PLAN ROZWOJU I KONSOLIDACJI FINANSÓW RP 2010-2011.pdf

(617 KB) Pobierz
Legenda:
Plan Rozwoju i Konsolidacji Finansów
2010–2011
(Propozycje)
29 stycznia 2010 r.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
228443330.001.png
Spis treści:
3
5
9
9
11
14
15
3.1.6 Poprawa zarządzania płynnością sektora publicznego (uwolnienie zamrożonych rezerw
gotówkowych)...............................................................................................................................
16
17
3.2.1 Objęcie funkcjonariuszy i żołnierzy rozpoczynających służbę od 1 stycznia 2012r. powszechnym
systemem emerytalnym, rentowym i chorobowym ......................................................................
20
3.2.4 Zadania kluczowe dla pełnego uporządkowania systemu emerytalnego w Polsce ze względu na
długoterminowe procesy społeczne i demograficzne....................................................................
21
23
3.3.2 Ograniczenie odliczeń podatku VAT przy nabyciu samochodów z tzw. kratką oraz paliwa do
tych samochodów..........................................................................................................................
24
25
.27
29
29
31
35
37
42
..42
46
48
49
51
53
53
1
5.1.1 Wdrożenie systemu promowania, rozliczania i oceny pracy wykonanej dla innych niż
macierzysta jednostek oraz umożliwienie konkurowania o zadania przez pracowników
administracji.................................................................................................................................
.53
55
57
58
5.2 Usprawnienie funkcjonowania oraz zwiększenie przystępności wymiaru
sprawiedliwości dla przedsiębiorców i obywateli....................................................
60
62
i młodzieży...................................................................................................................
64
2
5.1.2 Optymalizacja modelu działania oraz procesów biznesowych realizowanych przez służby
jednostek sektora rządowego ........................................................................................................
1 Wprowadzenie
Dla stworzenia lepszych warunków wychodzenia Polski ze spowolnienia gospodarczego
kluczowe jest określenie celów i działań w perspektywie krótkoterminowej, w powiązaniu
jednak z wyzwaniami i celami długookresowymi.
Przyjęty w listopadzie 2008 roku i realizowany przez Rząd Plan Stabilności i Rozwoju, wraz
z innymi działaniami nakierowanymi na zapewnienie stabilności polskiej waluty oraz
finansów publicznych, sprzężone z siłą przedsiębiorczości i adaptacyjności polskiej
gospodarki, przyniosły w efekcie utrzymanie dodatniego wzrostu gospodarczego,
najwyższego w Europie, na poziomie 1.7% PKB za 2009. Relatywnie dobra sytuacja na
rynku pracy, ujawniła potransformacyjne siły gospodarki i kapitału ludzkiego – można
mówić o fenomenie polskiego rynku pracy w kryzysie. Nie dość , że byliśmy w ubiegłym
roku krajem o niskim przyroście bezrobocia, to równocześnie wzrosło zatrudnienie,
szczególnie w usługach, a młode osoby wchodzące na rynek pracy umiejętnie dostosowywały
się do wymagań rynku pracy i gospodarki. Podobnie jednak jak w wielu krajach, choć w
dużo mniejszej skali, słabością i zagrożeniem stało się szybkie tempo przyrostu długu
publicznego oraz wzrost deficytu sektora finansów publicznych. To dlatego, z myślą
o przyspieszeniu procesów wzrostu gospodarczego, należy jasno sformułować na najbliższy,
dwuletni okres - dwa cele.
Pierwszy, związany z uniknięciem zagrożeń rozwojowych, jakie mogłyby wynikać
z narastania długu publicznego i deficytu sektora finansowego poza możliwości uniesienia go
przez gospodarkę i państwo. Ograniczałoby to bowiem szanse na tworzenie nowych przewag
konkurencyjnych polskiej gospodarki, jak i uniemożliwiałoby wejście na ścieżkę prowadzącą
do przyjęcia Euro w Polsce. W tym właśnie celu sformułowane zostały w niniejszym
dokumencie zadania dotyczące konsolidacji finansów publicznych, jako fundamentu
przyszłego rozwoju Polski. Nie są to zadania łatwe w realizacji, część z nich przyniesie
rezultaty dopiero w dalszej przyszłości, większość wymaga otwartego dialogu z partnerami
społecznymi i opinią publiczną.
Po drugie, dla długoterminowego rozwoju, w perspektywie następnego okresu
programowania w Unii Europejskiej (do 2020 roku), jak i w odpowiedzi na wyzwania
przyszłości w horyzoncie 2030 – niezbędne jest stworzenie przesłanek dla budowy nowych
przewag konkurencyjnych Polski i polskiej gospodarki.
Powinny one wiązać się z warunkami dla rozwoju kapitału intelektualnego (edukacja, nauka
i innowacyjność, gospodarka oparta na wiedzy) i wzrostu potencjału kreatywności, co
wynikać będzie także z osiągania celów zakładanych w projektach związanych z cyfryzacją.
Szybkie upowszechnienie dostępu do szerokopasmowego Internetu, nowy rynek usług
informatycznych, cyfryzacja procesów gospodarczych i mediów – dobrze wdrażane –
sprzyjać będą modernizacji gospodarki i poprawie kompetencji Polaków. Ale równie istotna
jest poprawa stanowienia prawa oraz dobre wykorzystanie zmian w ustawodawstwie, by
jeszcze silniej uwolnić swobodę przedsiębiorczości, czy wzmocnić sprawność
wykorzystywania środków unijnych, bo stanowią one w nadchodzących dwóch latach
kluczową wartość dodaną do sił rozwojowych gospodarki.
Działania te, wraz z wielkim planem inwestycji infrastrukturalnych oraz efektami konsolidacji
finansów publicznych, wpłyną na zwiększenie zatrudnienia i rosnącą aktywność zawodową
Polaków. A to ma najistotniejsze znaczenie zarówno dla stymulowania wzrostu
gospodarczego, jak i zapewnienia równowagi w systemie zabezpieczenia społecznego.
Czynnikiem wspomagającym jest poprawa jakości funkcjonowania państwa, sprawna obsługa
obywateli, wykorzystanie nowych technik i technologii informatycznych dla zwiększenia
3
wiarygodności państwa w oczach obywateli. Sprawniej i bardziej przyjaźnie funkcjonujące
państwo poprawiać będzie zaufanie społeczne i zmieniać charakter polskiego kapitału
społecznego na taki, który przyspieszyć może procesy przemian społecznych oraz rozwój.
Polska ma unikalną szansę, by w dekadzie 2010-2020 być liderem w wielu dziedzinach,
budując fundamenty pod długofalowe cele 2030 roku.
Przedstawiany Plan Rozwoju i Konsolidacji Finansów Publicznych na lata 2010-2011 tworzy
zobowiązana dla Rządu na drugą część kadencji. Ale pamiętać trzeba, że znaczenie realizacji
tych zobowiązań jest o wiele istotniejsze, sięga horyzontu czasowego najbliższych kilkunastu
lat.
Założenia do zmian legislacyjnych dla wszystkich zaproponowanych w Planie projektów
zostaną przyjęte przez Radę Ministrów do końca I półrocza 2010, a ustawy do końca roku. To
zobowiązanie trudne, ale wykonalne, jeśli celem jest dobro wspólne: przyszłość Polski.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin