ĆWICZENIA
KSZTAŁTUJĄCE I WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY DZIECKA Z USZKODZONYM SŁUCHEM
Sporządziła: BOŻENA PADIASEK
-nauczycielka Przedszkola Samorządowego nr 2
im. Jana Brzechwy w Ełku
Artykuł ten zawiera przykładowe ćwiczenia kształtujące i wspomagające rozwój mowy dzieci z wadą słuchu.
I. Ćwiczenia oddechowe-mają na celu wypracowanie oddechu przeponowego, poszerzenie pojemności płuc, dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi.-dmuchanie baniek mydlanych- unoszenie słomką lekkich przedmiotów-wąchanie kwiatów ,różnych zapachów-wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustamiII Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego- ma na celu wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów w jamie ustnej istotnych dla prawidłowego wymawiania dźwięków, usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego, usprawnienie artykulatorów.a) język- kierowanie języka w kąciki ust przy szeroko otwartych ustach- unoszenie języka na górne zęby i opuszczanie przy otwartych ustach-„malowanie” policzków od wewnątrz- kląskanie językiemb)usta- otwieranie i zamykanie ust-parskanie- cmokanie-ssanie wargi górnej ,potem dolnejc)warg-zaokrąglanie warg- robienie ryjka, a następnie ich spłaszczanie- nadymanie policzków z gwałtownym uwolnieniem nagromadzonego powietrza- nadymanie policzków i przesuwanie powietrza z jednego do drugiegod) szczęki-opuszczanie i unoszenie szczęki przy zamkniętych wargach-rytmiczne i płynne opuszczanie i unoszenie szczęki dolneje) podniebienia miękkiego- chrapanie-wymawianie połączeń samogłosek ze spółgłoskami tylnojęzykowymi: „uku”, „oko” , „gę- gę”-przełykanie śliny- świadome wyczuwanie ruchów języka w tylnej jego części i ruchów podniebieniaIII Ćwiczenia fonacyjne- celem jest ustawienie głosu i jego brzmienia , zlikwidowanie napięcia mięśniowego aparatu mowy.- mruczenie: muu, muu-przeciąganie „ą” , „ę” , wymawianie ich na zmianę lub kilka równocześnie-śpiewanie piosenekIV Ćwiczenia słuchowea) z wykorzystaniem bodźców niewerbalnych- dźwięki z otoczenia, instrumentów- pomagają one w różnicowaniu takich cech wypowiedzi jak: akcent, iloczas, tempo, intonacjab)słuchu fonematycznego- mają na celu usprawnić umiejętność utożsamiania i różnicowania dźwięków mowy, dzięki czemu możliwe jest prawidłowe rozumienie wypowiedzi słownych.c) słuchu fonetycznego i melodii wypowiedzi- ćwiczenia iloczasu- różnicowanie czasu trwania dźwięków mowy: samogłosek, spółgłosek- ćw. Tempa wypowiedzid) ćwiczenia intonacji wypowiedzi- rozpoznawanie przebiegu intonacyjnego- różnicowanie zdań oznajmujących i pytających.- zabawy z bębenkiem, cymbałkami-klaskanie do rytmu rączkami dziecka-włączanie kaset, płyt ze specjalną muzyką-tańce z dzieckiem-zabawy na sygnał połączone z wrażeniami wzrokowymiV Ćwiczenia pamięci i myślenia-dopasowywanie identycznych przedmiotów-dopasowywanie podobnych obrazków- dobieranie przedmiotów w paryVI Ćwiczenia kształtujące mowęa) etap przedsłowny- przytulanie, kołysanie- nazywanie i wskazywanie części ciała na zabawkach-zabawy paluszkoweb) etap wyrazu- zabawa z lustrem: wskazywanie części twarzy- ubieranie lalek, nazywanie części odzieży, ubieranie według poleceń- zabawy różnymi pojazdami, wskazywanie, podawanie, wyrazy dźwiękonaśladowczec) etap zdania prostego- wyjście na spacer- bieganie, skakanie, wykonywanie słownych poleceń, nazywanie czynności-dobieranie określeń: „Jaka cytryna”; „Żółta cytryna”- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt domowych, egzotycznych- określanie wielkościVII Ćwiczenia sprawności motorycznej- otwieranie pojemników,-nawlekanie koralików, przewlekanie sznurówki przez dziurki w deseczce, nakładanie koralików i krążków na patyczek, wrzucanie groszków do butelki,-rysowanie po śladzie, łączenie kropek,-rysowanie w konturach, w labiryntach, po ścieżkach,-zamalowywanie płaszczyzn,-obrysowywanie konturów,-rysowanie według wzoru,-rysowanie równoległe,-dorysowywanie brakujących przedmiotów na obrazkach,VIII Ćwiczenia percepcji wzrokowej Zaburzenia funkcji spostrzegania wzrokowego przejawia się w trudnościach:
- rozróżniania kształtów graficznych,
- zapamiętywaniu i odwzorowaniu z modelu lub z pamięci,
- rozpoznawaniu znaków i przedmiotów zbliżonych wielkością i kształtem,
- w pisaniu (litery wybiegają poza linie, są nierówne, za duże lub za małe odstępy miedzy literami, często odwrócona kolejność liter, mylenie liter o kształcie zbliżonym u – n, p – b, g – d).
Ćwiczenia usprawniając funkcję spostrzegania wzrokowego
A/Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej polegające na :
- wyszukiwaniu różnic między obrazkami,
- wyszukiwaniu obrazków podobnych,
- dobieraniu obrazków w pary,
- rozwiązywaniu zagadki graficznej,
- łączeniu elementów związanych ze sobą (np. łyżka – talerz),
- składaniu całości z części,
- uzupełnianiu niekompletnych obrazków i figur,
- układaniu mozaiki i prostych figur geometrycznych według podanego wzoru,
- wypełnianiu konturów,
- wyszukiwaniu takich samych głosek, sylab,
- etykietowaniu przedmiotów,
- układaniu wyrazów z liter, sylab,
- układaniu zdań z wyrazów.
- dokładanie elementów ( np. zwierzęta i ich głowy ), -dopasowywanie obrazków do konturów i cieni, -układanie wzorów atematycznych z figur geometrycznych, -układanie czerwonych i białych kwadratów ( bok 2,5 cm ) w ramce o wymiarach 15/15 cm, wg wzoru identycznej wielkości o boku trzech lub czterech kwadratów, -układanie białych, czerwonych, biało - czerwonych ( cztery rodzaje ) kwadratów w ramce wg zmniejszonego wzoru przedstawionego na oddzielnych kartach, -układanie wzorów w liniach ( cztery linie imitujące linie w zeszycie )XI. Ćwiczenia głosowe- prowadzą do wyrobienia umiejętności utrzymywania tej samej wysokości, takiego samego natężenia głosu, wzmacniania i ściszania głosu bez zmiany wysokości.
- wymawianie samogłosek bez zmiany wysokości głosu,
- wymawianie samogłosek ze zmianą wysokości głosu,
- wymawianie samogłosek, sylab, wyrazów głośno,
- wymawianie samogłosek, sylab, wyrazów cicho,
- przedłużanie głosek w połączeniu z samogłoską mmma,
- wymawianie wywoływanych głosek w wyrazach (w nagłosie, w śródgłosie i wygłosie).
Poprzez organizowanie różnych gier i zabaw ruchowych pobudza się do wydawania krzyków, do śmiechu, do naśladowania głosów ludzi, zwierząt, maszyn. Ćwiczenia te przeprowadza się systematycznie i stopniowo rozszerza o poprawne wymawianie wyrazów, zdań, recytowanie wierszy ze szczególnym zwróceniem uwagi na rytmiczność i melodyjność mowy. Powyższe ćwiczenia mają na celu przyzwyczajanie dzieci z wadą słuchu do mówienia zdaniami, a więc do właściwego doboru słów i poprawnego budowania wyrażeń i zwrotów.
o a
r ła
au li
Przykłady ćwiczeń:
- uzupełnianie wyrazów brakującymi głoskami i sylabami:
_ a k, k_t, z i m_ , _ _t o, s z k o _ _, u _ _c a
- uzupełnianie zdań brakującymi samogłoskami,
- zakreślanie samogłoski w wyrazach, zdaniach,
- wyklaskiwanie słów sylabami,
- liczenie ilości sylab w wyrazach,
- wypowiadanie sylab zakończonych samogłoską,
- układanie słów z rozsypanek sylabowych,
- układanie zdań z rozsypanek wyrazowych,
- odczytywanie wyrazów, zdań,
- cięcie wyrazów, zdań na sylaby,
- wymyślanie wyrazów rozpoczynających się na podaną spółgłoskę,
- wybieranie i wskazywanie obrazów rozpoczynających się podaną głoskę,
- układanie zdań do ilustracji,
- rozwiązywanie rebusów wyrazowych,
- uzupełnianie ilustracji brakującymi elementami,
- rozwiązywanie krzyżówki obrazkowej,
- wyszukiwanie podpisów do obrazków,
- nazywanie przedmiotów przedstawionych na ilustracji,
- uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami,
- odgłosy zwierząt - naśladowanie,
- odgłosy pojazdów – naśladowanie,
X Ćwiczenia wzbogacające zasób pojęć:
- formułowanie odpowiedzi do zadanego pytania,
- samodzielna próba opisu przedmiotów,
- prowadzenie dialogu,
- dobieranie wyrazów o znaczeniu przeciwnym,
- dobieranie wyrazów bliskoznacznych,
- utrwalanie zwrotów określających stosunki przestrzenne,
- grupowanie wyrazów pokrewnych,
- określanie rzeczowników za pomocą przymiotników,
- układanie zdań według pytań,
- układanie zdań z rozsypanki wyrazowej,
- wyszukiwanie w tekście wyrazów i grupowanie ich wokół pytań.
XI Ćwiczenia wzbogacające wypowiedzi dziecka:
- rozwijanie zdań (na podstawie ilustracji, sytuacji),
- budowanie zdań złożonych,
- łączenie zdań przy pomocy spójników,
- dopełnianie zdań,
- opisywanie ilustracji, sytuacji w oparciu o pytania,
- układanie życzeń okolicznościowych,
- układanie pytań do podkreślonych wyrazów w zdaniu,
- układanie kolejności zdarzeń – historyjki obrazkowe.
XII Ćwiczenia rozwijające pojęcia matematyczne :
- ćwiczenia utrwalające podstawowe działania matematyczne,
- liczebniki główne i porządkowe,
- rozwiązywanie zadań z treścią.
Przeprowadzając powyższe ćwiczenia, w pracy nad rozwojem mowy i poprawą wyrazistości artykulacji, wykorzystuję aparaturę indywidualną. W ten to sposób dziecko uczy się mowy i jej odbioru drogą wzrokowo – słuchową.
Dwukanałowy odbiór mowy ułatwia opanowanie trudnej umiejętności - odczytywania mowy.
Odczytywanie mowy to zdobycie umiejętności takich jak:
„zdolność odbierania dużej ilości informacji w krótkim okresie czasu, zdolność uzupełniania luk i braków w odbieraniu treści”. (B.Szczepankowski)
XIII Ćwiczenia w opanowania przez dziecko techniki czytania mowy :
- odczytywanie samogłosek, sylab,
OmartitkaO