Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Wrzesień 2010
Zadania:
1. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie.
2. Wzajemne poznawanie siebie oraz swojego otoczenia.
3. Nabywanie właściwego stosunku do kolegów oraz pracowników przedszkola, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
Tematyka: Witamy w przedszkolu. ( 1-3.09.2010)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 2, 5
II - 3
III -3
V - 4
- Zachęcenie do poznania kolegów i koleżanek z grupy.
- Zapoznanie z salą i pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu.
- Zintegrowanie grupy podczas zabaw integracyjnych
- Zabawa dydaktyczna „Poznajmy się”;
- Zabawy i ćwiczenia integracyjne w kole ułatwiające poznanie się dzieci i ich adaptację w przedszkolu – „Powitanie dzieci”; „Szukam przyjaciela”; „Jestem w przedszkolu”.
- „Zwiedzamy przedszkole” – spacer po przedszkolu, zapoznanie nowo przybyłych dzieci z poszczególnymi pomieszczeniami w przedszkolu; rozmowa kierowana przez nauczyciela wprowadzająca dzieci w nowe otoczenie; poznaje pracowników przedszkola.
- Poznaje swoich kolegów.
- Potrafi wymienić imiona kilkorga dzieci w grupie.
- Chętnie uczestniczy w zabawach integracyjnych.
- Nazywa pomieszczenia znajdujące się w przedszkolu; wie, do czego służą.
2.
I – 2
III– 3
V – 3, 4
VI - 5
VIII – 2
IX - 2
- Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznej zabawy. Opracowanie kodeksu grupy.
- Tworzenie atmosfery sprzyjającej adaptacji dzieci w przedszkolu.
- Rozmowa kierowana przez nauczyciela wprowadzająca dzieci w nowe otoczenie; zapoznanie dzieci z kącikami zainteresowań, zasadami korzystania z zabawek; organizowania wspólnej zabawy.
- „Bezpiecznie jak w domu”- nauczyciel wspólnie z dziećmi ustala kodeks przedszkolaka obowiązujący w grupie; zapisanie zasad na kolorowych chmurkach i przypięcie ich na tablicy.
- Zabawy i ćwiczenia integracyjne: „Powitanie dzieci”; „Szukam przyjaciela”;
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Skacz tak jak ja”.
- Zna zasady obowiązujące w przedszkolu; przestrzega ich.
- Podejmuje próby współdziałania w zespole.
- Nawiązuje kontakty z rówieśnikami.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych.
3.
II – 5
III – 2
V – 1, 3, 4
VI – 5
VIII - 2
- Utożsamianie się z grupą.
- Poznanie swojego znaczka rozpoznawczego.
- Zapoznanie z zasadami bezpiecznej zabawy w sali i ogrodzie.
- Słuchanie wiersza D. Kręcisz „Idzie Janek do przedszkola”- rozmowa z dziećmi na temat utworu, swobodne wypowiedzi dzieci; przypomnienie o zasadzie zgodnej i bezpiecznej zabawy oraz zachowaniu porządku po zabawie;
- Zabawa „Mój znaczek”- zapamiętanie i rozpoznawanie swoje znaczka.
- Spacer po ogrodzie przedszkolnym „Nasz ogród”- rozmowa kierowana przez nauczyciela, połączona z obserwacją; określenie zasad bezpiecznej zabawy w piaskownicy i ogrodzie przedszkolnym.
- Słucha wiersza i wypowiada się na temat jego treści.
- Chętnie chodzi do przedszkola.
- Rozpoznaje swój znaczek w szatni.
- Zna zasady bezpiecznej zabawy w sali i ogrodzie przedszkolnym.
1. Rozwijanie współdziałania w grupie.
2. Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców, wyrabianie u dzieci dotyku i smaku.
3. Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez rozwijanie sprawności ruchowej.
Tematyka: Jesienne owoce. ( 13-17.09.2010)
I – 1
V- 4
XIV – 5
- Wyrabianie umiejętności słuchania opowiadania.
- Uświadomienie dzieciom konieczności niesienia pomocy innym.
- Słuchanie opowiadania ilustrowanego sylwetami B. Formy „Dobry uczynek” – rozmowa kierowana przez nauczyciela na temat wysłuchanego utworu; uświadomienie dzieciom konieczności pomocy innym; wyjaśnienie pojęcia – dobry uczynek; swobodne wypowiedzi dzieci.
- Rozmowa z dziećmi na temat pomocy młodszym kolegom i koleżankom w przedszkolu: Czy trzeba pomagać innym?; Czy dzieci pomagają rodzicom w domu ?; Czy lubią pomagać innym?; swobodne wypowiedzi dzieci.
- Zabawa ruchowa „Podajmy sobie rączki”; „Szukam przyjaciela”;
- Zabawy bieżne w ogrodzie przedszkolnym.
- Uważnie słucha opowiadania.
- Odpowiada na zadane pytania.
- Chętnie pomaga w różnych czynnościach swoim kolegom.
- Uczestniczy w zajęciach ruchowych.
XII – 1
IV – 2
V – 1
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców.
- Wzbogacenie wrażeń dotykowych.
- Rozmowa połączona z obserwacją zgromadzonych w kąciku przyrody owoców. Poznawanie nazw; dotykanie owoców; rozróżnianie ich po wyglądzie, poprawne ich nazywanie na podstawie ilustracji zamieszczonych na tablicy „W sadzie”.
- Ćwiczenia klasyfikacyjne „Pomieszane owoce” – segregowanie owoców według określonej cechy, porównywanie ich wielkości, kształtu i kolorystyki.
- Spacer po ogrodzie przedszkolnym „Drzewa owocowe w naszym ogrodzie”- rozmowa połączona z obserwacją, poszukiwanie przez dzieci owocowych drzew; odbijanie kory na kartce papieru za pomocą kredek (technika fottage) przez dzieci.
- Rozpoznaje i nazywa wybrane owoce (jabłko, gruszka, śliwka).
- Segreguje i porównuje owoce według określonych cech.
- Dostrzega piękno w najbliższym otoczeniu.
- Odbija korę na kartce papieru.
III - 3
II – 2
I - 2
- Określenie smaku owoców.
...
Magadan