„maj 2008 I TYDZIEŃ „MAJOWA ŁĄKA”
PODSTAWA PROGRAMOWA:
(I,4) Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć , zdolność kojarzenia , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
( I.13/ 1) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
(II. 5) Umożliwienia dziecku (…) liczenia.
(II. 8)Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, , zabawach ruchowych i gimnastyce.
( II. 10) Wspieranie działań w różnych dziedzinach aktywności.
CELE POŚREDNIE:
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „ Majowa łąka”;
- poznawanie wyglądu i nazw mieszkańców łąki : zwierząt i roślin;
- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne, słuchowe i oddechowe ;
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5 z zastosowaniem nazw liczebników głównych i porządkowych;
- prowadzenie obserwacji zwierząt z zastosowaniem lupy;
- wyrabianie właściwego stosunku świata przyrody;
- organizowanie systematycznego kontaktu dzieci z literaturą dziecięcą , poznawanie ksiązki miesiąca „ Miś Uszatek i przyjaciele” Cz. Janczarskiego
- rozwijanie sprawności manualnych palców rąk i dłoni. poprzez techniki plastyczne: – odbijanki symetryczne, malowanie farbami plakatowymi, naklejanie
lepienie z plasteliny i plastopianki, wydzieranki, , rysowanie ., zabawy z gazetą , ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;
- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.
- wprowadzenie zajęć z programem komputerowym KIDSMART
- realizacja treści planu wychowawczego na miesiąc maj z obszaru:
BĄDŹ KOLEZEŃSKI I KULTURALNY
Rozmowa na temat „ Piękne słowa „ na podst. opowiadania B. Lewandowskiej „ O nieznośnej piłce”- wdrażanie dzieci do stosowania przyjętych zasad i norm zachowania, używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję przepraszam, wypowiada się na temat zachowań innych oraz własnych , uczenie unikania konfliktów.
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1. Wycieczka na łakę
- obserwowanie wyglądu i zachowania ślimaka, (…) biedronki, mrówek. Omawianie ich roli w przyrodzie. s. 19
- Rozróżnianie i nazywanie różnych ekosystemów (łąka,…)
-rozwijanie umiejętności spostrzegania i obserwowania;
- kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt i roślin
-zna charakterystyczne cechy łąki,
-rozpoznaje i nazywa rośliny i zwierzęta łąkowe,
- wie jaką role w przyrodzie pełnią owady : biedronki, mrówki, ślimaki;
- obserwuje wybrane zwierzęta przez lupę
Prawo do poznawania i rozumienia siebie i świata
2. Łaka” – malowanie , naklejanie
- Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla. s. 35
- ćwiczenia oddechowe podczas suszenia farby na kartce- dmuchanie na kartkę;
- rozwijanie sprawności manualnej palców rak oraz płynności ruchów reki;
- potrafi rozwiązać zagadki o mieszkańcach łąki
- potrafi zamalować całą kartkę na zielono i niebiesko;
- nakleja na łące rośliny – kwiaty i zwierzęta;
- odczuwa zadowolenie z udanej pracy.
Prawo do nabywania umiejętności poprzez działanie
3. Słuchanie piosenki :
” Gramy w berka z wiosną „
- Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach różnicujących bodźce słuchowe i uwrażliwiających na różne elementy muzyki. 34
- Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34
- doskonalenie pamięci odtwórczej
- rozwijanie wrażliwości słuchowej;
- rozwijanie koordynacji ruchu z muzyką
- zna słowa i melodie piosenki
- rozpoznaje odgłosy mieszkańców łąki;
- podejmuje próby śpiewania
Płyta piosenki przedszkolaków - wiosna
Prawo do nauki
4. „ Motyl” – odbijanki symetryczne
- Znajomość wyglądu i życia zwierząt (…) żyjących w naturalnym środowisku. s. 19
- rozwijanie aktywności twórczej
- zna kolejne fazy rozwoju motyla;
- zna nowa technikę plastyczną;
- potrafi pomalować połowę motyla farbą plakatowa wg własnego pomysłu;
- tworzy poprzez złożenie kartki całego motyla;
Nowa tech. plastyczna
5. Zabawy z motylami- zabawy matematyczne
- Słuchanie literatury dziecięcej . Ilustrowanie jej (…) sylwetami , (…). s. 26
- (..) Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi (…) podczas przeliczania (…). s. 31
- Uważne słuchanie i rozumienie słownych poleceń nauczycielki (…). s. 26
- rozwijanie procesów myślowych
- słucha z uwaga opowiadania „ Cztery motylki”
- przelicza w zakresie pięć ,
Prawidłowo stosuje nazwy liczebników głównych i porządkowych
- kojarzy liczbę z jej obrazem graficznym
- rozumie i wykonuje polecenia
- samodzielnie wykonuje kartę pracy
Prawo do nauki w atmosferze akceptacji
Prawo do wyrażania swojego zdania
6. „ Zabawa rytmiczno – artykulacyjna z wykorzystaniem wiesza T. Fiatowskiej „ Żabie łapki”
-- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych: (...) ilustracyjnych, (...). s. 34
- rozwijanie aktywności ruchowej,
- rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu.
-potrafi ruchowo i graficznie naśladować ruchy żab;
-ilustruje ruchem piosenkę „ Żabie życie”
Cz. cz 4, s. 27
Prawo do rozwoju
I i III CZĘŚĆ DNIA
Realizacja planu wychowawczego na miesiąc maj z obszaru::
Rozmowa na temat „ Piekne słowa „ na podst. ...
Magadan