Ewangelia Tomasza.txt

(32 KB) Pobierz
Ewangelia Tomasza



"W Nag Hamadi, w 1945r. odkryto zw�j, wr�cz ca�� bibliotek� (ponad 50 tekst�w), w kt�ra jak twierdz� najwybitniejsi uczeni, jest mo�liwym najdok�adniejszym zapisem s��w Jezusa. Zw�j opisano jako 'Sekretne kazania �yj�cego Chrystusa', a zawiera� on tekst: 'Kr�lestwo Bo�e jest w was i wok� was... nie w pa�acu z drewna i kamienia. Kr�lestwo Bo�e jest w was i wok� was... nie w budynkach z drewna i z kamienia. Roz�up kawa�ek drewna, a b�d� tam'; To s� ukryte prawdy, wypowiedziane przez �yj�cego Jezusa. Ktokolwiek odkryje znaczenie tych prawd... nie zazna �mierci. Jednak Watykan odmawia uznania tej ewangelii, za to uzna� j� za herezj�.


Nie ma si� co dziwi�, bo uderza ona w sens �wi�ty�, ko�cio��w i innych przybytk�w, gdzie mo�emy spotka� Boga, B�g jest wsz�dzie, nie musimy go szuka� w�r�d desek i cegie�. Ko�ci� jako instytucja powinna zosta� troch� zreformowana. Powinien s�u�y� szerzeniu dobra, wiary, warto�ci moralnej pomaga� i by� przyjazny cz�owiekowi ... wreszcie powinien by� przyjacielem a nie wrogiem cywilizacji tworz�c jej najlepsze warunki rozwoju. B�g na pewno tego w�a�nie by sobie �yczy� ..." W�a�nie nurtuje mnie pytanie... czy "Kazania �yj�cego Jezusa Chrystusa" s� autentyczne i czy napisa� je sam Jezus?? Je�eli macie jakie� informacje na ten temat to prosi�bym o odpowied�...

Na pytanie nades�ane przez Czytelnika odpowiada Roman Zaj�c - biblista i demonolog z KUL.

Temat biblioteki gnostyk�w odkrytej w Nag Hammadi powraca jak bumerang. Usilnie promuje si� pogl�d, �e znalezione tam apokryfy stanowi� "najlepszy zapis s��w Jezusa, jaki posiadamy". Oczywi�cie jest to bzdura, bo teksty te pochodz� z p�nego okresu i s� wt�rne do ewangelii kanonicznych. Ci�gle r�wnie� powielane s� te same pomy�ki. Przypomn� wi�c po raz kolejny, �e w Nag Hammadi nie odkryto zwoj�w, ale kodeksy, co w�a�nie wskazuje na p�niejszy czas ich powstania. Zwoje odkryto w Qumran! (zob. Qumran i Nag Hammadi).

"Ewangelia Tomasza, czyli Sekretne nauki �yj�cego Chrystusa" to gnostycki utw�r zachowany w j�zyku koptyjskim, w dialekcie saidzkim, pochodz�cy prawdopodobnie z II wieku n.e. (wersja, kt�r� dysponujemy, pochodzi za� dopiero z III lub IV wieku). Wi�kszo�� wers�w zaczyna si� zwrotem "rzek� Jezus", po czym napisane jest co, rzekomo, Jezus powiedzia�. Czasem te s�owa pokrywaj� si� z tre�ci� ewangelii synoptycznych, ale jednocze�nie s� one uzupe�nione, skomentowane na gnostycki spos�b. Mo�na wi�c stwierdzi�, �e opr�cz tekst�w typowo gnostyckich, gdzie jest mowa o tajemnej wiedzy, do kt�rej dost�p maj� tylko wybrani, "Ewangelia Tomasza" zawiera gnostyck� egzegez� nauczania Jezusa. Autora by� prawdopodobnie przedstawicielem sekty gnostyckiej, kt�ry u�y� imienia aposto�a, aby zwi�kszy� wiarygodno�� swego utworu, co by�o do�� typow� praktyk�. Znajduj� si� w nim wypowiedzi o charakterze panteistycznym oraz zdania zupe�nie niezrozumia�a, wr�cz absurdalne. Czytamy w niej np.: "Szcz�liwy lew, kt�rego zje cz�owiek. I lew stanie si� cz�owiekiem. Przekl�ty cz�owiek, kt�rego zje lew. I cz�owiek stanie si� lwem" (fragment 7); "Kto pozna� �wiat, znalaz� trupa, a kto znalaz� trupa, �wiat nie jest go wart" (fragment 57); albo "Ka�da kobieta, kt�ra uczyni siebie m�czyzn�, wejdzie do kr�lestwa niebios (141)".

Chocia� tekst zosta� odkryty dopiero w XX wieku, ju� siedemna�cie wiek�w temu "Ewangelia Tomasza" by�a znana i jednoznacznie odrzucana przez Ko�ci�, przez tych kt�rzy cz�sto byli uczniami uczni�w Aposto��w. Orygenes (ok.185-254) pisze: "Znam te� inn� ewangeli�, kt�r� zowi� 'wed�ug Tomasza' i jeszcze inn� 'wed�ug Macieja'.(...) Jednak�e z tych wszystkich �adnej nie mo�emy zaaprobowa�. Przyj�� mo�emy tylko te cztery ewangelie, kt�re podaje Ko�ci�".

Takie pisma, jak "Ewangelia Tomasza" nie zosta�y wykluczone z kanonu Nowego Testamentu przez Ko�ci�. Wyeliminowa�y si� one same. Ko�ci� wczesnochrze�cija�ski nie wybiera� dokument�w, kt�re mia�y wej�� w kanon Nowego Testamentu, ani nie usuwa� ksi�g z kanonu; jedynie zatwierdzi� te, kt�re mia�y autorytet wywodz�cy si� od aposto��w. Zarzut, �e Ko�ci� wy��czy� z kanonu Nowego Testamentu pisma gnostyckie, a zachowa� te, kt�re mu pasowa�y, jest cz�sty, ale �wiadczy o zupe�nej nieznajomo�ci �wiadectw ojc�w Koscio�a, kt�rzy od samego pocz�tku uznawali autorytet czterech Ewangelii. Zach�cam do lektury artyku�u: Ewangelia wg �w. Tomasza - dlaczego nie jest w kanonie? Warto r�wnie� zapozna� si� z artyku�em Pani Joanny Gackiej: Ewangelia �w. Tomasza. Omawiaj� ne ten problem do�� dok�adnie.

To do�� znamienne, �e o "Ewangelii Tomasza" sta�o si� g�o�no g��wnie po filmie "Stygmaty" w re�yserii R. Wainwright'a. Pojawi�y si� w�wczas r�nego rodzaju koncepcje spiskowe, jakoby Ko�ci� rzymskokatolicki skrywa� w swoich archiwach nieznane ewangelie, kt�rych ujawnienie podwa�y�yby sens istnienia Ko�cio�a w takiej formie, jak� znamy dzi�.

Co ciekawe, Czytelnik, wytaczaj�c oskar�enia wzgl�dem KRK, przytoczy� fragmenty, kt�re pojawiaj� si� w�a�nie w filmie "Stygmata" i w�a�nie z tego filmu zna on prawdopodobnie "Ewangeli� Tomasza". W filmie faktycznie zacytowano jej urywki (fragment 3 i fragment 77), kt�re tw�rcy filmu pr�buj� podci�gn�� pod swoj� tez�, sprzeciwiaj�c� si� instytucjonalizmowi Ko�cio�a, cho� z tych fragment�w tak naprawd� nie wynika nic, co sprzeciwia�oby si� owemu instytucjonalizmowi. Oczywi�cie mam na my�li oryginalny tekst "Ewangelii Tomasza", a nie to, co podano w filmie. W jednym z epizod�w filmu przypisuje si� "Ewangelii Tomasza" nast�puj�ce s�owa: "Jezus rzek�: Kr�lestwo Bo�e jest w was i wok� was. Nie w domach z drewna i kamienia. Roz�up kawa�ek drewna, a b�d� tam, Podnie� g�az, a znajdziesz mnie". Przypomina to faktycznie fragment 77 "Ewangelii Tomasza", ale tak naprawd� fragment ten brzmi nieco inaczej. W rzeczywisto�ci bowiem s�owa: "Nie w domach z drewna i kamienia", w og�le nie wyst�puj� w oryginalnym tek�cie. Aby zanegowa� instytucjonalny wymiar Ko�cio�a, tw�rcy filmu dopu�cili si� swego rodzaju manipulacji na "Ewangelii Tomasza", albowiem nawet ten gnostycki tekst nie by� odpowiednio wyrazisty do wyra�enia tezy autor�w. Natomiast fragment 3 z Ewangelii Tomasza, m�wi�cy o kr�lestwie Bo�ym, kt�re jest w uczniach Jezusa i na zewn�trz nich, nie jest w sumie niczym odkrywczym, bo podobne stwierdzenia mo�na odnale�� w Ewangeliach kanonicznych (por. �k 17,21).

Warto wi�c zajrze� najpierw do orygina�u, aby nie cytowac czego�, czego w tek�cie nie ma, a jest jedynie dodatkiem re�ysera filmu. Bardzo zach�cam do lektury "Ewangelii Tomasza", kt�ra jest �atwo dost�pna dla wszystkich, kt�rzy pragn� j� pozna�.

W j�zyku polskim nie brakuje profesjonalnych t�umacze�, dokonanych przez znawc�w j�zyka koptyjskiego. "Ewangelia Tomasza" by�a przez Ko�ci� opublikowana ju� kilkadziesi�t lat temu i nigdy jej nie ukrywano. Jej badaniem i t�umaczeniem nie zajmowali si� jedynie watyka�scy specjali�ci, ale g��wnie orientali�ci, egiptolodzy i uczeni nie zwi�zani ze Stolic� Apostolsk�.

W j�zyku polskim "Ewangelia Tomasza" mia�a kilka wyda� (najstarsza pochodzi ju� z lat pi��dziesi�tych XX wieku), a sam Ko�ci� patronowa� jej wydaniu co najmniej dwukrotnie, opieraj�c si� na t�umaczeniu dokonanym przez Zak�ad Egiptologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ko�ci� rzymskokatolicki nigdy nie ukrywa� tego tekstu, ale przyczyni� si� do jego publikacji. "Ewangeli� Tomasza" opublikowano m.in. w ramach firmowanej przez ATK serii PSP z 1976 roku, w tomie zatytu�owanym "Teksty z Nag Hammadi". Znale�� j� mozna r�wnie� w ksi��ce: Apokryfy Nowego Testamentu. Tom I. Ewangelie apokryficzne, red. ks. M. Starowieyski (wyd. przez Towarzystwo Naukowe KUL).
 


Poni�ej zamieszczam zamieszczam tekst w t�umaczeniu ks. Wincentego Myszora, co zaoszcz�dzi Czytelnikom poszukiwa� w internecie, lub konieczno�ci udania si� do biblioteki.

To s� tajemne s�owa, kt�re wypowiedzia� Jezus �ywy, a zapisa� je Didymus Juda Tomasz.

1 I rzek�: "Kto odnajdzie znaczenie tych s��w, nie zakosztuje �mierci".

2 Rzek� Jezus: "Niech ten, kt�ry szuka, nie ustaje w poszukiwaniu a� znajdzie. I gdy znajdzie, zadr�y, a je�li zadr�y, b�dzie si� dziwi� i b�dzie panowa� nad Pe�ni�".

3 Rzek� Jezus: "Gdy wasi przyw�dcy powiedz� wam: "to kr�lestwo jest w niebie, wtedy ptaki niebieskie b�d� pierwsze przed wami". Gdy powiedz� wam, �e ono jest w morzu, wtedy ryby b�d� pierwsze przed wami. Ale kr�lestwo jest tym, co jest w was i tym, co jest poza wami. Skoro poznacie samych siebie, wtedy b�dziecie poznani i b�dziecie wiedzie�, �e jeste�cie synami Ojca �ywego. Je�li za� nie poznacie siebie, wtedy istniejecie w n�dzy i sami jeste�cie n�dz�".

4 Rzek� Jezus: "Starzec w swych dniach nie b�dzie si� waha� pyta� ma�ego, siedmiodniowego ch�opca o miejsce �ycia i b�dzie �y�. Wielu pierwszych b�dzie ostatnimi i stan� si� jedno�ci�".

5 Rzek� Jezus: "Poznaj to, co jest przed twoim obliczem, a to, co ukryte przed tob�, wyjawi si� tobie. Nie ma bowiem niczego ukrytego, co nie zostanie odkryte".

6 Zapytali Go uczniowie Jego: "Czy chcesz, aby�my po�cili? W jaki spos�b mamy modli� si�, dawa� ja�mu�n� i przestrzega� przepis�w odno�nie do jedzenia?" Rzek� Jezus: "Nie k�amcie, nie czy�cie tego, czego nienawidzicie - wszystko jest jawne w obecno�ci nieba. Nie ma bowiem niczego ukrytego, co nie zostanie odkryte i niczego tajnego, co nie mo�e by� ujawnione".

7 Rzek� Jezus: "Szcz�liwy lew, kt�rego zje cz�owiek. I lew stanie si� cz�owiekiem. Przekl�ty cz�owiek, kt�rego zje lew. I cz�owiek stanie si� lwem".

8 I rzek�: "Cz�owiek jest podobny do rozumnego rybaka. Ten, gdy wrzuci� sw� sie� do morza, wyci�gn�� j� z morza pe�n� ma�ych ryb. W�r�d nich rozumny rybak znalaz� du��, �adn� ryb�. Wyrzuci� wszystkie ma�e ryby do morza, a bez trudu wybra� du�� ryb�. Kto ma uszy do s�uchania, niech s�ucha":

9 Rzek� Jezus: "Oto wyszed� siewca, nape�ni� sw� r�k� i rzuci�. Kilka (ziaren) pad�o na drog�, Przylecia�y ptaki i zebra�y je. Inne pad�y na ska�� i nie wypu�ci�y korzenia w g��b ziemi, nie wyda�y k�os�w ku niebu. Inne pad�y mi�dzy ciernie, a...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin