Benedykt XVI o Islamie.txt

(7 KB) Pobierz
Czy papie� przeprosi�?
2006.09.18 12:15
�Przemoc pozostaje w sprzeczno�ci z istot� Boga i istot� duszy� Benedykt XVI Bizantyjski cesarz Manuel II Paleolog przez ca�e �ycie wa�czy� o ratowanie resztek imperium. Islamska pot�ga grozi�a zag�ad� cywilizacji chrze�cija�skiej, kt�ra przetrwa�a p�tora tysi�clecia. Nie uda�o si� unikn�� nieuchronnego: 28 lat po �mierci Manuela II muzu�manie zaj�li Konstantynopol. Bizancjum. Istambu�, od greckiego Istimpoli, czyli �Do miasta�. Do Miasta tego wybiera si� Benedykt XVI w dniach od 28 listopada do 1 grudnia. W 1391 r. rozmawiaj�c z uczonym Persem Manuel II powiedzia� �Poka� mi c� nowego przyni�s� Mahomet: znajdziesz tylko rzeczy z�e i nieludzkie, jak cho�by to, �e nakaza� szerzy� mieczem wiar�, kt�r� g�osi��.  615 lat p�niej jego s�owa przytoczy� Benedykt XVI. Nazwa� je �wyj�tkowo szorstkimi�. Przytoczy� je po to, by zada� zasadnicze dla ca�ego swego wywodu pytanie: �czy przekonanie, �e dzia�anie niezgodne z rozumem jest sprzeczne z istot� Boga?�
 
10 listopada 1444 su�tan Mehmed II �al-Fatih� � �Zdobywca� pokona� pod Warn� polsko-w�giersk� armi�. W bitwie zgina� 20-letni syn W�adys�awa Jagie��y W�adys�aw Warne�czyk, kr�l W�gier z imieniem Ulaszlo I. Wiecie ile mia� w�wczas lat Mehmed II? Dwana�cie. 29 maja 1453 r. 21-leteni �Zdobywca� zaj�� Konstantynopol. Kaza� zerwa� krzy�e z justynia�skiej bazyliki Hagia Sofia � �wczesnego Watykanu � i odm�wi� w niej hymny na cze�� Allaha i Muhammada, jego proroka. 916 lat budowla s�u�y�a jako �wi�tynia Jezusowa, �Boskiej M�dro�ci�. 479 p�niejszych lat - jako meczet. W 1932 r., na rozkaz wielkiego Ata Turka, Hagia Sofia przesta�a by� meczetem. Od 74 lat jest muzeum. To muzeum ma odwiedzi� w listopadzie B16. Pa�stwo tureckie stara si� chroni� ten niepowtarzalny zabytek ludzkiego geniuszu. Ale �muzeum� jest nieco zaniedbane. A Justynian kaza� sobie wznie�� ko�o niego ma�y dworek, by codziennie m�c �ledzi� i nadzorowa� jego budow�. Kiedy zosta�a uko�czona wykrzykn�� �Salomonie, przewy�szy�em ci�!�
 
Czy Benedykt XVI jest jak Manuel II? Stara si� uchroni� Rzym i Watykan przed nieuniknionym? Przed zwyci�sk� inwazj� islamskich hord? Przed str�ceniem krzy�a z kopu�y bazyliki �w. Piotra i przemienieniem jej na meczet? Nie. Manuel i Benedykt nie maj� ze sob� nic wsp�lnego.
 
Po przem�wieniu B16 na uniwersytecie w Ratyzbonie wybuch�y protesty w ca�ym �wiecie islamskim, od D�akarty do Londonistanu.
 
Wczoraj papie� przeprosi�. W�a�nie: czy przeprosi�? M�wi� po w�osku i u�y� s�owa �rammarico�, co wielki s�ownik w�osko-polski t�umaczy na �zasmucenie�, ale nie do ko�ca poprawnie, bo korzeniem �rammarico� jest �amaro� - �gorycz�, czyli chodzi�oby raczej o �rozgoryczenie�. Papie� by� wyra�nie poirytowany manipulacj�, jakiej poddano jego s�owa i jego intencje. Watyka�skie biuro prasowe zwleka�o z publikacj� tekstu jego niedzielnego wyst�pienia. Zamiast w kwadrans, pojawi�o si� w dwie godziny po �anio�ku�. �Rammarico� w angielskiej formie zmieni�o si� jak za dotkni�ciem czarodziejskiej r�d�ki w �deeply sorry�. We francuskiej w �attriste� � - �zasmucony�. Czy owo �deeply sorry� to wpadka t�umacza? Brzydki psikus wykr�cony monarsze przez rozgniewanego poddanego? Czy rozmy�lna akcja nowego sekretarza stanu, zaufanego przyjaciela Jozefa Ratzingera, kard. Tarcisio Bertone, wiedz�cego, �e muzu�manie swoj� wiedz� na temat s��w papie�a b�d� czerpa� g��wnie z wersji angielskiej?
 
Turecki minister Mehmed Aydin skrytykowa� s�owa Benedykta. �Albo powie �przepraszam� w spos�b w�a�ciwy, albo niech nie m�wi wcale. Czy jest mu przykro za s�owa, kt�rych u�y�, czy z powodu konsekwencji?�
 
Przeprosi�, czy nie, s�owa papie�a wywo�a�y pomruk irytacji r�wnie� w�r�d chrze�cijan. �Dosy� �ci�gania spodni przed fanatykami� � s�ycha� zar�wno w prowincjonalnych knajpach jak i kuluarach europejskich parlament�w. �Dosy� ju� przepraszania, obci��ania si� za prawdziwe czy urojone winy wobec islamu. Od czas�w soborowego dokumentu �Nostra Aetate� wyci�gamy do nich r�k�, proponujemy dialog, oferujemy przyja�� i mi�o��. Budujemy im meczety w ka�dym naszym wi�kszym mie�cie, nie bacz�c, �e oni nie zezwalaj� u siebie budowa� ko�cio��w. Pozwalamy im chodzi� w czadorach, uczy� si� arabskiego, knu� przeciw naszemu bezpiecze�stwu; w ko�cu zamachowcy z Londynu urodzili si� i wychowali w�r�d nas. Teraz si�gaj� do naszego papie�a? Teraz basta�!
 
Oriana Fallaci napisa�a: �Allah nie ma nic wsp�lnego z Bogiem chrze�cija�skim. Z Bogiem Ojcem, Bogiem Dobra, Bogiem mi�uj�cym, g�osz�cym mi�o�� i przebaczenie. Bogiem, kt�ry w ludziach widzi swoje dzieci. Allah jest Bogiem � w�a�cicielem, Bogiem � tyranem. Bogiem, kt�ry w ludziach widzi swoich poddanych, ba, swoich niewolnik�w. Bogiem, kt�ry zamiast mi�o�ci naucza nienawi�ci, kt�ry w Koranie nazywa �psami� niewiernych, kt�rzy wierz� w innego Boga i rozkazuje ich ukara�. Podbi�, wymordowa�. Jak�e wi�c mo�na stawia� na tym samym poziomie Jezusa i Mahometa? Czy wystarczy brednia o Jedynym Bogu, by ustali� zgodno�� poj��, zasad i warto�ci?�
 
Oriana nie mia�a racji, jak i nie maj� jej ci, kt�rzy sykaj� na papie�a m�wi�c, �e nie powinien si� korzy� przed wyj�cym nienawi�ci� t�umem fanatyk�w. Nie mia�a racji, bo je�li mi�dzy chrze�cijanami a innymi wyznawcami Jedynego Boga Mi�osiernego i Lito�ciwego istnieje jaka� r�nica, to ta, �e my odpowiadamy mi�o�ci� na nienawi��, pokor� na pych�, dobrem na z�o. Papie� Benedykt XVI da� nam jeszcze jedn� lekcj�. Czy zaakceptuj� j� r�wnie� muzu�manie � c� � mo�emy mie� co do tego pewne w�tpliwo�ci.
 
Jest we W�oszech pewien muzu�manin, Egipcjanin. Nazywa si� Magdi Allam. Jest genialnym dziennikarzem, politologiem, znawc� i krytykiem religii i dlatego, cho� W�ochy emigrantom jako �ywo nieprzychylne, jest dzi� zast�pc� redaktora naczelnego Corriere della Sera, jednym z najbardziej wzi�tych komentator�w telewizyjnych. No i przy okazji jednym z najbardziej zagro�onych ludzi �wiata. Komentuj�c reakcje na wyk�ad B16 w Ratyzbonie Magdi Allan napisa�: �Niepokoj�cy i zatrwa�aj�cy jest widok muzu�man�w, tworz�cych mi�dzynarodowy, zjednoczony front, by atakowa� papie�a i domaga� si� jego publicznych przeprosin. Od bin Ladena do Bractwa Muzu�ma�skiego, od Pakistanu do Turcji, od al-D�aziry do al.-Arabii, odnowi�o si� przymierze, jakie zaistnia�o przy okazji du�skich karykatur. To niepodwa�alny dow�d, �e korzeniem z�a jest �lepa ideologia nienawi�ci, rozpowszechnionej w�r�d muzu�man�w, nienawi�ci gwa�c�cej wiar� i zaciemniaj�cej umys�y. Dlaczeg� to muzu�manie, zw�aszcza ci, kt�rych uwa�amy za umiarkowanych, nie powstaj� z t� sam� si�� przeciwko prawdziwym profanatorom islamu: terrorystom islamskim, masakruj�cych muzu�man�w w imi� tego samego Boga?� Powt�rzymy: �korzeniem z�a jest �lepa ideologia nienawi�ci gwa�c�cej wiar� i zaciemniaj�cej umys�y�. Tak, oblicza si�, �e od 3 do 5% spo�ecze�stw arabskich to religijni fanatycy, gotowi z imieniem Allaha na ustach podrzyna� gard�a ka�demu, kto my�li inaczej ni� oni. Co wi�cej, oblicza si�, �e od 3 do 5% spo�ecze�stwa Izraela to religijni fanatycy, gotowi z imieniem Niewypowiedzianego strzela� do ka�dego, kto my�li inaczej ni� oni.
 
A u nas? Czy jeste�my bez winy? Jaki procent chrze�cijan, gwa�c�c nauk� Chrystusa, gotowych jest z imieniem Boga na ustach podrzyna� gard�a tym, kt�rzy my�l� inaczej? Ca�y wyw�d Benedykta XVI w Ratyzbonie dotyczy� w�a�nie tego: nie ma miejsca na przemoc w imi� religii. Nie tylko przemoc fizyczn�, ale r�wnie� werbaln�. To przem�wienie nie by�o skierowane do islamu, ale do Ko�cio�a, tego Ko�cio�a �o brudnym obliczu�, o kt�rym m�wi� podczas procesji wielkopi�tkowej w ostatnich dniach �ycia Jana Paw�a II.
 
A wi�c zanim na dobre zez�o�cimy si� na fanatycznych muzu�man�w, poszukajmy fanatycznych chrze�cijan w�r�d nas samych. Odizolujmy ich od nas. Zdob�d�my si� na to, na co polski Ko�ci� nigdy nie potrafi� si� zdoby�: pozbycie si� fanatyk�w, stosuj�cych przemoc w imi� Boga.
 
�Przemoc pozostaje w sprzeczno�ci z istot� Boga i istot� duszy� Benedykt XVI
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin