Poradnik rowerzysty.odt

(25 KB) Pobierz

Poradnik rowerzysty

 

  1. Gdzie kupić rower? czyli, gdzie nie wybierać się po rower.
  2. Co wziąć w drogę prócz roweru?
  3. Przepisy na dobrą jazdę.
  4. Garderoba rowerzysty.
  5. Poznaj swój rower, czyli proste naprawy roweru.
  6. Adresy sklepów i serwisów rowerowych.
  7. Rowerowe adresy internetowe.
  8. Literatura rowerzysty.

1. Gdzie kupić rower? Czyli, gdzie nie wybierać się po rower.

Jeśli zamierzasz zakupić rower, omijaj szerokim łukiem kuszące ceną promocje w hiper i supermarketach. Rowery te są złożone z najtańszych części o bardzo słabej jakości. Taki rower może przynieść więcej problemów niż szczęścia. W tych sklepach nie znajdziesz na pewno fachowej obsługi, ponieważ sprzedawca w jednym dniu może być na dziale spożywczym a na drugim na dziale z rowerami.
Natomiast w specjalistycznych sklepach znajdziesz fachowców. Dopasują oni odpowiedni rower dla twojej sylwetki, dobiorą osprzęt, upewnią się,
że wszystko działa jak należy. Sprzedawca na pewno udzieli ci informacji na temat różnic pomiędzy wszystkimi częściami roweru.
Przed zakupem odwiedź kilka sklepów rowerowych poszukując twojego wymarzonego roweru. Porównaj tam oferty, cenniki. Poproś o możliwość próbnej jazdy, każdy szanujący się sklep na to pozwoli. Zapytaj, czy sklep, w którym kupujesz rower zapewnia serwis i naprawy gwarancyjne.
Minimalną kwota za twój zakup, powinna wynosić co najmniej 1000zł. Taka kwota powinna zapewnić w miarę dobry sprzęt, taki, który nie zniszczy się po pierwszych kilku wyprawach, a na pewno starczy na kilka lat

2. Co wziąć w drogę prócz roweru?

Oprócz standardowego wyposażenia na rower, czyli wygodny strój, kask, dobrze jest zabrać rękawiczki rowerowe i okulary. Co bierzemy jeszcze?

Bidon z piciem. Bezwzględnie podczas upałów.
Jedzenie. Na krótkie trasy1-2 batony, na dłuższe wystarczą kanapki bądź bułka.
Dętka, albo łatki. Chyba, że ktoś lubi długie powroty na piechotę.
Łyżki do opon. Wystarczą dwie, jak złapiemy gumę.
Pompka. W sklepach są do kupienia krótkie lekkie pompki, wszędzie się mieszczą.
Lampki na rower. Wymagane wyposażenie roweru, szczególnie po zmroku.
Klucze imbusowe, płaskie, śrubokręt. Bierzemy tylko te rozmiary, które w sytuacjach awaryjnych pozwolą na naprawę i dalszą jazdę.
Licznik. Da satysfakcję z ilości przebytych kilometrów. Wiele modeli jest dostępnych na rynku, od wskazujących 3 funkcje, do komputerów pokładowych. Wszystko za niewielkie pieniądze.
Aparat fotograficzny. Któż nie lubi oglądać własnoręcznie wykonanych pięknych zdjęć z wyprawy.
Naładowany telefon komórkowy, portfel. Tak na wszelki wypadek.
Mała apteczka (bandaż, plaster).
Mapy. Będzie najlepiej jak trafimy do domu.

3. Przepisy na dobrą jazdę.

Pamiętaj!. Rowerzystów również obowiązują przepisy Prawa Ruchu Drogowego.

Rowerzysta musi stosować się do aktualnych przepisów Prawa o Ruchu Drogowym oraz do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2002 roku
o obowiązkowym wyposażeniu pojazdów.

Krótko i treściwie, czyli wyciąg z przepisów:

        rowerzysta musi korzystać z drogi dla rowerów lub pieszych i rowerów

        na skrzyżowaniu drogi rowerowej z ulicą, rowerzysta nie ma pierwszeństwa

        rowerzysta nie może poruszać się po przejściu dla pieszych

        rowerzysta nie może korzystać z chodnika dla pieszych poza pewnymi wyjątkami (gdy nie ma ścieżki rowerowej, chodnik ma powyżej 2m szerokości, na drodze dozwolony jest ruch pow. 50 km/h, mimo to na chodniku ustępujemy pieszym miejsca i zachowujemy szczególną ostrożność)

        pełnoletni rowerzysta może korzystać z chodnika lub lewej strony jezdni, jeżeli ma pod opieką dziecko do lat 10

        do 18 roku życia rowerzysta musi mieć ze sobą kartę rowerową, która wydaje dyrektor szkoły, osoby pełnoletnie nie potrzebują żadnych uprawnień do poruszania się na rowerze po drogach

        nie wolno jeździć na rowerze w stanie nietrzeźwym (powyżej 0,5 promila)

        na drogach rowerowych, pieszy ustępuje miejsca rowerzyście

        rowerzyści nie muszą w okresie zimowym używać świateł w ciągu dnia


Co powinno zawierać wyposażenie roweru?

        jedno światło przednie białe lub żółte – nie może być migające,

        jedno światło tylne czerwone, odblaskowe – inne niż trójkątne,

        jedno światło tylne czerwone, które może być migające,

        co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,

        dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku,

        dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej: na pedałach oraz kołach roweru

4. Garderoba rowerzysty.

Każda wyprawa rowerowa będzie w pełni satysfakcjonująca, jeśli oprócz zabrania roweru - dobrze się ubierzemy. Odpowiednia odzież zapewni nam nie tylko komfort jazdy, ale i zwiększy bezpieczeństwo.

Pierwszy i najważniejszy element ubioru rowerzysty to kask. Kask rowerowy i jego funkcjonalność dla rowerzysty można porównać do pasów bezpieczeństwa w samochodzie. Dlatego, chyba nie warto pisać, czemu warto w nim jeździć. Wybierając kask należy zwrócić uwagę na to, czy posiada on odpowiednie atesty. Kask należy również bezwzględnie wypróbować w sklepie, czy dobrze trzyma się na głowie i czy jest wygodny. Każdy lekki ucisk
w sklepie, podczas wyprawy rowerowej może okazać się nie do zniesienia. Zwróć uwagę na jakość wykonania wszystkich elementów kasku, porównaj kask z tymi z najwyższej półki. Sprawdź ilość otworów wentylacyjnych. Uwaga, nie należy oszczędzać pieniędzy na kasku, w końcu chodzi o twoje zdrowie
a może i życie.

Rękawiczki rowerowe poprawiają komfort jazdy, pewność w trzymaniu kierownicy oraz ochraniają ręce przed bolesnymi skutkami otarć. Kupując niedrogie rękawiczki możemy otrzymać oddychający materiał, amortyzującą wkładkę oraz materiał z frotką do ocierania potu. Istnieją również wersje przeciwwiatrowe i wodoodporne, z długimi, bądź krótkimi palcami, przeznaczone na różne pory roku.

Nieco obcisły i w pstre kolory materiał być może nie jest ostatnim krzykiem mody, jednak nic w koszulkach i spodenkach rowerowych nie jest przypadkowe. Podczas jazdy na rowerze w takim ubraniu nic nie wkręca się w łańcuch, nie zahacza o elementy roweru, nie powiewa. Natomiast pstrokata kolorystyka ma zwracać na siebie uwagę nieostrożnych kierowców. Ubranie rowerzysty wykonane jest z antyseptycznych materiałów, które wyprowadzają pot na zewnątrz materiału, przez co ubranie nie jest ani mokre, ani nie nabiera przykrego zapachu.
Kieszonki na plecach mogą natomiast pomieścić przydatne drobiazgi. Spodenki z lycry posiadają antybakteryjną wkładkę, która pochłania pot i zapobiega otarciom, a szelki spodenek powodują, że nie zsuwają się one podczas jazdy. Pamiętaj, w spodenkach rowerowych jeździmy bez bielizny.

Okulary na rower chronią nie tylko przed promieniami słońca, powodują również, że oczy nie łzawią podczas większych prędkości, okulary chronią nasze oczy przed kurzem i owadami.

Strój rowerzysty można uzupełnić o odblaskowe dodatki, które powodują, że rowerzysta w mroku jest dla kierowcy dobrze widoczny. Odblaskowe opaski założone na nogi niemal od razu poinformują kierowcę o znajdującym się przed nim rowerzyście.

5. Poznaj swój rower, czyli proste naprawy roweru.

Złapałeś gumę w trasie i nie masz ochoty wracać resztę na piechotę, co dalej?. Chcesz zaoszczędzić i wyręczyć serwis rowerowy?, jak to zrobić? Ta część jest specjalnie dla ciebie.

Wymiana i łatanie dętki:
Co nam będzie potrzebne?

        nowa dętka

        pompka

        łyżki do zdejmowania opony (ew. płaskie, nieostre! narzędzia, uważaj aby nie uszkodzić dętki i obręczy przy zdejmowaniu opony)

        (opcjonalnie) klucz do odkręcenia koła

        (opcjonalnie) łatki i klej do łatek

 

  1. Rozepnij hamulec (nie dotyczy tarczowego). Rozpięty hamulec nie będzie blokował koła przy zdejmowaniu.
  2. Zdejmij koło (odpinamy bądź odkręcamy w zależności od mocowania).
    ! Jeśli zdejmujesz tylne koło, naciągnij przerzutkę do tyłu a koło wysuń do przodu. Spróbuj, koło o wiele łatwiej zejdzie.
  3. Ściągnij oponę. Wsuwamy łyżkę do środka opony, pomiędzy oponę a obręcz koła. Następnie naciągamy oponę na zewnątrz tak, aby można było wsadzić obok, do środka, drugą łyżkę. Blokujemy pierwszą łyżkę np. o szprychę. Drugą przesuwamy wzdłuż obręczy tak, aby opona schodziła na zewnątrz obręczy (wystarczy z jednej strony).
  4. Wyciągnij dętkę. Uważaj, niektóre dętki są przykręcone wentylem do obręczy.
  5. Sprawdź czy w wewnątrz opony nie zostały ostre przedmioty. W oponę mogą być wbite kamienie, szkło, gwoździe, wszystko to, co spowodowało dziurę w dętce. Jeśli tam pozostaną, możesz być pewny, że w nowej dętce po jej napompowaniu, zrobisz nową dziurę.

Jeżeli zamierzasz łatać dętkę, odnajdź najpierw dziurę. Pomóż sobie pompując dętkę, słuchaj, z którego miejsca ucieka powietrze, albo włóż ją do wody i zobacz gdzie uciekają bąbelki powietrza. Po odnalezieniu dziury przetrzyj to miejsce porządnie papierem ściernym i nałóż warstwę kleju. Następnie przyłóż łatkę w miejsce dziury i dociskaj przez kilka minut.

  1. Włóż nową (bądź załataną) dętkę na obręcz. Zacznij od włożenia wentyla przez dziurę w obręczy.
  2. Włóż dętkę w oponę. Zwróć uwagę na to czy nie jest zawinięta. Umieszczając dętkę w oponie, możesz sobie pomóc lekko napełniając dętkę powietrzem.
  3. Załóż oponę. Upychaj kciukami oponę do wewnątrz obręczy jednocześnie w obu kierunkach, aż w każdym miejscu będzie dobrze założona.
  4. Napompuj dętkę i dokręć mocno koło.
  5. Zapnij hamulec.

Uwaga, jeżeli zdejmiesz całkowicie oponę pamiętaj o tym, że ważny jest jej kierunek założenia. Kierunek obrotów oznaczony jest strzałką z boku opony.

Smarowanie łańcucha

Rowerzysto! Pamiętaj, brudny łańcuch zużywa się szybciej, może też zniszczyć zębatki. Czyść, więc łańcuch jak najczęściej, a unikniesz szybszej wymiany części roweru. Piszczący i trzeszczący rower przy jeździe to obciach.

Co nam będzie potrzebne?:

        płyn do wyczyszczenia łańcucha (wystarczy płyn do mycia naczyń)

        szczotka, którą wyczyścimy porządnie łańcuch z brudu

        preparat do smarowania łańcucha

        szmatka do wytarcia nadmiaru preparatu

 

  1. Umyj łańcuch. Przed rozpoczęciem czynności smarowania, cały łańcuch należy porządnie wymyć z wszelkiego brudu ciepła wodą z płynem do czyszczenia. Najważniejsze jest, aby łańcuch był czysty, a później nasmarowany w środku na sworzniach - nie na zewnątrz.
  2. Nasmaruj każde ogniwo. Po umyciu i wytarciu łańcucha do sucha, oliwimy każde ogniwo i pozostawiamy rower na kilka godzin, tak, by preparat mógł dotrzeć w każde miejsce. Aby preparat dobrze spenetrował łańcuch, przed smarowaniem, zmień przerzutki na najniższe przełożenia. Łańcuch na najmniejszych zębatkach będzie najbardziej wygięty i w tym miejscu nakładaj preparat.
  3. Usuń nadmiar smarowidła. Przed rozpoczęciem jazdy należy wytrzeć nadmiar preparatu, ponieważ nadmiar na zewnątrz łańcucha bardzo szybko nazbiera dużo kurzu i brudu.

Regulacja przerzutek

Nic tak nie potrafi zepsuć całą przyjemność z jazdy jak spadający na inne przełożenie łańcuch albo tykająca przerzutka. Jeżeli tego doświadczyłeś, czas na regulację przerzutek.

Co nam będzie potrzebne?

        śrubokręt krzyżakowy

Regulacja tylnej przerzutki

Rozpoczynamy od sprawdzenia, co może być przyczyną rozregulowania pracy naszych przerzutek. Po pierwsze, sprawdź czy linka od przerzutki swobodnie przesuwa się w pancerzu. Po drugie, obejrzyj czy łańcuch dobrze przesuwa się na kółkach prowadzących w przerzutce. Po trzecie, częstą przyczyną rozregulowania przerzutek jest skrzywienie haka, do którego przykręcona jest przerzutka. W takiej sytuacji należy odkręcić przerzutkę i wyprostować hak np. kluczem francuskim.

Rozpoczynając regulację przerzutek należy rozpocząć od odszukania śrubek regulacyjnych w przerzutce. Oznaczone są one literami L i H, odpowiadają za maksymalne wychylenie przerzutki na biegu najniższym i najwyższym. Sprawdzamy, czy przerzutka dobrze pracuje na biegu najwyższym i najniższym. Jeżeli nie, tak kręcimy najpierw jedną a później odpowiednio drugą śrubką, aby dobrze pracowały w tych położeniach.

Następnie:

  1. Umieść łańcuch na środkowej tarczy suportu (z przodu) i na najmniejszym trybie z tyłu.
  2. Odkręć śrubę mocującą linkę (A). W przerzutkach Shimano odkręć do połowy śrubę regulacyjną (ta, z której wychodzi pancerz), a w przerzutkach Sram śrubę regulacyjną przy manetce.
  3. Ustaw korpus przerzutki tak, żeby górna rolka wózka znalazła się pod drugim trybem kasety (licząc od najmniejszego). Teraz można naciągnąć mocno linkę i dokręcić ja śrubą (A).
  4. Ustaw łańcuch na najmniejszy tryb z tyłu i na największą koronkę z przodu. Wyreguluj zakres odchylenia przerzutki w kierunku haka ramy przy pomocy śruby (H). Prawidłowo ustawiony zakres będzie wtedy, kiedy górne kółko wózka będzie w jednej płaszczyźnie z najmniejszym trybem kasety.
  5. Przerzuć łańcuch na większy tryb z tyłu. Jeśli łańcuch nie wskoczy lub czyni to z oporami wykręć śrubę regulacyjną (w Shimano przy przerzutce,
    w Sramach przy manetce) o ćwierć obrotu. Teraz z powrotem zrzuć łańcuch na najmniejszy tryb. Jeśli ma z tym kłopoty, to wkręć delikatnie śrubę regulacyjną. Przejdź do dalszych czynności gdy łańcuch płynnie zmienia położenie.
  6. Ustaw manetkę na największym trybie kasety i na najmniejszej koronce z przodu. Śrubą (L) ustaw górny zakres pracy przerzutki analogicznie jak
    w przypadku śruby (H). Pamiętaj, że łańcuch spadając z największego trybu poza kasetę może uszkodzić szprychy, a w konsekwencji całe koło!
  7. Przy pomocy manetki zrzuć łańcuch na drugi od góry tryb kasety. Jeżeli łańcuch nie tego nie zrobi, dokręć o ćwierć obrotu śrubę regulacyjną.
  8. W korpusie przerzutki jest jeszcze śruba (B), która napina całą przerzutkę. Znajduje się ona w jej tylnej części na wysokości mocowania do ramy. Śrubą (B) należy tak wyregulować naciąg, aby górne kółko wózka znajdowało się dość blisko kasety (około 8mm).

Źródło: www.bike.pl

Regulacja przedniej przerzutki

  1. Zrzuć łańcuch na największą koronkę z tyłu i najmniejszą z przodu.
  2. Odkręć śrubę mocującą linkę. Przy lewej manetce odkręć śrubę regulacyjną o około 2 obroty.
  3. Ustaw przerzutkę tak, aby zewnętrzna blacha prowadnicy była równolegle do dużej tarczy suportu i około 2 - 3 mm nad nią.
  4. Na korpusie przerzutki znajdują się śrubki L i H, którymi reguluje się zakres jej pracy. Śrubą (L) wyreguluj przerzutkę tak żeby wewnętrzna blacha prowadnicy była oddalona od łańcucha o około 1mm (im mniej tym lepiej, ale tak, aby łańcuch o nią nie ocierał).
  5. Naciągnij mocno linkę, odciągnij lekko prowadnicę przerzutki (wyeliminuje to luzy linki) dokręć śrubę mocującą linkę.
  6. Przerzuć przy pomocy manetki łańcuch na środkową tarczę i z powrotem na małą. Jeżeli łańcuch nie chce wskoczyć na środkową tarcze wykręć
    o pół obrotu śrubę (L), jeżeli natomiast podczas przerzucania na mniejszą łańcuch spada między suport a ramę wkręć ją. Czynności te powtarzaj do momentu, kiedy łańcuch daje się płynnie przerzucać.
  7. Zrzuć łańcuch na najmniejszą zębatkę z tyłu największą z przodu.
  8. Wyreguluj zakres śrubą (H) tak, aby zewnętrzna blacha prowadnicy była jak najbardziej zbliżona do łańcucha. Analogicznie jak wyżej wkręcając śrubę zmniejsza się, a wykręcając zwiększa się zakres pracy przerzutki.
  9. Dokładnej regulacji dokonaj podczas jazdy przy pomocy pokrętła w manetce. Wkręcając pokrętło spowodujesz, że prowadnica przesunie się
    w kierunku ramy, gdy je wykręcisz prowadnica przesunie się na zewnątrz.

W przypadku wystąpienia problemów sprawdź, czy wystarczająco mocno naciągnięta jest linka i czy przerzutka rzeczywiście jest ustawiona równolegle do suportu. Są to najczęstsze przyczyny nieprawidłowej pracy przerzutki.

Źródło: www.bike.pl

Regulacja hamulca V-break

Każdy szanujący się rowerzysta zna sytuacje: duża prędkość, hamulce do oporu, a maszyna swoje. Jak poskromić hamulce V-break - czytaj dalej.

Co nam będzie potrzebne?

        klucz imbusowy

 

  1. Sprawdź klocki hamulca oraz obręcz koła.
    Regulację hamulców należy zacząć od rozpoznania stanu roweru. Przyjrzyj się, czy klocki nie są już wysłużone, zwróć również uwagę na to, czy są nierównomiernie starte, a co najważniejsze, upewnij się, czy koło nie jest scentrowane. Nierówna obręcz koła może w zupełności uniemożliwić regulację hamulców.
  2. Poluzuj linkę.
    Używając klucza imbusowego zacznij od poluzowania linki hamulcowej. Śruba imbusowa znajduje się na ramieniu hamulca.
  3. Wyreguluj pozycję klocków hamulcowych.
    Odpowiednio ustawione klocki hamulcowe dotykają całą swoją powierzchnią obręczy koła. W żadnym wypadku klocek nie powinien ocierać o oponę, ani nie powinien być ustawiony zbyt nisko. Dobrze ustawione klocki są w pozycji równoległej do siebie. Klocki hamulców V-break przysuwamy lub odsuwamy od obręczy zmieniając metalowe podkładki przy klocku. Gdy znajdziemy odpowiednią pozycję, mocno dokręcamy klocki kluczem.
  4. Dokręć linkę hamulca.
    Po dokręceniu klocków dociśnij hamulec z każdej ze stron do obręczy i dokręć lekko linkę hamulcową. Teraz naciśnij delikatnie klamkę hamulca tak, aby linka minimalnie wysunęła się, spowoduje to wystarczający luz pomiędzy obręczą a klockami hamulcowymi. Teraz dokręć mocno linkę hamulca.
  5. Ostatnie poprawki.
    Sprawdź czy hamulce jednocześnie dociskają obręcz koła, jeśli nie, należy doregulować śrubę u dołu ramienia hamulca. Spowoduje to zmianę
    w rozprężaniu sprężyny hamulca. Jeżeli jeden klocek dotyka szybciej obręczy, należy w drugim ramieniu odkręcić śrubę napinającą sprężynę
    o ok. 1 obrót.
    Teraz wykonaj próbną jazdę z hamowaniem i sprawdź czy wszystko działa jak należy, czy któreś z klocków nie zmieniły położenia. Dokręć wszystkie śruby jeszcze mocniej. Ostrego hamowania!.

Centrowanie koła

Każdy, kto miał kiedyś rower, miał też scentrowane koło. Jak sobie poradzić z scentrowanym kołem?.

Co nam będzie potrzebne?

        klucz do szprych

        trochę cierpliwości

Centrowanie koła nie jest takie straszne jak go malują. A więc szczypta teorii na początek.
Koło w rowerze składa się z obręczy, piasty oraz szprych. Szprychy przymocowane są z jednej strony do piasty i rozchodzą się skośne do obręczy. Przymocowane są one do obręczy za pomocą nypla, którym można regulować ich naciąg. Aby koło było proste, wszystkie szprychy powinny być naciągnięte z tą samą siłą.
Teraz o uszkodzeniach scentrowanego koła. Można wyróżnić dwa rodzaje uszkodzenia: bicie boczne koła oraz bicie góra dół.

Bicie boczne:

Takie uszkodzenie powoduje, że koło przy kręceniu odskakuje na boki i zahacza o klocek hamulcowy. Odwracamy rower do góry nogami, a w zasadzie kołami :). Następnie znajdujemy miejsca, w których obręcz koła zahacza o klocek hamulcowy. Następnym krokiem jest dokręcenie szprychy po przeciwnej stronie obręczy, w miejscu gdzie obręcz dotyka hamulca.

Jak dokręcamy szprychę?
Nyple dokręcamy w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Uwaga, nie dokręcamy nypla jednorazowo więcej niż pół obrotu!.

Podsumowując. Obręcz wykrzywia się w przeciwną stronę od szprychy, gdy ta jest słabo naciągnięta. Jeżeli natomiast szprycha jest za mocno naciągnięta obręcz idzie w stronę szprychy.

Bicie góra-dół

Te uszkodzenie powoduje, że koło wygina się do góry i wygląda na jajowate. Aby zlikwidować uszkodzenie tego typu, należy luzować szprychy w miejscu wygięcia a naciągać po przeciwnej stronie. Podczas całej operacji należy również korygować bicie boczne. Koło powinno z jajowatego uzyskać swój naturalny kształt. Jeżeli koło jest zbyt mocno zdeformowane, wizyta w sklepie rowerowym po nową obręcz może okazać się niezbędna.

6. Adresy sklepów i serwisów rowerowych.


Chcesz kupić rower?, oddać sprzęt do serwisu? a może złapałeś na trasie gumę?. Tutaj znajdziesz adresy sklepów i warsztatów rowerowych w regionie.

Czerwionka – Leszczyny

Porwoł K.M. Sklep rowerowy
0 32 431 93 95
ul. 3 Maja
godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek: 10-17
sobota: 10.00-13.00

Rower & Sport Serwis. Kaiser R.
0 32 431 41 87
ul. ks. Pojdy 73
godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek: 9.00-17.00
sobota: 9.00-13.00

Jastrzębie Zdrój

Dąbrowski Ryszard Naprawa Rowerów
0 32 476 16 88
ul. Rybnicka 2

Fukarex. Rowery i akces...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin