klucz_sprawdzian prób 2011.pdf

(51 KB) Pobierz
11Sprawdzian 6kl-klucz1_sprawdzian-6kl-odp
Próbny Sprawdzian Szóstoklasisty
z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Klucz punktowania arkusza „Afryka”
KLUCZ ODPOWIEDZI DO ZADAŃ ZAMKNIĘTYCH
Nr zadania
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20.
Poprawna
odpowiedź
D B D A D D C B B C D B D C B A C B D A
Punktacja zadań zamkniętych: za każdą poprawną odpowiedź 1 pkt
SCHEMAT PUNKTOWANIA ZADAŃ OTWARTYCH
Nr
zadania
Poprawna odpowiedź
Zasady przyznawania
punktów
Punktacja
Uwagi
21.
15zł +38zł +2 ·3zł =
I. Za poprawne ustalenie
sposobu obliczenia kosztu
zakupu – 1 pkt
0–3
1) Jeśli uczeń rozwiązał
zadanie inną metodą niż
wskazana w schemacie
punktowania, należy
określić czynności równo-
ważne do czynności wy-
mienionych w schemacie.
2) Jeśli uczeń zapisuje
jedynie odpowiedź, to nie
otrzymuje punktów.
3) Jeśli uczeń popełnił
błąd rachunkowy w obli-
czeniach ocenianych
za pomocą kryterium II,
to następną część rozwią-
zania (kryterium III) nale-
ży sprawdzać z uwzględ-
nieniem tego błędu.
4) Brak uzupełnionej
odpowiedzi nie wpływa
na punktację.
5) W pracy ucznia z dys-
leksją dopuszcza się 1 błąd
powstały przy przepisywa-
niu liczb, np. przestawie-
nie cyfr, mylenie cyfr
(np. 6 z 9, 7 z 1), opusz-
czenie cyfry.
15zł +38zł +2 ·3zł =59zł
II. Za poprawne obliczenie
kosztu zakupu – 1 pkt
62 zł – 59 zł = 3 zł
III. Za wyznaczenie
reszty – 1 pkt
Odpowiedź:
Kasi zostało 3 zł reszty.
22.
5 z 1050 zł = 5 · 1050 =
4 z 1080 zł = 4 · 1080 =
I. Za poprawne ustalenie
sposobu obliczenia ceny
wycieczki dla dziecka
wfirmie A oraz B – 1 pkt
0–6
1) Jeśli uczeń rozwiązał
zadanie inną metodą niż
wskazana w schemacie
punktowania, należy
określić czynności równo-
ważne do czynności wy-
mienionych w schemacie.
2) Jeśli uczeń zapisuje je-
dynie odpowiedź, to nie
otrzymuje punktów.
3) Jeśli uczeń popełnił
błąd rachunkowy w obli-
czeniach ocenianych
za pomocą kryterium II,
to następną część rozwią-
zania (kryterium III,
IV, V i VI) należy spraw-
dzać z uwzględnieniem
5 z 1050 zł = 5 · 1050 = 840 zł
4 z 1080 zł = 4 · 1080 = 810 zł
II. Za prawidłowe obliczenie
ceny wycieczki dla dziecka
wfirmie A oraz B – 1 pkt
Firma A = 2 · 1050 zł + 840 zł =
Firma B = 2 · 1080 zł + 810 zł =
III. Za poprawne ustalenie
sposobu obliczenia kosztu
wycieczki dla rodziny
wfirmie A oraz B – 1 pkt
Firma A = 2 · 1050 zł + 840 zł =
= 2940 zł
Firma B = 2 · 1080 zł + 810 zł =
= 2970 zł
IV. Za poprawne obliczenie
kosztu wycieczki dla rodzi-
ny w firmie A oraz B – 1 pkt
www.operon.pl
1
423592872.007.png 423592872.008.png 423592872.009.png 423592872.010.png
Próbny Sprawdzian Szóstoklasisty
z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Nr
zadania
Poprawna odpowiedź
Zasady przyznawania
punktów
Punktacja
Uwagi
Firma A = 2940 zł : 7 = 420 zł
Firma B = 2970 zł : 9 = 330 zł
V. Za obliczenie cen obu
wycieczek w przeliczeniu
na jeden dzień – 1 pkt
tego błędu (błąd rachun-
kowy popełniony w obli-
czeniach ocenianych
za pomocą kryte-
rium II nie powoduje ob-
niżenia punktacji w kryte-
riach III, IV, V i VI).
4) Jeśli uczeń popełnił
błąd rachunkowy w obli-
czeniach ocenianych
za pomocą kryterium IV,
to następną część rozwią-
zania (kryterium V i VI)
należy sprawdzać
z uwzględnieniem tego
błędu (błąd rachunkowy
popełniony w obliczeniach
ocenianych za pomocą
kryterium IV nie powodu-
je obniżenia punktacji
w kryteriach V i VI).
5) Jeśli uczeń nie uzupeł-
nił odpowiedzi, nie otrzy-
muje punktu za kryte-
rium VI (można mu
przyznać punkt, jeśli nie
uzupełnił odpowiedzi, ale
zapisał w miejscu prze-
znaczonym na obliczenia,
która oferta jest tańsza
w przeliczeniu na jeden
dzień wycieczki).
6) W pracy ucznia z dys-
leksją dopuszcza
się 2 błędy powstałe
przy przepisywaniu liczb,
np. przestawienie cyfr,
mylenie cyfr
(np. 6 z 9, 7 z 1),
opuszczenie cyfry.
Odpowiedź: W przeliczeniu
na jeden dzień wycieczki tańsza
jest oferta firmy B.
VI. Za porównanie uzyska-
nych wyników i wybranie
tańszej oferty – 1 pkt
23.
Np. Aniu, warto pojechać
do Afryki, ponieważ można zo-
baczyć tam słonie, lwy, strusie
iżyrafy. Można też zwiedzić bar-
dzo ciekawy kraj – Egipt.
I. Za sformułowanie
odpowiedniego i logiczne-
go argumentu – 1 pkt
0–2
Należy uznawać także
wypowiedzi bez zwrotu
do adresata.
II. Za poprawność
ortograficzną i interpunk-
cyjną – 1 pkt
(Dopuszczalny 1 bł. ort.
i 1 int.).
Uczeń z dysleksją
Za rozpoczynanie zdań
wielką literą i kończenie
kropką – 1 pkt
(Dopuszczalny 1 błąd)
24.
Uczeń:
– redaguje list*
I. Za napisanie pracy zgod-
nej z tematem – 1 pkt
0–9
II. Za zastosowanie i właści-
we rozmieszczenie wyznacz-
ników listu (zapisanie daty,
miejscowości, nagłówka
i podpisu) – 1 pkt
www.operon.pl
2
423592872.001.png 423592872.002.png 423592872.003.png
Próbny Sprawdzian Szóstoklasisty
z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Nr
zadania
Poprawna odpowiedź
Zasady przyznawania
punktów
Punktacja
Uwagi
– buduje spójny tekst**
III. Za napisanie spójnej
i logicznie uporządkowanej
wypowiedzi – 1 pkt
– dobiera celowo środki języko-
we**
IV. Za stosowanie bogatego
słownictwa – 1 pkt
– pisze poprawnie pod wzglę-
dem językowym**
V. Za poprawność
językową:
0–1 bł. – 2 pkt
2–3 bł. – 1 pkt
4 bł. i więcej – 0 pkt
– przestrzega zasad
ortograficznych**
VI. Za poprawność
ortograficzną:
0–1 bł. – 2 pkt
2–3 bł. – 1 pkt
4 bł. i więcej – 0 pkt
Uczeń z dysleksją
Za komunikatywność
wypowiedzi – 1 pkt
Za zamykanie myśli
w obrębie zdania – 1 pkt
Jeśli uczeń stosuje małą
literę w zwrotach do ad-
resata, należy traktować
to jako jeden błąd.
– przestrzega zasad
interpunkcyjnych**
VII. Za poprawność
interpunkcyjną:
0–3 bł. – 1 pkt
4 bł. i więcej – 0 pkt
Uczeń z dysleksją
Za rozpoczynanie zdań
wielką literą i kończenie
kropką
1 bł. – 1 pkt
2 bł. – 0 pkt
* Uwaga! Jeżeli praca jest całkowicie niezgodna z tematem, uczeń za zadanie 24. otrzymuje 0 punktów.
** Uczeń otrzymuje punkty za kryteria III-VII, jeżeli praca zajmuje objętość określoną w poleceniu (nie liczymy linijek,
w których uczeń zapisał miejscowość i datę, nagłówek oraz podpisał list).
www.operon.pl
3
423592872.004.png 423592872.005.png 423592872.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin