PRAWO ADMINISTRACYJNE
zestaw tez egzaminacyjnych na rok akademicki: 2006/07
I. CZĘŚĆ OGÓLNA
A. PODSTAWOWE POJĘCIA I INSTYTUCJE
1. Pojęcie administracji publicznej
2. Podstawowe cechy administracji publicznej
3. Funkcje administracji i jej podziały
4. Sprawa administracyjna
5. Sprawa z zakresu administracji publicznej
6. Rozwój prawa administracyjnego i nauki administracji
7. Prawo administracyjne a inne gałęzie prawa
8. Pojęcie prawa administracyjnego
9. Stosunek administracyjny
10. Rodzaje stosunków administracyjnych
11. Elementy stosunku administracyjnego
12. Publiczne prawo podmiotowe
13. Obowiązki publiczne
14. Służba publiczna
15. Istota władztwa administracyjnego
16. Władztwo wewnętrzne i zewnętrzne
17. Uznanie administracyjne (władza dyskrecjonalna w administracji)
18. Kontrola uznania administracyjnego
19. Charakter władztwa administracyjnego
20. Zasady odpowiedzialności administracyjnej
21. Sankcja administracyjna
22. Decentralizacja administracji publicznej
23. Dekoncentracja administracji publicznej
24. Dualizm w administracji
25. Monizm w administracji
26. Zakład administracyjny
27. Zakład publiczny
28. Rodzaje zakładów publicznych
29. Użytkownicy zakładów publicznych
30. Różnice między zakładami publicznymi a przedsiębiorstwami, korporacjami prawa publicznego i fundacjami
31. Prywatyzacja zadań publicznych
32. Zlecanie funkcji i zadań z zakresu administracji publicznej
B. PODSTAWOWE DESYGNATY ADMINISTRACJI I PRAWA ADMINISTRACYJNEGO W PERSPEKTYWIE ZAŁOŻEŃ PAŃSTWA PRAWNEGO
33. Państwo prawa a państwo policyjne
34. Modele państwa prawnego
35. Model państwa ustaw (formalistyczny model państwa prawa)
36. Wady i zalety formalistycznej wizji państwa prawnego
37. Model państwa sędziowskiego
38. Personalistyczny model państwa prawnego
39. Podstawowe standardy i desygnaty państwa prawnego
40. Istota tzw. ustawowego bezprawia
41. Aksjologiczne podstawy prawa administracyjnego
42. Konstytucyjne gwarancje praw i wolności jednostki
43. Zasada lex retro non agit
44. Istota vacatio legis
45. Jawność prawa administracyjnego
46. Ochrona praw nabytych w prawie administracyjnym
47. Ochrona nabytych ekspektatyw
48. Równość wobec prawa
49. Ochrona interesu indywidualnego w prawie administracyjnym
50. Interes jednostki a interes publiczny
51. Podstawowe ujęcie dobra wspólnego
52. Dobro wspólne w perspektywie ograniczeń praw jednostki
53. Godność człowieka jako podstawa praw i wolności
54. Ustawowe możliwości ograniczenia praw i wolności
55. Zasada proporcjonalności w zakresie ograniczania praw jednostki
56. Zasada praworządności
57. Praworządność materialna i formalna
58. Zasada subsydiarności
59. Zasada zaufania obywateli do państwa
60. Zasady ogólne k.p.a.
61. Trybunał Konstytucyjny jako organ władzy sądowniczej
62. Skarga konstytucyjna
63. Niedopuszczalność skargi konstytucyjnej
64. Przesłanki wniesienia skargi konstytucyjnej
65. Dopuszczalność złożenia skargi konstytucyjnej po nowelizacji przepisów kodeksu postępowania cywilnego dotyczących skargi kasacyjnej
66. Problem przywrócenia terminu do wniesienia skargi konstytucyjnej
67. Skarga konstytucyjna w sprawach z zakresu administracji publicznej
68. Moc wiążąca orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
69. Prawo do wznowienia postępowania po korzystnym wyroku Trybunału Konstytucyjnego (SK 19/05)
70. Polski model sądownictwa administracyjnego
71. Istota prawa do sądu w sferze prawa administracyjnego
72. Wykładnia art. 45 ust. 1 i art. 77 ust. 2 Konstytucji RP (prawo do sądu)
73. Domniemanie drogi sądowej w sferze stosunków administracyjnych
74. Sądowoadministracyjna kontrola działań administracji
75. Zakres sądowoadministracyjnej kontroli działań organów administracji
76. Dwuinstancyjność postępowania administracyjnego
77. Istota pojęć niedookreślonych
78. Rodzaje pojęć niedookreślonych
79. Pojęcia niedookreślone a uznanie administracyjne
80. Pojęcia niedookreślone a odesłania pozasystemowe
81. Odesłania pozasystemowe
82. Rodzaje odesłań pozasystemowych
83. Odesłanie do norm moralnych i aksjologicznych podstaw systemu
84. Odesłania do norm zwyczajowych, norm wiedzy, normatywów technicznych i zasad prakseologicznych
85. Odesłanie do norm prawa międzynarodowego
C. ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
86. Norma prawna a przepis prawa
87. Norma prawa administracyjnego
88. Hierarchia źródeł prawa
89. Nadrzędność Konstytucji (K 18/04)
90. Problemy zamkniętego katalogu źródeł prawa
91. Dylematy prawotwórstwa organów banku centralnego
92. Istota źródeł prawa publicznego
93. Konstytucyjne źródła prawa powszechnie obowiązującego
94. Bezpośrednie stosowanie Konstytucji w sprawach administracyjnych
95. Bezpośrednie stosowanie Konstytucji przez WSA i NSA
96. Umowa międzynarodowa jako źródło prawa administracyjnego
97. Ustawa jako źródło prawa administracyjnego
98. Zasada prymatu ustawy w porządku prawnym
99. Rozporządzenie wykonawcze jako źródło prawa administracyjnego
100. Upoważnienie do wydania rozporządzenia
101. Warunki legalności i konstytucyjności rozporządzeń
102. Prawo miejscowe jako źródło prawa administracyjnego
103. Stanowienie prawa miejscowego przez organy samorządu terytorialnego
104. Sądowa kontrola legalności prawa miejscowego
105. Konstytucyjne źródła prawa wewnętrznego
106. Res internae – istota
107. Istota prawa wewnętrznego
108. Rodzaje źródeł prawa wewnętrznego
109. Problemy prawa wewnętrznego
110. Akty kierownictwa wewnętrznego
111. Polecenie służbowe w administracji
112. Prawo powielaczowe (wytyczne, instrukcje, okólniki)
113. Podstawowe kategorie prawa wspólnotowego
114. Miejsce prawa wspólnotowego w porządku prawnym RP. Prawo wspólnotowe a prawo wewnętrzne
115. Stosowanie prawa wspólnotowego w Polsce (sfera administracji)
116. Obowiązywanie prawa wspólnotowego w Polsce (sfera administracji) – zasada kompetencji
117. Obowiązywanie prawa wspólnotowego w Polsce (sfera administracji) – zasada subsydiarności i proporcjonalności
118. Konsekwencje przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w sferze prawa administracyjnego
119. Przekroczenie granic swobody ustawodawczej
120. Przekroczenie delegacji ustawowej
121. Problem subdelegacji
122. Pewność prawa
123. Zasady i standardy w zakresie treści prawa
124. Ogłaszanie źródeł prawa
125. Technika sporządzania przepisów przejściowych
126. Obejście prawa
127. Konstytucyjne reguły stanowienia prawa administracyjnego
128. Podstawowe zasady w zakresie tworzenia prawa administracyjnego (zasady poprawnej legislacji)
129. Obowiązki ustawodawcy wynikające z zasady proporcjonalności
130. Legitymizacja prawa administracyjnego (stanowionego)
131. Luzy normatywne w administracji. Podstawowe kategorie
132. Analogia w prawie administracyjnym
D. FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI
133. Formy działania administracji. Pojęcie i istota
134. Podział form działania administracji
135. Akty normatywne
136. Akty administracji
137. Akty administracyjne
138. Rodzaje aktów administracyjnych
139. Wadliwość istotna i nieistotna aktu administracyjnego
140. Trwałość i wzruszalność aktów administracyjnych
141. Wadliwość aktów administracyjnych
142. Tzw. „nieakty”
143. Akty generalne stosowania prawa
144....
kingacmgzs