Media A Więzi Społeczne.pdf
(
3480 KB
)
Pobierz
295216499 UNPDF
10.ODBIORCY:
RoZUMIENIE
PRZEKAZW
I wPYw MEDIW
10.1'
MEDIA MAsowE
A WIEZI sPoECzNB'
ffomunikowanie
jest
zawszcintcrakcj
k|rcjcharakter
(lnedium)
Iczcego
nadawc
i odbiorc'cdy
jest
to
fa|eyod
styczno
bezporednia,
komunikowanie
tworzy
silnwispoeczn;
gdy
alemedium
umoliwia
przekaz
dwushonny
(tle.
fon,
Intemet),zangaowanie
jst
porednia,
shon moeby silne,
jednak
wii!
j
czca
gdy
natomiast
medium
pozwala
tylko
na
pekaz
jdnostlonfly
(radio,
telewizja),
mamydo czynieniaz |ntetakcjparaspooczn,
wiajc
raczej
wyobraon
ustana.
nirealn
wispoecznWkroczenie
prasy'
ki-
nai radia
ly stadiumumasowienia
(w
latach1800
*
1930),traktowano
po-
wszechnie
jako
oznaknarodzin
spoeczestwa
nowego
rypu
-
spoeczi.
stwamaowego,
w ktrym
znaczc
roiodgrywaj
zaporedniczone
przez
mediamasowewizi(para)spoeczne.
Ptzy
duyahrnicachpogldw
na tematspoeczestwamasowego'
oglna
zgoda
panowaa
co
dotego,e
jest
onoproduktom
lewolucjippemy.
i urbanizacjioraf
ecechuje
j
uwidtradycyjnych,
fypowychdla
maychgruppierwotnych,
silniespersonalizowanych
wizirodzinnych
i s.
siedzkich,
ktr zostajzast)ionepez
zdepcfsonaljzowane
stosunkifor-
typowedlawielkichorganizacjj,
W takichwatunkachmaleje
kontrolazbiorowoci
nadjednostk
ktrauzyskujedu
swoboddziaania,
ale
jest
zdanana wasnezdolnoci
i umiejtnoci
stawiania
czoanowym
wyzwaniom.Mimo
funkcjonalnggo
jednostka
nie
uzalenienja
od inrrych,
ztrajduje
oparcia
wewsplnocie,z ktr
siutosamia
i z ktrpodzielape.
wien
ubwaloly systomwartocj,
popada
wicw stanpsychicznej
izolacji,
austmcji ozy nawet
alienacji,spoeczestwo
zastajesi agregatm
fatom!
zowanych
jednostek,
samotnymtumern'
l\.typu kontakfu
styczno
jest
nietrwaa;
sowej
malno-prawne,
fwy-
ko si upatryva w
przcjciuod natun]ncj wspIoty
(GemeinschaIt)do
stowtlzyszeniaj
z
powstaniem
spoeczestwa
n]aowego
czylispoeczestwa
opaxtego
nastosunkach
umownych
(6e.
pojciowych
zaproponowa-
sellschafl).
To loztlnienie,
ujtew kategoriAch
Ferdinand
Tnniesa'
zbie]e
nychw xlx w.
przefniemieckiegomylicila
za
pomockafe-
jest
do
pewnego
stopnia
f opisemrzeczywistoci
spoecznej
gorii
,,system''
i
,,wiat
ycia''.Swiat
yciakonotowaby
tu wsplnot
ludz.
k a system
_
spoczstwo
zorganizowane
w formie
pastwa.
charaktefy-
zujcrozrnienie
dzie|ccGemeinschaft
1aeseLll^chaft
lerzy Szacki
||98I'
s.5031
pisze:
''''.
Wewsp|nociedominujWizy
pokrewiestwa'
-
wizyumowy'wym|any
dbrmate|ia|nych
braterstwa
i s.
wsplnotaczyze sob|udzi
jako
osobowoci'
spoe"
i Wyrachowanla|
czostwo
- ]ako
ro|e
pen|one
f wzg|duna
jak
jedn
funkcj;wo
wsp|nocie
czynnikimkontro||
spoecznej
jest
zwyczaj
i tradycja'Wspo.
prawo|
czonkowje
wsp|notykiruj si
czestwie
-
sforma|izowane
Wswym
postpowaniu
Wiarczonkowie
spooczestwa
.
Wzg|dem
na
opini
pubIiczni
gospoda|czpodstawwsplnoty
jest
Wasno
zbiorowa'
-
pienidz
pr}atna.'
spoeczestwa
iwasno
[1981'
s' 503]
rl1odiamsoweutastajdo rangi
instytuojikluczowej,
majcejogromynanipulatorski\?}na ludfi. Wyra-
zemtakicgo
przekonania
spoeczestwic
staa
siteoriawszchmocymediw,zwanate
bardziejmetafolycaieteoli
,,magicznogo
pocisku','
''podskmej
igty'''
''pa.
lschramm,
1973],Wedlelej teorij,w cywilizacji
prze-
mysowej
mediamasowestaysi Mjwa]niejsfym
0edyn)n)
czynnikie
gdydostarczaj
ludziomsymbolicznej
identy-
integlujcym
spoeczestwo,
niemoesiim oprze,poniewaz
media
sigajgbokich,ehotywno.instynktowych,
Jednostka
nie uwiadamianych
i
przokazy
maso.
podstaw
osobowoci'
Teoriata opiema
sina zaoenil,
wesodbierane
pezcaeaudytoriumw sposb
jednakowy,
tzn'
jako
bod-
od woli
odbiorcy,ani
p|fez
niego'
ani nikogoz
jego
otoczenianie kontrolowan'
sowem,zatomizowanji u|egej
masieodbior& teoria
wszechmocy
mediwpeciwstawiaawszchpotnemdia, dfiaajcentrludzi na
zasadziebodziec-reakcja'
eliminujc rwnoczeniz
pola
widz a
wzelkieczynniki
i \?ywyporedniczcc
i natychmiastow
reakcjniezalen
lDeFleul,
Ball-Rokeach'1982]-
Demonicznwizj
wszechpotnychmediw zda\'r'ay
si potwierdfa
dowiadcfenia
I wojnywiatowej,
kiedytotledia
po
raz
pierwszy
w historii
staysiinstrunentem
psychologicznej
mobilizacjispoeczestwa,
a
po
woj.
masowejpropagandyw hitlerowskichNiemczech
i bolszewickimzwizku
Radzickim'Rwnievl stanachZjednoczonych
mediamasowepokzay
swj
',lwi
paful,'
w
postaci
narodzinkultu
gwiazd,
Istot
zmianzwizanych
s|edztwa'w spooczestlvie
w tak definiowanym
sa transmisyjnego"
fikacjii poczuciauczestnictwa.
cewywofujcebezporedni
nie rozwj
i
skuteczno
zwaszcza
pier\aszej
megagwiazdy
kina niemego, Rudolfa
Valentino. Za
y-
cla wpmwla
on w somnambulicmy
hansmiliony swoich
wielbicielek,
ktre
po,jego
naglej
mierci
i oba\,ry
zwizane
z
przypisywan
nediom
mocskoni naukowcw
w
poowie
lat
rzydziesrych
do powanego
zajciasi t kwcsti
i
podjcia
pioby
w1ja.
nienia,na
czym
polega
i
od czcgo zalrypewaz'-Jjny
potencja
mediw
masowych'
To uapocztkowao
mzwj
bada nad efekami
komunikowania
masowego,
a ich
wyniki zapocztkoway
stopniowe
odchodzenie
od teorii
wszechmocymediw
i ca
koncepcjisporcczcnstwa
masowego'
10.1.|.
Dwustopniowy
przep}nvu
informacji
i idei
'
. .Ju
pierwsl
badania
nadoddziaywaniem
mediw
w.kazy'wa.
zemo-
jesr
fbyn]im
uproszczeniem,
gdy
r\e
.media.i
le
ptzekazy
z
rnsl
wp}w1l
ftodzjec-reakcJa)
rlpywij
narncgrupy
ocl.
ternice.
naIeybrapod
uwagconajmniej
c)tery
zmle]lntposlcdl]lczce:
dostp
do mediM'
cechyspecyficzne
mediw,za-
wano
przekazw.
postawy
i
predyspofycje
odbjorcw;
ktre
z koleizale
odichpi.wieku.
wyksztalcenia
i slafusu
spoecznego
ILazarsfeld.
Kendall,
l950;
Hovlnd,Lumsdaine,
Jd.
nakprawdzjwym
przelomem
stay
si badanianadrol
mediww
irezy-
scheffield,
t949;Hyman,sheatsley,
1952].
oncKleJKampanllwyborczcj
w
stanachZjednoczonych
w 1940
r. okazao
wszysrkich
czynnik-.
ktri wpyn
na dccyzje
wyoolcou.
czscleJni
na mediawskazywaIi
oni na rozmowy
z innymi
ludmi,
z krrymidyskutowali
o kampaniiwyborczcj
lepleJpolnIormowanych'
i ktrych.uwaall
za
tzn'uwanicj
ledzcychjw
mediach.
Takiuldad
zalenoci
midzykomunikoraniem
masovTm
l komunikowaniem
|n.
terpersonrlnym
dal podstaw
do
sformulowania
tezy
o dwustopnlowym
przepywie
lnlbrmacji
l ldei.
cosiIaon9,eczsto
informacje
l ide r;z.
przez
media
dociefajnalp|crwdo bardziej
aktywnych
ooD|orcow|
a nastlnie
s przekazywancprzez
nlch
mnlcj aktywnym
JeonoslRom
w swoim
otoczeniu.Poniewaz
ci bardziej
akrywni
odbjorcy
pfzekazywali
dalej
nic tylkoinfollnacje
powszechnIane
s.woJe
i idcc
czenez meiw,
a|etakze
Inte|.prelacje
i komenlurze.
Przeto
nnzwano
ich.'przywdcami
opinii..
llazarsfeld,
Berelson.
Cauder.19481.
wsponrniane
wyej
badaniaokrzykluto
przelomo\J'|mi
w t}'rn
sensic,
zeooKrFdaly
one
na nowoznaczenic
ma|ychgrup
polecznycb
'
(opgr.
tych
na bzporednich
kontakt{ch)
ipo.
lefznym.
ktre runowa.
oslabiaji modyfikuj
odo'ia|ywanie
e-
diw
masowycb.w tcn
spo!bpodwaono
i
wplywwosoborychw.yciu
ba|d./iej
pe\ymi5lycznych
Jcdn
f fundamenlaInych
i naj.
teztcorii
spoleczestwa
maso\]\ego.
347
lw
Io2
rokl ) pogry
siq w rozpacry.
a niekrre
proboway
wrcz tar8n
si na wla'nc
}cie'Takie wyobraenia
ocl Defposreclnlcgo
biofcw'
Aby w)janic
ji,bowjem,
e,spord
Jak dziaameclra.nizm
dwustopniowego
pep1nu
informacjii idei oraz
|1955).
za-
jli
si
onirolwpywwosobowych
w rnyohrodowiskach
badanieKatza
i Lazarsfelda
kim sprzywdcyopinij,
pokazao
i
dzidzinach
zakupy,moda,sprawy
publiczne,cho.
dzeniedo kina)'
okazaosi,e
w kadjbdanejdziedziniwpywy
oso.
bowebyysilniejszeni
oddziA'ani
(np.
bice
mediw,wsfduie
tewp}avy
tepo-
i lepj9j
poinfomowanychw danej
chodziy
odjednostekbardziej
aktywnych
(rodzina,
przyjaciele,
ssidzi)
peniy
dziedzinie,ktIe
w swoimotoczniu
role
pruywdcwopinii'W odniesiniu
dozakupwbyyto
w
tychsprawach
rodzin,
w dziedziniemody
-
mode
kobietyo wyszym
statusiespoechym,
w splawach
publicznych
ony-matki
z duych
- osobylepiej
wyksztacon,
zamoi'niejsze,
zaj]nujc wysz
pofyc.jspoeczna w splawach
filmu
.
osobymodczsto
chodzcedo
kina.owi przywdcyopiniiniewyr:niali
siw swoimotoczeniu
niczynrszczeglnym
pozatym'ebyli osobami
to-
warzyskimi,
a swojczainteresowania
z mediw.Uchodziliwic
za lepiej
poin-
w danejdziodzinie
zaspokajali
popruez
i uwaniejsze
korzystanic
onisamiwcaleniebyli bardziej
podaF
ni na wpywmediw,
czstotylkoczelTjali
z nichid9ci informacje,
formowanyoh'
cojodnak
waniejsze,
ktre
',po
swojem'
i tnkprzetworzone
przekazywa1i
interetowali
i komentowali
lubodlzucenia
przozinnych,mniej
aktywnychczonkw
grupy'wpyrT
osobowc
przywdcw
opinii
statro.
wiintegralny
elementcolegoukaduinterakcji
w mrych
grupach
spo-
lecfnychi dokonuj
si
gtwnie
W
relacjachhoryzontalnych'
sidoich
akceptaoji
tj' midzy
podobn
pozycjw shukturzespoecznej,
ale
r.
jednostkami
zajmujoymi
i
sposobem
korzystania
z mediw.
nicymisiwiekiem,zainteresowaniami
i przywdcyopiniiw
jednych
spIawach,
w innychsamiu|cgaj
wpywowikogo
czstozrcsft
Iole siodwracaj
lepiejpoinformowanego
w
swoim
intrakcji
w ma
grupie'
dziki
otoczeniu'
Rysunek33
prfedstawiaukad
informacji
(staki
cienkie)
i wpywwoso.
ktrymdokonuje
sipepyw
bowych
(strzaki
8rube)
midzyczonkami
tel
grupy'
Rysunek 33.
Dlvustopniov|ly
przepy,M
infornacji i idei
348
codziennej
akwnoci
czstsze
dalej,
przyczyniajc
Rysunek
33obrazuje
podstawowe
py
relacjiwystpujcych
w.modelu
l04}
or/ymuje
od innetso
a wi:odbiorca
o,'"o*o dwuslopniulch.
l02)
czerpieinformacje
odbIorca
iouii,v to.ll
wylc7nie
in[omacje:'
i
przywdcyopinii
(Pl);
odbiorca
(ol)
u7y-
ipod|ega
wprywou
z medidw
ioprnie
odtego
'amego
prl)wdJcyoplnll
(Pll:
ooDlorca
toluzv.kLtic'
sluieinlormacie
od innego
oJbiolcylo])
i
podlegawpywowt
lnl.ormacic
Ioblu7y'Luje
in|ormacje
od
inne-
odbiorca
opinii
(PI);;req7cie
opinii
(P2).
ktorysam
iooi.*udwo"i
innego
p.,y'd.y
opinii{Pl''
\ie
s
lowszyslkie
mo-
ii'. i.iuniv
d"'ustoprv.go
przer'}'wLl
i podlegil
wply.,rou
i
przy'udcy
eo
oouiorcy.1ol;
idei
i opinii.a]c
wy.
.t*".j
utv
poka,i,..odtr
przct<azlvmasortych
nic odbyw
si
.'n
o..iin'i
.pot""'n"i,
tylko
jest
7aporcdniclony
Infonnacji.
pr7czzcrg interakcji
dzitki
krr}mbardziej
akfywni
il.''lrv"'"l
odbiorc!
mog\t2maCnia
miedzv
czlonkami
trup
spo|ecznych.
t}ch
o.'"l.i'o'
na
innych.mn
aktytnycn
odbiorc$.
wp|}wa
na ichre-
ll."i"
""
"
|uboslabia
oddzi!|ywanie
przekazylub
nawctzastpowa
im bezpo{rcdni
kontakt
z mediami.
Mimo wielu
bada
potwierdzajcych
informacij
i ici.
rcoreryczn1
modcl
tegozjawiska
poddawano
Iia!oml. t.'vtv"..
'arzucajc
muzbytni
rcdukcjonjZm
wystpowanle
dwustopnlowc8o
DrzeDrywu
al)iesity
rnediw
clektrnicznych'
Pirwszyz
q'ch
zarz,rltw
wskazywa,
i neglio\\
i cfsto
infonnacji
i opinii'
a
przr,*dcv
opinii
samiu]egaj
wptywo|n
osobowytn
wiclostopniowytn
prTcplywem
rnutu ao
"tvni.n;o'z
i majswoich
pJzy-
tozasadnoci
lnodclu.
*6J.i'
ooinii]ro
o.zywisrc-.
clc
wcalcnicpodwa.l
llldzy
dwoma
ryparni
komunikowanla|
chodzi
w nim wszak
o zirlcno
r
nic o lo.
jak
si ta zalcroc
lztafiujc
w szczglach
_
w obu
typachkomunikowania
masowym
i interpersonalnyn.
przepyw
intormac1i
l optnll
i informacje
od
innvch
mediw'a lirdzie
cudzeopinie
gloszjako
wlasnc.co frcszt
zostalo
uwgldnionc
rematy
w
graficznejwersjimodelu
na].ys'
33).Drugi
z tychzor7utow
idzie
w
pcciwnym
kierunku.
wskazujc.
isporacfs
o(lblorcow
meolow.
."t"*iii.wca|c
nietlyskuruje
poluizanycb
w nichsplaw
z inny.
mi. tylkobezpoI;dnio
)r,niu,'"!u
tllega
wpwowlmcdiw'
To. eniekady
przekaz
maswv
uruciamia
kontakty
iflterpcrsonalne
i
prowokujedo rofmw,
tef
frlu1.'5;|
ogzywisre.
Ludzic
wszakrni
si
podwzgldemcech
osobo-
"io,u'
polrzcbkonfronlo-
wania
swoichoccn
z oudymi
opiniami,
a inninie,
jedni
majku
temuspo-
'nlo*
i stylw
icia
-
jedni
odczuwaj
,otnoSe,
u inni nic
[Robinson'
1976;
windahl, Signitzer,
Olson'
1991;
McQuail,
Windahl,19931
Nieco
powaniejsze
zwaizcza
1ntemetu'
Ta
multimodialna
zagroenia
dla omawiaoj
teoiniesic
lozwj
fue-
sie,
czca
diw telematycznyc,
moeoddzia}.wa
na ludzi
to.unil.o*unl"
asowe
i interpersonalne,
jak
umoli.
w sposb
skumulowany,
zarwn
dostarczajc
im informaoji,
orzrwc|cy
mo
by.wielostopniod
(nrcdiaczsto
przcjmuj
Plik z chomika:
Kalietis
Inne pliki z tego folderu:
społeczne funkcje środków masowego komunikowania się.rar
(7020 KB)
socjologia mediów_sciaga.rtf
(17 KB)
U-antropolologiczne-przeslanki-skutecznosci-persfazyjnej-mediow.pdf
(228 KB)
Media A Więzi Społeczne.pdf
(3480 KB)
Inne foldery tego chomika:
_BUSINESS ENGLISH
Film
Film dokumentalny
Film i korespondencje sztuk
Filmoznawstwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin