Awans zawodowy nauczyciela mianowanego
Uwzględniono zmiany wprowadzone rozporządzeniem z dnia 14 listopada 2007r.
Szanowni Państwo, poniżej przedstawiamy Państwu ważniejsze informacje dotyczące awansu nauczyciela mianowanego na stopień nauczyciela dyplomowanego. Informacje te zostały opracowane uwzględniając rozporządzenie z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593) oraz ostatnie zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 16 listopada 2007 r. Nr 214, poz. 1580) Mamy nadzieję iż przedstawione tu opracowania oraz dokumenty pozwolą Państwu na zorientowanie się w całości procedury oraz będą przydatne podczas Państwa pracy. Dokumenty te zostały opracowane na podstawie obowiązującego prawa oświatowego oraz dzięki uprzejmości wielu osób - użytkowników portalu Literka.pl. Chcemy podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do tworzenia tych stron, za wkład pracy i czasu przy sporządzaniu aktualizacji tych stron. Są to tylko i wyłącznie propozycje dotyczące pewnych rozwiązań i nie należy ich traktować jako obowiązujących wzorów. Każde z kuratoriów i każda z komisji, może stosować własne wzory poszczególnych dokumentów. Jednakże przedstawienie Państwu nawet propozycji pewnych rozwiązań powinno pozwolić lepiej się zorientować w procedurach awansu. Zapraszamy do zapoznania się z tymi dokumentami. Jeśli Państwo będziecie się chcieli podzielić z nami swoimi uwagami zapraszamy do kontaktu.
Nauczyciel mianowany
Tok postępowania kwalifikacyjnego Nauczyciel mianowany ubiega się o stopień nauczyciela dyplomowanego. Nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej roku od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego na swój wniosek złożony do dyrektora szkoły. Staż rozpoczyna z początkiem roku szkolnego, nie później jednak, niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć. Staż trwa 2 lata i 9 miesięcy. Nauczyciel posiadający, co najmniej stopień naukowy doktora, może ubiegać się o kolejny stopień awansu zawodowego po odbyciu stażu trwającego rok i 9 miesięcy. Nauczyciel mianowany projekt planu rozwoju zawodowego załącza do wniosku o rozpoczęcie stażu, skierowanego do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela lub zwraca go nauczycielowi do poprawy z pisemną adnotacją określającą zakres niezbędnych zmian. Nauczyciel obowiązany jest niezwłocznie poprawić projekt planu rozwoju zawodowego, zgodnie z zaleceniami dyrektora i ponownie przedłożyć. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w czasie trwania stażu, dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać nauczyciela do zmiany planu rozwoju zawodowego; nauczyciel w trakcie stażu może wprowadzać zmiany do planu rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora. Dyrektor szkoły powinien nauczycielowi odbywającemu staż zapewnić warunki do:
1. obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, w szczególności zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub podobnego rodzaju zajęć w tej samej lub innej szkole;
2. udziału w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły;
3. korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej PPP lub innych placówek i instytucji oświatowych.
Warunkiem nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego nauczycielowi mianowanemu jest:
1. Posiadanie odpowiednich kwalifikacji (Karta Nauczyciela Art. 9, ust. 1 pkt. 1).
2. Odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego
3. Uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzonej rozmowie.
Po zakończeniu stażu nauczyciel zobowiązany jest do przedstawienia dyrektorowi szkoły sprawozdania z realizacji planu rozwoju w terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu. Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady rodziców ustala ocenę dorobku zawodowego nauczyciela z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela w terminie nie dłuższym niż 21 dni od daty złożenia sprawozdania. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela może być pozytywna lub negatywna. Ocena sporządzana jest na piśmie i zawiera uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania. Nauczyciel może się odwołać od ustalonej oceny dorobku zawodowego do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny rozpatruje odwołanie w terminie 21 dni. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela ustalona przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest ostateczna. Nauczyciel składa wniosek do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej w ciągu trzech lat od uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. W przypadku niedotrzymania terminu złożenia wniosku, nauczyciel ponownie odbywa staż w pełnym wymiarze. Forma dokumentacji
1. Opis i analiza realizacji wymagań (paragraf 8 ust.2) w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów;
2. Dyplom lub świadectwo potwierdzające zaawansowaną znajomość języka obcego w rozumieniu przepisów w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - jeżeli nauczyciel realizował zadanie, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. d - poświadczoną kopię.
Dyrektor szkoły lub właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego powiadamia nauczyciela, który złożył wniosek o terminie i miejscu przeprowadzenia rozmowy, co najmniej, 14 dni przed datą posiedzenia komisji. Nauczyciele, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania do dnia 30 czerwca - otrzymują decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do dnia 31 sierpnia danego roku; nauczyciele, który złożą wnioski do dnia 31 października danego roku, otrzymują decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do dnia 31 grudnia danego roku.
Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1. Podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
2. Realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły.
3. Pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują:
1. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa art. 9e ust.1-3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją
2. Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
3. Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć
4. Realizację co najmniej trzech z następujących zadań:
a. opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich,
b. wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej,
c. poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych,
d. uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych - uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym,
e. wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami,
f. uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej.
5. Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Ocena dorobku zawodowego
Ocena dorobku zawodowego za okres stażu Ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala dyrektor, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania przez nauczyciela. Nauczyciel pisze sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego Dyrektor szkoły zapoznaje się ze sprawozdaniem nauczyciela i ma także obowiązek zasięgnąć opinii Rady Rodziców. Jeżeli Rada Rodziców nie przedstawi swojej opinii w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o dokonywaniu oceny dorobku zawodowego, dyrektor dokonuje oceny bez tej opinii, biorąc pod uwagę stopień realizacji planu rozwoju zawodowego sporządzony przez nauczyciela przed rozpoczęciem stażu. Dyrektor biorąc pod uwagę:
· Plan Rozwoju Zawodowego,
· sprawozdanie z realizacji tego planu,
· opinię rady rodziców oraz swoje własne obserwacje zajęć i zadań wykonywanych przez nauczyciela dokonuje oceny dorobku zawodowego.
Ocena ta może być pozytywna bądź negatywna. Ocena musi być sporządzona na piśmie i zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania od niej. Nauczycielowi przysługuje prawo wniesienia odwołania - w ciągu 14 dni - od oceny ustalonej przez dyrektora szkoły do organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny rozpatruje odwołania w terminie 21 dni. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela ustalona przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest ostateczna. Jeżeli termin rozpatrzenia nie zostanie dotrzymany, nauczyciel ma prawo złożyć wniosek o postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne (nawet jeżeli otrzymał od dyrektora ocenę negatywną). Jeżeli ostateczna ocena dorobku zawodowego za okres stażu jest negatywna, nauczyciel może złożyć do dyrektora szkoły wniosek o dodatkowy staż w wymiarze 9 miesięcy. Jeżeli uzyska zgodę dyrektora, odbywa ten staż w tej samej szkole. Po jego zakończeniu dyrektor ponownie dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela.
Ogólny schemat opisu i analizy przypadku
I. Określenie problemu
1. Wstępna charakterystyka problemu
§ rodzaj zjawiska
§ kogo dotyczy
§ przejawy zjawiska
2. Metody i narzędzia pomocne w zbieraniu informacji o problemie.
3. Umotywowanie wyboru problemu.
II. Podanie motywacji wyboru przypadku.
1. znaczenie problemu w danej społeczności,
2. odniesienie się do własnych umiejętności i przygotowania.
o Oczekiwane efekty działania
1. sformułowanie celów i skutków (efektów) działania.
o Plan działania
1. zadania,
2. strategia,
3. techniki,
4. narzędzia.
o Osiągnięte efekty działania
1. dokonanie analizy porównawczej do zakładanych celów
2. próba uogólnienia wyników (czy moje działania mogą być pomocne dla innych).
Nauczyciel mianowany - rozmowa przed komisją na stopień nauczyciela dyplomowanego
Komisję kwalifikacyjną powołuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny. W skład komisji wchodzą:
1. przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, jako jej przewodniczący, a w przypadku nauczyciela, o którym mowa w art. 9e ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela, także przedstawiciel organu prowadzącego szkołę;
2. dyrektor szkoły, z wyjątkiem przypadku gdy o awans ubiega się dyrektor szkoły;
3. trzej eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
W pracach komisji, o ile nie wchodzi w ich skład, może brać również udział w charakterze obserwatora przedstawiciel organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny; a na wniosek nauczyciela w skład komisji wchodzi ...
Bozenasta