raport o Regionalnych Funduszach Filmowych.pdf

(380 KB) Pobierz
http://www.stopklatka.pl/narzedzia/drukuj.asp?typ=wydarzenie&id=52038
2009.01.27, wydarzenie:
Cała Polska filmowa czyli raport o Regionalnych Funduszach Filmowych
O planach powołania Regionalnych Funduszach Filmowych oraz tzw. "film commissions" środowisko
polskich filmowców dowiedziało się wraz z początkiem funkcjonowania Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
W 2005 roku nowo wybrana dyrektor Agnieszka Odorowicz uznała to za jeden ze swoich celów
strategicznych. Wówczas wydawało się, że potrzeba wielu lat, by od podstaw zbudować siatkę funduszy.
Dzisiaj działa ich - lub zaczyna działać - ponad 10 z nich. Zapraszamy do lektury artykułu autorstwa Anny
Wróblewskiej (Romanowskiej) ze Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Ale to już było…
Tak naprawdę, pewna forma RFFów istniała już wiele lat przed uchwaleniem ustawy o kinematografii, co więcej,
wiele lat przed upadkiem komunizmu. Były nimi państwowe OPRFy, Okręgowe Przedsiębiorstwa Rozpowszechniania
Filmów, takie jak Silesia, Odra, Art-Film, Neptun-Film czy Maxfilm a także wytwórnie filmowe we Wrocławiu, Łodzi,
studio w Bielsku-Białej. Działalność tych instytucji w pewnym stopniu decentralizowała produkcję i dystrybucję filmów
i tworzyła lokalne kultury filmowe. W drugiej połowie lat 90-tych i na początku dekady polskie filmy, ze względu na
ubogie budżetów, zaczęły posługiw ać się tymi samymi lokacjami, głównie warszawskimi. Filmowcy narzekali na
znudzenie materiałem i deklarowali chęć poszukiwania nowych plenerów i wnętrz.
Tworzą się struktury
Od 2006 roku Polski Instytut Sztuki Filmowej przekonywał o potrzebie stworzenia struktur na wzór działających w
Europie regional film funds i "film commissions". Działania z zakresu kinematografii wspierają regiony, wzmacniając
kulturę i tożsamość lokalną, zachowując dziedzictwo i tradycję regionu, promując rodzimych twórców, region, jego
miasta, zabytki i przyrodę - przekonywała Agnieszka Odorowicz. Regionalne Fundusze Filmowe odgrywają również
znaczącą rolę w tworzeniu nowych miejsc pracy i aktywizowaniu lokalnej przedsiębiorczości. Pociągają za sobą
również napływ kapitału i inwestycji zagranicznych, rozwój turystyki i wzrost realnego dochodu w regionie. Jednak
najbardziej znaczącym efektem ekonomicznym możliwym do osiągnięcia dzięki regionalnym funduszom filmowym
jest nawet 600-procentowy w stosunku do kwoty dofinansowania zwrot finansowy dla regionu . Nawiązała kontakty z
władzami miast i urzędami marszałkowskimi. Instytucją, która otrzymała misję zbudowania struktur polskich RFFów
została KIPA oraz działająca przy niej Fundacja Polskie Centrum Audiowizualne. Instytucjom tym w ciągu praktycznie
dw óch lat udało się doprowadzić do otwarcia całego szeregu mniejszych i większych regionalnych funduszy
filmowych.
W styczniu w Krakowie odbyła się konferencja "Regionalne Fundusze Filmow e - udział Jednostek Samorządu
Terytorialnego w rozwoju przemysłu audiowizualnego", zorganizowana przez Urząd Miasta Krakowa, KIPA i PISF. -
Uruchomienie takiego funduszu to nie jest decyzja o charakterze politycznym. To prawdziwa szansa na rozwój
przemysłu rozrywkowego i produkcji filmowej oraz bardzo szeroką promocję regionu - mówił Phillippe Reynaert,
dyrektor Regionalnego Funduszu Filmowego Wallimage w Belgii. - Musieliśmy przekonać lokalnych
przedsiębiorców, że również oni mogą zyskać na uruchomieniu i rozwoju produkcji filmowej. Udało się. Na
utworzeniu funduszu skorzystali wszyscy mieszkańcy, nie tylko ci związani z filmem .
We wrześniu 2008 roku Regionalne Fundusze Filmowe były jednym z głównych tematów Forum Stowarzyszenia
Filmowców Polskich. Złote Lwy otrzymał film " Mała Moskwa " , wsparty przez rozkręcający się właśnie fundusz
filmowy na Dolnym Śląsku. Złotego Klakiera - " Senność " Magdy Piekorz , film dofinansowany ze środków funduszu
regionalnego działającego w Katowicach.
Poniżej prezentujemy przegląd i ofertę obecnie działających polskich Regionalnych Funduszy Filmowych.
Dolny Śląsk
Na Dolnym Śląsku, we Wrocławiu, działa najbogatszy jak do tej pory polski Regionalny Fundusz Filmowy. Jego
gospodarzem jest Instytucja Kultury Województwa Dolnośląskiego Odra-Film, a za funkcjonowanie programu
odpowiada wicedyrektor Rafał Bubnicki. Konkurs ma w 2008 roku budżet w wysokości 2 mln złotych, na który
złożyły się kwoty po 1 mln złotych przeznaczone na ten cel przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego i Radę
Miejską Wrocławia. Podstawowym kryterium udziału projektów filmowych w konkursie jest powiązanie produkcji
filmowej z województwem dolnośląskim poprzez miejsce realizacji filmu lub udział w jego realizacji twórców i
 
703153106.002.png
podmiotów z terenu województwa dolnośląskiego. Ponadto - walory artystyczne, poznawcze i etyczne,
dotychczasowy dorobek producenta i reżysera oraz spodziewane efekty ekonomiczne realizacji. Zgodnie z
regulaminem, 50 proc. budżetu nagrodzonego filmu (fabularnego, animowanego lub dokumentalnego) ma być
wydane na terenie woj. dolnośląskiego. W zależności od tego, ile projektów wygra i jakie będą budżety tych filmów,
będziemy przyznawać konkretne sumy - mówi Rafał Bubnicki. Odra-film staje się koproducentem filmów
dofinansowanych z Funduszu. Projekty oceniają eksperci, wyłonieni losowo z listy blisko 30. twórców, producentów
lub innych osób zawodowo związanych z filmem. Warto dodać, że zalążek funduszu filmowego istniał już wcześniej.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego wsparł produkcję "Małej Moskwy" Waldemara Krzystka i
" Drogę do raju " Gerwazego Reguły . Tym samym, młody fundusz ma już na swym koncie duży sukces, jakim są
Złote Lwy dla "Małej Moskwy".
Więcej informacji: Instytucja Kultury Województwa Dolnośląskiego ODRA-FILM, z-ca dyrektora Rafał Bubnicki. Al.
Kasztanowa 3a/5, 53-125 WROCŁAW, sekretariat@odra-film.wroc.pl. telefon: (071) 79-370-91
Gdynia
Gdyński Fundusz Filmowy jest obecnie na etapie uruchamiania i ma ruszyć na dobre w 2009 roku. Zakłada
przeznaczenie w 2009 roku kwoty 700.000 zł. Scenariusze będzie oceniać komisja powołana z ekspertów PISF.
Organizatorzy funduszu nie zakładają sztywnej zasady, że film musi być związany tematycznie lub plenerowo z
Gdynią, lub ma przeznaczać na wydatkowanie konkretnego procentu z dotacji. Jednakże te właśnie czynniki będą
mieć wpływ na wysokość przyznanej kwoty.
Obecnie trwają prace nad regulaminem Funduszu. Nabór wniosków zostanie ogłoszony wiosną 2009 roku.
Funduszem zarządzać będzie Centrum Kultury w Gdyni w osobie doskonale znanego środowisku filmowemu Leszka
Kopcia, dyrektora FPFF w Gdyni.
Więcej informacji: Centrum Kultury w Gdyni, ul. Łowicka 51, 81-504 Gdynia, tel: (+48-58) 664-73-77 fax: (+48-58)
664-73-77, e-mail: Info@CentrumKulturyGdynia.org. Kontakt z Leszkiem Kopciem.
Gdańsk
Miasto Gdańsk zarezerwowało w przyszłorocznym budżecie kwotę 1 mln złotych brutto, która będzie stanowić
podstawą do stworzenia w przyszłości gdańskiego funduszu filmowego. Fundusz filmowy będzie wspierał produkcje
filmów fabularnych i dokumentalnych. Ogłoszenie konkursu pod nazwą "Konkurs na wspieranie produkcji filmów
fabularnych i dokumentalnych" planowane jest na początek 2009 roku. Podstawowym kryterium przy naborze
projektów będzie powiązanie projektu z Gdańskiem poprzez miejsce jego realizacji, osoby twórców, a także
tematykę. Projekty będą rozpatrywane przez specjalnie do tego celu powołaną 4-5 osobową komisję. Wśród jej
członków znajdą się przedstawiciele Prezydenta Miasta Gdańska oraz eksperci z niezależnych instytucji filmowych.
Za realizację przedsięwzięcia odpowiadać będzie Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta. Decydując o powołaniu tzw.
funduszu filmowego, chcemy jasno powiedzieć, że jesteśmy otwarci na współpracę, ciekawe i intrygujące pomysły.
Miasto Gdańsk z całą pewnością może wiele zaproponować filmowcom - plenery, scenerie, jakich nie ma nigdzie
indziej - czytamy w komunikacie Biura. To hanzeatyckie, portowe miasto pełne jest magicznych zakątków,
poczynając od serca miasta, a kończąc na morskiej granicy metropolii. Gdańsk położony nad wodą, otoczony
lasami i poprzecinany dolinami urzeka różnorodnością krajobrazu .
Więcej informacji: Izabela Heidrich, Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta Tel. 58 323 71 14; e-mail:
i.heidrich@gdansk.gda.pl
Górny Śląsk
Śląski Fundusz Filmowy prowadzony jest przez znaną szeroko w kraju Instytucję Filmową »Sielesia Film »,
prowadzącą m.in. Kinoteatr Rialto i Centrum Sztuki Filmowej w Katowicach. Główne założenie Śląskiego Funduszu
Filmowego to wspieranie produkcji filmowej powiązanej z regionem poprzez tematykę, miejsce realizacji, udział
mieszkańców w powstawaniu filmu.
Główny cel konkursu to wspieranie produkcji filmowej poprzez udział Instytucji Filmowej "Silesia-Film" w Katowicach
jako koproducenta z wkładem finansowym. Podstawowym kryterium udziału produkcji filmowych konkursie było
powiązanie produkcji z województwem śląskim tematycznie, poprzez twórców lub miejsce realizacji filmu. Sejmik
Województwa Śląskiego zagwarantował w budżecie na rok 2008 kwotę 1 miliona złotych dla Instytucji Filmowej
"Silesia-Film" w Katowicach w celu wspierania produkcji filmowej. Silesia ogłosiła więc konkurs, na który do 26 maja
wpłynęły 22 wnioski. Spośród nich wybrano 4 projekty. Dwa fabularne - "Senność" Magdaleny Piekorz (360 000 zł,
prod. SF Tor) " Zgorszenie publiczne " Macieja Prykowskiego (450 000 zł, prod. Paisa Film), oraz dwa dokumentalne
- "Łączniczkę" Alicji Schatton (61 540 zł) i "Karol Stryja - Ślązak, który zdobył cały świat" Violetty Rotter-Kozery
(120 960 zł).
Na podobnych zasadach Śląski Fundusz Filmow y będzie działał w 2009 roku.
Więcej informacji: Instytucja Filmowa Silesia Film w Katowicach ul. Górnicza 5, 40-008 Katowice tel/fax.
sekretariat: +48 32 206 88 61do 63, fax: +48 32 259 83 88 email: info@silesiafilm.com.pl
 
Kraków
W Krakowie, który wsparł już produkcje m.in. "Katynia", misję stworzenia RFFów otrzymało Krakowskie Biuro
Festiwalowe. Biuro ma utworzyć odrębne, specjalistyczne komórki, odpowiedzialne za organizację produkcji
filmowej.
Będą nimi Film Commission oraz Krakowski Fundusz Filmowy Krakowski Fundusz Filmowy w drodze konkursu
wybierać będzie najciekawsze projekty, wnosząc wkład finansowy w ich produkcję. Podstawowym kryterium będzie
powiązanie produkcji z województwem małopolskim: tematycznie, poprzez twórców lub miejsce realizacji filmu.
Fundusz wspierać będzie produkcje związane z Krakowem, bądź takie, które tu będą wydawały swoje budżety
produkcyjne. Preferowane będą projekty o wysokiej wartości artystycznej scenariusza, które poprzez realizację
zdjęć na terenie miasta i województwa małopolskiego podkreślać będą ich piękno i przyczynią się do rozwoju
przemysłu filmowego w Krakowie - wyjaśnia Magdalena Sroka, dyrektor Biura. Wsparcie udzielane produkcji
filmowej będzie wsparciem finansowym oraz realizowanym w ramach Film Commission wsparciem administracyjno-
organizacyjnym (pozwolenia, zgody, wnioski itp.). Dodatkowo usługi w ramach Film Commission realizowane będą -
komercyjnie lub niekomercyjnie - na rzecz podmiotów lokujących swoje plany zdjęciowe w Krakowie. Dostępna baza
danych prezentuje kilkaset atrakcyjnych lokacji zdjęciowych. Krakowskie Biuro Festiwalowe w przypadku każdej z
nich oferuje udostępnienie lokacji, jej zabezpieczenie, przygotowanie i wprowadzenie planu zmian organizacji ruchu
drogowego, zabezpieczenie ze strony służb miejskich.
Obecnie zakłada się, że środki finansow e przeznaczone na ten cel z kasy gminnej w ynosić będą 1,5 mln złotych
rocznie.
Więcej informacji: Krakowskie Biuro Festiwalowe, ul. Olszańska 7, 31-513 Kraków, tel. (48 12) 424 96 50, fax (48
12) 424 96 52, e-mail: poczta@biurofestiwalowe.pl, www.biurofestiwalowe.pl,
Lublin
Lublin, jedno z najpiękniejszych polskich miast ma bardzo wiele do zaoferowania polskim filmowcom, twierdzą
organizatorzy Funduszu, czyli Urząd Miasta. Już dziś wydaje się, że będzie to jeden z najbardziej żywotnych i
ambitnych RFFów. Niezwykła starówka, bramy, tajemnicze podwórka, zaułki, bogata architektura, czy wreszcie
ciekawe przestrzenie industrialne i malownicze plenery Zalewu Zemborzyckiego - tymi walorami Lublin chce
przyciągnąć ekipy filmowe. Niewątpliwym magnesem dla filmowców może być wielokulturowość Lublina i całego
regionu. Tu właśnie realizowane były sceny z filmów takich, jak " Wiosna 1941 " Uri Barbasha, " Chopin. Pragnienie
miłości " Jerzego Antczaka , seriali "Sława i chwała" Kazimierza Kutza czy " Determinator " Mirosława
Gronowskiego .
Lubelski Fundusz Filmow y ma ruszyć pełną parą w I kwartale 2009 roku. Jego celem jest wsparcie organizacyjne i
finansowe produkcji filmowych. Założeniem Funduszu jest zaangażowanie ludzi i firm z regionów, wydatkowanie
zadeklarowanej kwoty na terenie miasta. Lublin czeka szczególnie na projekty tematycznie związane z miastem i
regionem.
Więcej informacji: Michał Krawczyk, Z-ca Dyr. Kancelarii Prezydenta ds. Marketingu Miasta, mkrawczyk@lublin.eu
Łódź
W Łodzi powstał i ruszył pełną parą już w 2007 roku jeden z pierwszych RFFów, co było niewątpliwą zasługą
osobistego zaangażowania w sprawę prezydenta Łodzi Jerzego Kropiwnickiego. Gospodarzem Łódzkiego Funduszu
Filmowego jest Urząd Miasta Łodzi, który szczegółowo określa wymagania wobec składających projekty. Ubiegający
się o dofinansowanie powinni posiadać niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponować potencjałem
technicznym i osobami zdolnymi do realizacji projektu, a także znajdować się w sytuacji ekonomicznej zapewniającej
realizację projektu. Otrzymane środki od miasta w 150% winny być wydatkowane na terenie Łodzi, z tego 100% w
fazie zdjęciowej. Projekty oceniane są według kryteriów takich jak m.in. wartość scenariusza czy utrwalenie
pozytywnego wizerunku miasta, ale nie tylko. Ocenia je grono powiązanych z Łodzią ekspertów, wśród nich m.in.
Robert Gliński, Jerzy Woźniak, Zbigniew Wichłacz. W 2007 roku budżet programu wynosił 600 000 zł, a w tym roku -
już 1 mln złotych. Dofinansowanie w 2007 roku otrzymali: Studio Filmowe PERSPEKTYWA - film fabularny "Stary
człowiek i pies" Witolda Leszczyńskiego/Andrzeja Kostenko, Se-Ma-For - film muzyczno - dokumentalny "Miasto
płynie" Balbiny Bruszewskiej, OPUS-FILM - film fabularny "Wiosna 1941" Uri Barbasha. W 2008 roku beneficjentami
Funduszu są: Studio Filmowe N - film dokumentalny "Kern" Grzegorza Królikiewicza , KRAKATAU - film fabularny
" Jestem Twój " Mariusza Grzegorzka , OPUS-FILM - film fabularny " Czekając na deszcz " Piotra Trzaskalskiego ,
Wytwórnia Filmów Oświatowych i Programów Edukacyjnych - film dokumentalny "Nekropolis" w reżyserii Andrzeja
Czuldy i SE-MA-FOR. - film animowany "Zuzanna" Darii Kopiec.
Więcej informacji: Urząd Miasta Łodzi, www.uml.lodz.pl, tel. 42/ 638 47 00, 638 43 73. Biuro Rozwoju
Przedsiębiorczości i Miejsc Pracy, Urząd Miasta Łodzi, Karolina Jędrzejczak, ul. Piotrkowska 113, 90-430 Łódź, tel:
+48 (42) 638 59 29, fax: +48 (42) 638 44 85, k.jedrzejczyk@uml.lodz.pl www.lodz.pl
Poznań
 
Mało jest miast w Polsce, które mogą pochwalić się tak bogatą tradycją filmową jak Poznań. Pierwszy pokaz
filmowy w Poznaniu odbył się niecały rok po słynnej projekcji braci Lumiere, i tu właśnie działa najstarsze
repertuarowe kino w Polsce - Muza. Już przedwojenny Poznaniak chodził do kina 12 razy w roku, obecnie Poznań,
miasto studentów i młodych ludzi, liczy rocznie 2 mln 800 tys widzów w kinach. Działają tutaj kina repertuarowe,
liczne mutlipleksy, organizowane są festiwale filmowe takie jak "Animator", "Ale kino", "Off cinema". Wszystkie te
czynniki zadecydowały o utworzeniu specjalnego poznańskiego funduszu filmowego wspierającego produkcję
filmową. Miasto Poznań i Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego zawarli w tej sprawie porozumienie,
przeznaczając na produkcję filmową w 2008 roku 1 000 000 zł. Instytucją powołaną do realizacji tego zadania jest
Estrada Poznańska, która 15 września ogłosiła konkurs na projekt filmu fabularnego, serialu telewizyjnego, filmu lub
serialu dokumentalnego lub animowanego przeznaczonego do wyświetlania w kinach jako pierwszym polu
eksploatacji, którego główna akcja toczy się w Poznaniu i Wielkopolsce, mówiącego o tym regionie, promującego
jego tradycje, o postaciach związanych osobiście i zawodowo, ich dorobku, instytucjach tutaj działających.
Więcej informacji: Estrada Poznańska, tel. 0 61 850 16 55, email: sekretariat@estrada.poznan,
www.estrada.poznan.pl
Województwo Zachodniopomorskie
W regionie zachodniopomorskim mamy do czynienia z dwoma prężnie działającymi ośrodkami filmowymi. Są to
miasta Szczecin oraz Koszalin. Pierwsze z nich posiada środowisko filmowe oraz firm zaangażowanych w
działalność filmową i okołofilmową. Warto wspomnieć również o Europejskim Festiwalu Filmów Dokumentalnych
dokumentART odbywającym się od 1992 r. Natomiast Koszalin jest organizatorem corocznego ogólnopolskiego
Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film".
W 2009 roku z inicjatywy Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego oraz Prezydentów Miast Koszalina i
Szczecina powstał Zachodniopomorski Fundusz Filmowy. Do rozdysponowania jest blisko 800 tys. zł: 400 tys.
zarezerwowanych zostało już w budżecie województwa, po 200 tys. dokładają miasta Koszalin i Szczecin.W chwili
obecnej trwają prace nad zdefiniowaniem zasad korzystania z Funduszu. Funduszem zarządzać będzie 3 osobowa
rada składająca się z osób wskazanych przez fundatorów. Monikę Szwaję, dziennikarkę telewizyjną, i znaną w całej
Polsce pisarkę, wskazał wiceprezydent Szczecina Tomasz Jarmoliński. Marka Osajdę, dziennikarza prasowego i
telewizyjnego, wicemarszałek Witold Jabłoński. Jacka Paprockiego, (kiedyś w zespole Mr. Zoob), dyrektora
Centrum Kultury "105" w Koszalinie, dyrektora festiwalu "Młodzi i Film" wskazał prezydent Mirosław Mikietyński. W
tym roku fundusz ma działać przy Zamku Książąt Pomorskich a zasady przyznawania środków oraz pierwszy nabór
wniosków ma odbyć się w marcu - kwietniu, żeby w maju filmowcy mogli już skorzystać z jego pieniędzy.
Kontakt tymczasowy: Jacek Paprocki, Dyrektor Centrum Kultury 105 w Koszalinie, ul. Zwycięstwa 105, 75-001
Koszalin, tel. (94) 347-57-01, fax (94) 342-26-12, e-mail: jacek.paprocki@ck105.koszalin.pl
Kto za tym wszystkim stoi?
W Polsce za wdrożenie Regionalnych Funduszy Filmowych odpowiedzialna jest Krajowa Izba Producentów
Audiowizualnych (KIPA) oraz działająca w jej ramach Fundacja Polskie Centrum Audiowizualne. FPCA powołała
program Regionalna Inicjatywa Audiowizualna, którego celem jest informowanie samorządów, pomoc w realizacji
RFFów i przygotowywanie ekspertyz i analiz. RIA działa bardzo dynamicznie, wydając opracowania i broszury, a co
najw ażniejsze, na co dzień utrzymując żywe kontakty z przedstawicielami samorządów oraz funduszami regionalnymi
w całej Europie Osoby, które w największym stopniu odpowiadają za wdrożenie funduszy w Polsce to:
• Maciej Strzembosz, prezes KIPA
• Jacek Wilczyński, Sekretarz Generalny KIPA
• Ewa Borguńska, Prezes Zarządu FPCA
• Aleksandra Szczerbak, Dyrektor ds. Regionalnej Polityki Audiowizualnej, która jest jednocześnie autorką wielu
opracowań i artykułów poświęconych RFFom.
• Z KIPA i FPCA ściśle współpracuje jako koordynatorka Marta Plucińska.
Gdzie dzwonić?
Najlepiej do biura KIPA i FPCA, do Aleksandry Szczerbak i Ewy Borguńskiej, KIPA, ul. Chełmska 21 bud. 28c,
00-724 Warszawa, tel./fax: (0-22) 840 59 01, kipa@kipa.pl, aleksandra.szczerbak@kipa.pl. Można też kontaktować
się z Martą Plucińską, mail office@federicofilm.com
RFFy w Internecie
Informacje na temat działalności RFFów w Polsce można znaleźć na stronie KIPA i FPCA: www.audiowizualni.pl oraz
www.kipa.pl.
Od stycznia 2009 regularnie aktualizowany serwis regionalnych funduszy filmowy będzie działał na witrynie
www.bazafilmowa.pl, którą uruchomiło i koordynuje SFP. Serwis, redagowany przez Iwonę Burzyńską zarówno do
 
niej jak i do KIPA można nadsyłać wszystkie informacje i aktualności. W serwisie, powstającym we ścisłej
współpracy z KIPA, będzie można znaleźć wszystkie aktualności, informacje o bieżących konkursach, regulaminy
poszczególnych funduszów, opisy ich funkcjonowania, kontakty oraz podstawowe informacje o funduszach w
Europie.
Informacje o RFFach w Europie dostępne są pod adresem www.cineregio.org
Regionalne Fundusze Filmowe w Europie
W Unii Europejskiej jest ponad 100 takich instytucji. Najwięcej - w e Francji (32 fundusze) i Niemczech (17). Ich udział
w ogólnej kwocie dofinansowania wynosi średnio aż 18%.
źródło: European Audiovisual Observatory, Tim Westcott, Public funding for the film and audiovisual sector
Finansowanie regionalnych funduszy filmowych w Europie
źródło: European Audiovisual Observatory, Tim Westcott, Public funding for the film and audiovisual sector
Fundusze mogą mieć bardzo różną formę, osobnej instytucji, organizacji pozarządowej, agencji regionalnej czy nawet
przedsiębiorstwa prywatnego.
RFF w Europie
FRANCJA
703153106.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin