stany i urzedy z wykladu.docx

(21 KB) Pobierz
HISTORIA USTROJU I PRAWA W POLSCE

                                          HISTORIA USTROJU I PRAWA W POLSCE

 

 

 

1.      Korona Królestwa Polskiego.

2.      Kształtowanie się stanów w Polsce.

 

 

Temat 1.

 

Pojęcie konstrukcji korony pojawiło się jako konstrukcja prawnicza w Anglii w XII wieku. Do Polski trafia w XIV wieku.

Do XIII wieku w Polsce istniała monarchia patrymonialna – właścicielem państwa był monarcha.

Piastowie byli uważani za domini naturalis – panów przyrodzonych.

Uważano wtedy , że ziemie nie powinny wychodzić spod panowania tej dynastii.

Miało to pozytywne konsekwencje:

-          integrowało ziemie polskie,

-          zabezpieczało przed agresją sąsiadów.

Istniały także wady takiego stanu rzeczy:

-          zanikała władza centralna (skoro Piast Piastowi równy, to każdemu należy się dzielnica),

-          uznawanie podziałów dynastycznych za rzecz naturalną.

 

W takim układzie korona królestwa była elementem publicznoprawnym. Korona nie wchodziła w skład patrymonium Piastów. Jej szafarzem był papież i to on dawał ją najsilniejszemu.

Cztery kolejne koronacje ugruntowały przekonanie, że Polska jest królestwem.

 

Korona królestwa polskiego stała się konstrukcją prawniczą:

Składniki:

1.      insygnia władzy królewskiej ucieleśniają suwerenność państwa i król nie jest ich właścicielem,

2.      konstrukcja zakłada, że korona obejmuje wszystkie ziemie tradycyjnie polskie,

3.      przekonanie , że państwo jest suwerenne i że król jest cesarzem we własnym państwie ( położenie akcentu na zasadę niepodzielności państwa).

 

Przyjęcie herbu państwowego – przejaw integralności i niepodzielności państwa ( herb państwa wzorowany na herbie ziemi krakowskiej).

W 1426 roku książęta mazowieccy odmówili złożenia hołdu koronie królestwa polskiego - nie rozumieli fikcyjnej konstrukcji prawniczej.

 

Temat 2.

 

Stan to grupa mająca podobny zakres praw i obowiązków i tym wyróżnia się w społeczeństwie.

W europie zachodniej wykształciły się 4 stany:

-          szlachta,

-          duchowieństwo,

-          mieszczanie,

-          chłopstwo.

W  Polsce nie istniała klasyczna monarchia stanowa, tylko jeden stan był stanem uprzywilejowanym – była nim szlachta.

Szlachta to ogółem około 10% społeczeństwa – tak wysoki procent odbiega od tego co było np. w Anglii ( 1-3%).

 

Kształtowanie się stanów.

 

Przyjmuje się, że jako pierwszy ukształtował się stan duchowny- nastąpiło to na przełomie XII i XIII wieku. Przyczyniło się do tego przede wszystkim importowanie  rozwiązań prawnych z Europy zachodniej. Duży wpływ na konsolidację  ma reforma kościoła XI i XII wieku (ruch kluniacki).

Do tego dochodzi działalność legatów papieskich na ziemiach polskich ( w XIII wieku przebywa ich kilkunastu), silna więź kościoła polskiego z kościołem w Europie zachodniej, ożywiona działalność ustawodawcza kościoła polskiego np. działalność synodów. Duchowieństwo jako osobny stan wyróżniały przywileje zwłaszcza ekonomiczne  i w końcu niebagatelny wpływ na kształtowanie się stanu duchownego miało udzielenie zezwolenia na kanoniczny wybór biskupów przez kapituły.

 

Stan duchowny był wstrząsany licznymi antagonizmami. Punktem sporu było np. .pochodzenie – konflikt między duchownymi niemieckimi a duchownymi polskimi, uposażenie poszczególnych duchownych, konflikty przebiegały także między poszczególnymi zakonami.

Liczebność stanu duchownego wynosiła w XVIII wieku 1% ogółu ludności.

Nomenklatura jaka jest spotykana w aktach na określenie duchownych to: religiosus, honorabilis ( uczciwy), lub czcigodny – przewielebny.

 

Stan mieszczański.

 

Formuje się około XIII wieku, stworzony w sposób sztuczny – był efektem intensywnej akcji lokowania miast na prawie niemieckim. Upowszechniają się zasady prawa miejskiego.

Pierwsze lokacje mają miejsce na Śląsku. 1211 – Złotoryja. Na Mazowszu najpóźniej.

Stan mieszczański tworzy się powoli – tworzą go „ludzie różnych klimatów”.

W miastach występują bardzo duże różnice majątkowe.

Na samym szczycie są kupcy ( meliores), potem rzemieślnicy na końcu plebs ( w tym robotnicy, czeladnicy, drobni kupcy i tzw. ludzie luźni) – ta grupa stanowi 1/3 do ½ ludności miast.

Wszyscy natomiast maja jedną cechę wspólna – wolność osobistą, podlegają tylko prawu miejskiemu.

W Polsce w wieku XIII aż do wieku XV obowiązywała zasada, że „powietrze miejskie czyni wolnym” ( wystarczyło przebywać w mieście 1 rok i 1 dzień).

 

Organy miasta:

Po lokacji – na ogół był to wójt i ławnicy skupieni w ławie miejskiej (ława miejska nie była organem reprezentatywnym dla miast).

Powstawała Rada Miejska – i tu często dochodziło do konfliktów między nią a wójtem.

Zasiadanie w Radzie Miejskiej wiązało się z określonymi profitami. W XVI wieku zaczęto powoływać tzw. trzeci ordynek.

W miastach istniało nie tylko zróżnicowanie na tle majątkowym, ale także narodowościowym i wyznaniowym. W miastach polskich żyją Szkoci,  Ormianie, Węgrzy, Grecy, Żydzi.

Miasta były atrakcyjne zwłaszcza dla zbiegłego chłopa i dla drobnej szlachty.

 

Stan kmiecy.

 

Odrębność tego stanu zaczęto dostrzegać w XIII i XIV wieku. Jeszcze w XIV i XV wieku chłopi mają dość dobrą sytuację – władają samodzielnie ziemią i mogą przekazywać ją w drodze dziedziczenia. Usuwanie chłopa z gruntu należało do nielicznych wyjątków.

W końcu XIV i XV wieku w Europie szaleje dżuma, która wyludni kontynent, wielka koniunktura na polskie zboże doprowadzi w konsekwencji do upowszechnienia pańszczyzny. Pojawia się zjawisko ograniczenia wychodźctwa chłopa ze wsi . Na czele wsi stoi sołtys i to on na ogół lokuje wieś – w zamian dziedziczy duży areał ziemi – na ogół jest to 1/6 gruntów całej wsi. Ziemie które uprawiał wolne były od czynszów i dziesięciny ( to on miał karczmę, młyn lub rzeźnię).

Do kieszeni sołtysa trafia 1/3 opłat sądowych i 1/6 czynszów chłopskich.

Wobec pana pozostaje w stosunku lennym – ma obowiązek konnej służby wojskowej.

(na Mazowszu zamiast sołtysów występują lemani)

 

Kmiecie stanowią około 85 % składu ludności wsi. Gospodarstwa są jedno lub dwu łanowe.

Kmiecie zasiadali w ławie wiejskiej, posiadali prawo wypasu na wspólnych pastwiskach.

Najniżej w hierarchii wiejskiej znajdują się chałupnicy i komornicy.

 

Od połowy XV wieku sytuacja na wsi się różnicuje. Spada powierzchnia gospodarstw. W pierwszej połowie XVI wieku następuje wyłączenie sporów pan- chłop spod jurysdykcji monarszej. Podnoszona jest pańszczyzna, najpierw 1 dzień w tygodniu, potem 3 a w dalszej kolejności aż 5.

W 1496 roku w przywilejach piotrkowskich pojawia się zakaz opuszczania wsi przez synów chłopskich.

 

Stan szlachecki.

 

XII wiek – zachodzi zjawisko zlewania się możnowładztwa z elit państwa pierwszych Piastów z wyższym rycerstwem. Tworzy się jednolity stan rycerski.

Czynniki konsolidujące:

-          możność posiadania immunitetu sądowego,

-          uprawnienie – tzw. prawo nieodpowiednie- uzyskujący go możny nie podlegał żadnemu innemu sądowi , tylko sądowi monarszemu,

-          dziesięcina swobodna – płacona wybranej instytucji kościelnej,

-          XIII wiek- pojawiają się turnieje rycerskie, kodeksy honorowe, herby.

Rycerstwo przekształca się w szlachtę.

Za rycerza uważano osobnika , który dzierży ziemię w zamian za służbę wojskową.

Już w XIII wieku mamy zróżnicowanie  - w spisie praw zwyczajowych ziemi kujawskiej- inna główszczyzna obowiązuje za rycerza pieszego , inna za rycerza, który dzierży jakiś urząd.

W dobie Kazimierza Wielkiego obowiązuje już zasada ,Ze szlachcicem jest ten, który urodził się w rodzinie szlacheckiej  ( częste były procesy o tzw. naganę szlachectwa).

Szlachectwo można było nabyć także poprzez nobilitację i adopcję do herbu.

Stan szlachecki jest niezwykle zróżnicowany, elitę stanowią panowie małopolscy- korzystają na każdej zmianie dynastii.

 

W końcu XIV wieku wzrasta znaczenie średniej szlachty. W 1374 roku przywilej koszycki nadany przez Ludwika Węgierskiego, zmniejsza im podatki, do 2 groszy z łana ( w zamian zgoda na tron polski dla córki).

W XV wieku praktyka odbywania sejmów obozowych  spowodowała, że szlachta przed wyruszeniem na wyprawę wojenną, silna i zjednoczona stawiał żądania i na ogół były one realizowane.

 

Cechą podstawową kultury szlacheckiej była równość ( czysto teoretyczna), panowała mania tytulatury i urzędów, aby tylko wyróżnić się spośród swojego stanu.

 

Możliwość wejścia do stanu szlacheckiego:

-          nobilitacja – początkowo w gestii monarchy, potem sejmu a także hetmana,

-          posiadanie szlachectwa obcego państwa- w momencie otrzymania obywatelstwa polskiego potwierdzane indygentem,

-          bogaty Żyd porzucający swoją religię mógł otrzymać szlachectwo,

-          fałszywy proces o naganę szlachecką.

Utrata szlachectwa:

-          orzeczenie infamii,

-          zajęcie się zawodami miejskimi ( tzw. mierzenie łokciem i wagą),

-          małżeństwo z plebejką,

-          nieprawe pochodzenie.

 

Urzędy w dawnej Polsce.

 

Wojewoda – najstarszy urząd w Polsce, znany już  na dworze pierwszych Piastów.

Wojewoda zarządza dworem panującego, ściga z urzędu przestępstwa, pomaga sprawować wymiar sprawiedliwości w sądach monarszych ( przyjmuje się , że zakres obowiązków został zaczerpnięty z państwa franków za pośrednictwem niemieckim).

 

Polska nazwa wskazuje na konotacje wojskowe.

W XII wieku wojewodowie stopniowo wyzwalają się spod władzy księcia – urzędnicy danego księstwa zaczynają przewodzić na swoim terenie ( np. sandomierski, krakowski).

Po zjednoczeniu państwa działa jako zwierzchnik ziemi. Na przełomie XIII i XIV wieku wojewodowie tracą część swoich uprawnień na rzecz starosty. Jednak urząd wojewody nie został zniesiony , wchodzi do Rady Królewskiej i wraz z nią do senatu. W XV wieku upowszechnia się przekonanie, że tam gdzie istnieje urząd wojewody ziemia jest województwem.

W czasach nowożytnych wojewoda jest zwierzchnikiem województwa:

-          ma obowiązek przyprowadzenia pospolitego ruszenia ze swoich ziem do miejsca koncentracji,

-          przewodzi sejmikowi szlacheckiemu,

-          określa ceny na niektóre towary, sprawuje nadzór nad wagami i miarami,

-          uczestniczy w tzw. sądach wiecowych ( w XVI w. przestają się zbierać),

-          posiada jurysdykcję nad żydami ( z czasem tylko w miastach królewskich),

-          wojewodę nominował król, od roku 1775 miała to robić Rada Nieustająca,

-          istniał zakaz łączenia godności wojewody z innymi urzędami (liczne odrębności).

 

Kasztelanowie- urzędnicy niżsi rangą od wojewody ( z wyjątkiem krakowskiego).

Kasztelan jest traktowany jako zastępca wojewody w terenie ( u pierwszych Piastów stali na czele kasztelani czyli okręgów grodowych- wcześniejsza nazwa to komes grodowy – od XII w. kasztelan).

 

Funkcje w dobie pierwszych Piastów:

-          wojskowe- dowódca na terenie kasztelani,

-          administracyjne,

-          skarbowe, pobiera podatki, daniny,

-          odpowiada za bezpieczeństwo,

-          funkcje sądowe- stoi na czele sądu kasztelańskiego.

Utraci gro swoich uprawnień na rzecz starosty, ale tak samo jak urząd wojewody tak i urząd kasztelana nie zostanie zniesiony- wprost przeciwnie ich liczba będzie wzrastać.

Urząd kasztelański ustanawiano tam gdzie były sądy grodzkie. Kasztelan wszedł do Rady Królewskiej  i wraz z nią do senatu ( tam zaś rozróżniano kasztelanów  większych i mniejszych).

W czasach nowożytnych uchodzili za zastępców wojewodów. Przepisy zakazujące łączenia stanowisk były łamane.

Następne urzędy to 5 ministrów:

-          marszałek wielki,

-          marszałek nadworny,

-          kanclerz,

-          podkanclerz,

-          podskarbi.

 

Marszałek wielki – pierwsze wzmianki pochodzą z lat 70-tych XIII wieku, jest to wtedy niski urząd dworski – marszałek zarządza dworem księcia.

Kazimierz Wielki – za jego czasów jest to najwyższy urząd w otoczeniu króla, sprawuje także obowiązki ogólnopaństwowe. Znaczny wzrost kompetencji.

W 1409 r. nastąpi oficjalne uznanie tytułu marszałka, w tym samym roku zostaje ustanowiony pomocnik- marszałek nadworny.

Marszałek wielki ( koronny) stale przebywa obok monarchy ( na Litwie od czasów Wł. Jagiełły).

 

Obowiązki marszałka wielkiego reguluje Statut Koronny Aleksandra z 1504 roku:

-czuwanie nad bezpieczeństwem króla ( rezydencji i dworu, w związku z tym powołany zostaje sąd marszałkowski- sądzi zamach na bezpieczeństwo króla. Okręg sądowy wynosi 1 milę od pobytu króla- okręg ruchomy- wyrok jest ostateczny, bez możliwości apelacji, marszałek ma do dyspozycji 2 chorągwie jazdy i oddział piechoty).

-          dbał o bezpieczeństwo przeciw- pożarowe,

-          stan bruków ,

-          w miejscu pobytu króla przejmuje uprawnienia lokalne wojewody,

-          audiencja u króla- najpierw audiencja u marszałka,

-          bezpieczeństwo posłów obcych państw,

-          mistrz ceremonii- organizuje uroczystości,

-          od 1632 dowodzi gwardią królewską,

-          zasiada w senacie ( drugie miejsce po prymasie),

-          dba o bezpieczeństwo posłów i  senatorów w czasie elekcji,

-          urząd nie ustaje podczas bezkrólewia- współdziała z prymasem w organizowaniu następnej elekcji,

-          obwieszczał funkcjonowanie nowego monarchy po prymasie.

Ranga bardzo ważna, zawsze poprzedza króla niosąc laskę marszałkowską. Kareta marszałka zawsze poprzedza karetę króla, gdy król umierał marszałek łamał laskę marszałkowską.

Zarówno w Królestwie jak i na Litwie zastępcą marszałka wielkiego koronnego był marszałek nadworny ( nie było między nimi podległości służbowej). Nie ma różnić między kompetencjami w Królestwie i na Litwie ( mieli różne pieczęci, Wielką i Mniejszą).

 

Kanclerz – raz pełni tę funkcję osoba świecka raz duchowna ( jeśli kanclerz świecki to  podkanclerz duchowny i odwrotnie).

Nazywany był okiem i uchem króla – nominowany przez niego na sesji sejmowej.

Zawiaduje kancelarią państwa:

  -polityka zagraniczna państwa,

  -dzierży pieczęć państwa,

  -posiada pieczęć symbolizującą godność kanclerza ( po śmierci króla jest kruszona ),

  -funkcja ustawała na czas bezkrólewia,

  -miał baczyć aby monarcha przestrzegał  pacta conventa,

  -nadzoruje przestrzeganie praw przez króla,

  -nadzoruje aby król nie snuł planów wojennych bez wiedzy szlachty,

  -stoi na straży przywilejów szlacheckich,

-          pilnuje aby nie zachodziły nadużycia przy obsadzaniu urzędów,

-          przemawia na sejmie w imieniu króla,

-          przemawia do posłów cudzoziemskich,

-          pilnuje publikowania ustaw sejmowych,

-          przewodniczy sądowi królewskiemu – asesorskiemu ( najwy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin