Dobek-Ostrowska-Rozwoj badan nad komunikowaniem.pdf

(227 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Dobek-Ostrowska-Rozwoj badan nad komunikowaniem polityczny\205)
Global Media Journal-Polish Edition No. 1, Spring 2006
Rozwj studiw nad komunikowaniem politycznym w Polsce na tle
badaĶ Łwiatowych Ï gĀwne obszary badawcze i perspektywy
rozwojowe
BogusĀawa Dobek-Ostrowska, Uniwersytet WrocĀawski
W 1955 r. z inicjatywy Zarzĥdu GĀwnego RSW âPrasaÒ powstaĀ Warszawski ZakĀad
BadaĶ Prasoznawczych. Rok pŋniej, w lipcu 1956 r. na podstawie zarzĥdzenia RSW
âPrasaÒ w Krakowie spotkali siĪ czĀonkowie komisji prasoznawczej, skĀadajĥcej siĪ
przede wszystkim z dziennikarzy. Wwczas to powoĀany zostaĀ do ōycia Krakowski
OŁrodek BadaĶ Prasoznawczych. Te dwie daty sĥ znamienne dla rozwoju studiw
nad komunikowaniem i mediami. W istocie wskazujĥ na narodziny tej dyscypliny w
Polsce. Naleōy zaznaczyě, ōe pomimo ograniczeĶ ustrojowych i ideologicznych,
Polska byĀa jedynym krajem w bloku sowieckim, w ktrym nauka ta mogĀa siĪ
rozwijaě. Badania nad mediami i komunikowaniem masowym prowadzone byĀy w
praktyce jedynie w dwch oŁrodkw naukowych Ï krakowskim i warszawskim.
Dopiero po 1989 r. w nurt badaĶ wĀĥczyli siĪ przedstawiciele innych Łrodowisk
akademickich.
Komunikowanie polityczne, jako subdyscyplina nauki o komunikowaniu,
wyksztaĀciĀa siĪ w badaniach Łwiatowych w poĀowie lat 50-tych XX w. W Polsce
warunki do podejmowania badaĶ w tym zakresie pojawiĀy siĪ dopiero po upadku
komunizmu wraz z transformacjĥ politycznĥ i ekonomicznĥ. Moōna mwiě o okoĀo
czterdziestoletnim opŋnieniu. Jednak istniejĥcy juō wczeŁniej dorobek w zakresie
studiw nad mediami i komunikowaniem masowym stanowiĀ dobry grunt dla
podejmowania i rozwoju problematyki komunikowania politycznego.
Istota studiw nad komunikowaniem politycznym
Wypracowanie jednolitego rozumienia komunikowania politycznego jest utrudnione
zarwno przez wieloŁě podejŁě badawczych, jak i rozlegĀĥ tematykĪ badaĶ. Po pĀ
wieku rozwoju badaĶ nad komunikowaniem politycznego, zaznacza siĪ wyraŋna
tendencja do zmonopolizowania tej dziedziny przez uczonych pochodzĥcych z
dwch dyscyplin akademickich Ï politologii i nauki o komunikowaniu masowym.
Ich przedstawiciele wnieŁli wĀasne definiowanie zjawisk, pojmowanie przedmiotu
badaĶ, problematykĪ studiw, strategie badawcze, metodologiĪ i techniki badaĶ.
Z jednej strony badacze wykorzystujĥ dorobek teoretyczny komunikowania
masowego. W studiach nad komunikowaniem politycznym odnajdujemy liczne
przypadki zastosowania teorii funkcjonalnych, podejŁcia uōytkowania i korzyŁci,
luki informacyjnej, teorii informacji, modelu dyfuzji i innowacji. Znaczĥca grupa
autorw odnajduje inspiracjĪ w teoriach krytycznych, takich jak szkoĀa frankfurcka,
Habermasowska teoria dziaĀania komunikacyjnego, ekonomia polityczna
komunikowania, teorie hegemoniczne i imperializmu kulturowego, Cultural Studies,
etc. Szczeglnym zainteresowaniem cieszy siĪ hipoteza spirali milczenia E. Noell-
1
Global Media Journal-Polish Edition No. 1, Spring 2006
Neumann i teoria porzĥdku dziennego M. McCombsa i D. Shawa. 1 W najnowszych
badaniach, w celu wyjaŁnienia zachowaĶ uczestnikw procesu komunikowania
politycznego i ich wzajemnych interakcji, chĪtnie siĪga siĪ po dramaturgicznĥ
koncepcjĪ ōycia spoĀecznego E. Goffmana, 2 czy do nurtu psychoterapeutycznego
szkoĀy Palo Alto, reprezentowanego przez G. Batesona, P. Watzlawicka, J. Beavin i D.
Jacksona. 3
Z drugiej strony widzimy silny wpĀyw politologii na rozwj badaĶ nad
komunikowaniem politycznym. Autorzy odwoĀujĥ siĪ do koncepcji politologicznych
klasycznych, konfliktowych, konsensualnych i komercyjnych, teorii systemw.
Liczna grupa autorw wychodzi od studiw nad partiami politycznymi, systemami
wyborczymi i politycznymi. Interesujĥ ich role polityczne, instytucje polityczne,
proces wyborczy, efektywnoŁě polityki wĀadzy wykonawczej i ustawodawczej,
zachowania i preferencje elektoratu, racjonalnoŁě wyboru, kwestia demokracji.
Duōym powodzeniem cieszĥ siĪ badania kampanii wyborczych. Wraz z
upowszechnieniem siĪ koncepcji demokracji rynkowej i biznesowego ujĪcia polityki 4 ,
wielu badaczy koncentruje siĪ na studiach nad marketingiem politycznym,
dyscyplinie wyrosĀej na fundamencie politologii, nauki o komunikowaniu i
ekonomii. Interesujĥ ich strategie wyborcze, analiza rynku politycznego, szeroko
rozumiane komunikowanie marketingowe, etc.
W studiach nad komunikowaniem politycznym moōemy wyrōniě kilka wiodĥcych
tematw badawczych. Wyrastajĥ one przede wszystkim z tradycji badaĶ nad
komunikowaniem masowym i studiw politologicznych. NajczĪŁciej
podejmowanym tematem analizy sĥ aktorzy polityczni, proces polityczny, dziaĀanie
polityczne, media masowe w procesach politycznych, zawartoŁě mediw masowych
dotyczĥca polityki, publicznoŁě Ï obywatele i wyborcy, efekt komunikowania
politycznego.
Analiza aktorw politycznych i procesu politycznego
Wielu badaczy wiĥōe studia nad procesami politycznymi z komunikowaniem
politycznym. Sĥ to prace podejmowane gĀwnie przez politologw zorientowanych
na komunikacyjny aspekt procesw politycznych. Studia koncentrujĥ siĪ wokĀ
kreowania obrazu rzeczywistoŁci politycznej, ktrego najwaōniejszymi elementami
sĥ system polityczny, system partyjny i system wyborczy. Badaczy interesujĥ gĀwni
aktorzy polityczni Ï indywidualni i zbiorowi, np. prezydent, premier, parlament,
partie polityczne, etc., ktrzy odgrywajĥ kluczowĥ rolĪ w procesie decyzyjnym lub
bezpoŁrednio wybierajĥ strategiĪ komunikowania i zarzĥdzajĥ komunikowaniem
instytucji. Tak zorientowane badania oscylujĥ przede wszystkim wokĀ wyborw i
kampanii wyborczych. Preferowanymi tematami sĥ:
1 J.S.J. Littlejohn (1983). Theories of Human Communication. Belmont: Wadsworth Pub. Company, s.282-283.
2 E. Goffman (1981). Człowiek w teatrze Ň ycia codziennego . Warszawa: PIW.
3 B. Dobek-Ostrowska (2001). Nauka o komunikowaniu: paradygmaty, szkoły, teorie . [w:] B. Dobek-Ostrowska
(red.) Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje badawcze . Wrocław: Wyd. U Wr, s. 58-59.
4 T. Bodio (2002). Polityka jako sztuka bycia wybranym . [w:] E. Pietrzyk-Zieniewicz (red.) Polska scena
polityczna. Kampanie wyborcze . Warszawa: Elipsa, s. 49.
2
Global Media Journal-Polish Edition No. 1, Spring 2006
-
komunikaty wyborcze, jak program, wystĥpienia publiczne aktorw
politycznych, wszelkie przekazy medialne, etc., ktre sĀuōĥ kreowaniu
wizerunku partii i kandydata;
-
komunikowanie oferty politycznej,
-
percepcja przekazw wyborczych przez wyborcw;
-
wpĀyw komunikowania wyborczego na wyniki gĀosowania,
-
zarzĥdzanie i organizacja kampanii politycznych (wyborczych,
propagandowych), kampanii public relations partii politycznych i politykw,
-
techniczne âoprzyrzĥdowanieÒ kampanii, tj. marketing polityczny, reklama
polityczna, polityczne public relations, marketing bezpoŁredni;
-
rola politycznych konsultantw i doradcw oraz konsekwencje ich udziaĀu w
procesach politycznych.
Studia podejmujĥ problematykĪ wpĀywu czynnikw instytucjonalnych na strategie
wyborcze podmiotw rywalizacyjnych, na zachowania wyborcze obywateli i ich
partycypacjĪ politycznĥ. Bada siĪ specyfikĪ systemu politycznego, partyjnego i
systemu wyborczego pod kĥtem wpĀywu tych czynnikw na charakter i przebieg
kampanii wyborczych. Olbrzymia grupa publikacji dotyczy analizy konkretnych
kampanii wyborczych, czĪsto w aspekcie porwnawczym. Wielu badaczy interesuje
siĪ partiami politycznymi i ich liderami jako uczestnikami gry na rynku wyborczym,
z jednej strony oraz, nadawcami komunikowania politycznego, z drugiej strony. Sĥ
to najczĪŁciej studia interdyscyplinarne, podejmowane zarwno przez politologw i
komunikologw. Pierwsi koncentrujĥ siĪ na systemach politycznych, typologii partii
politycznych i ich strategiach wyborczych, na formach partyjnego zorganizowania,
na zasobach finansowych partii. Tego typu badania zainspirowali badacze zwiĥzani
z podejŁciem strukturalno-funkcjonalnym w komunikowaniu politycznym, jak K.
Deutsch, G. Almond, J. Coleman, D. Easton. W kolejnych dziesiĪcioleciach
kontynuowali je miĪdzy innymi P. Mair, G. Mauser, A. Blais, S. Blowler, D. Farrell, R.
Agranoff. Drudzy akcentujĥ funkcje komunikacyjne kampanii wyborczych, badajĥ
relacje podmiotw rywalizacji wyborczej z mediami masowymi. Interesuje ich
sposb zarzĥdzania kampaniĥ, udziaĀ politycznych konsultantw i
wyspecjalizowanych agencji komunikacyjnych, taktyka i strategia komunikacyjna,
techniki marketingowe, sondaōe, reklama polityczna i polityczne public relations, etc.
Tu naleōy wymieniě takich badaczy, jak C. Atkin, R. Denton, G. Woodward, B.
Newman, L. Sabato, H. Semetko, Ph. Maarek i inni. Szczeglnie aktywni w tym
nurcie sĥ uczeni niemieccy, ktrych dorobek przybliōa S. Michalczyk w pracy
âKomunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu.Ò 5
Zainteresowanie tematykĥ aktorw politycznych oraz procesem politycznym jest
bardzo duōe nie tylko wŁrd uczonych amerykaĶskich, ktrzy przecierali szlaki, ale
takōe w Europie Zachodniej i Australii. Krĥg badaczy poszerzyĀ siĪ wyraŋnie w
ostatnich dziesiĪcioleciach o EuropĪ ŀrodkowĥ i Wschodniĥ, AmerykĪ ÿaciĶskĥ i
AzjĪ, co ma nierozerwalny zwiĥzek z instalowaniem demokratycznych systemw w
tych rejonach Łwiata.
S. Michalczyk (2005). Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu . Katowice: Wyd. „ ĺ l Ģ sk”.
3
5
Global Media Journal-Polish Edition No. 1, Spring 2006
Ten trend zaznacza siĪ coraz wyraŋniej takōe wŁrd polskich naukowcw, przede
wszystkim politologw mĀodszego pokolenia. Na uwagĪ zasĀugujĥ miedzy innymi
prace politologw - R. Wiszniowskiego 6 , M. Mazura 7 , M. Cichosz, D.
SkrzypiĶskiego, 8 , P. PaweĀczyka, D. Piontek 9 , A. StĪpiĶskiej 10 , S. Michalczyka 11 , M.
KolczyĶskiego 12 , M. JeziĶskiego 13 oraz psychologw Ï W. Cwaliny 14 , A.
Falkowskiego 15 , P. Francuza. 16
Autorzy rodzimych opracowaĶ w zdecydowanej wiĪkszoŁci zajmujĥ siĪ
perspektywĥ technicznĥ komunikowania politycznego, tj. praktykĥ ōycia
politycznego Ï marketingiem politycznym i wyborczym, politycznym public relations,
reklamĥ politycznĥ, socjotechnikĥ, etc.
Analiza mediw masowych
Studia nad Łrodkami masowego przekazu w procesach politycznych sĥ najczĪŁciej
domenĥ medioznawcw i badaczy komunikowania masowego. Wynika to z faktu, ōe
politolodzy, koncentrujĥc siĪ przede wszystkim na badaniu instytucji i procesw
politycznych, nie doceniali, a czasami wrĪcz ignorowali problem mediw. Naleōy
jednak podkreŁliě, ōe w ostatnich latach zwracajĥ oni coraz czĪŁciej uwagĪ na to
zagadnienie.
W procesach komunikowania politycznego Łrodki masowego komunikowania
odgrywajĥ podwjnĥ rolĪ. Po pierwsze, sĥ kanaĀem transmisyjnym komunikatw od
aktorw politycznych do obywateli, wystĪpujĥ jako poŁrednik, czyli nadawca
wtrny. Po drugie, peĀniĥ rolĪ nadawcy pierwotnego. Wwczas ich zadanie nie
ogranicza siĪ jedynie do poŁredniczenia miĪdzy instytucjami politycznymi i
publicznoŁciĥ. Media same kreujĥ przekazy polityczne i uczestniczĥ w grze
politycznej, urastajĥc do rangi aktywnego aktora politycznego. Badania idĥ w trzech
kierunkach. Po pierwsze, koncentrujĥ siĪ na analizie cech komunikatora masowego I
personelu mediw, po drugie, dotyczĥ struktury organizacji medialnej, po trzecie,
6
S. Michalczyk (2000). Media lokalne w systemie komunikowania . Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu
ĺ l Ģ skiego oraz (2005). Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu . Katowice: Wyd. ĺ l Ģ sk..
12
M. Kolczy ı ski, J. Sztumski (2000). Marketing polityczny . Kształtowanie indywidualnych i zbiorowych opinii,
postaw i zachowa ı . Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu ĺ l Ģ skiego.
13
M. Jezi ı ski (2004). Marketing polityczny a procesy akulturacyjne. Przypadek III Rzeczpospolitej . Toru ı :
Wyd. UMK, oraz M. Jezi ı ski (red.) (2004). Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu .
Toru ı : Wyd. A. Marszałek.
14 W. Cwalina (2000). Telewizyjna reklama polityczna . Lublin: Wyd. TN KUL i inne publikacje.
15 A. Falkowski (2002). Praktyczna psychologia poznawcza: marketing i reklama. Gda ı sk: GWP, a tak Ň e A.
Falkowski , W. Cwalina (2005). Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna . Gda ı sk: GWP, i inne
publikacje.
16 P. Francuz (2002). Rozumienie przekazu telewizyjnego. Psychologiczne badania telewizyjnych programów
informacyjnych. Lublin: Wyd. KUL i inne publikacje.
4
R. Wiszniowski (2000). Marketing wyborczy . Warszawa: PWN.
7 M. Mazur (2002). Marketing polityczny . Warszawa: PWN.
8 A. Jabło ı ski, L. Sobkowiak (red.)(2002). Marketing polityczny w teorii i praktyce . Wrocław: Wyd. U Wr.
9 P. Pawełczyk, D. Piontek (1999). Socjotechnika w komunikowaniu politycznym . Pozna ı : Wyd. UAM, oraz P.
Pawełczyk (2000). Socjotechniczne aspekty gry politycznej . Pozna ı : Wydawnictwo UAM; A. St ħ pi ı ska (200
10 A. St ħ pi ı ska (2004). Marketingowe strategie wyborcze . Pozna ı : Wyd. INPiD. UAM.
11
Global Media Journal-Polish Edition No. 1, Spring 2006
obejmujĥ analizĪ otoczenia spoĀecznego, ekonomicznego i politycznego organizacji
medialnej oraz ich wzajemnych relacji..
Termin komunikator masowy zostaĀ zdefiniowany i wprowadzony do nauki o
komunikowaniu przez P. Halmosa w 1969 r. 17 Autor wyrōniĀ cztery segmenty w
strukturze komunikatora masowego Ï zarzĥdzajĥcych organizacja medialnĥ
(wĀaŁcicieli i kontrolerw), twrcw (pisarzy, kompozytorw, aktorw, reōyserw,
etc.), dziennikarzy (reporterw, wydawcw, korespondentw, prezenterw), oraz
technikw (operatorw kamer, specjalistw od dŋwiĪku, ŁwiatĀa, wozw
transmisyjnych, montaōu, itp.). Kaōdy segment peĀni innĥ rolĪ i ma odmienne
zadania, ale jest niezbĪdny w procesie funkcjonowania kaōdej organizacji medialnej.
Jednak zainteresowaniem naukowcw cieszĥ siĪ gĀwnie dziennikarze. Badania te,
najczĪŁciej empiryczne - statystyczne i porwnawcze, prowadzone zarwno w USA i
w Europie, oscylujĥ wokĀ cech spoĀecznych reprezentantw tego zawodu. Obejmujĥ
takie elementy jak wiek, pĀeě, pochodzenie, wyksztaĀcenie, status materialny,
dochody, strukturĪ zatrudnienia (media drukowane, elektroniczne, agencje
prasowe), preferencje polityczne dziennikarzy. Tu na uwagĪ zasĀugujĥ studia
Lichtera i Rothmana, realizowane miĪdzy 1979 Ï 1980 r. na grupie dwustu
trzydziestu oŁmiu dziennikarzy -redaktorw naczelnych prestiōowych
amerykaĶskich dziennikw i magazynw informacyjnych oraz dyrektorw
programw informacyjnych w sieciach telewizyjnych CBS, NBC, ABC i PBS. 18 Innych
autorw interesuje sposb zarzĥdzania przedsiĪbiorstwem medialnym, kultura i
etyka zawodowa, rutyna, stopieĶ obiektywizmu i politycznego zaangaōowania
zatrudnionego tam personelu. Czynniki te bowiem determinujĥ dobr informacji i
charakter przekazu w procesie zapoŁredniczenia komunikatw masowych (funkcja
selekcjonera lub gate-keepera komunikatora masowego). Publikacja H. Gansa z 1979
r. jest tutaj znaczĥcym wkĀadem do badaĶ 19 , a prace takich autorw jak J. Tunstall 20 ,
D.Weaver i G. Wilhot 21 .
Badania dotyczĥce pozycji komunikatora masowego w strukturze organizacji
medialnej sĥ rzadziej podejmowane. Wynika to z wielu przyczyn, miĪdzy innymi
niechĪci wĀaŁcicieli mediw oraz zarzĥdzajĥcych przedsiĪbiorstwami medialnymi do
udostĪpniania informacji na swj temat. Brak materiaĀu empirycznego i utrudniony
dostĪp do ŋrdeĀ zniechĪca badaczy do tego tematu. Nieliczne badania prowadzone
byĀy miĪdzy innymi przez M. Cantor w Stanach Zjednoczonych. Autorka
analizowaĀa role, zadania oraz wzajemne relacje miĪdzy producentami, realizatorami
i reōyserami filmw telewizyjnych w wytwrniach filmowych w Hollywood w
latach szeŁědziesiĥtych. 22 InteresowaĀy jĥ takie zagadnienia jak umiejĪtnoŁě
wspĀpracy, sposb podejmowania decyzji, profesjonalizm, zdolnoŁci artystyczne i
preferencje polityczne. W latach osiemdziesiĥtych podobne studia prowadzili S.
17
J. Tunstall (1971). Journalists at Work . London: Constable.
21 D. Weaver, C. Wilhoit (1986). The American Journalist . Bloomington: University of Indiana Press.
22
M. Cantor (1971). The Hollywood Producers . New York: Basic Books.
5
P. Halmos (ed.) (1969). The Sociology of Mass Media Communicators . “Sociological Review Monographs” nr
13, University of Keele.
18 Patrz: J. Lazar (1990). Sociologie de la communication de mass . Paris: Armand Colin, s. 109.
19 H. Gans (1979). Deciding What`s News . New York: Free Press.
20
Zgłoś jeśli naruszono regulamin