5(2).pdf

(121 KB) Pobierz
Microsoft Word - 5.doc
1
GŁOWICA
Zadanie: szczelne zamknicie przestrzeni spalania.
W silnikach 4 - suwowych kanały doprowadzajce mieszank lub powietrze oraz
odprowadzajce spaliny.
Głowice silników chłodzonych po rednio
Budowa:
- mocna płyta dolna
- ciesza płyta górna
- cianki boczne
- kanały dolotowe i wylotowe
- słupki na ruby mocujce głowice
- osadzenie wiecy lub wtryskiwacza
- przestrze wypełniona przez ciecz chłodzc
- ew. łoyska wałka rozrzdu
Cyrkulacja cieczy chłodzcej:
- przestrze midzy zaworami
- nadlewy wiec lub wtryskiwaczy
- komora spalania
- kanały wylotowe (powinny by chłodzone na całej długoci)
Kanały dolotowe i wylotowe - pola przekrojów zmniejszaj si w stron cylindrów
o około 20 %. W pobliu zaworów powinny mie przekrój zbliony do kołowego.
Odpływ cieczy - w najwyszym punkcie, aby nie powstawały korki parowe.
Niekiedy odbiór cieczy w kilku punktach.
ruby mocujce głowic umieszczone jak najbliej tulei cylindrowej
i w jednakowych odległociach.
Głowice silników o ZS
Głowice dzielone tylko dla duych silników. Niekiedy dla silników
wysokodoładowanych, bo łatwiej jest uszczelni cylindry.
W silnikach ZS o wtrysku bezporednim kanały dolotowe i wylotowe s najczciej
wyprowadzane na przeciwne strony.
W silnikach ZS o wtrysku porednim kanały s wyprowadzane na jedn stron, po
drugiej stronie jest komora (wirowa lub wstpna).
Kolektory dolotowe
W silnikach z wtryskiem bezporednim:
- kanał styczny (starsze rozwizanie)
- kanał rubowy
Wtryskiwacz umieszczony jest czsto w stalowej tulejce wcinitej w głowic.
Mog by te tulejki mosine roztaczane w głowicy. Tulejki te mona uszczelnia
piercieniami gumowymi i klejami odpornymi na wysokie temperatury.
Wtryskiwacze mocowane s rubami dwustronnymi M8.
Głowice silników ZS bywaj wykonywane z eliwa (te same materiały co na
kadłub) lub ze stopów lekkich.
Głowice silników ZI
2
Jednolite obejmujce wszystkie cylindry. W silnikach mniej wysilonych kanały
dolotowe i wylotowe bywaj łczone parami dla ssiednich cylindrów, co
upraszcza konstrukcj.
Kanały dolotowe i wylotowe mog by skierowane w jedn stron lub w dwie.
Zaley to głównie od komory spalania:
kulista - na dwie strony
klinowa - na jedn stron
Materiały: eliwo lub stopy aluminium (najczciej).
Głowice silników chłodzonych bezpo rednio
Najczciej oddzielne dla kadego cylindra. W małych silnikach 2 - cylindrowych
jedna głowica.
Głowice s odlewami kokilowymi ze stopów aluminium.
B. silne uebrowanie: około 75 % powierzchni chłodzcej silnik znajduje si
w głowicy.
Kanał wylotowy powinien by jak najprostszy i jak najkrótszy ze wzgldu na
obcienie cieplne głowicy.
Gniazda zaworowe
Wstawiane do głowic aluminiowych i eliwnych.
Materiał: eliwo specjalne niskostopowe (1,2 % Cr, 1,2 % Mo, 0,8 % Cu, 0,5 %P.),
niekiedy - brzal.
Dla poprawy właciwoci gniazda niekiedy stellituje si.
Gniazda s osadzone z duym wciskiem 0,1 ÷ 0,5 % (wiksze wciski dla głowic
aluminiowych), ochładzane s w ciekłym powietrzu lub azocie.
Prowadnice zaworów
Grubo cianek 2 ÷ 4 mm.
Duy wcisk:
- H7/s7 dla głowic eliwnych
- 0,4 ÷ 0,6 % dla głowic ze stopów aluminium z krzemem
Materiał:
- eliwo szare o duej zawartoci grafitu
- eliwa niskostopowe
- proszki spiekane
Prowadnice stosuje si bez kołnierzy.
Czsto stosuje si plastykowe piercienie uszczelniajce w górnej czci
prowadnic (zapobiegaj przeciekaniu oleju do komory spalania).
Długo otworu czci prowadzcej 5 ÷ 7 rednicy trzonka zaworu (ze wzgldu na
konieczno odprowadzania ciepła).
Wstawka komory spalania
Komory spalania wstpne lub wirowe znajduj si w głowicy. Stosuje si niekiedy
wstawki z aroodpornego stopu.
Uszczelki głowic
- chroni przed przedmuchami z cylindrów
- chroni przed przeciekami cieczy chłodzcej
- kompensuj niedokładnoci wykonania uszczelnianych płaszczyzn i deformacj
(pod wpływem cinienia i temperatury)
3
Uszczelki musz by odporne na:
- gorce spaliny
- paliwo
- olej
- ciecz chłodzc
- musz by plastyczne
Uszczelki:
- metalowe
- mikkie
-
Uszczelki metalowe
Materiał: Cu, Al, mikka stal
Głównie stosowane w silnikach chłodzonych powietrzem.
Uszczelki mi kkie
Stanowi najlepsze uszczelnienie.
Musz by odporne na temperatury do 200 ° C.
Materiał uszczelniajcy: mieszanki materiałów niemetalowych (m.in. azbest -
obecnie zabroniony).
Uszczelka jest zbrojona siatk lub blach stalow perforowan. Otwory na cylindry
s obramowane cienk blach z mikkiej stali ocynkowanej. Wszystkie inne
otwory i krawdzie równie obramowane.
Naciski na całej powierzchni 15 ÷ 35 MPa, a na obramowaniach cylindrów 50 ÷
200 MPa.
Powtórny monta uszczelek nie jest zalecany.
Grubo uszczelek 0,6 ÷ 2 mm z tolerancj ± 0,1 mm. Zalecane s uszczelki jak
najciesze:
- dla silników ZI 0,6 mm
- dla silników ZS 1,2 mm
ruby mocuj ce głowice
Analogiczne do rub mocujcych łoyska główne. Mniejsze s siły obciajce,
wic mniejsze rednice.
Do kadłubów eliwnych mog by ruby z łbami, do aluminiowych - dwustronne.
Stosuje si zabezpieczenie nacigiem wstpnym.
Dobór rednic rub ze wzgldu na:
- obcienie od siły P g max i nacigu wstpnego
- liczb rub otaczajcych cylinder
- odpowiedni nacisk uszczelki
Nie jest zalecane powtórne uywanie rub głowicowych jeli pracuj na granicy
plastycznoci).
Dokrcanie rub głowicowych:
- kluczem dynamometrycznym
- w odpowiedniej kolejnoci
- stopniowo
4
Kolektory dolotowe
Kolektor dolotowy - przewody dolotowe i kołnierze do mocowania kolektora do
głowicy i do wlotu powietrza, np. ganika, przepływomierza powietrza, filtra
powietrza itd.
Czynnik przepływajcy:
- powietrze w silnikach ZS i ZI z wtryskiem wielopunktowym
- mieszanka w silnikach ZI ganikowych i z wtryskiem centralnym
Wymagania:
- mały opór hydrauliczny (ze wzgldu na napełnienie cylindrów)
- wykorzystanie energii kinetycznej czynnika
- równomierny rozdział czynnika do poszczególnych cylindrów
- w silnikach ZS, szczególnie o wtrysku bezporednim, zapewnienie
dostatecznego zawirowania
Cechy kolektorów dolotowych:
- kształty przewodów łagodne
- pola przekrojów zapewniajce prdkoci przepływu 30 ÷ 40 m/s
- w zalenoci od koncepcji całego silnika - kolektory w jedn lub przeciwne
strony
- w silnikach ZI czsto podgrzewanie kolektora
zmniejsza napełnienie
wpływa na ujednorodnienie mieszanki i popraw rozdziału mieszanki (przy
zasilaniu centralnym)
czsto stosuje si podgrzewanie miejscowe
czynnikiem podgrzewajcym s: spaliny lub ciecz chłodzca
Materiały: najczciej stopy Al (odlewy), do silników ZS mog by wytłoczki
z cienkiej blachy stalowej o gruboci około 1 mm.
Uszczelki: tektura zbrojona, tworzywa sztuczne, kauczuk, grafitowane
powierzchnie.
Kolektory wylotowe
Odprowadzaj spaliny z głowicy do rury wylotowej.
Powinny mie kształt łagodny; korzystne jest długie prowadzenie oddzielnych
przewodów dla poszczególnych cylindrów (aby nie zakłóca wypływu spalin
z cylindrów).
Stosuje si odlewy z eliwa aroodpornego (1,5 ÷ 2 % Cr), w silnikach ZS
wytłoczki z grubej blachy stalowej (2 mm).
Uszczelki - tektura z tworzywami, obłoona cienkimi blachami z mikkiej stali lub
miedzi.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin