Zagadnienia do Dziadów.doc

(19 KB) Pobierz

Dziadów część II

  1. Opisz budowę dramatu.
  2. Na czym polega ukazany w utworze obrzęd?
  3. Omów problem winy i kary; zwróć uwagę, za jakie przewinienia cierpią poszczególne duchy.
  4. Spójrz na problem winy i kary w Dziadów części II i Balladach... z perspektywy moralności chrześcijańskiej. Jakie wnioski wyciągasz?

 

Dziadów część IV

  1. Scharakteryzuj głównego bohatera, uwzględniając aspekt psychologiczny i moralny jego postępowania.
  2. Opisz kolejne etapy rozwoju uczuć Gustawa.
  3. Przedstaw stany uczuciowe bohatera Dziadów częśći IV.
  4. Porównaj miłość Gustawa z innymi znanymi Ci literackimi obrazami miłości. Sformułuj wnioski.
  5. Na czym polega spór pomiędzy Gustawem a Księdzem? Odwołaj się do cytatów.
  6. Wskaż sposoby budowania przez poetę atmosfery utworu.

 

Dziadów część III

  1. Opisz budowę dramatu. Przemyśl celowość konstrukcji dzieła.
  2. Połącz Dziadów część III z częściami II i IV. Jakie dostrzegasz między nimi związki?
  3. Określ dokładnie czas akcji Dziadów.
  4. Przedstaw kontekst historyczny tego utworu: czas akcji i czas jego powstania. Jakie ma on znaczenie dla wymowy dzieła?
  5. Przedstaw funkcję, jakie poezji przypisują bohaterowie Dziadów.
  6. Wskaż cechy moralitetu w Dziadach.
  7. Omów przebieg walki dobra ze złem w dramacie.
  8. Przedstaw przykłady ukazania miłości w Dziadów części III. Jakie rodzaje miłości spotykamy w tym dramacie?
  9. Dokonaj charakterystyki Gustawa/Konrada. Opisz jego przemianę z perspektywy psychologicznej oraz z perspektywy jej funkcji w dramacie.
  10. Wskaż i porównaj prawdy, do jakich dochodzą Konrad i Ksiądz Piotr w Dziadów części III.

 

  1. Rozważ problem wolności bohatera. Jak w dramacie rozumiana jest wolność? Uzasadnij odpowiedź.
  2. Wyszukaj i przemyśl wypowiedzi Konrada na temat wolności.
  3. Na czym polega różnica w pojmowaniu wolności przez Konrada i Księdza Piotra?
  4. Wymień drogi do wolności wskazane przez Konrada i przez Księdza Piotra. Określ, na czym polega różnica między nimi.
  5. Na czym w dramacie polega rola dobrych i złych duchów w walce o wolność?
  6. Wyszukaj i przemyśl wypowiedzi Konrada na temat wolności.
  7. Przedstaw antynomie wolności w Dziadach. Porównaj je z poglądami Hegla.
  8. Wykaż przykłady zniewolenia człowieka i społeczeństwa w Dziadach.
  9. Wyszukaj w utworze sceny stanowiące dramaturgiczny skrót w ukazywaniu różnych postaw wobec braku wolności. Opisz te postawy.

 

  1. Opisz sposoby przedstawienia narodu polskiego w Dziadach. Wskaż różne postawy Polaków wobec sytuacji zniewolenia.
  2. Dokonaj charakterystyki różnych postaw wobec narodu polskiego przedstawionych w Dziadów części III.
  3. Wskaż i zinterpretuj wypowiedzi na temat narodu zawarte w dramacie.
  4. Opisz cel posłannictwa narodu polskiego, jaki się wyłania z Widzenia Księdza Piotra.

 

  1. Wskaż w tekście proroctwa i zalecenia zawarte w wizjach mesjańskich.
  2. Wypisz środki stylistyczne, jakimi posługuje się autor w przedstawieniu wizji mesjańskich. Odszukaj ich źródła w tradycji literackiej.
  3. Wskaż zasady metafizyczne, które światu przedstawionemu w Dziadach nadają sens.
  4. Jaki jest Bóg ukazany w Dziadach?

 

  1. Omów funkcję Ustępu w konstrukcji dzieła.

29.  Wskaż cechy poetyki utworów zawartych w Ustępie.

30.  Wskaż cechy opisu rosyjskiego pejzażu w Ustępie. Jaką funkcję pełni ten opis?

  1. W jaki sposób Mickiewicz ukazuje Rosję?
  2. Kto jest adresatem wiersza Do przyjaciół Moskali? Z jakim apelem występuje poeta?
...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin