1(2).pdf

(108 KB) Pobierz
Microsoft Word - 1.doc
1
UKŁAD KONSTRUKCYJNY SILNIKA
Klasyfikacja silników ze wzgl du na:
- system spalania (sposób inicjacji spalania)
- obieg
- układ chłodzenia
- rozwizania konstrukcyjne
System spalania
Silniki o zapłonie iskrowym
- do samochodów osobowych, dostawczych
- mała masa jednostkowa m s /N e = 2 ÷ 4,7 kg/kW
- wiksza prdko obrotowa
- niszy koszt produkcji: mniejsza masa, mniejsze obcienie elementów, taszy osprzt
- łatwiejszy rozruch (szczególnie zimnego silnika)
- wiksza emisja tlenku wgla i wglowodorów
- nieznacznie mniejsza emisja tlenków azotu i praktycznie brak emisji czstek stałych
- łatwo katalitycznego oczyszczania spalin
- prostsza obsługa i niszy koszt napraw
- nisza sprawno
Silniki o zapłonie samoczynnym
- szybkoobrotowe silniki po 1936 r.
- do samochodów dostawczych, ciarowych, autobusów, cigników i samochodów
osobowych
- masa jednostkowa m s /N e = 4,7 ÷ 9,5 kg/kW
- mniejsza prdko obrotowa
- koszt produkcji o 50 ÷ 100 % wikszy ni silnika ZI
- trudniejszy rozruch (szczególnie zimnego silnika)
- trudna obsługa, wysoki koszt napraw
- mniejsza emisja tlenku wgla i wglowodorów
- wiksza emisja tlenków azotu i czstek stałych ; bardzo due trudnoci techniczne
ograniczenia tych emisji
- wiksza hałaliwo
- wysza sprawno
- stosunkowo łatwa poprawa właciwoci uytkowych przez doładowanie
- nisza cena paliwa
Obieg
Silniki czterosuwowe
- mniejsza moc - dwa razy mniejsza czstotliwo pracy silnika ni w wypadku silnika
dwusuwowego
- konieczny wyodrbniony konstrukcyjne układ rozrzdu
- wiksze, cisze i bardziej skomplikowane
- lepsza wymiana ładunku, lepsze napełnienie, łatwiejsze kształtowanie charakterystyki
napełnienia
- znacznie mniejsza toksyczno spalin i łatwiejsze oczyszczanie spalin
- mniejsze obcienia cieplne tłoka i komory spalania
- moliwo ułoyskowania wału korbowego w łoyskach lizgowych i zastosowania
obiegowego układu chłodzenia
- wiksza sprawno
- stosowanie mniej kosztownych materiałów, mniejsze zuycie elementów i mniejszy
wpływ zuycia elementów na właciwoci efektywne
2
Silniki dwusuwowe
- mniejsza masa jednostkowa, mniejsze wymiary
- objto skokowa cylindra ograniczona do 250 ÷ 375 cm 3
- liczba cylindrów ograniczona do 3 - trudnoci z uszczelnieniem wału korbowego
- moc maksymalna nie przekraczajca 40 kW
- due obcienia mechaniczne i cieplne
- nisza sprawno
- bardzo dua emisja substancji szkodliwych, (zwłaszcza wglowodorów i czstek
stałych)
- silniki dwusuwowe o zapłonie samoczynnym: moliwo stosowania olejenia
obiegowego, nie ma ogranicze objtoci skokowej cylindra i liczby cylindrów,
konieczno stosowania wyodrbnionego układu rozrzdu i duych sprarek; bardzo
dobre właciwoci efektywne
Układ chłodzenia
Układ chłodzenia po redni (ciecz chłodz c )
90 % silników ma taki układ chłodzenia
- wiksza skuteczno i równomierno chłodzenia silnika
- mniejsza hałaliwo: tłumienie hałasu przez ciecz, mniejszy luz midzy tłokiem
i cylindrem
- wiksza masa
- wiksza cena
- działanie korozyjne cieczy i kawitacja cieczy chłodzcej
- konieczno obsługi układu chłodzenia
- lepsze napełnienie, moc silnika wiksza o około 10 %
- mniejsze obcienia cieplne
- moliwo stosowania wikszych stopni sprania (o ponad 0,5)
- krótszy silnik (moliwo zlewania cylindrów w przekroju osiowym i brak uebrowania)
-
Układ chłodzenia bezpo redni (powietrzem)
- lejszy silnik
- silnik moe pracowa w bardzo wysokiej i bardzo niskiej temperaturze
- szybsze nagrzewanie si silnika po rozruchu, dziki czemu mniejsze zuycie czci
ruchomych i wiksza trwało
Rozwi zania konstrukcyjne silników
Silniki rz dowe
- pionowe
- pochyłe
- poziome
Liczba cylindrów:
SoZI : 2, 3, 4, 5, 6, (b. rzadko) 8, 12, 16
SoZS : 3, 4, 5, 6
3
Ograniczenia układów cylindrów:
SoZI:
2 - cyl. : do najmniejszych samochodów
3 - cyl. : 2 - suw. do 1000 cm 3
4 - suw. do 1500 cm 3 z ew. dodatkowym wałkiem wyrównowaajcym moment
od sił bezwładnoci rzdu pierwszego
4 - cyl. : 700 ÷ 2500 cm 3
5- cyl. : pochodne od silników 4 - cyl.
6 - cyl. : 2000 ÷ 3500 cm 3
SoZS:
3 - cyl. : b. rzadkie, do 1000 cm 3
4 - cyl. : 1000 ÷ 3000 cm 3 do samochodów osobowych, ÷ 6000 cm 3 do samochodów
ciarowych
5- cyl. : pochodne od silników 4 - cyl.
6 - cyl. : 5000 ÷ 14000 cm 3
Silniki widlaste
Ograniczenia układów cylindrów:
SoZI:
4 - cyl. : 700 ÷ 2500 cm 3
6 - cyl. : 2000 ÷ 3500 cm 3
8 - cyl. : 3500 ÷ 6000 cm 3
12 - cyl. : rozwizanie rzadkie, np. Jaguar
16 - cyl. : rozwizanie w silnikach wyczynowych
SoZS:
6 - cyl. : 5000 ÷ 14000 cm 3
8 - cyl. : 10000 ÷ 15000 cm 3
10 - cyl. : rozwizanie rzadkie do duych samochodów ciarowych
12 - cyl. : rozwizanie rzadkie do duych samochodów ciarowych
Silniki o tłokach przeciwległych (bokser)
SoZI , 2 - cyl. : ÷ 8500 cm 3
SoZI , 4 - cyl. : 700 ÷ 2500 cm 3
SoZI , 6 - cyl. : rzadko, 2000 ÷ 3500 cm 3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin