Plan działań dydaktyczno – wychowawczych na miesiąc styczeń w grupie 4 latków
KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA
Cele edukacyjne:
· rozwijanie uczuć szacunku i przywiązania do najbliższych członków rodziny
· podtrzymywanie rodzinnych i przedszkolnych tradycji
· rozwijanie gotowości do niesienia pomocy i chęci usłużenia innym
· wdrażanie do współpracy i współdziałania w grupie
· stymulowanie rozwoju logicznego myślenia
· rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – słuchania i prowadzenia rozmowy
· rozwijanie wrażliwości i pamięci słuchowej
· stymulowanie rozwoju mowy i ekspresji słownej
· rozwijanie sprawności manualnej
· rozwijanie pamięci i ekspresji ruchowej, wyczucia własnego ciała
· rozwijanie empatii i właściwego reagowania na emocje i potrzeby innych
Sposoby realizacji, czynności dzieci
Rodzaj aktywności
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pomoce dydaktyczne
Rozmowa przy ilustracji „Rodzina”
· Wypowiedzi dzieci na temat „Co to jest rodzina ?”
· Rozpoznawanie i nazywanie na ilustracjach członków rodziny wielopokoleniowej.
· opisywanie postaci na ilustracji
· przeliczanie liczby członków rodziny, porównywanie ich wg kryterium wieku
słowna
matematyczna
Dziecko:
- rozumie znaczenie pojęcia „rodzina”
- nazywa członków rodziny wg stopnia pokrewieństwa
- posługuje się określeniami: najstarszy, najmłodszy
- przelicza w zakresie 6, określa liczbę kardynalną zbioru
- słucha wypowiedzi innych, cierpliwie czeka na swoją kolej
Ilustracja „Rodzina
Rundka w kole – kończenie zdania: „Moja rodzina to…”
Zabawa rytmiczno ruchowa „Rodzina” do muzyki.
· przyjęcie na siebie roli dziadków, rodziców, dzieci
· poruszanie się w podanym rytmie:
- dziadkowie – rytm półnutowy
- rodzice – rytm ćwierćnutowy
- dzieci – rytm ósemkowy
Rysowanie kredkami na temat „Moja rodzina”
· urządzenie wystawy prac dzieci
· swobodne wypowiedzi dzieci na temat własnej rodziny
Nauka piosenki „Nie pytajcie kogo wolę”
· słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę
· rozmowa na temat treści
· szukanie odpowiedzi na pytanie „O czym mówią słowa: „A ja wracam z kraju marzeń poduszkowcem białym…”
· ilustracja ruchowa piosenki
· nauka słów i melodii,
· zabawa rytmiczna
· śpiewanie wspólnie z nauczycielką a cappella, do akompaniamentu na pianinie i do podkładu muzycznego z CD
muzyczno -
ruchowa
plastyczna
muzyczna
- wymienia imiona i stopień pokrewieństwa członków rodziny
- uważnie słucha wypowiedzi kolegów
- cierpliwie czeka na swoją kolej wypowiedzi
- dopasowuje rytm do podanej postaci
- dostosowuje ruchy do granego rytmu
- w narysowanych postaciach uwzględnia podstawowe części ciała oraz twarzy
- prawidłowo trzyma kredkę w czasie rysowania
- chętnie opowiada o członkach rodziny
- uważnie słucha piosenki
- potrafi powiedzieć o czym ona opowiada
- próbuje z pomocą nauczycielki wyjaśnić zawartą w piosence metaforę budzenia się ze snu
- stara się odzwierciedlić ruchem treść piosenki
- próbuje wyklaskać prosty rytm
- potrafi zaśpiewać piosenkę z panią i grupą
mała gąbkowa piłeczka
nagranie z kasety „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”
J. Stadnickiej
kredki ołówkowe, papier do rysowania
płyta CD „Moje 5 lat” Wyd. MAC Edukacja
Zabawy tematyczne w kąciku lalek: „Dzień z babcią i dziadkiem”, „Pomagamy babci w kuchni”
Rozmowa z dziećmi wokół tematu „Moja babcia”
· tworzenie pojęć: wnukowie i babcia
· dzielenie się z kolegami wiedzą o swojej babci
Zabawy naśladowcze i ruchowe - na bazie piosenki „Wzięła babcia srebrne druty”
· ilustrowanie ruchem treści piosenki
· naśladowanie ruchem robienia na drutach, zwijania wełny,
· rysowanie w powietrzu oburącz „kłębków wełny”
· zabawa „Zwijanie kłębka” – dzieci trzymając się za ręce tworzą nitkę, z pomocą nauczycielki „zwijają się w kłębek” i rozwijają
· zabawy wg W. Sherborne – wyczucie własnego ciała, współdziałanie z partnerem w relacji „z”, „przeciw”
- „tocząca się wełna”- turlikanie się po dywanie
- „toczenie kłębka” – toczenie partnera
- „rozwijanie splątanego kłębka” – próba wyprostowania partnera zwiniętego na dywanie
dramatyczna
- chętnie podejmuje zabawę tematyczną
- potrafi inicjować zabawę i zgodnie w niej uczestniczyć z innymi dziećmi
- zachowuje się zgodnie z przyjętą na siebie rolą,
- naśladuje codzienne czynności
- stosuje zwroty grzecznościowe
- prowadzi dialog
- wie, że babcia to mama taty albo mamy
- zna imiona swoich babć,
- potrafi opisać swoją babcię, co robi na co dzień, jak opiekuje się wnukami
- naśladuje ruchem proste czynności
- śpiewa refren piosenki
- rysuje obiema rękami w powietrzu linie spiralne
- potrafi swobodnie toczyć się po dywanie
- potrafi współdziałać z partnerem w zabawie
Nagranie piosenki „Wzięła babcia srebrne druty”
Słuchanie wiersza „Wszystko dla babci” recytowanego przez nauczycielkę.
· rozmowa na temat treści zainspirowana pytaniami: ...
Magadan