1. Rozpoznawanie i nazywanie osób pracujących w przedszkolu: kucharka. Podpatrywanie ich pracy i wskazywanie na ich użyteczność.
2. Przyzwyczajanie dzieci do umiejętnego i kulturalnego jedzenia; wdrażanie dzieci do spożywania posiłków w atmosferze spokoju, przestrzeganie zasady nie rozmawiania z pełnymi ustami.
3. Zaznajomienie dzieci ze zwierzętami spotykanymi w gospodarstwach domowych – z ich wyglądem, nazwą, sposobem poruszania się, odżywiania, wydawanymi głosami.
4. Prowadzenie obserwacji roślin w ogrodzie przedszkolnym lub kąciku przyrody w czasie kiełkowania, pojawiania się paków, rozwijania liści.
Sporządziła: Regina Szczepańska
Temat kompleksowy
Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej
1. Towarzyszenie osobom dorosłym i pomoc w prostych pracach gospodarczych.
2. Zapewnienie dzieciom zabawek i materiałów umożliwiających odtwarzanie treści najbliższego środowiska i wyrażanie siebie.
3. Rozumienie pojęć i posługiwanie się nimi; pusty – pełny, jest trochę – jest dużo.
Zabawy poranne:
„Przynieś śniadanie” – z el. równowagi
„Wrzuć kluski do garnka” – z el. rzutu
Zestaw zabaw ruchowych:
„Pomagamy w kuchni”
Opowiadanie H. Podolak, wiersz – bibliografia, ilustracje, przedmioty gospodarstwa domowego, Moje 3 lata, s. 39
Dla każdego dziecka ksero garnka, patelni, czajnika..., farby, ozdoby z wycinanek, plastelina itp.
Tekst i obrazki: Kucharka, ziemniaki, garnek, tarka, ogórki
Sztućce; talerze, tamburyno
Masa solna w trzech kolorach: żółta, czerwona, brązowa, koraliki
1. Spostrzeganie i określanie różnych zjawisk akustycznych w otoczeniu.
2. Uwrażliwianie dzieci na piękno muzyki.
3. Zabawy rytmiczne przy akompaniamencie dowolnego instrumentu perkusyjnego
„Dzwonią dzwoneczki” – zabawa z elementem wyskoku.
„Muzyczne figurki”- orientacyjno-porządkowa
„Bawimy się przy muzyce -z el. W. Sherborne”
1. Inscenizowanie opowiadania przy użyciu zabawek, Cz. Janczarskiego „Kołysanka dla małego Kajtka” – dzieci uważnie słuchają opowiadania; potrafią odpowiadać na zadawane pytania; śpiewają kołysankę dla Kajtka; potrafią naśladować dźwięki wydawane przez rożne przedmioty i zwierzęta.
Zabawki: miś, lalka, lalka Róża, pajacyk, króliczek, dzwoneczek, piłka, koń, pies itp.
2. Malowanie inspirowane muzyką – dzieci malują palcami własne interpretacje muzyki wykorzystując dwa kolory farb: czarny i żółty; słuchają muzyki poważnej; potrafią reagować na dźwięki wysokie i niskie.
Nagranie magnetofonowe, farby
3. Zabawa „Moje ciało jest instrumentem” – dzieci rozumieją znaczenie słowa instrument ; śpiewają piosenkę razem z nauczycielką „Głowa, ramiona” ; wymyślają propozycje wykorzystania swojego ciała jako instrumentu. Ćwiczenia słuchowe – dzieci określają różne zjawiska akustyczne
Piosenka– bibliografia, nagranie magnetofonowe zjawisk akustycznych, obrazki
4. Zabawa „Zbieramy kolorowe nutki” – dzieci wiedzą, że muzykę zapisuje się za pomocą nut; dzieci prawidłowo posługują się zwrotami: tyle samo, o jeden więcej; tworzą kompozycje z kolorowych, papierowych nutek
Wycięte kolorowe nutki dla każdego dziecka
5. Osłuchanie z wierszem E. Żylińskiej „Muzyka” – dzieci recytują wiersz; potrafią regulować siłę głosu (mówienie szeptem – głośno); zabawa w „Echo” – dzieci powtarzają pojedyncze sylaby z różnymi głoskami; próbują poruszać się cwałem bocznym; kolorują rysunki instrumentów: trąbka, gitara itp.
Wiersz - bibliografia, ilustracje do wiersza, nagranie melodii do cwału
1. Zapoznanie ze zwierzętami domowymi.
2. Odgadywanie głosów wydawanych przez zwierzęta – wskazywanie obrazków.
3. Ćwiczenie spostrzegawczości – która zabawka została schowana
„ Nie wchodź do wody” – zabawa z elementem czworakowania i omijania
„Po wąskiej dróżce”- z el. równowagi
„Bawimy się ze zwierzętami domowymi”
1. „Kurczątko i kaczątko” – dzieci odgadują zagadki na temat zwierząt domowych – wskazując obrazki; potrafią wyszukać ilustracje, o których mówi nauczycielka spośród innych; reagują na umowne dźwięki: tamburyna, kołatki i grzechotki
Ilustracje do historyjki obrazkowej, zagadki, instrumenty
2. „Pisanki ” – ilustrowanie wiersza W. Szumanówny „Kurczątko” przez nauczyciela i dzieci; dzieci potrafią narysować kurczątko; wiedzą, że kurczęta wykluwają się z jaj; wykonują wspólnie z rodzicami pisanki.
Odlewy gipsowe, balony, papier, drzewko, papierowe kontury pisanek, farby, pędzle.
3. „Dziwne rozmowy” - zabawy przy w/w piosence – dzieci potrafią naśladować głosy zwierząt domowych; poruszać się jak wskazane zwierzęta; potrafią odnaleźć rodziny zwierząt: dorosłe i ich małe.
Piosenka – bibliografia, ilustracje zwierząt i ich dzieci
4. „Rówieśniczki” – wiersz F. Kobryńczyka; dzieci oglądają produkty mleczarskie; wiedzą, że produkty te otrzymywane są z mleka, które z kolei bierze się od krowy; rozumieją znaczenie słowa; rówieśniczki, próżna głowa, poważna; potrafią liczyć do trzech; ćwiczenia pantomimiczne.
Wiersz – bibliografia, mleko, ser biały, żółty, jogurt, ilustracje, kontury krowy i łatki
5. „Wełniany baranek” – dzieci próbują wymienić elementy wyglądu baranka; naśladują jego głos i ruch; wskazują obrazek barana z owcą i jagnięciem; naklejają na kontur baranka wełnę; poznają nową technikę
Kolorowa kartka z konturem baranka, różne rodzaje wełny, klej
...
Magadan