Syllabus - warsztat filmoznawcy.docx

(29 KB) Pobierz
1

1

 

Nazwa przedmiotu

Warsztat filmoznawcy

Kod przedmiotu

Wypełnia dziekanat.

Liczba punktów ECTS

Typ przedmiotu

przedmiot obowiązkowy

Poziom przedmiotu

studia 1°

Rok studiów (jeżeli obowiązuje)

I

Semestr

letni

Metody nauczania

ćwiczenia

Język wykładowy

polski

Imię i nazwisko wykładowcy/wykładowców

dr Anna Igielska

Wymagania wstępne

(o ile istnieją)

Kurs jest przeznaczony dla:

·         studentów dysponujących podstawową wiedzą

z zakresu budowy dzieła filmowego;

·         osób zainteresowanych problemami analizy filmowej.

 

Cele przedmiotu

·         interpersonalne:

zdolności krytyczne i samokrytyczne

·         instrumentalne:

umiejętność analizowania i syntezowania, umiejętność wypowiadania się w mowie i piśmie w języku ojczystym

·         systemowe:

umiejętność zastosowania wiedzy o dziele filmowym w praktycznej analizie filmu

 

Opis efektów kształcenia/uczenia się

Student potrafi:

·         opisać w protokole sekwencji przebieg akcji filmu oraz wyodrębnić i nazywać poszczególne fazy jej rozwoju;

·         omówić w kontekście analizy filmu: rysunek, storyboard, komiks, grafik częstotliwości ujęć i frekwencji planów;

·         wskazać techniki filmowe wykorzystywane do stymulowania odbioru dzieła filmowego;

·         zanalizować postać i konstelacje postaci w filmie;

·         wyjaśnić funkcję dialogu, dźwięków, odgłosów, muzyki, światła i koloru w filmie, posługując się przy tym fachową terminologią;

·         streścić pisemnie i rzeczowo skrytykować film w pisemnej recenzji, uwzględniającej elementy analizy filmowej.

 

Krótki opis treści merytorycznych przedmiotu

W ramach zajęć studenci zapoznają się z materiałowymi aspektami dzieła filmowego oraz metodami ich rejestrowania dla potrzeb analizy filmowej, a także ćwiczą umiejętności naukowego formułowania sądów o filmie.

Omawiamy m.in. następujące zagadnienia:

1.      Zapisywanie przebiegu akcji filmowej w postaci protokołu sekwencji;

2.      Sposób czytania i możliwości wykorzystywania grafików, rysunków, storyboardów, komiksu;

3.      Filmowe techniki emocjonalnego angażowania widza.

4.      Związki między filmem a jego wersją komiksową.

5.      Paralelne rozwiązania strukturalne w filmie i sposób ich zapisu.

6.      Charakteryzowanie postaci filmowej; znaczące konstelacje postaci.

7.      Funkcje dźwięku, odgłosów i muzyki w filmie – z uwzględnieniem sposobu ich protokołowania (gromadzenie słownictwa).

8.      Rodzaje i sposoby wykorzystywania oświetlenia oraz koloru.

9.      Budowa recenzji filmowej. Ćwiczenia w pisaniu; omówienie błędów kompozycyjnych, stylistycznych, redakcyjnych.

 

Warunki zaliczenia przedmiotu

·         dwóch prac pisemnych (sprawozdanie, recenzja filmu);

·         rozmowy zaliczeniowej (obejmującej treści oraz teksty omawiane w czasie zajęć);

·         dodatkowo obecności na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności nieusprawiedliwione)

 

Tematy poszczególnych zajęć

i dobór lektur

1. tydzień:

Wprowadzenie: charakterystyka przedmiotu, omówienie tematów oraz zasad zaliczenia.

 

2. i 3. tydzień:

Problemy protokołowania na przykładzie filmu Buntownik bez powodu Nicholasa Raya (1955).

 

Film oglądany w całości.

Dyskusja nad wzorcowym protokołem sekwencji autorstwa Volkera Behrensa.

 

Lektura do zajęć:

Buntownik bez powodu, reż. N. Ray (1955).

V. Behrens, Rebellen, Jeans und Rock’n’Roll – Neue Formen von Jugendprotest und Sozialkritik: „Denn sie wissen nicht, was sie tun” („Rebel without a cause, 1955), w: Fischer-Filmgeschichte, hg. von W. Faulstich und H. Korte, Frankfurt am Main 1990, t. 3, s. 269–270.

 

4. tydzień:

Podział na sekwencje w układzie graficznym –

Vertigo Alfreda Hitchcocka (1958).

Ćwiczenia w pisemnym streszczaniu akcji filmu

i wyznaczaniu „psychologicznych” punktów kulminacyjnych.

 

Lektura do zajęć:

Vertigo, reż. A. Hitchcock (1958)

H. Korte, Trügerische Realität: „Vertigo – aus dem Reich der Toten” („Vertigo”, 1958), w: Fischer-Filmgeschichte, hg. von W. Faulstich und H. Korte, Frankfurt am Main 1990, t. 3, s. 333.

 

5. i 6. tydzień:

Filmowe techniki angażowania widza w akcję.

(Vertigo Alfreda Hitchcocka, 1958).

Rysunek, storyboard i grafik częstotliwości ujęć jako narzędzia analizy filmowej.

 

Lektura do zajęć:

Vertigo, reż. A. Hitchcock (1958).

H. Korte, Trügerische Realität: „Vertigo – aus dem Reich der Toten” („Vertigo”, 1958), w: Fischer-Filmgeschichte, hg. von W. Faulstich und H. Korte, Frankfurt am Main 1990, t. 3, s. 331–361.

 

7. tydzień:

Goldfinger Iana Fleminga w wersji komiksowej – analiza wybranego epizodu i jego porównanie z realizacją filmową.

Goldfinger, reż. Guy Hamilton (1964).

 

Lektura do zajęć:

I. Fleming, Goldfinger, przeł. J. Kraśko, Warszawa 1990 (fragm.).

W. Faulstich und R. Strobel, Innovation und Schema. Medienästhetische Untersuchungen, Wiesbaden 1987, s. 24–32.

K.T. Toeplitz, Sztuka komiksu. Próba definicji nowego gatunku artystycznego, Warszawa 1985.

 

8. tydzień:

Struktura ekspozycji filmowej – porównanie

(Goldfinger, reż. G. Hamilton [1964] i W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości, reż. Peter Hunt [1969]).

Odległość kamery od świata przedstawionego.

Grafik frekwencji planów jako narzędzie analizy filmowej.

 

Lektura do zajęć:

W. Faulstich und R. Strobel, Innovation und Schema. Medienästhetische Untersuchungen, Wiesbaden 1987, s. 32–47.

W. Faulstich, Grundkurs Filmanalyse...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin