3(2).pdf
(
178 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 3.doc
1
UKŁAD TŁOKOWO - KORBOWY
·
tłok z piercieniami
·
sworze tłokowy z piercieniami zabezpieczajcymi (sworze pływajcy)
·
korbowód kompletny: z panewkami i rubami
·
wał korbowy (ew. z dokrcanymi przeciwciarami i ich rubami)
·
koło zamachowe ze rubami
·
tłumiki drga skrtnych
·
łoyska główne i korbowe
·
piercienie (ew. półpiercienie) oporowe ustalajce osiowo wał korbowy
·
elementy napdu osprztu: koło pasowe do napdu prdnicy; koło paska zbatego do
napdu: rozrzdu, pompy wtryskowej; koła zbate do napdu: rozrzdu, pompy
wtryskowej, pompy olejowej, aparatu zapłonowego; koło łacuchowe do napdu
rozrzdu, pompy wtryskowej
·
tylne uszczelnienie wału korbowego
·
przednie uszczelnienie wału korbowego
TŁOK
Zadania tłoka:
-
przejcie przez denko tłoka nacisku gazów spalinowych
-
przekazanie siły gazowej wraz z własnymi siłami bezwładnoci na sworze, korbowód
i wał korbowy
Konstrukcja tłoka musi uwzgldnia:
-
due obcienia mechaniczne
-
odprowadzanie ciepła od denka do cian cylindra
-
prowadzenie tłoka w tulei i przejcie bocznego nacisku
-
współprac z tulej z małym tarciem
-
zapewnienie małego zuycia oleju
Cz
ci tłoka:
-
denko
-
próg ogniowy
-
cz piercieniowa
-
piasty tłoka, zwizane z denkiem ebrami
-
cz prowadzca, spełniajca rol wodzika i przekazujca boczny nacisk na gład
cylindra
Materiały na tłoki
W silnikach samochodowych wyłcznie stopy lekkie aluminium z krzemem- siluminy
W stosunku do eliwa stopy lekkie maj:
-
mniejsz wytrzymało w wysokiej temperaturze
-
wikszy współczynnik rozszerzalnoci cieplnej
-
mniejsz odporno na cieranie
-
mniejsz twardo
-
mał gsto
-
dobre przewodnictwo cieplne
Tłoki s odlewane w kokilach. Tylko w silnikach b. wysilonych tłoki s kute lub prasowane.
Odlew w kokilach zapewnia dokładne wymiary i dostateczn gładko nie obrabianych
powierzchni. Dziki szybkiemu stygniciu nastpuje poprawa właciwoci
wytrzymałociowych.
Stopy aluminium z krzemem:
-
AK 12 - eutektyczny stop Al z Si (12 %); dziki duej zawartoci Si mały współczynnik
rozszerzalnoci cieplnej
-
AK 20 - nadeutektyczny stop Al z Si (20 %) do silników doładowanych i bardziej
obcionych cieplnie
2
Temperatura tłoków
Maksymalna temperatura gazów:
-
ZI - 2500
°
C
-
ZS - 1900
°
C
Najwysza temperatura - rodek denka tłoka.
Temperatura górnej czci tłoka powinna by mniejsza od 400
o
C; w przeciwnym
wypadku mog powstawa pknicia krawdziowe (rysy). Dla obnienia temperatury tłoka
- ebra odgrywajce rol radiatorów.
Rodzaje tłoków:
-
jednolite (z jednego materiału)
-
z wkładkami kompensacyjnymi
Tłoki jednolite
Stosowane do silników mniej wysilonych. Niekiedy maj skone przecicie czci nonej -
dopasowuj si do cylindra.
Tłoki z wkładkami kompensacyjnymi
Lepsza współpraca z gładzi, mniejszy luz (mniejszy hałas) - współczynnik
rozszerzalnoci materiału tłoka jest dwukrotnie wikszy ni dla materiału cylindra.
W silnikach ZI - tłoki autothermic: dwie zatopione wkładki stalowe, tworzce układ
bimetalowy. Stosuje si równie przecicie midzy czciami piercieniow i prowadzc
- mniejszy przepływ ciepła.
W silnikach ZS - z powodu wikszych obcie nie stosuje si przeci. Te stosuje si
tłoki autothermic.
W wysilonych silnikach ZI i ZS - stalowe wkładki piercieniowe w miejscu, gdzie cz
prowadzca jest najgortsza (górna cz) - zmniejsza si rozszerzalno ciepln tłoka.
Niekiedy stosuje si wkładki segmentowe - szczególnie w tłokach silników chłodzonych
bezporednio (b. obcionych cieplnie).
Konstrukcja tłoka
Denko tłoka
Grubo denka tłoka:
-
odpowiednia wytrzymało
-
szybkie odprowadzenie ciepła
Cz
prowadz
ca tłoka
Umieszczenie sworznia:
-
w połowie czci prowadzcej - najbardziej równomierny nacisk na gład
-
w pobliu rodka masy tłoka - zmniejsza skłonno do „wykowania” - ma to wpływ na
zuycie czci prowadzcej tłoka i gładzi
W dolnej czci tłoka stosuje si wycicia ze wzgldu na przeciwciary.
Piasty tłoka
Słu do ułoyskowania sworznia. Due s obcienia mechaniczne, musz by wic b.
sztywne - dlatego uebrowania w tłoku.
Cz
pier
cieniowa
Mniejsza liczba piercieni:
-
gorsze uszczelnienie
-
mniejsze straty tarcia (50 % strat mechanicznych w silniku to straty tarcia piercieni
tłokowych)
-
wyeliminowanie jednego piercienia to 2 % N
e
Tłoki o D < 90 mm maj dwa piercienie uszczelniajce i jeden piercie zgarniajcy.
W silnikach ZS niekiedy dwa piercienie zgarniajce (drugi w czci dolnej tłoka).
W celu zmniejszenia zuycia rowków piercieniowych zalewa si w tłoku piercieniow
wkładk z eliwa austenitycznego.
Odstpy midzy piercieniami - około 1,5 wysokoci piercienia uszczelniajcego.
Próg ogniowy - cz do 1. piercienia uszczelniajcego.
3
Odpowiednia wysoko progu ogniowego:
-
obnienie temperatury pierwszego piercienia uszczelniajcego
-
współpraca piercienia z chłodzon czci tulei
Próg ogniowy obrabiany jest do R
a
= 2,5 lub 5
m
m.
Niekiedy stosuje si wskie łobki progu ogniowego w celu poprawy uszczelnienia.
Katarakta (zapora ogniowa) - rowek nad piercieniami tłokowymi. Nagar w katarakcie
stwarza duy opór cieplny - strumie ciepła czciowo omija 1. piercie.
Obróbka tłoków
Technologiczne wytoczenie na wewntrznej rednicy tłoka (H7), niekiedy baza na
wewntrznej rednicy tłoka.
Kształtowanie powierzchni bocznej:
-
stoek
-
stoek ze stałym owalem
-
stoek ze zmiennym owalem
-
beczka
-
beczka ze stałym owalem
-
beczka ze zmiennym owalem
Ostateczny kształt wyznaczany jest w wyniku bada prototypu (lady zatar).
Ukształtowanie powierzchni bocznej w celu kompensacji ze wzgldów na odkształcenia
termiczne.
Obróbka skrawaniem: toczenie lub szlifowanie powierzchni bocznej do
R
a
= 0,63
÷
1,25
m
m. Niekiedy stosuje si rowkowanie powierzchni bocznej tłoka w celu
utrzymywania oleju.
Obróbka powierzchniowa cz
ci prowadz
cej w celu szybszego docierania:
-
chemiczne pokrywanie cyn na grubo 1
÷
3
m
m
-
przesycanie powierzchni grafitem koloidalnym
W celu poprawy właciwoci przy rozruchu na zimno - pokrywanie powierzchni czci
prowadzcej ołowiem lub cyn.
Tłoki współpracujce z cylindrami aluminiowymi pokrywane s chromem lub eliwem
(warstwa około 20
m
m gruboci).
Selekcja rednicy czci prowadzcej - ze wzgldu na luzy tłoki selekcjonuje si na 2
÷
5
grup (co 0,01 mm). W małych silnikach ZI minimalny luz wynosi 0,02 mm, w duych ZS
÷
0,25 mm.
Ze wzgldu na due naprenia (mechaniczne i cieplne) nie stosuje si w tłokach
adnych ostrych krawdzi (oprócz dolnej krawdzi tłoka).
Rowki na pier
cienie
Głboko rowków uszczelniajcych jest o 0,4
÷
1 mm wiksza ni szeroko piercieni,
dla piercieni zgarniajcych 0,8
÷
1,5 mm.
Rowki na piercienie zgarniajce maj kanaliki olejowe (wiercone lub pozostałe po
toczeniu).
Dolna krawd tłoka moe by zaostrzona - spełnia wówczas rol zgarniajc olej.
Otwory na sworznie tłokowe
Wykonywane w 4. klasie dokładnoci. rednice otworu s selekcjonowane w 2
÷
4
grupach (w duych silnikach ZS selekcji nie stosuje si).
Wymagania prostopadłoci osi sworznia do osi tłoka.
Od strony wewntrznej otwory s sfazowane - ze wzgldów zmczeniowych. Po
zewntrznej stronie rowki na piercienie osadcze (dla sworzni pływajcych).
Dezaksacja – mimosiowo
przesunicie osi sworznia w stosunku do osi tłoka w stron
wikszego nacisku w celu zmniejszenia hałaliwoci na skutek wykowania tłoka:
-
ZI: 0,2
÷
2 mm
-
ZS: 0,5
÷
2,5 mm - o kierunku czsto decyduje chronienie progu ogniowego,
np. kierunek rozprzestrzeniania si płomienia
Selekcja wymiarów tłoków:
-
rednicy zewntrznej czci prowadzcej
-
rednicy otworu pod sworze
4
-
masy (nadlewy do dopasowywania mas) - dopuszczalna odchyłka masy (
±
1%):
ZI 2,5
÷
5 g
ZS
÷
15 g
-
odległoci osi sworznia w silnikach ZS (ze wzgldu na odległo denka tłoka od
głowicy w GZP)
Na denku tłoka: wybite znaki i cyfry (najwiksza rednica czci prowadzcej). Strzałka
oznacza przód silnika.
Oznakowanie tłoka nadwymiarowego: wybity znak lub kropka kolorowego lakieru.
PIER
CIENIE TŁOKOWE
Pier
cienie tłokowe słu
do:
-
uszczelnienia tłoka w cylindrze
-
ułatwienia odpływu ciepła z tłoka
-
rozprowadzenia oleju po gładzi
-
zgarniania oleju z gładzi
Piercienie osadzane s suwliwie w rowkach.
Materiały i wykonanie
Wymagania: mały współczynnik tarcia, dua odporno na cieranie, dua wytrzymało
w wysokiej temperaturze.
Temperatura piercienia powinna by mniejsza od 250
°
C (tzn. gładzi mniejsza od
200
°
C).
Na piercienie stosuje si
-
eliwa perlityczne z dodatkiem chromu
-
eliwa sferoidalne
Piercienie s odlewane indywidualnie w postaci tzw. choinki lub w postaci tulei
odlewanych odrodkowo.
Piercienie s przecite. Aby nacisk był równomierny musz by odkształcone podczas
montau
-
obróbka cieplna (termofiksacja)
-
toczenie kopiowe (obecnie stosowane)
Pier
cienie uszczelniaj
ce
-
walcowe z przekrojem prostoktnym
-
stokowe (kt wierzchołkowy stoka - około 15’, dlatego nazwa „Minutenring”)
-
trapezowe (jedno- lub dwustronne)
-
Pier
cienie zgarniaj
ce
-
zwykłe
-
stokowo - walcowe
-
noskowe
Naley stosowa piercienie:
-
najnisze (lejsze, mniej wybijaj rowki)
-
wzmocnione (szersze) - naciski na gład s dla piercieni uszczelniajcych około
0,2 MPa, a dla zgarniajcych około 0,4 MPa
Piercienie zgarniajce o zwikszonej skutecznoci
-
ze sprynami rozpierajcymi (rubow lub falist) - naciski do 1,8 MPa
-
stalowe - w postaci dwóch cienkich płytek stalowych dociskanych do gładzi za pomoc
elementów sprystych
Zamki pier
cieni
Przecicie promieniowe po włoeniu do tulei:
-
0,2
÷
0,6 mm dla piercieni uszczelniajcych
-
0,05
÷
0,1 mm dla piercieni zgarniajcych
5
Tolerancje wysokoci piercieni tłokowych: -0,01
÷
- 0,022 mm.
Luzy osiowe pier
cieni w tłokach
ZI
1.
piercie uszczelniajcy
0,04
÷
0,05 mm
2.
piercie uszczelniajcy
0,03
÷
0,04 mm
piercie zgarniajcy
0,02
÷
0,03 mm
ZI
1.
piercie uszczelniajcy
0,08
÷
0,13 mm
2.
piercie uszczelniajcy
0,05
÷
0,10 mm
3.
piercie uszczelniajcy
0,02
÷
0,05 mm
Powłoki ochronne pier
cieni
Głównie 1. piercie uszczelniajcy i piercie zgarniajcy
-
elektrolityczne chromowanie (porowatym chromem) na grubo 0,06
÷
0,25 mm
-
molibdenowanie na grubo 0,1
÷
0,3 mm i docieranie powłoki z molibdenu na
powierzchni kuli (brzegi nisze o = 0,003
÷
0,012 mm)
Do współpracy z tulejami chromowanymi - warstwa z wglików chromu i molibdenu
nakładana plazmowo.
Dla ułatwienia docierania pokrycie warstw cyny lub kadmu – 5...10
m
m.
Piercienie elazowane - w wypadku duego zuywania si tulei.
Ochrona piercieni przed korozj - fosforanowanie.
SWORZE
TŁOKOWY
Due obcienie, cikie warunki pracy.
Wymagania:
-
dua sztywno
-
dua wytrzymało zmczeniowa
-
odporno powierzchni na zuycie
W PN sworznie w postaci rur:
-
typu A dla silników ZI
-
typu B (o grubszych ciankach) dla silników ZS
Sworznie tłokowe:
-
pływajce - zabezpieczone piercieniami osadczymi
-
zacinite w główce korbowodu
Materiały
Stale do nawglania 15HN, 15H, 16HG, 15HGM.
Twardo powierzchni nawglanej po zahartowaniu 58
÷
62 HRC.
Wykonanie powierzchni:
zewntrznej R
a
= 0,05
÷
0,16
m
m
wewntrznej R
a
= 2,5
÷
5
m
m
rednica zewntrzna wykonana h4 lub h5 i selekcja na 2 lub 3 grupy.
Do montau tłoki podgrzewa si do temperatury 60
÷
80
°
C.
KORBOWÓD
Korbowód przenosi sił gazow za porednictwem sworznia na wał korbowy. Korbowód
wykonuje złoony ruch płaski (wahadłowy).
piercie zgarniajcy
0,02
÷
0,05 mm
Plik z chomika:
moloniewicz
Inne pliki z tego folderu:
1(4).pdf
(108 KB)
3(4).pdf
(178 KB)
2(4).pdf
(69 KB)
10(4).pdf
(94 KB)
5(4).pdf
(121 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin