PROGRAM KODYFIKACJI PRAWA
Ruch kodyfikacyjny czasów Oświecenia.
- Atmosfera krytyki zastanych urządzeń, kultu tradycji i dawnych autorytetów, afirmacja rozumu i praw natury → przekonanie, że mądre, racjonalne działania prawodawców mogą przebudować świat = „światopogląd prawniczy".
- Jeremiasz Bentham – twórca terminu „kodyfikacja" → program reform oparty na idei skodyfikowania obowiązujących norm w jeden zbiór (a complete body of law) oraz wskazówki dot. techniki kodeksowej.
- Idea kodyfikacja nie była nowa. Nowa w niej była idea całkowicie nowego, oderwanego od spuścizny „wieków ciemności" porządku prawnego, zbudowanego od podstaw.
Ideologiczne podstawy kodyfikacji — prawo natury.
- różne warunki powstawania kodeksów, ale we wszystkich są odwołania do prawa natury.
- kult wiedzy ścisłej przenoszony były na grunt badań nad społeczeństwem. Krytyka zastanych urządzeń ze względu na ich niezgodność z prawem natury (np. wszyscy ludzie wolni) → egalitaryzm i liberalizm (prawo prywatne) oraz humanitaryzm i bezpieczeństwo prawne jednostki (prawo karne)
- Hugon Grocjusz – uważany za twórcę szkoły nowożytnego prawa natury; w swoim dziele stworzył katalog stałych i niezmiennych prawideł w społeczeństwie: obowiązek dotrzymywania umów, obowiązek naprawienia wyrządzonej szkody, nienaruszalność własności jednostki, uznanie, że pewne czyny muszą być ukarane oraz tezę, że z tych prawideł można wydedukować elementy budowy prawa.
- 2 etapy rozwoju prawa natury:
* etap absolutnego prawa natury – oderwana od praktyki filozofia, budowano z praw naturalnych zamknięty, absolutny i uniwersalistyczny metodą nauk ścisłych system prawa – powstają utopijne kodeksy prawnonaturalne, np. Morelly'ego Kodeks natury, czyli prawdziwy duch jej praw (zbiory reguł postępowania, a nie prawa)
* etap względnego prawa natury – postulat przenikania prawa natury do ustawodawstw krajowych, jako czynnik przebudowujący systemy prawne („nadbudowa” prawa pozytywnego). Prawo natury jako czynnik umożliwiający ocenę prawa pod kątem etyki, rozumu, sprawiedliwości → powszechne przekonanie o konieczności podporządkowania prawa prawu natury (czasem o deklaratoryjnym charakterze)
- Prawo natury stało się prawem świeckim – oderwanym od prawa boskiego → wyrazem tego stała się idea laickiej formy małżeństwa.
Założenia programu kodyfikacji prawa.
1) Nowy – stworzenie całkowicie nowych praw → w praktyce nierealne.
2) Jednolity – zerwanie z feudalnym partykularyzmem → idea sprawiedliwości jednostki lub idea integracji politycznej.
3) Wyłączne obowiązywanie kodeksu – uchylenie wszystkich dotychczasowych źródeł z danej dziedziny prawa.
4) Prawo pewne – idea bezpieczeństwa, zabezpieczenie przed nadużyciami
5) Kodeks zupełny – pod względem zawartości, bez luk – przez Jeremy Benthama uznawana z najważniejszą. Szczególne znaczenie w przypadku prawa karnego (zasada nullum crimen sine lege)
→ dylemat → kazuistyczne czy abstrakcyjne normy
6) Krótki – zwięzły, bez zbędnych szczegółów
7) Jasny i powszechnie zrozumiały – miało służyć powszechnej znajomości prawa i dzięki temu zabezpieczeniu jednostek przed nadużyciami (nieufność do prawników) → rola sędziego miała sprowadzać się do prostej subsumcji.
8) Sprawiedliwy i służyć idei dobra powszechnego – powoływanie się na prawo do szczęścia (też w przypadku państw absolutystycznych – motyw patriarchalnej troski o szczęście poddanych)
Zaczątki prac kodyfikacyjnych. Pierwsze kodeksy.
- Najszybciej prawo karne i procedurę, najwolniej i najtrudniej prawo cywilne.
- głównie urzędnicy, a nie prawnicy (małe zaufanie do nich)
Cesarstwo
- uzasadniane uniwersalistyczną ideą Cesarstwa, ale jego słabość polityczna uniemożliwiła wprowadzenie prac w życie, pomimo prac min. filozofa W.G. Leibniza.
- nosicielami tej idei stały się poszczególne władztwa terytorialne, jak Bawaria, Prusy, Austria.
Bawaria
- 1715 r. – Codex Iuris Bavarici Criminalis, 1753 – procedury sądowej, 1756 – Codex Maximilianeus Bavarici Civilis → idea zebrania praw i wyjaśnienia rozbieżności, a nie ich reformy (choć miały pewne nowoczesne cechy – próba operowania językiem jasnym, odstępowanie od kazuistyki, zasada rozumu i słuszności)
Prusy
- Pierwsze prace za Fryderyka I – nieudane
- za Fryderyka II – 1746 r. wydał rozporządzenie dotyczące wymogów przyszłej kodyfikacji (kryteria materialne i formalne) → Corpus Iuris Fredericiani – osadzony w feudalnych stosunkach
* 1780 r. Fryderyk II polecił K.G. Svarezowi i E.F. Kleinowi sporządzić na podstawie praw dotychczasowych i prawa natury zbiór praw (po niemiecku), wykluczający spory interpretacyjne → 1794 r. Landrecht pruski.
Austria
- za czasów rządów Marii Teresy – początkowo cele unifikacyjne, nie reformatorskie → 1752 r. powołanie komisji kompilacyjnej → 1768 r. Constitutio Criminalis Theresiana.. 1753 r. powołanie komisji kompilacyjnej dla prawa cywilnego → projekt Codex Theresianaus – nieprzyjęty.
- 1811 r. – ABGB.
Rosja
- za Piotra I – pierwsze próby reformy, powołanie komisji
- Za Katarzyny II – powołanie komisji stanowej (deputatów 564) →cel: zdobycie popularności przez Katarzynę II w kraju i opinii postępowej władczyni za granicą. → „Instrukcja” Katarzyny dla deputatów – oparta na dziełach filozofów, idei humanitaryzmu → przetłumaczona na kilka języków i rozpowszechniana poza granicami Rosji. Po 2 latach odroczenie prac komisji (nie zwołana potem)
- za Pawła I – wznowienie prac – bez rezultatów
Francja
- prace częściowe dot. prawa karnego → 1791 r. Kodeks karny (dot. przestępstw ciężkich, kary i ich katalog) i 1795 r. Kodeks o przestępstwach i karach (dot. gł. procedury karnej).
- postulat kodyfikacja prawa prywatnego → 4 projekty: pierwszy oparty na kodeksach prawa natury odrzucony bo za mało rewolucyjny (719 artykułów), drugi – 1/3 artykułów by nie krępować praw jednostki, abstrakcyjny zbiór zasad moralnych – przeprowadzona dyskusja tylko nad częścią, trzeci – przedstawiony Radzie 500, nie wszedł pod obrady, czwarty – podobnie jak 3.
Nauka i nauczanie prawa w dobie Oświecenia.
- Zmiany w nauce:
* prawa – silnie związana z sądownictwem, prawa natury – oderwana od praktyki;
* prawa – przywiązanie do tradycji, prawa natury – krytyka zastanych urządzeń;
* prawa – brak nowych dziedzin i badań, prawo natury – wytworzenie nowych dziedzin, jak prawa narodów (międzynarodowego prawa) oraz nowych badań, min. nad historią prawa (prekursorzy prawoznawstwa porównawczego)
- Nauczanie:
* nowe przedmioty – prawo natury, prawa narodowe
* wykładowy język narodowy,
* zerwanie z prymatem łaciny i prawa rzymskiego (na terenie Rzeszy jako hasło walki ze zwierzchnictwem politycznym Rzeszy)
* nabranie charakteru użytkowo-praktycznego – kształcenie kadr urzędników oraz w miejsce ogólnie wykształconych doktorów „obojga praw” – specjalistów z konkretnych dziedzin.
* ograniczanie wiedzy historycznej na rzecz znajomości kodyfikacji
Kształtowanie się systematyki prawa nowożytnego.
I. Odrodzenie podziału na prawo publiczne i prywatne
* nie wszędzie i nie w pełni trzymano się tego podziału (np. Landrecht – podział na prawa jednostki i prawa społeczne, rosyjski Zwód Praw itd.).
* często jeszcze używano trójpodziału z Instytucji Justyniańskich
II. Podział prawa prywatnego na jego części składowe jak prawo cywilne i handlowe.
...
lilinka971