena tempa wzrastania i dojrzewania czyli rozwoju jako procesu dynamicznego –
możliwa przez kontrole rozwoju
20
Prawidłowe oznaczenie WSKAŹNIKÓW ROZWOJU:
- somatometrycznych
- dojrzewania organizmu
21
Właściwa interpretacja uzyskanych wyników przez ich porównanie
z odpowiednim BIOLOGICZNYM UKŁADEM ODNIESIENIA (normą rozwojową,
fizjologicznym wzorcem)
22
WIEK ROZWOJOWY (FIZJOLOGICZNY)
oznacza stopień zaawansowania we wzrastaniu i dojrzewaniu łącznie, mierzony
szybkością procesów biologicznych
23
Najczęściej stosowane kryteria oceny
3
774106254.027.png 774106254.028.png 774106254.029.png 774106254.030.png 774106254.031.png 774106254.032.png 774106254.033.png 774106254.034.png 774106254.035.png 774106254.036.png 774106254.037.png 774106254.038.png 774106254.039.png 774106254.040.png 774106254.041.png 774106254.042.png 774106254.043.png 774106254.044.png
2011-10-23
Najczęściej stosowane kryteria oceny
WIEKU ROZWOJOWEGO:
- wiek morfologiczny (somatyczny)
- wiek kostny (dojrzałość szkieletowa)
- wiek wtórnych cech płciowych
- wiek zębowy
WSKAŹNIKI MORFOLOGICZNE
rozwoju biologicznego (SOMATOMETRYCZNE):
• masa ciała
• wysokość (długość) ciała, długość kończyny górnej
i dolnej, długość tułowia
• obwody: głowy, klatki piersiowej, ramienia, uda
• szerokości: barków, bioder, klatki piersiowej, łokcia, kolana
• grubość fałdów skórno-tłuszczowych
BIOLOGICZNE UKŁADY ODNIESIENIA:
• tablice wartości średnich i centylowych
• siatki centylowe i standardowe
• siatki proporcji i harmonii rozwoju
• wskaźniki proporcji ciała
• morfogramy
• siatki uwzględniające wartości cech somatycznych rodziców (normy grupowe)
WIEK KOSTNY (SZKIELETOWY)
Odzwierciedla zaawansowanie kośćca w dojrzewaniu; oceniany jest na podstawie:
czasu pojawienia się
i wielkości wtórnych jąder kostnienia, kształtu kości, zrastania się nasad z trzonami
w odniesieniu do standardów
radiologicznych lub skali punktowej
WIEK WTÓRNYCH CECH PŁCIOWYCH
opiera się na ocenie kolejnych faz rozwoju drugo- i trzeciorzędowych cech
dojrzewania płciowego, według pięciostopniowej skali opracowanej przez Tannera
(wzorce, opisy)
24
25
26
27
WIEK ZĘBOWY
Określa się na podstawie liczby wyrżniętychzębów mlecznych lub stałych, z
ustaleniem czasu pojawienia się poszczególnych zębów,
ich kolejności oraz stadium formowania się.
WYDOLNOŚĆ WYSIŁKOWA
To zdolność organizmu do wykonania odpowiednio intensywnej pracy fizycznej, z
udziałem dużych grup mięśni, wymagającej zaangażowania układu krążenia i
oddechowego.
28
29
30
W czasie próby wysiłkowej oznaczane są WSKAŹNIKI WYDOLNOŚCI WYSIŁKOWEJ:
• częstość uderzeń serca
• ciśnienie tętnicze krwi
• zużycie tlenu
• maksymalne pochłanianie tlenu
• wielkość obciążenia pracą fizyczną*
• wskaźniki biochemiczne
31
O wyższej WYDOLNOŚCI WYSIŁKOWEJ świadczą:
- wzrost wartości maksymalnego pochłaniania tlenu
- niższa częstość uderzeń serca w czasie pracy
- mniejszy przyrost ciśnienia skurczowego i mniejsze obniżenie się ciśnienia
rozkurczowego po wykonaniu wysiłku
4
774106254.045.png 774106254.046.png 774106254.047.png 774106254.048.png 774106254.049.png 774106254.050.png 774106254.052.png 774106254.053.png 774106254.054.png 774106254.055.png 774106254.056.png 774106254.057.png 774106254.058.png 774106254.059.png 774106254.060.png 774106254.061.png
2011-10-23
rozkurczowego po wykonaniu wysiłku
- szybka normalizacja wskaźników wydolności w okresie odnowy
SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA
Zależy od rozwoju cech somatycznych i czynności wielu narządów, przede wszystkim
narządów ruchu a także koordynacji nerwowo - mięśniowej
32
33
Na podstawie zestawu testów sprawnościowych ocenia się takie cechy, jak:
SZYBKOŚĆ,
ZWINNOŚĆ,
SIŁĘ,
MOC,
WYTRZYMAŁOŚĆ
34
Zwiększona, systematycznie uprawiana aktywność ruchowa wpływa na:
- poprawę wydolności wysiłkowej
- zwiększenie sprawności motorycznej
- wzrost siły mięśniowej
- adaptację wysiłkową układu krążenia i oddechowego
- korzystny skład masy ciała
- prawidłowe kształtowanie się postawy ciała
35
Reasumując, prawidłowy rozwój biologiczny jest oznaką zdrowia, rozumianego
zgodnie
z definicją WHO nie tylko jako nieobecność choroby, ale jako dobrostan fizyczny,
psychiczny i społeczny.
A zatem stałe monitorowanie rozwoju gwarantuje wczesne wykrywanie zaburzeń
i jest istotą profilaktyki zdrowia dziecka.
5
774106254.063.png 774106254.064.png 774106254.065.png 774106254.066.png 774106254.067.png 774106254.068.png 774106254.069.png 774106254.070.png 774106254.071.png 774106254.072.png 774106254.074.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin