Parki zabytkowe.pdf

(431 KB) Pobierz
Parki zabytkowe
Parki zabytkowe
Autor: Anna Fabiańczyk
Piątek, 25 kwietnia 2008 - Aktualizowany Środa, 25 czerwca 2008
Parki zabytkowe to przestrzeń zakomponowana zielenią wraz z całą infrastrukturą. Tworzone w
ramach zamkniętych okresów historycznych (od gotyku po manieryzm modernistyczny) zgodnie
z obowiązującymi w tym czasie zasadami filozoficznymi i formalnymi. Nazwa została
wprowadzona we francuskiej sztuce ogrodowej XVII i XVIII w. na oznaczenie naturalnych partii
regularnego ogrodu i została przyjęta dla określenie ogrodów krajobrazowych w Anglii, a
następnie w całej Europie. Od połowy XIX w. termin ten rozszerzono na różne założenia
ogrodowe o dużych rozmiarach, niezależnie od ich formy przestrzennej oraz właściwości
powiązań z otaczającym krajobrazem. Parki zabytkowe są w Polsce objęte ochroną prawną,
przez wpisanie do rejestru zabytków lub rejestru pomników przyrody.
W Polsce zewidencjonowano do tej pory 9.249 zabytkowych parków o łącznym obszarze
50.354,65 ha. W województwie śląskim znajduje się 421 parków liczących 3.696,80 ha, co
stanowi 4.55 % liczby i 7,34 % powierzchni ogólnej założeń parkowych w kraju. Porównując z
innymi województwami zauważamy, że wyraźnie przodujemy w tym względzie wbrew ogólnie
panującemu przekonaniu o niewielkim zazielenieniu Śląska.
Typy kompozycji parków zabytkowych
Na terenie województwa śląskiego mamy do czynienia z pełną gamą kompozycji parkowych –
od geometrycznych, poprzez ogrody francuskie, angielskie i romantyczne, po modernistyczne.
Zachowane do dziś zespoły parkowe na terenie województwa śląskiego, mimo znacznego
zróżnicowania, wykazują jednak wiele wspólnych cech stanowiących o ich odmienności w
stosunku do reszty kraju. Większość z nich powstała między końcem XVIII, a połową XIX w. Nie
oznacza to oczywiście, że zaistniał w tym okresie boom powodujący tworzenie wielkiej ilości
parków na tzw. „surowym korzeniu”. Wiele z istniejących założeń parkowych ma swoje początki
w znacznie wcześniejszym okresie, jak np. parki pałacowe w Rudach czy w Pilicy. Kształtowano
je w oparciu o pierwotne zadrzewienia, wielokrotnie przekształcając w miarę zmian mód
ogrodniczych. Jednak niemal wszystkie parki, których rodowód dałoby się prześledzić niekiedy
aż od XVI w. uzyskało swój ostateczny, widoczny do dzisiaj kształt, właśnie w wieku XIX. Ma to
związek z jednej strony z napływem odmiennej kulturowo magnaterii przemysłowej pragnącej
nobilitować swoje pochodzenie przez tworzenie neostylowych rezydencji, jak również z
powszechnym przyjęciem filozofii romantyzmu, zaś z drugiej z żywą tradycją miejscową.
Ciągłość tradycji historycznej najwyraźniej występuje w niewielkich założeniach
dworsko-parkowych w północno - wschodniej i południowej części województwa. Zachowane
relikty pozwalają potwierdzić powtarzanie w ich kompozycjach ogólnego schematu siedziby
szlacheckiej wspólnego dla całej Polski. Tradycja historyczna w niektórych z tych siedzib była
na tyle silna, że mimo zmieniającej się narodowości kolejnych właścicieli „wymuszała”
kontynuację dotychczasowych kompozycji. W sytuacjach, kiedy tradycja miejsca była słabsza
1 / 5
423234463.004.png
 
Parki zabytkowe
Autor: Anna Fabiańczyk
Piątek, 25 kwietnia 2008 - Aktualizowany Środa, 25 czerwca 2008
lub też nie istniała, poszczególne kompozycje odzwierciedlają przede wszystkim terytorialne
związki emocjonalne fundatorów oraz ich powiązania gospodarcze. Związki te w znacznym
stopniu odpowiadają zasięgom terytorialnym poszczególnych zaborów i są szczególnie
widoczne w obrębie zaboru pruskiego i austriackiego. Prusko - niemieckie pochodzenie niemal
wszystkich właścicieli zachodnich terenów województwa śląskiego spowodowało zakładanie
przez nich parków z wyraźnym piętnem szkoły berlińskiej (np. Sławików, Pławniowice,
Modzurów, Koszęcin). W części centralnej i częściowo południowej województwa znacznie
silniej zaznaczyły się wpływy szkoły wiedeńskiej (np. Parki Dietla i Schöna w Sosnowcu, Łubie
Górne, Kochcice, Pawłowice). Nie wszystkie kompozycje parkowe można wiązać bezpośrednio
z konkretnymi szkołami sztuki ogrodowej. Dotyczy to szczególnie wielkich kompozycji
krajobrazowych, których twórcy, ze względu na swoją pozycję społeczną korzystali ze wszelkich
najlepszych dostępnych wzorców. Takie były komponowane układy parkowo - krajobrazowe
żywieckich Habsburgów, pszczyńskie Hohbergów, świerklanieckie i bytomskie
Donnersmarcków, czy rudzkie książąt von Hessen-Rothenburg.
Dzisiejsze województwo śląskie jest jedynym w Polsce, w którego granicach znajdują się tereny
wchodzące w XIX w. w skład trzech zaborów. Dlatego też, ścierają się tutaj tendencje
wynikające z mody, obyczaju i obowiązujących ówcześnie przepisów prawnych Prus, Austrii i
Rosji. Założenia wielkoprzestrzenne przeważają na terenach dawnych zaborów pruskiego i
austriackiego. Powoduje to wyraźne różnice pomiędzy nimi a parkami na ziemiach dawnego
zaboru rosyjskiego. Różnice międzyzaborowe odzwierciedlają się nie tylko w kompozycjach
założeń zieleni, ale również w doborze stosowanych w nich gatunków drzew. Duży wpływ na
preferencję gatunków miała mitologia. Stąd zapewne częste pojawianie się w parkach
północnych i wschodnich rejonów województwa katowickiego lipy drobnolistnej Tilia cordata
jako dominanty kompozycyjnej. Z kolei na pozostałych terenach podobną funkcję spełniają: dąb
szypułkowy Quercus robur, jesion wyniosły Fraxinus Excelsior lub platan klonolistny Platanus
acerifolia. Symbolikę lipy można wiązać z tradycją wypływającą z mitologii słowiańskiej, a dębu i
jesionu z wpływami mitologii germańskiej i skandynawskiej. Odrębności te są szczególnie
czytelne w przypadku drzew opiekuńczych i heraldycznych (drzewo o koronie kształtowanej na
wzór korony baronowskiej, hrabiowskiej czy książęcej, gdzie ilość konarów odpowiada ilości
pałek {ostrzy} korony). W parkach na obszarze byłego zaboru rosyjskiego sadzono przede
wszystkim drzewa rodzime, pozostawiając je w formie naturalnej. W byłych zaborach pruskim i
austriackim w kompozycjach dominują drzewa egzotyczne sprowadzane z zachodniej Europy,
Azji i Ameryki. Dobierano gatunki o różnorodnym, odmiennym od zielonego zabarwieniu liści.
Sadzone drzewa poddawano procesowi kształtowania koron w celu uzyskania ich nietypowych
kształtów.
Na spektrum kompozycji parkowych na terenie województwa śląskiego składają się:
- Barokowa – charakterystyczna dla XVII i pierwszej połowy XVIII w. ukształtowana we
Francji przez A. Lenôtre’a; cechuje ją jedność kompozycyjna architektury parku i pałacu, który
2 / 5
423234463.005.png
 
Parki zabytkowe
Autor: Anna Fabiańczyk
Piątek, 25 kwietnia 2008 - Aktualizowany Środa, 25 czerwca 2008
był jednocześnie główną dominantą całości układu przestrzennego. Niewielkie początkowo
ogrody rozwinęły się później w rozległe układy, obejmując kolejno wzdłuż osi centralnej
poszczególne składniki kompozycji (np. aleje, dziedziniec lub zespół dziedzińców, szpalery,
układ wodny). Do najciekawszych należą parki pałacowe w Pilicy, Czechowicach-Dziedzicach i
Kruszynie.
- Krajobrazowa – oparta na motywach naturalnego krajobrazu, charakterystyczna w
różnych odmianach dla ogrodów angielskich, a także całej Europy w XIX w. Parki łączono z
otaczającym pejzażem systemem osi widokowych, siecią dróg, alei, strumieni i stawów, tworząc
rozległe założenia krajobrazowe. Najciekawsze, które powstały zgodnie z tą ideą, to
wielkoprzestrzenne kompozycje Świerklańca, Rud i Pszczyny, Żywca, Koszęcina.
- Kompozycja kaligraficzna (chińska) – ukształtowana pod wpływem tradycyjnej
symboliki i filozofii dalekiego wschodu, z nadrzędną rolą układów wodnych, skał i pagórków
wraz z mostkami łukowymi i pawilonami parkowymi, jak park pałacowy w Pszczynie. W drugiej
połowie XIX w. przekształca się ona w parki typu pretzelgarten, charakteryzujące się
sinunosoidalnym układem alei i przenikających się wnętrz parkowych (np.: salony, gabinety,
polany widokowe). Przykładami mogą być parki: Shönów w Sosnowcu, pałacowe w
Leszczynach i w Złotym Potoku.
- Kompozycja romantyczna – ukształtowana w pierwszej połowie XIX w. pod silnym
wpływem ogrodów angielskich. Cechował ją kult przyrody rodzimej i zwrot ku przeszłości
narodowej, wynikające z ideologii romantyzmu. W układzie przestrzennym dominowała
rozmaitość otwarć widokowych i dalekich perspektyw w malowniczych grupach zadrzewień z
charakterystycznymi klombami i bukietami drzew. Ważną rolę odgrywały neostylowe pawilony
parkowe oraz sztuczne ruiny. Takie były parki w Modzurowie, Górkach Wielkich czy Koniecpolu.
- Modernistyczna – kompozycja kształtowana od początku XX w., charakteryzująca się
dominacją układów geometrycznych i osiowo - symetrycznych, np. Park im. A. Mickiewicza w
Bytomiu, Ogród Róż w Chorzowie, Park Ludowy w Bielsku Białej, park w Nieznanicach czy
parki miejskie w Częstochowie.
Historyczne funkcje układów parkowych
Biorąc pod uwagę funkcje kompozycji parkowych, można usystematyzować je w następujące
grupy:
- Osiedlowe – z bogatym programem funkcjonalnym wpisanym w zieleń parkową (sale
3 / 5
423234463.001.png
 
Parki zabytkowe
Autor: Anna Fabiańczyk
Piątek, 25 kwietnia 2008 - Aktualizowany Środa, 25 czerwca 2008
taneczne i gimnastyczne, kręgielnie itp.), tworzone przez właścicieli wielkiego kapitału z myślą o
ściągnięciu i zatrzymaniu w zakładzie wykwalifikowanych pracowników oraz zapewnienie im jak
najlepszych warunków mieszkania i wypoczynku. Zakładane były od ostatniego ćwierćwiecza
XIX w. po okres międzywojenny. Nadawano im różne formy, najczęściej kompozycji w typie
krajobrazowym, rzadziej modernistycznym. Parki wraz z zielenią wewnątrzosiedlową tworzyły
spójne układy kompozycyjne. Przykłady: TAZ w Zawierciu, Knurów, Katowice-Giszowiec, Borsig
w Zabrzu-Biskupicach, Bytom-Łagiewniki, Sosnowiec-Milowice, Rybnik-Niedobczyce.
- Zakładowe – tworzone przez przemysłowców w obrębie zakładów i ich bezpośrednim
sąsiedztwie w analogicznym celu, jak parki osiedlowe w końcu XIX i na początku XX w. Są to
kompozycje znacznie skromniejsze od osiedlowych. Dominują wśród nich układy swobodne o
charakterze naturalnym, rzadziej sformalizowane, geometryczne. Przykłady: Katowice – ul.
Kopalniana (park kopalni „Katowice”), Katowice-Wełnowiec (Park Alfred), Tychy – Browar
Książęcy, Gliwice – GZUT. Specyficzną grupę parków przeznaczonych dla określonych,
zamkniętych grup użytkowników stanowią parki przyszpitalne. Przykłady: Chorzów – szpital im.
Mielęckiego, Knurów – szpital miejski, Pilchowice, Katowice-Bogucice.
- Miejskie – zakładane przez mecenasów oraz grupy inwestorów na terenach miejskich i
podmiejskich począwszy od lat 80. XIX w. Tworzono je z myślą o zaspokajaniu zróżnicowanych
potrzeb, czego odbiciem były ich bogate programy funkcjonalne oraz z reguły większe
powierzchnie. Nadawano im formę założeń geometrycznych, często wprowadzając strefy o
różnym sposobie użytkowania (strefa zabaw dla dzieci, rekreacji czynnej, wypoczynku biernego
itp.). Największe z nich to: Katowice – park im. Kościuszki, Gliwice – park Chrobrego, Chorzów
– Góry Wyzwolenia, Bytom – park miejski, Dąbrowa Górnicza – park Zielona, Częstochowa –
park Staszica i park 3 Maja, Bielsko Biała – park Ludowy.
- Uzdrowiskowe – kształtowane w latach 90. XIX w. w oparciu o istniejące zespoły
starodrzewu przez wpisanie weń budowli zdrojowych i towarzyszącej im infrastruktury. Dzięki
temu zachowały typ kompozycji krajobrazowych o charakterze zbliżonym do naturalnego, jak
Goczałkowice, Jastrzębie Zdrój, Jaroszowiec, Jaworze.
- Rezydencjonalne – powstające przy siedzibach wiejskich i miejskich:
- dworskie – formowane w sąsiedztwie dworów w wieku XVIII i XIX. Z reguły niewielkich
rozmiarów o kompozycji krajobrazowej z niezbyt rozbudowanym programem i mało
urozmaiconym zestawem gatunków drzew i krzewów, jak: Góra, Udórz, Kokoszyce, Rychwałd,
Nieznanice.
- pałacowe – zakładane w sąsiedztwie pałaców w wieku XVIII i XIX . Mają kompozycję
krajobrazową z rozbudowanym programem i urozmaiconym zestawem gatunków drzew i
krzewów, często z pawilonami i elementami małej architektury: Brynek, Pilica, Repty, Nakło
4 / 5
423234463.002.png
 
Parki zabytkowe
Autor: Anna Fabiańczyk
Piątek, 25 kwietnia 2008 - Aktualizowany Środa, 25 czerwca 2008
Śląskie, Bytom-Miechowice, Kozy, Łodygowice, Górki Wielkie, Grodziec Śląski.
- kompozycje wieloprzestrzenne – sieć majątków powiązanych ze sobą i rozmieszczonych
w zakomponowanej zielenią przestrzeni z centralną siedzibą główną, której ranga jest
podkreślona bogactwem architektury i jej otoczenia. Przykłady: Dominium Pszczyńskie, Dobra
Donnersmarcków (Świerklaniec), Latyfundium Rudzkie, księstwo Żywieckie, dominium
Koszęcińskie.
Specyfiką obecnych terenów województwa śląskiego jest w XIX w. duża ilość bogatych
właścicieli ziemskich i przemysłowych, którzy bez względu na swoje pochodzenie etniczne czuli
się eksterytorialnymi obywatelami Europy. Tworząc kompozycje nie sięgali do wzorców i tradycji
miejscowych, lecz bezpośrednio do źródeł stylowych angielskich i francuskich, zatrudniając
często ogrodników i projektantów parków o europejskiej sławie. Dążyli oni do uporządkowania
przestrzennego i architektonicznego majątków. Powstały aleje łączące poszczególne jednostki
gospodarcze w obrębie ich dóbr. Powstały też wzorowane na głównych rezydencjach parki
wokół zarządcówek, willi dyrektorów, osiedlowe, zakładowe czy szpitalne. Są one znacznie
mniejsze i uboższe kompozycyjnie od pierwowzorów.
5 / 5
423234463.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin