Kurs foto tradycyjny.pdf

(305 KB) Pobierz
665760186 UNPDF
Fotografja tradycyjna
Lekcja 1:
Fotografia portretowa
Lekcja 2:
Fotografia podróżnicza
Lekcja 3:
Fotografowanie Architektury
Lekcja 4:
Fotografowanie Dzieci
Lekcja 5:
Fotografie Obiektów i Martwej Natury
Lekcja 6:
Krajobrazy
Lekcja 7:
Fotografia przy Dostępnym Oświetleniu
Lekcja 8:
Fotografia sportowa
Lekcja 9:
Zbliżenia i Makrofotografia
Lekcja 10:
Fotografowanie Nagości lub Wdzięku
Lekcja 11:
Fotoreportaż
Lekcja 12:
Fotografowanie Dzikiej Przyrody
Lekcja 13:
Fotografowanie z fleszem
Lekcja 14:
Zdjęcia przy złej pogodzie
Lekcja 15:
Pomiar światła
Lekcja 16:
Fascynacja filtrami
Lekcja 17:
Kompozycja Zdjęcia Lekcja 18:
Zastosowanie Światła
Lekcja 19:
Efekty, Odbicia i inne...
Lekcja 20:
Serie Fotograficzne...
Lekcja 21:
Poszukiwanie Tematu
Lekcja 22:
Długie Naświetlanie / Światło Zastane
Lekcja 23:
Głębia Ostrości
Lekcja 24:
Ustawienie Aparatu
Lekcja 25:
Kolor to coś więcej niż widzisz
Lekcja 26:
Naświetlanie
Lekcja 27:
Efekty Zoom
Lekcja 28:
Cienie jako motyw
Lekcja 29:
Wielokrotna ekspozycja
Lekcja 30:
Wywoływanie crossowe
Lekcja 31:
Przypadkowa martwa natura
Lekcja 32:
Sekwencje i serie fotograficzne
Lekcja 33:
Miękkie zdjęcia
Lekcja 1
Fotografia portretowa: Będziesz tematem mojego zdjęcia
Sztywne portrety wyszły z mody! Dzięki wyczuciu odpowiedniego stylu oraz umiejętnościom
technicznym możesz stworzyć wspaniałe ujęcia szczególnych momentów.
Fotografując znajomych lub krewnych stawiasz wyzwanie upływowi czasu. Fotografie są zarówno
historycznym zapisem, jak i subiektywnym portretem. Portrety mogą być ponadczasowe - pomyśl o
fotografii czarno-białej. Dzięki niej można uchwycić ducha epoki: wykorzystując odpowiednie
ubiory, dobór kolorów lub aranżując pozy.
Fotograf ustala formę i merytoryczną zawartość zdjęcia. Pomaga mu w tym jego zmysł obserwacji
i przy pomocy aparatu wyławia elementy charakterystyczne osoby portretowanej. Wybiera wysokie
lub niskie, bliskie lub dalekie ustawienie aparatu.. Kadr określony przez długość ogniskowej
pozwala na pozbycie się zbędnych szczegółów, uwydatniając to co istotne. Dzięki wykorzystaniu
perspektywy możesz stworzyć wrażenie trójwymiarowości, podzielić przestrzeń na plany. Przede
wszystkim musiszy wybrać odpowiednie tło! Format zdjęcia określa zewnętrzny szkielet, dzięki
któremu, poprzez odpowiednią kompozycję obrazu, możesz ustawić elementy wizualne w
odpowiedni sposób. Oświetlenie jest ważnym elementem tworzonego obrazu niezależnie od tego,
czy fotografujący będzie subiektywnie idealizował, czy obiektywnie zapisywał. Oznacza to, że
oświetlenie pełni funkcję narzędzia twórczego pozwalającego ukształtować plastykę i tonację
obrazu.
Film jako narzędzie do tworzenia nastroju
Poszukiwanie odpowiedniego otoczenia - lokalizacji - jest nie mniej ważne. Wybór akcesoriów
także wpływa na efekt zdjęcia; muszą być dobierane z jak największą uwagą. Na ostateczny wynik
zdjęcia ma znaczący wpływ także użyty film.
Tu znajduje się największy potencjał techniczny fotografa. Przy rozproszonym świetle czułe filmy
takie, jak Agfacolor HDC 400 lub Optima 400, dzięki zwiększonej ziarnistości, mogą stworzyć
impresjonistyczny efekt. Z drugiej strony specjalne filmy "portretowe" - jak Agfa Portrait 160 -
gwarantują najlepsze odtworzenie bary skóry. Dziei filmom odwracalnym Agfachrome CTx200 lub
RSX 200 fotograf korzysta z materiału oddającego wszelkie niuanse obrazu, który jest świetny do
sesji portretowych. Inne emulsje potrafią odtworzyć jaskrawe kolory (np. Agfacolor Ultra 50).
Uwolnienie się od koloru (dzięki czarno-białym filmom Agfapan takim, jak APX 25, 200 lub 400)
pozwala na coraz bardziej popularne, podejście klasyczne. Nie zapomnij też o jedynym czarno-
białym filmie odwracalnym - Agfa Scala 200.
Jak się zbliżyć
Portret powienien wywierać na odbiorcy subiektywne wrażenie i posiadać wyraźny charakter.
Fotograf musi odczuwać osobowość, obserwować i tworzyć spontaniczne wrażenie. Poszukuje
niepowtarzalnego momentu. MOże się to zakończyć sukcesem tylko dzięki cierpliwości oraz
zrozumieniu i dobremu kontaktowi z modelem. Dlatego nawet profesjonaliści stosują się do zasady:
pierwsze ujęcia na rozgrzewkę. Indywidualny scenariusz może być stworzony jedynie, gdy model i
fotograf zgrają się ze sobą. Koncentracja na istocie zdjęcia dodaje mocy wizualnemu przekazowi.
Oznacza to po prostu, że musisz zbliżyć się do modela. Nie nawiążesz kontaktu przez zawstydzone
spojrzenie przez teleobiektyw, musisz zmniejszyć dystans. Z tego powodu coraz więcej fotografów
podchodzi z aparatem do modela, używając krótszych długości ogniskowych niż wymagane w
fotografii klasycznej.
Sytuacja jest inna przede wszystkim przy zdjęciach plenerowych, gdy chcesz uzyskać wyraźny
podział pomiędzy fotografowanym obiektem, a tłem. Stosuje się wtedy obiektywy o długich
ogniskowych. Oddal się od fotografowanego tła, żeby uzyskać delikatny i rozmyty ostatni plan. Im
bliżej aparatu znajduje się model i im większa jest długość ogniskowej, tym wyraźniejszy będzie
ten efekt.
Efekt zmiękczający
Przy pomocy nasadek zmiękczających można bardziej atrakcyjnie przedstawić skórę. Nakładka
zmiękczająca, znana jako 'soft-image', 'softar', 'fog filter', 'diffuser', 'dream or pastel lens', umożliwia
ogólne zmniejszenie kontrastów. Dzięki przysłonie ustala się skalę miękkości światła powodowaną
przez filtr. Wpływ filtru jest największy przy w pełni otwartej przysłonie i zmniejsza się wraz jej
domykaniem.
Lepsze portrety przy użyciu aparatów cyfrowych!
Przy fotografowaniu aparatami cyfrowymi (takimi jak Agfa ePhoto 780 i 1680) należy zwrócić
uwagę na kilka spraw. Poniższe wskazówki odnoszą się szczególnie do aparatów z wizjerem:
za wszelką cenę unikaj silnych kontrastów!
nie rób zdjęcia bezpośrednio pod światło!
jeśli jest to możliwe unikaj fotografowania modela z dużej odległości!
nie rób zdjęć przy przyćmionym oświetleniu bez lampy błyskowej!
nie wykonuj portretów w trybie macro!
przy szybkich zdjęciach pamiętaj o opóźnieniu migawki!
aparat cyfrowy nie nadaje się do robienia serii zdjęć, ponieważ po wykonaniu każdego zdjęcia
potrzebuje czasu na jego zapamiętanie!
po zmroku ustaw aparat na statywie, jeśli nie chcesz, żeby zdjęcia były poruszone!
W następnej lekcji: Fotografia Podróżnicza
Lekcja 2
Fotografia podróżnicza: Gromadzenie Nowych Wrażeń
Podróżnicy mają dużo do opowiadania i pokazania. Oczywiście, aparat jako "przyrząd
rejestrujący" niezapomniane momenty jest zawsze częścią ekwipunku! Profesjonalny fotograf
Michael Nischke wyjaśnia jak zamienić zdjęcia pamiątkowe w najlepsze fotografie.
Elastyczność jest nazwą gry. Suweniry wahają się od szczegółów do całkowitych widoków, od
portretów w ruchu do egzotycznych fotografii krajobrazowych. Fotografia podróżnicza często
pokrywa cały repertuar fotograficzny. Kurs fotograficzny da dodatkową informację w swoich
indywidualnych lekcjach. Taka sama wszechstronność jest prawdopodobnie odnajdywana w kasetce
aparatu. "Tyle ile potrzeba, ale możliwie mała waga" - jest mottem. Chociaż jest to całkiem fajne
używać aparatów z nowoczesnymi wizjerami z dużymi zakresami Zoom do fotografowania w
wolnym czasie, ambitne fotografie podróżnicze wymagają czegoś więcej:
Oprócz wymienialnych obiektywów, dobra lampa błyskowa i statyw są standardowym
wyposażeniem większości fotografów. To, że zawsze przed podróżą sprzęt musi być sprawdzony,
nie trzeba mówić. Okazjonalni fotografowie powinni może inaczej spoglądać na instrukcje obsługi
(-co jest obecnie robione jak w nocy?-). Jest to polecane do pełnego zabezpieczenia osprzętu
aparatu przed zniszczeniem i stratą, zwłaszcza gdy jest tego dużo. Specjalne ubezpieczenie aparatu
jest często bardzo pomocne, ponieważ ubezpieczenia na podróż pokrywają jedynie sprzęt do
pewnej maksymalnej wartości, która jest często bardzo znacznie zaniżona.
Zrób listę całego wyposażenia fotograficznego i używaj tej listy jako dowodu dla towarzystwa
ubezpieczeniowego, a także do własnych celów. Testuj wszystkie funkcje aparatu pod względem
możliwych wad i naprawiaj je w miarę konieczności.
Sprawdzaj także inny sprzęt, i czyść zarówno aparat jak i obiektywy przy pomocy sprężonego
powietrza lub nadającej się do tego celu szmatki.
Porada: Pozwól sobie na krótką wycieczkę fotograficzną w weekend przed właciwą podróżą. W ten
sposób możesz dokonać kontroli "bezpośrednio na filmie".
Bardziej krytyczne przewodniki dadzą ci szczegółowe sugestie o dobrych tematach czekających na
sfotografowanie. Wiele z nich daje ci nawet wskazówki jak i gdzie znaleźć plenery fotograficzne
jeszcze nie wyczerpane na pocztówkach.
Do podróżowania sprzęt powinien być umieszczony w mocnym futerale aparatu. Umieszczanie w
mnieszej i mniej pokaźnej torbie prawdopodobnie dobrze zrobi. Bardzo użyteczna może być nawet
stara torba transportowa (dając zabezpieczenie przed kradzieżą) gdy idziesz na polowanie
fotograficzne po wydeptanym tropie.
Podróżowanie na długich odcinkach zwykle wiąże się z wilgotnym klimatem i różną temperaturą.
Wiem z doświadczenia, że aluminiowy futerał jest tu najlepszym rozwiązaniem. Małe torebeczki z
żelem silikonowym lub niegotowany ryż zapobiegną wilgoci.
Jednak, zanim spakujesz swój bagaż, przemyśl następujące punkty i dokonaj swojego własnego
wyboru:
Filtr
Siatka przeciwko rozpraszaniu
Statyw
Zdalnie Sterowany Wyzwalacz
Lampa Błyskowa
Akcesoria
Futerał Aparatu
Baterie
Dziennik
Materiały Filmowe
Lista
Jakie filmy są potrzebne?
Aby być zdolnym do rejestrowania różnych nastrojów światła i przedmiotów w możliwie najlepszy
sposób, możesz zastanawiać się jakiego użyć filmu w danej sytuacji.
Magia światła
Jakość światła i skuteczność luminancji nie są jedynymi nieokreślonymi wartościami do idealnego
efektu obrazu, ale także tworzą extra narzędzie projektanckie dla fotografa. W rozproszonym
świetle kolory są przedstawiane takimi jakimi są. Wysokokontrastowe oświetlenie boczne powoduje
jednak zwiększenie nasycenia koloru, podczas gdy oświetlenie od tyłu tłumi wartości kolorów.
Fotografia z Lotu Ptaka
Powinieneś być elastyczny w swoim planowaniu, celowym jest branie pod uwagę lotów rankiem
lub późnym popołudniem. Dokładna informacja, włącznie z typem samolotu, może być odnaleziona
zarówno w broszurach podróżniczych jak i rozkładach lotów. Załączone rysunki przedstawiają
rozmieszczenie miejsc, tak więc można z wyprzedzeniem zobaczyć, które siedzenia są najlepsze do
fotografii. Najlepsze siedzenie przy oknie nad skrzydłem jest całkowicie nieprzydatne, podczas gdy
kilka rzędów dalej z przodu lub z tyłu daje dużo lepsze możliwości. W maszynach śmigłowych
zazwyczaj siedzi się poniżej skrzydła - dobra pozycja dla fotografa. W Jumbo jet najwyższy pokład
jest najlepszy. Na loty komercyjne możesz zarezerwować miejsce za pośrednictwem swojej agencji
podróży.
Ważnym źródłem informacji jest naziemna załoga lotniska. W odprawie pasażerów można
zamówić sobie odpowiednie miejsce i tak długo dopóki nie ma wielkiego ścisku, życzenia
pasażerów są zazwyczaj realizowane. Ważnym pytaniem jest także którą stronę samolotu wybrać.
Rozważ drogę lotu: Czy interesujące obiekty będą pojawiać się z prawej czy lewej strony? Np, w
przypadku podróży do Wenecji nejlepiej jest siedzieć po prawej stronie, ponieważ te siedzenia przy
oknach dają wspaniały widok laguny miasta podczas zbliżania się do lądowania.
Popularne są także miejsca obok wyjść bezpieczeństwa. Do fotografowania w kierunku lotu, spytaj
stewardess'ę czy możliwe jest odwiedzenie kokpitu.
Podczas kontroli promieniami X możesz być poproszony o zademonstrowanie funkcji aparatu.
Dobry powód do załadowania filmu na lotnisku - a nie przed.
Pod względem dobrych i równomiernych warunków oświetlenia ponad chmurami dobre są filmy o
średniej i niskiej czułości. Obiektywy 28-50mm okazują się najlepsze. Za pomocą obiektywu
przyciśniętego do okna otrzymujesz dobry ogólny widok. Do szczegółów stosój teleobiektyw 90-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin