PRAWO_ADMINISTRACYJNE_tezy_egzaminacyjne_2008_2009.doc

(67 KB) Pobierz
PRAWO ADMINISTRACYJNE

PRAWO ADMINISTRACYJNE

zestaw tez egzaminacyjnych na rok akademicki: 2006/07

 

 

I. CZĘŚĆ OGÓLNA

 

 

A. PODSTAWOWE POJĘCIA I INSTYTUCJE

 

1.     Pojęcie administracji publicznej

2.     Podstawowe cechy administracji publicznej

3.     Funkcje administracji i jej podziały

4.     Sprawa administracyjna

5.     Sprawa z zakresu administracji publicznej

6.     Rozwój prawa administracyjnego i nauki administracji

7.     Prawo administracyjne a inne gałęzie prawa

8.     Pojęcie prawa administracyjnego

9.     Stosunek administracyjny

10. Rodzaje stosunków administracyjnych

11. Elementy stosunku administracyjnego

12. Publiczne prawo podmiotowe

13. Obowiązki publiczne

14. Służba publiczna

15. Istota władztwa administracyjnego

16. Władztwo wewnętrzne i zewnętrzne

17. Uznanie administracyjne (władza dyskrecjonalna w administracji)

18. Kontrola uznania administracyjnego

19. Charakter władztwa administracyjnego

20. Zasady odpowiedzialności administracyjnej

21. Sankcja administracyjna

22. Decentralizacja administracji publicznej

23. Dekoncentracja administracji publicznej

24. Dualizm w administracji

25. Monizm w administracji

26. Zakład administracyjny

27. Zakład publiczny

28. Rodzaje zakładów publicznych

29. Użytkownicy zakładów publicznych

30. Różnice między zakładami publicznymi a przedsiębiorstwami, korporacjami prawa publicznego i fundacjami

31. Prywatyzacja zadań publicznych

32. Zlecanie funkcji i zadań z zakresu administracji publicznej

 

 

B. PODSTAWOWE DESYGNATY ADMINISTRACJI I PRAWA ADMINISTRACYJNEGO W PERSPEKTYWIE ZAŁOŻEŃ PAŃSTWA PRAWNEGO

 

 

33. Państwo prawa a państwo policyjne

34. Modele państwa prawnego

35. Model państwa ustaw (formalistyczny model państwa prawa)

36. Wady i zalety formalistycznej wizji państwa prawnego

37. Model państwa sędziowskiego

38. Personalistyczny model państwa prawnego

39. Podstawowe standardy i desygnaty państwa prawnego

40. Istota tzw. ustawowego bezprawia

41. Aksjologiczne podstawy prawa administracyjnego

42. Konstytucyjne gwarancje praw i wolności jednostki

43. Zasada lex retro non agit

44. Istota vacatio legis

45. Jawność prawa administracyjnego

46. Ochrona praw nabytych w prawie administracyjnym

47. Ochrona nabytych ekspektatyw

48. Równość wobec prawa

49. Ochrona interesu indywidualnego w prawie administracyjnym

50. Interes jednostki a interes publiczny

51. Podstawowe ujęcie dobra wspólnego

52. Dobro wspólne w perspektywie ograniczeń praw jednostki

53. Godność człowieka jako podstawa praw i wolności

54. Ustawowe możliwości ograniczenia praw i wolności

55. Zasada proporcjonalności w zakresie ograniczania praw jednostki

56. Zasada praworządności

57. Praworządność materialna i formalna

58. Zasada subsydiarności

59. Zasada zaufania obywateli do państwa

60. Zasady ogólne k.p.a.

61. Trybunał Konstytucyjny jako organ władzy sądowniczej

62. Skarga konstytucyjna

63. Niedopuszczalność skargi konstytucyjnej

64. Przesłanki wniesienia skargi konstytucyjnej

65. Dopuszczalność złożenia skargi konstytucyjnej po nowelizacji przepisów kodeksu postępowania cywilnego dotyczących skargi kasacyjnej

66. Problem przywrócenia terminu do wniesienia skargi konstytucyjnej

67. Skarga konstytucyjna w sprawach z zakresu administracji publicznej

68. Moc wiążąca orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego

69. Prawo do wznowienia postępowania po korzystnym wyroku Trybunału Konstytucyjnego (SK 19/05)

70. Polski model sądownictwa administracyjnego

71. Istota prawa do sądu w sferze prawa administracyjnego

72. Wykładnia art. 45 ust. 1 i art. 77 ust. 2 Konstytucji RP (prawo do sądu)

73. Domniemanie drogi sądowej w sferze stosunków administracyjnych

74. Sądowoadministracyjna kontrola działań administracji

75. Zakres sądowoadministracyjnej kontroli działań organów administracji

76. Dwuinstancyjność postępowania administracyjnego

77. Istota pojęć niedookreślonych

78. Rodzaje pojęć niedookreślonych

79. Pojęcia niedookreślone a uznanie administracyjne

80. Pojęcia niedookreślone a odesłania pozasystemowe

81. Odesłania pozasystemowe

82. Rodzaje odesłań pozasystemowych

83. Odesłanie do norm moralnych i aksjologicznych podstaw systemu

84. Odesłania do norm zwyczajowych, norm wiedzy, normatywów technicznych i zasad prakseologicznych

85. Odesłanie do norm prawa międzynarodowego

 

 

C. ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

 

86. Norma prawna a przepis prawa

87. Norma prawa administracyjnego

88. Hierarchia źródeł prawa

89. Nadrzędność Konstytucji (K 18/04)

90. Problemy zamkniętego katalogu źródeł prawa

91. Dylematy prawotwórstwa organów banku centralnego

92. Istota źródeł prawa publicznego

93. Konstytucyjne źródła prawa powszechnie obowiązującego

94. Bezpośrednie stosowanie Konstytucji w sprawach administracyjnych

95. Bezpośrednie stosowanie Konstytucji przez WSA i NSA

96. Umowa międzynarodowa jako źródło prawa administracyjnego

97. Ustawa jako źródło prawa administracyjnego

98. Zasada prymatu ustawy w porządku prawnym

99. Rozporządzenie wykonawcze jako źródło prawa administracyjnego

100.    Upoważnienie do wydania rozporządzenia

101.    Warunki legalności i konstytucyjności rozporządzeń

102.    Prawo miejscowe jako źródło prawa administracyjnego

103.    Stanowienie prawa miejscowego przez organy samorządu terytorialnego

104.    Sądowa kontrola legalności prawa miejscowego

105.    Konstytucyjne źródła prawa wewnętrznego

106.    Res internae – istota

107.    Istota prawa wewnętrznego

108.    Rodzaje źródeł prawa wewnętrznego

109.    Problemy prawa wewnętrznego

110.    Akty kierownictwa wewnętrznego

111.    Polecenie służbowe w administracji

112.    Prawo powielaczowe (wytyczne, instrukcje, okólniki)

113.    Podstawowe kategorie prawa wspólnotowego

114.    Miejsce prawa wspólnotowego w porządku prawnym RP. Prawo wspólnotowe a prawo wewnętrzne

115.    Stosowanie prawa wspólnotowego w Polsce (sfera administracji)

116.    Obowiązywanie prawa wspólnotowego w Polsce (sfera administracji) – zasada kompetencji

117.    Obowiązywanie prawa wspólnotowego w Polsce (sfera administracji) – zasada subsydiarności i proporcjonalności

118.    Konsekwencje przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w sferze prawa administracyjnego

119.    Przekroczenie granic swobody ustawodawczej

120.    Przekroczenie delegacji ustawowej

121.    Problem subdelegacji

122.    Pewność prawa

123.    Zasady i standardy w zakresie treści prawa

124.    Ogłaszanie źródeł prawa

125.    Technika sporządzania przepisów przejściowych

126.    Obejście prawa

127.    Konstytucyjne reguły stanowienia prawa administracyjnego

128.    Podstawowe zasady w zakresie tworzenia prawa administracyjnego (zasady poprawnej legislacji)

129.    Obowiązki ustawodawcy wynikające z zasady proporcjonalności

130.    Legitymizacja prawa administracyjnego (stanowionego)

131.    Luzy normatywne w administracji. Podstawowe kategorie

132.    Analogia w prawie administracyjnym

 

 

D. FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI

 

 

133.    Formy działania administracji. Pojęcie i istota

134.    Podział form działania administracji

135.    Akty normatywne

136.    Akty administracji

137.    Akty administracyjne

138.    Rodzaje aktów administracyjnych

139.    Wadliwość istotna i nieistotna aktu administracyjnego

140.    Trwałość i wzruszalność aktów administracyjnych

141.    Wadliwość aktów administracyjnych

142.    Tzw. „nieakty

143.    Akty generalne stosowania prawa

144....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin