Jeśli zamierzasz zakupić rower, omijaj szerokim łukiem kuszące ceną promocje w hiper i supermarketach. Rowery te są złożone z najtańszych części o bardzo słabej jakości. Taki rower może przynieść więcej problemów niż szczęścia. W tych sklepach nie znajdziesz na pewno fachowej obsługi, ponieważ sprzedawca w jednym dniu może być na dziale spożywczym a na drugim na dziale z rowerami. Natomiast w specjalistycznych sklepach znajdziesz fachowców. Dopasują oni odpowiedni rower dla twojej sylwetki, dobiorą osprzęt, upewnią się, że wszystko działa jak należy. Sprzedawca na pewno udzieli ci informacji na temat różnic pomiędzy wszystkimi częściami roweru. Przed zakupem odwiedź kilka sklepów rowerowych poszukując twojego wymarzonego roweru. Porównaj tam oferty, cenniki. Poproś o możliwość próbnej jazdy, każdy szanujący się sklep na to pozwoli. Zapytaj, czy sklep, w którym kupujesz rower zapewnia serwis i naprawy gwarancyjne.Minimalną kwota za twój zakup, powinna wynosić co najmniej 1000zł. Taka kwota powinna zapewnić w miarę dobry sprzęt, taki, który nie zniszczy się po pierwszych kilku wyprawach, a na pewno starczy na kilka lat
Oprócz standardowego wyposażenia na rower, czyli wygodny strój, kask, dobrze jest zabrać rękawiczki rowerowe i okulary. Co bierzemy jeszcze?
Bidon z piciem. Bezwzględnie podczas upałów.Jedzenie. Na krótkie trasy1-2 batony, na dłuższe wystarczą kanapki bądź bułka.Dętka, albo łatki. Chyba, że ktoś lubi długie powroty na piechotę.Łyżki do opon. Wystarczą dwie, jak złapiemy gumę.Pompka. W sklepach są do kupienia krótkie lekkie pompki, wszędzie się mieszczą.Lampki na rower. Wymagane wyposażenie roweru, szczególnie po zmroku.Klucze imbusowe, płaskie, śrubokręt. Bierzemy tylko te rozmiary, które w sytuacjach awaryjnych pozwolą na naprawę i dalszą jazdę.Licznik. Da satysfakcję z ilości przebytych kilometrów. Wiele modeli jest dostępnych na rynku, od wskazujących 3 funkcje, do komputerów pokładowych. Wszystko za niewielkie pieniądze.Aparat fotograficzny. Któż nie lubi oglądać własnoręcznie wykonanych pięknych zdjęć z wyprawy.Naładowany telefon komórkowy, portfel. Tak na wszelki wypadek.Mała apteczka (bandaż, plaster).Mapy. Będzie najlepiej jak trafimy do domu.
Pamiętaj!. Rowerzystów również obowiązują przepisy Prawa Ruchu Drogowego.
Rowerzysta musi stosować się do aktualnych przepisów Prawa o Ruchu Drogowym oraz do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2002 roku o obowiązkowym wyposażeniu pojazdów.
Krótko i treściwie, czyli wyciąg z przepisów:
• rowerzysta musi korzystać z drogi dla rowerów lub pieszych i rowerów
• na skrzyżowaniu drogi rowerowej z ulicą, rowerzysta nie ma pierwszeństwa
• rowerzysta nie może poruszać się po przejściu dla pieszych
• rowerzysta nie może korzystać z chodnika dla pieszych poza pewnymi wyjątkami (gdy nie ma ścieżki rowerowej, chodnik ma powyżej 2m szerokości, na drodze dozwolony jest ruch pow. 50 km/h, mimo to na chodniku ustępujemy pieszym miejsca i zachowujemy szczególną ostrożność)
• pełnoletni rowerzysta może korzystać z chodnika lub lewej strony jezdni, jeżeli ma pod opieką dziecko do lat 10
• do 18 roku życia rowerzysta musi mieć ze sobą kartę rowerową, która wydaje dyrektor szkoły, osoby pełnoletnie nie potrzebują żadnych uprawnień do poruszania się na rowerze po drogach
• nie wolno jeździć na rowerze w stanie nietrzeźwym (powyżej 0,5 promila)
• na drogach rowerowych, pieszy ustępuje miejsca rowerzyście
• rowerzyści nie muszą w okresie zimowym używać świateł w ciągu dnia
Co powinno zawierać wyposażenie roweru?
• jedno światło przednie białe lub żółte – nie może być migające,
• jedno światło tylne czerwone, odblaskowe – inne niż trójkątne,
• jedno światło tylne czerwone, które może być migające,
• co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
• dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku,
• dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej: na pedałach oraz kołach roweru
Każda wyprawa rowerowa będzie w pełni satysfakcjonująca, jeśli oprócz zabrania roweru - dobrze się ubierzemy. Odpowiednia odzież zapewni nam nie tylko komfort jazdy, ale i zwiększy bezpieczeństwo.
Pierwszy i najważniejszy element ubioru rowerzysty to kask. Kask rowerowy i jego funkcjonalność dla rowerzysty można porównać do pasów bezpieczeństwa w samochodzie. Dlatego, chyba nie warto pisać, czemu warto w nim jeździć. Wybierając kask należy zwrócić uwagę na to, czy posiada on odpowiednie atesty. Kask należy również bezwzględnie wypróbować w sklepie, czy dobrze trzyma się na głowie i czy jest wygodny. Każdy lekki ucisk w sklepie, podczas wyprawy rowerowej może okazać się nie do zniesienia. Zwróć uwagę na jakość wykonania wszystkich elementów kasku, porównaj kask z tymi z najwyższej półki. Sprawdź ilość otworów wentylacyjnych. Uwaga, nie należy oszczędzać pieniędzy na kasku, w końcu chodzi o twoje zdrowie a może i życie.
Rękawiczki rowerowe poprawiają komfort jazdy, pewność w trzymaniu kierownicy oraz ochraniają ręce przed bolesnymi skutkami otarć. Kupując niedrogie rękawiczki możemy otrzymać oddychający materiał, amortyzującą wkładkę oraz materiał z frotką do ocierania potu. Istnieją również wersje przeciwwiatrowe i wodoodporne, z długimi, bądź krótkimi palcami, przeznaczone na różne pory roku. Nieco obcisły i w pstre kolory materiał być może nie jest ostatnim krzykiem mody, jednak nic w koszulkach i spodenkach rowerowych nie jest przypadkowe. Podczas jazdy na rowerze w takim ubraniu nic nie wkręca się w łańcuch, nie zahacza o elementy roweru, nie powiewa. Natomiast pstrokata kolorystyka ma zwracać na siebie uwagę nieostrożnych kierowców. Ubranie rowerzysty wykonane jest z antyseptycznych materiałów, które wyprowadzają pot na zewnątrz materiału, przez co ubranie nie jest ani mokre, ani nie nabiera przykrego zapachu. Kieszonki na plecach mogą natomiast pomieścić przydatne drobiazgi. Spodenki z lycry posiadają antybakteryjną wkładkę, która pochłania pot i zapobiega otarciom, a szelki spodenek powodują, że nie zsuwają się one podczas jazdy. Pamiętaj, w spodenkach rowerowych jeździmy bez bielizny.
Okulary na rower chronią nie tylko przed promieniami słońca, powodują również, że oczy nie łzawią podczas większych prędkości, okulary chronią nasze oczy przed kurzem i owadami.
Strój rowerzysty można uzupełnić o odblaskowe dodatki, które powodują, że rowerzysta w mroku jest dla kierowcy dobrze widoczny. Odblaskowe opaski założone na nogi niemal od razu poinformują kierowcę o znajdującym się przed nim rowerzyście.
Złapałeś gumę w trasie i nie masz ochoty wracać resztę na piechotę, co dalej?. Chcesz zaoszczędzić i wyręczyć serwis rowerowy?, jak to zrobić? Ta część jest specjalnie dla ciebie.
Wymiana i łatanie dętki:Co nam będzie potrzebne?
• nowa dętka
• pompka
• łyżki do zdejmowania opony (ew. płaskie, nieostre! narzędzia, uważaj aby nie uszkodzić dętki i obręczy przy zdejmowaniu opony)
• (opcjonalnie) klucz do odkręcenia koła
• (opcjonalnie) łatki i klej do łatek
Jeżeli zamierzasz łatać dętkę, odnajdź najpierw dziurę. Pomóż sobie pompując dętkę, słuchaj, z którego miejsca ucieka powietrze, albo włóż ją do wody i zobacz gdzie uciekają bąbelki powietrza. Po odnalezieniu dziury przetrzyj to miejsce porządnie papierem ściernym i nałóż warstwę kleju. Następnie przyłóż łatkę w miejsce dziury i dociskaj przez kilka minut.
Uwaga, jeżeli zdejmiesz całkowicie oponę pamiętaj o tym, że ważny jest jej kierunek założenia. Kierunek obrotów oznaczony jest strzałką z boku opony.
Smarowanie łańcucha
Rowerzysto! Pamiętaj, brudny łańcuch zużywa się szybciej, może też zniszczyć zębatki. Czyść, więc łańcuch jak najczęściej, a unikniesz szybszej wymiany części roweru. Piszczący i trzeszczący rower przy jeździe to obciach.
Co nam będzie potrzebne?:
• płyn do wyczyszczenia łańcucha (wystarczy płyn do mycia naczyń)
• szczotka, którą wyczyścimy porządnie łańcuch z brudu
• preparat do smarowania łańcucha
• szmatka do wytarcia nadmiaru preparatu
Regulacja przerzutek
Nic tak nie potrafi zepsuć całą przyjemność z jazdy jak spadający na inne przełożenie łańcuch albo tykająca przerzutka. Jeżeli tego doświadczyłeś, czas na regulację przerzutek.
Co nam będzie potrzebne?
• śrubokręt krzyżakowy
Regulacja tylnej przerzutki
Rozpoczynamy od sprawdzenia, co może być przyczyną rozregulowania pracy naszych przerzutek. Po pierwsze, sprawdź czy linka od przerzutki swobodnie przesuwa się w pancerzu. Po drugie, obejrzyj czy łańcuch dobrze przesuwa się na kółkach prowadzących w przerzutce. Po trzecie, częstą przyczyną rozregulowania przerzutek jest skrzywienie haka, do którego przykręcona jest przerzutka. W takiej sytuacji należy odkręcić przerzutkę i wyprostować hak np. kluczem francuskim.
Rozpoczynając regulację przerzutek należy rozpocząć od odszukania śrubek regulacyjnych w przerzutce. Oznaczone są one literami L i H, odpowiadają za maksymalne wychylenie przerzutki na biegu najniższym i najwyższym. Sprawdzamy, czy przerzutka dobrze pracuje na biegu najwyższym i najniższym. Jeżeli nie, tak kręcimy najpierw jedną a później odpowiednio drugą śrubką, aby dobrze pracowały w tych położeniach.
Następnie:
Źródło: www.bike.pl
Regulacja przedniej przerzutki
W przypadku wystąpienia problemów sprawdź, czy wystarczająco mocno naciągnięta jest linka i czy przerzutka rzeczywiście jest ustawiona równolegle do suportu. Są to najczęstsze przyczyny nieprawidłowej pracy przerzutki.
Regulacja hamulca V-break
Każdy szanujący się rowerzysta zna sytuacje: duża prędkość, hamulce do oporu, a maszyna swoje. Jak poskromić hamulce V-break - czytaj dalej.
• klucz imbusowy
Centrowanie koła
Każdy, kto miał kiedyś rower, miał też scentrowane koło. Jak sobie poradzić z scentrowanym kołem?.
• klucz do szprych
• trochę cierpliwości
Centrowanie koła nie jest takie straszne jak go malują. A więc szczypta teorii na początek. Koło w rowerze składa się z obręczy, piasty oraz szprych. Szprychy przymocowane są z jednej strony do piasty i rozchodzą się skośne do obręczy. Przymocowane są one do obręczy za pomocą nypla, którym można regulować ich naciąg. Aby koło było proste, wszystkie szprychy powinny być naciągnięte z tą samą siłą.Teraz o uszkodzeniach scentrowanego koła. Można wyróżnić dwa rodzaje uszkodzenia: bicie boczne koła oraz bicie góra dół.
Bicie boczne:
Takie uszkodzenie powoduje, że koło przy kręceniu odskakuje na boki i zahacza o klocek hamulcowy. Odwracamy rower do góry nogami, a w zasadzie kołami :). Następnie znajdujemy miejsca, w których obręcz koła zahacza o klocek hamulcowy. Następnym krokiem jest dokręcenie szprychy po przeciwnej stronie obręczy, w miejscu gdzie obręcz dotyka hamulca.
Jak dokręcamy szprychę? Nyple dokręcamy w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Uwaga, nie dokręcamy nypla jednorazowo więcej niż pół obrotu!.
Podsumowując. Obręcz wykrzywia się w przeciwną stronę od szprychy, gdy ta jest słabo naciągnięta. Jeżeli natomiast szprycha jest za mocno naciągnięta obręcz idzie w stronę szprychy.
Bicie góra-dół
Te uszkodzenie powoduje, że koło wygina się do góry i wygląda na jajowate. Aby zlikwidować uszkodzenie tego typu, należy luzować szprychy w miejscu wygięcia a naciągać po przeciwnej stronie. Podczas całej operacji należy również korygować bicie boczne. Koło powinno z jajowatego uzyskać swój naturalny kształt. Jeżeli koło jest zbyt mocno zdeformowane, wizyta w sklepie rowerowym po nową obręcz może okazać się niezbędna.
Chcesz kupić rower?, oddać sprzęt do serwisu? a może złapałeś na trasie gumę?. Tutaj znajdziesz adresy sklepów i warsztatów rowerowych w regionie.
Czerwionka – Leszczyny
Porwoł K.M. Sklep rowerowy0 32 431 93 95ul. 3 Majagodziny otwarcia: poniedziałek - piątek: 10-17sobota: 10.00-13.00
Rower & Sport Serwis. Kaiser R.0 32 431 41 87ul. ks. Pojdy 73godziny otwarcia: poniedziałek - piątek: 9.00-17.00sobota: 9.00-13.00
Jastrzębie Zdrój
Dąbrowski Ryszard Naprawa Rowerów0 32 476 16 88ul. Rybnicka 2
Fukarex. Rowery i akces...
LordDarko