sylabuspsychrozwojczłow.doc

(61 KB) Pobierz
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka

Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka

Autor programu: mgr Izabela Tudek

                                    izaglasek@poczta.onet.pl

 

Rok studiów: I PE, 5-l stacjonarne

Forma realizacji: ćwiczenia

Forma zaliczenia:  zaliczenie bez oceny

Wymiar godzin: 30

 

Cel zajęć: Celem zajęć jest poznanie przez studentów zjawisk i procesów rozwojowych pojawiających się na kolejnych etapach życia człowieka – od urodzenia aż do śmierci.

 

Tematy zajęć wraz z literatura obowiązkowa i uzupełniającą:

 

1.       Zajęcia wprowadzające w problematykę przedmiotu. Czym zajmuje się psychologia rozwoju człowieka i do czego wiedza z tej dziedziny może być przydatna pedagogom?

·         przedstawienie programu i struktury zajęć, literatury podstawowej, kryterium zaliczenia

·         omówienie istoty rozwoju, okresy rozwojowe – ćwiczenie Linia życia

Literatura uzupełniająca:

Brzezińska, A. (2002). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar, rozdz. 2,3.

 

2.       Powstaje człowiek – dziecko w okresie prenatalnym.

·         przebieg rozwoju psychofizycznego dziecka w okresie prenatalnym, stadia rozwoju na podstawie filmu: „Cud narodzin”

·         warunki optymalne dla rozwoju dziecka i czynniki szkodliwe dla rozwoju

Literatura obowiązkowa:

              Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, roz. 4. s. 121-160

              Literatura uzupełniająca:

Kornas – Biela, D. (2000). Okres prenatalny. W: B. Harwas – Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Warszawa: PWN

 

3.       Dziecko pojawia się na świecie – okres niemowlęcy.

·         rozwój psychoruchowy dziecka, omówienie tematu na podstawie filmu Mały człowiek. Chodzenie.

·         rozwój mowy

Literatura obowiązkowa:

              Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP, roz. 5. s. 161-190

              Literatura uzupełniająca:

Czub, M. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

 

4.       Jestem odrębną istotą czyli rozwój dziecka w okresie poniemowlęcym.

·         rozwój przywiązania w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym

·         rozwój emocjonalny i społeczny – zagadnienia praktyczne, film: Mały człowiek. Emocje

Literatura obowiązkowa:

              Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP, roz. 5. s. 190-214

              Literatura uzupełniająca:

Appelt, K. (2005). Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

Birch, A. (2005). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości (rozdz. 2.1. Rozwój relacji społecznych rozdz. 2.2. Rozwój przywiązania). Warszawa: PWN

 

5.       Pierwsze kroki w przedszkolu

·         prezentacja: Myślenie przedoperacyjne u Piageta

·         rozwój emocjonalny

Literatura obowiązkowa:

Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, rozdz. 6. s. 215-238, 244-251 oraz tekst w ramce s. 252-253

              Literatura uzupełniająca:

Smykowski, B. (2005). Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

 

6.       Specyficzne aktywności małego dziecka.

·         osobowość i rozwój społeczny dziecka

·         prezentacja: Zabawa dziecięca u dzieci od urodzenia do 14 roku życia

·         trudności jakie przeżywa dziecko w okresie przedszkolnym

Literatura obowiązkowa:

Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, rozdz. 6. s. 215-238, 244-251 oraz tekst w ramce s. 252-253

              Literatura uzupełniająca:

Smykowski, B. (2005). Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

Smykowski, B. (2005). Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

 

7.       Idę do szkoły. Psychologiczne aspekty edukacji wczesnoszkolnej.

·         prezentacja: Rozwój rysunku dziecka i jego rola w rozwoju dziecka

·         dojrzałość szkolna

·         rola grupy rówieśniczej w życiu dziecka

·         trudności dziecka w młodszym wieku szkolnym

Literatura obowiązkowa:

Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, roz. 7. s. 279-337

              Literatura uzupełniająca:

Appelt, K. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

Wiliński, P. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

 

8.       Czy to naprawdę trudny wiek – dziecko w okresie adolescencji.

·         definicja adolescencji

·         realizacja zadań rozwojowych okresu dorastania

·         znaczenie zmian rozwojowych w okresie adolescencji

·         film: „Cudowna podróż w głąb ludzkiego ciała. Szalejące nastolatki”.

Literatura obowiązkowa:

Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, rozdz. 8. s. 339-383

              Literatura uzupełniająca:

Bardziejewska, M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

Ziółkowska, B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

 

9.       Psychologiczne aspekty okresu dorastania.

·         rola grupy rówieśniczej w okresie adolescencji

·         proces formowania się tożsamości

·         prezentacja: Bunt młodzieńczy w percepcji nastolatków.

 

Literatura obowiązkowa:

Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, rozdz. 8. s. 383-395

Bardziejewska, M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP, s.345-348 i 367-370

              Literatura uzupełniająca:

Ziółkowska, B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

 

10.   Różnorodność ról społecznych w okresie wczesnej dorosłości.

·         Prezentacja: Zadania rozwojowe okresu wczesnej dorosłości

·         koncepcja zegara społecznego i biologicznego (wydarzenia punktualne i niepunktualne)

·         style życia

·         kryzys okresu wczesnej dorosłości

Literatura obowiązkowa:

Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, rozdz. 9. s. 397-457

              Literatura uzupełniająca:

Birch, A. Malim, T. (2002) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN, rozdz. 6, s. 133-138

Ziółkowska, B. (2005). Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

 

11.   Środek życia – kryzys czy szansa na rozwój?

·         film „42-latki”

·         zmiany fizyczne i w funkcjonowaniu poznawczym

Literatura obowiązkowa:

Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, rozdz. 10. s. 459- 482

              Literatura uzupełniająca:

Appelt, K. (2005). Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać potencjał dojrzałych dorosłych? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

Ziółkowska, B. (2005). Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

 

12.   Od dorosłości do starości.

·         role i zadania we wczesnej dorosłości

·         prezentacja: Kryzys średniej dorosłości

Literatura obowiązkowa:

Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, rozdz. 10. s. 482-524

              Literatura uzupełniająca:

Appelt, K. (2005). Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać potencjał dojrzałych dorosłych? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

Ziółkowska, B. (2005). Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. I. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP

 

13.   Kolory złotej jesieni czyli późna dorosłość

·         prezentacja: Percepcja starości w oczach jej bohaterów.

·         zmiany regresyjne w okresie starości

·         emerytura

·         choroba, śmierć i żałoba

Literatura obowiązkowa:

Turner, J., S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP, rozdz. 11. s. 525-590

              Literatura uzupełniająca:

Birch, A. Malim, T. (2005) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN, rozdz. 6.5, s. 249-262

 

14.   Podsumowanie zajęć i zaliczenie.

 

 

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

- obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności w cyklu zajęć)

- przygotowanie prezentacji w malej grupie oraz przedstawienie jej na forum grupy – możliwość uzyskania maksymalnie 6 punktów (ocena grupy i prowadzącego)

- zaliczenie każdego z dwóch kolokwiów na minimum 7 punktów na 12 możliwych

- uzyskanie z przedmiotu łącznie minimum 20 punktów na 36 możliwych,

- dodatkowe punkty można uzyskać na „wejściówkach”, które będą odbywały się na początku zajęć (łącznie 6 punktów)

 

Tematy prac grupowych wraz ze wskazówkami do przygotowania:

 

1.       Myślenie przedoperacyjne u Piageta (przedstawienie klasycznych eksperymentów nad myśleniem przedoperacyjnym, prezentacja nagrań i wywiadów z dziećmi, egocentryzm, animizm artyficjalizm)

 

2.       Zabawa dziecięca od urodzenia do 14 roku życia (rozwój zabawy – krótko, jej wpływ na rozwój, przykłady aktywności dziecięcej, prezentacja w postaci pokazu gier i zabaw, wykorzystanie wolnego czasu przez dzieci – badania, znaczenie telewizji, współczesne zabawy, np.; gry komputerowe i ich wpływ na rozwój)

 

3.       Rozwój rysunku dziecka i jego rola w rozwoju dziecka (prezentacja rysunków dziecka charakterystycznych dla każdego etapu rozwoju, ich znaczenie dla rozwoju, próba analizy rysunków, rola rysunku w terapii dziecięcej).

 

4.       Bunt młodzieńczy w percepcji nastolatków (film, wywiady z młodzieżą, przegląd prasy młodzieżowej, analiza treści blogów internetowych, badania młodzieży np. dotyczące zachowań ryzykownych, drama)

 

5.       Zadania rozwojowe okresu wczesnej dorosłości (wywiady z młodymi dorosłymi – jak postrzegają i przeżywają ten czas, identyfikowanie problemów związanych z aktywnością zawodową i społeczną)

 

6.       Kryzys średniej dorosłości (utrata pracy, zmiana kwalifikacji, wyzwania współczesności, syndrom opuszczonego gniazda, bilans życia, opieka nad rodzicami, rola dziadków)

 

7.       Percepcja starości w oczach jej bohaterów (wywiady, Uniwersytet Trzeciego Wieku, Domy Seniora, spędzanie wolnego czasu, radzenie sobie z ograniczeniami, podejście do starości)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin