Media A Więzi Społeczne.pdf

(3480 KB) Pobierz
295216499 UNPDF
10.ODBIORCY:
RoZUMIENIE PRZEKAZW
I wPYw MEDIW
10.1' MEDIA MAsowE A WIEZI sPoECzNB'
ffomunikowanie jest zawszcintcrakcj k|rcjcharakter
(lnedium)
Iczcego
nadawc
i odbiorc'cdy jest to
fa|eyod
styczno
bezporednia,
komunikowanie
tworzy silnwispoeczn;
gdy
alemedium umoliwia przekaz dwushonny (tle.
fon, Intemet),zangaowanie
jst porednia,
shon moeby silne, jednak wii! j czca
gdy natomiast medium pozwala tylko na pekaz jdnostlonfly
(radio, telewizja), mamydo czynieniaz |ntetakcjparaspooczn,
wiajc
raczej wyobraon
ustana.
nirealn wispoecznWkroczenie prasy' ki-
nai radia ly stadiumumasowienia
(w latach1800 * 1930),traktowano
po-
wszechnie
jako oznaknarodzin spoeczestwa
nowego rypu - spoeczi.
stwamaowego,
w ktrym znaczc
roiodgrywaj
zaporedniczone
przez
mediamasowewizi(para)spoeczne.
Ptzy duyahrnicachpogldw na tematspoeczestwamasowego'
oglna zgoda panowaa
co dotego,e jest onoproduktom
lewolucjippemy.
i urbanizacjioraf ecechuje
j uwidtradycyjnych,
fypowychdla
maychgruppierwotnych,
silniespersonalizowanych
wizirodzinnych
i s.
siedzkich, ktr zostajzast)ionepez zdepcfsonaljzowane
stosunkifor-
typowedlawielkichorganizacjj, W takichwatunkachmaleje
kontrolazbiorowoci
nadjednostk ktrauzyskujedu
swoboddziaania,
ale jest zdanana wasnezdolnoci
i umiejtnoci
stawiania czoanowym
wyzwaniom.Mimo funkcjonalnggo
jednostka nie
uzalenienja
od inrrych,
ztrajduje
oparcia wewsplnocie,z ktr siutosamia
i z ktrpodzielape.
wien ubwaloly systomwartocj,
popada wicw stanpsychicznej
izolacji,
austmcji ozy nawet alienacji,spoeczestwo
zastajesi agregatm
fatom!
zowanych jednostek, samotnymtumern'
l\.typu kontakfu
styczno
jest nietrwaa;
sowej
malno-prawne,
295216499.002.png
fwy-
ko si upatryva w przcjciuod natun]ncj wspIoty (GemeinschaIt)do
stowtlzyszeniaj
z powstaniem
spoeczestwa
n]aowego
czylispoeczestwa
opaxtego
nastosunkach
umownych
(6e.
pojciowych
zaproponowa-
sellschafl). To loztlnienie,
ujtew kategoriAch
Ferdinand
Tnniesa' zbie]e
nychw xlx w. przefniemieckiegomylicila
za pomockafe-
jest do pewnego stopnia
f opisemrzeczywistoci
spoecznej
gorii ,,system''
i ,,wiat
ycia''.Swiat yciakonotowaby
tu wsplnot
ludz.
k a system _ spoczstwo
zorganizowane
w formie pastwa.
charaktefy-
zujcrozrnienie
dzie|ccGemeinschaft
1aeseLll^chaft
lerzy Szacki ||98I'
s.5031 pisze:
''''. Wewsp|nociedominujWizy pokrewiestwa'
- wizyumowy'wym|any
dbrmate|ia|nych
braterstwa
i s.
wsplnotaczyze sob|udzi jako osobowoci'
spoe"
i Wyrachowanla|
czostwo - ]ako ro|e pen|one
f wzg|duna jak
jedn funkcj;wo
wsp|nocie
czynnikimkontro||
spoecznej
jest zwyczaj
i tradycja'Wspo.
prawo| czonkowje
wsp|notykiruj si
czestwie - sforma|izowane
Wswym postpowaniu
Wiarczonkowie
spooczestwa
. Wzg|dem
na
opini pubIiczni
gospoda|czpodstawwsplnoty
jest Wasno
zbiorowa'
- pienidz
pr}atna.'
spoeczestwa
iwasno
[1981' s' 503]
rl1odiamsoweutastajdo rangi
instytuojikluczowej, majcejogromynanipulatorski\?}na ludfi. Wyra-
zemtakicgo przekonania
spoeczestwic
staa siteoriawszchmocymediw,zwanate
bardziejmetafolycaieteoli ,,magicznogo
pocisku','
''podskmej
igty''' ''pa.
lschramm, 1973],Wedlelej teorij,w cywilizacji prze-
mysowej mediamasowestaysi Mjwa]niejsfym
0edyn)n) czynnikie
gdydostarczaj
ludziomsymbolicznej
identy-
integlujcym
spoeczestwo,
niemoesiim oprze,poniewaz
media sigajgbokich,ehotywno.instynktowych,
Jednostka
nie uwiadamianych
i przokazy maso.
podstaw osobowoci'
Teoriata opiema
sina zaoenil,
wesodbierane
pezcaeaudytoriumw sposb
jednakowy,
tzn' jako bod-
od woli
odbiorcy,ani p|fez niego' ani nikogoz jego otoczenianie kontrolowan'
sowem,zatomizowanji u|egej masieodbior& teoria wszechmocy
mediwpeciwstawiaawszchpotnemdia, dfiaajcentrludzi na
zasadziebodziec-reakcja' eliminujc rwnoczeniz pola widz a
wzelkieczynniki i \?ywyporedniczcc
i natychmiastow
reakcjniezalen
lDeFleul, Ball-Rokeach'1982]-
Demonicznwizj wszechpotnychmediw zda\'r'ay
si potwierdfa
dowiadcfenia
I wojnywiatowej,
kiedytotledia po raz pierwszy w historii
staysiinstrunentem
psychologicznej
mobilizacjispoeczestwa,
a po woj.
masowejpropagandyw hitlerowskichNiemczech
i bolszewickimzwizku Radzickim'Rwnievl stanachZjednoczonych
mediamasowepokzay
swj ',lwi paful,' w postaci narodzinkultu gwiazd,
Istot zmianzwizanych
s|edztwa'w spooczestlvie
w tak definiowanym
sa transmisyjnego"
fikacjii poczuciauczestnictwa.
cewywofujcebezporedni
nie rozwj i skuteczno
295216499.003.png
zwaszcza pier\aszej megagwiazdy kina niemego, Rudolfa Valentino. Za y-
cla wpmwla on w somnambulicmy hansmiliony swoich wielbicielek, ktre
po,jego naglej mierci
i oba\,ry
zwizane z przypisywan nediom mocskoni naukowcw w poowie lat
rzydziesrych do powanego zajciasi t kwcsti i podjcia pioby w1ja.
nienia,na czym polega i od czcgo zalrypewaz'-Jjny potencja mediw
masowych' To uapocztkowao mzwj bada nad efekami komunikowania
masowego, a ich wyniki zapocztkoway
stopniowe odchodzenie od teorii
wszechmocymediw i ca koncepcjisporcczcnstwa masowego'
10.1.|. Dwustopniowy przep}nvu
informacji i idei
' . .Ju pierwsl badania
nadoddziaywaniem
mediw w.kazy'wa.
zemo-
jesr fbyn]im uproszczeniem,
gdy r\e .media.i le ptzekazy z rnsl
wp}w1l
ftodzjec-reakcJa)
rlpywij narncgrupy ocl.
ternice. naIeybrapod uwagconajmniej c)tery
zmle]lntposlcdl]lczce:
dostp do mediM' cechyspecyficzne mediw,za-
wano
przekazw. postawy
i predyspofycje
odbjorcw;
ktre z koleizale
odichpi.wieku. wyksztalcenia
i slafusu spoecznego
ILazarsfeld.
Kendall,
l950; Hovlnd,Lumsdaine,
Jd.
nakprawdzjwym przelomem stay si badanianadrol mediww irezy-
scheffield, t949;Hyman,sheatsley, 1952].
oncKleJKampanllwyborczcj w stanachZjednoczonych
w 1940 r. okazao
wszysrkich czynnik-. ktri wpyn na dccyzje
wyoolcou. czscleJni na mediawskazywaIi oni na rozmowy z innymi
ludmi, z krrymidyskutowali o kampaniiwyborczcj
lepleJpolnIormowanych'
i ktrych.uwaall
za
tzn'uwanicj ledzcychjw
mediach. Takiuldad
zalenoci
midzykomunikoraniem masovTm l komunikowaniem
|n.
terpersonrlnym dal podstaw do sformulowania
tezy o dwustopnlowym
przepywie
lnlbrmacji l ldei. cosiIaon9,eczsto
informacje
l ide r;z.
przez media dociefajnalp|crwdo bardziej aktywnych
ooD|orcow| a nastlnie s przekazywancprzez nlch mnlcj aktywnym
JeonoslRom w swoim otoczeniu.Poniewaz ci bardziej akrywni odbjorcy
pfzekazywali dalej nic tylkoinfollnacje
powszechnIane
s.woJe
i idcc czenez meiw, a|etakze
Inte|.prelacje
i komenlurze.
Przeto nnzwano
ich.'przywdcami
opinii..
llazarsfeld, Berelson. Cauder.19481.
wsponrniane wyej badaniaokrzykluto przelomo\J'|mi
w t}'rn sensic,
zeooKrFdaly one na nowoznaczenic ma|ychgrup polecznycb
'
(opgr.
tych na bzporednich kontakt{ch)
ipo.
lefznym. ktre runowa. oslabiaji modyfikuj odo'ia|ywanie e-
diw masowycb.w tcn spo!bpodwaono
i wplywwosoborychw.yciu
ba|d./iej
pe\ymi5lycznych
Jcdn f fundamenlaInych
i naj.
teztcorii spoleczestwa
maso\]\ego.
347
lw Io2 rokl ) pogry siq w rozpacry. a niekrre
proboway wrcz tar8n si na wla'nc }cie'Takie wyobraenia
ocl Defposreclnlcgo
biofcw' Aby w)janic
ji,bowjem, e,spord
295216499.004.png
Jak dziaameclra.nizm dwustopniowego pep1nu
informacjii idei oraz
|1955). za-
jli si onirolwpywwosobowych w rnyohrodowiskach
badanieKatza i Lazarsfelda
kim sprzywdcyopinij, pokazao
i dzidzinach
zakupy,moda,sprawy publiczne,cho.
dzeniedo kina)' okazaosi,e w kadjbdanejdziedziniwpywy oso.
bowebyysilniejszeni oddziA'ani
(np. bice
mediw,wsfduie
tewp}avy
tepo-
i lepj9j poinfomowanychw danej
chodziy odjednostekbardziej aktywnych
(rodzina, przyjaciele,
ssidzi) peniy
dziedzinie,ktIe w swoimotoczniu
role pruywdcwopinii'W odniesiniu dozakupwbyyto
w tychsprawach
rodzin, w dziedziniemody - mode kobietyo wyszym
statusiespoechym, w splawach publicznych
ony-matki
z duych
- osobylepiej wyksztacon,
zamoi'niejsze, zaj]nujc wysz pofyc.jspoeczna w splawach filmu .
osobymodczsto chodzcedo kina.owi przywdcyopiniiniewyr:niali
siw swoimotoczeniu niczynrszczeglnym pozatym'ebyli osobami to-
warzyskimi, a swojczainteresowania
z mediw.Uchodziliwic za lepiej poin-
w danejdziodzinie zaspokajali
popruez
i uwaniejsze
korzystanic
onisamiwcaleniebyli bardziej podaF
ni na wpywmediw, czstotylkoczelTjali z nichid9ci informacje,
formowanyoh'
cojodnak waniejsze,
ktre
',po swojem' i tnkprzetworzone
przekazywa1i
interetowali
i komentowali
lubodlzucenia przozinnych,mniej
aktywnychczonkw grupy'wpyrT osobowc przywdcw opinii statro.
wiintegralny elementcolegoukaduinterakcji w mrych grupach spo-
lecfnychi dokonuj si gtwnie W relacjachhoryzontalnych'
sidoich akceptaoji
tj' midzy
podobn pozycjw shukturzespoecznej,
ale r.
jednostkami
zajmujoymi
i sposobem
korzystania
z mediw.
nicymisiwiekiem,zainteresowaniami
i przywdcyopiniiw jednych spIawach,
w innychsamiu|cgaj wpywowikogo
czstozrcsft Iole siodwracaj
lepiejpoinformowanego
w swoim
intrakcji w ma grupie' dziki
otoczeniu' Rysunek33 prfedstawiaukad
informacji (staki cienkie)
i wpywwoso.
ktrymdokonuje sipepyw
bowych (strzaki 8rube) midzyczonkami tel grupy'
Rysunek 33. Dlvustopniov|ly
przepy,M
infornacji i idei
348
codziennej akwnoci
czstsze
dalej, przyczyniajc
295216499.005.png
Rysunek 33obrazuje podstawowe
py relacjiwystpujcych
w.modelu
l04} or/ymuje od innetso
a wi:odbiorca
o,'"o*o dwuslopniulch.
l02) czerpieinformacje
odbIorca
iouii,v to.ll wylc7nie
in[omacje:'
i przywdcyopinii (Pl); odbiorca
(ol) u7y-
ipod|ega wprywou
z medidw
ioprnie odtego 'amego prl)wdJcyoplnll (Pll: ooDlorca
toluzv.kLtic'
sluieinlormacie
od innego oJbiolcylo]) i podlegawpywowt
lnl.ormacic
Ioblu7y'Luje
in|ormacje
od inne-
odbiorca
opinii (PI);;req7cie
opinii (P2). ktorysam
iooi.*udwo"i innego p.,y'd.y opinii{Pl'' \ie s lowszyslkie mo-
ii'. i.iuniv d"'ustoprv.go przer'}'wLl
i podlegil wply.,rou
i przy'udcy
eo oouiorcy.1ol;
idei i opinii.a]c wy.
.t*".j utv poka,i,..odtr przct<azlvmasortych nic odbyw si
.'n o..iin'i .pot""'n"i, tylko jest 7aporcdniclony
Infonnacji.
pr7czzcrg interakcji
dzitki krr}mbardziej akfywni
il.''lrv"'"l odbiorc! mog\t2maCnia
miedzv czlonkami trup spo|ecznych.
t}ch
o.'"l.i'o' na innych.mn aktytnycn odbiorc$. wp|}wa na ichre-
ll."i" "" "
|uboslabia oddzi!|ywanie
przekazylub nawctzastpowa
im bezpo{rcdni
kontakt
z mediami.
Mimo wielu bada potwierdzajcych
informacij i ici. rcoreryczn1 modcl tegozjawiska poddawano
Iia!oml. t.'vtv".. 'arzucajc muzbytni rcdukcjonjZm
wystpowanle
dwustopnlowc8o
DrzeDrywu
al)iesity
rnediw clektrnicznych' Pirwszyz q'ch zarz,rltw wskazywa,
i neglio\\
i cfsto
infonnacji i opinii'
a przr,*dcv opinii samiu]egaj wptywo|n osobowytn
wiclostopniowytn
prTcplywem
rnutu ao "tvni.n;o'z
i majswoich pJzy-
tozasadnoci
lnodclu.
*6J.i' ooinii]ro o.zywisrc-.
clc wcalcnicpodwa.l
llldzy dwoma ryparni komunikowanla|
chodzi w nim wszak o zirlcno
r nic o lo. jak si ta zalcroc lztafiujc
w szczglach _ w obu typachkomunikowania
masowym i interpersonalnyn.
przepyw
intormac1i
l optnll
i informacje od
innvch mediw'a lirdzie cudzeopinie gloszjako wlasnc.co frcszt zostalo
uwgldnionc
rematy
w graficznejwersjimodelu na].ys' 33).Drugi z tychzor7utow
idzie w pcciwnym kierunku. wskazujc.
isporacfs o(lblorcow meolow.
."t"*iii.wca|c nietlyskuruje poluizanycb w nichsplaw z inny.
mi. tylkobezpoI;dnio
)r,niu,'"!u
tllega wpwowlmcdiw' To. eniekady przekaz
maswv uruciamia kontakty iflterpcrsonalne
i prowokujedo rofmw, tef
frlu1.'5;| ogzywisre. Ludzic wszakrni si podwzgldemcech osobo-
"io,u'
polrzcbkonfronlo-
wania swoichoccn z oudymi opiniami, a inninie, jedni majku temuspo-
'nlo*
i stylw icia - jedni odczuwaj
,otnoSe, u inni nic [Robinson' 1976; windahl, Signitzer, Olson' 1991;
McQuail, Windahl,19931
Nieco powaniejsze
zwaizcza 1ntemetu' Ta multimodialna
zagroenia
dla omawiaoj
teoiniesic lozwj fue-
sie, czca
diw telematycznyc,
moeoddzia}.wa
na ludzi
to.unil.o*unl" asowe i interpersonalne,
jak umoli.
w sposb skumulowany,
zarwn dostarczajc
im informaoji,
orzrwc|cy
mo by.wielostopniod (nrcdiaczsto przcjmuj
295216499.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin