PLAN ROZWOJU I KONSOLIDACJI FINANSÓW RP 2010-2011.pdf
(
617 KB
)
Pobierz
Legenda:
Plan Rozwoju i Konsolidacji Finansów
2010–2011
(Propozycje)
29 stycznia 2010 r.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Spis treści:
1
WPROWADZENIE ...........................................................................................................
3
2
WSTĘP................................................................................................................................
5
3
KONSOLIDACJA FINANSÓW PUBLICZNYCH ........................................................
9
9
3.1.1
Wprowadzenie reguły fiskalnej......................................................................................................
9
3.1.2
Rozszerzenie zakresu informacji o zobowiązaniach publicznych.................................................
11
13
3.1.4
Efektywne planowanie wieloletnie i wdrażanie budżetu zadaniowego ........................................
14
3.1.5
Zwiększenie efektywności zarządzania procesem realizacji budżetu państwa.............................
15
3.1.6
Poprawa zarządzania płynnością sektora publicznego (uwolnienie zamrożonych rezerw
gotówkowych)...............................................................................................................................
16
17
3.2.1
Objęcie funkcjonariuszy i żołnierzy rozpoczynających służbę od 1 stycznia 2012r. powszechnym
systemem emerytalnym, rentowym i chorobowym ......................................................................
17
3.2.2
Nowy wymiar rent z tytułu niezdolności do pracy dla osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r.
20
3.2.4
Zadania kluczowe dla pełnego uporządkowania systemu emerytalnego w Polsce ze względu na
długoterminowe procesy społeczne i demograficzne....................................................................
21
23
3.3.1
Ograniczenie uprawnień do zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych.........................23
3.3.2
Ograniczenie odliczeń podatku VAT przy nabyciu samochodów z tzw. kratką oraz paliwa do
tych samochodów..........................................................................................................................
24
25
3.4.1
Prywatyzacja przedsiębiorstw z udziałem Skarbu Państwa..........................................................
25
3.4.2
Prywatyzacja nieruchomości rolnych Skarbu Państwa................................................................
.27
4
PRIORYTETY ROZWOJOWE.....................................................................................
29
29
4.1.1
Zapewnienie powszechności i dobrego poziomu wychowania przedszkolnego...........................
29
4.1.2
Zwiększenie efektywności systemu oświaty.................................................................................
31
.33
4.1.4
Poprawa efektywności kształcenia zawodowego i ustawicznego.................................................
35
4.1.5
Nowy model finansowania szkolnictwa wyższego.......................................................................
37
39
4.1.7
Zwiększenie współpracy nauki i biznesu oraz wsparcie sektora innowacyjnych technologii.......40
4.2
Rozwój Polski Cyfrowej.............................................................................................
42
4.2.1
Wspieranie rozwoju infrastruktury szerokopasmowej................................................................
..42
..44
4.2.3
Digitalizacja zasobów kultury, dziedzictwa narodowego, edukacyjnych i naukowych................
46
48
4.3.1
Ułatwienie absolwentom wejścia na rynek pracy - program „Lepszy Start”................................
48
4.3.2
Ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej......................................................................
49
4.4
Intensyfikacja wykorzystania środków UE.............................................................
51
5
SPRAWNE I PRZYJAZNE PAŃSTWO.......................................................................
53
5.1
Usprawnienie funkcjonowania administracji..........................................................
53
1
3.1
Wzmocnienie ram instytucjonalnych i organizacji finansów publicznych.............
3.1.3
Poprawa jakości sprawozdawczości i planowania w zakresie sektora finansów publicznych......
3.2
Dokończenie reformy emerytalnej............................................................................
..19
3.2.3
Przegląd efektywności funkcjonowania II filaru emerytalnego....................................................
3.3
Poszerzenie bazy podatkowej....................................................................................
3.4
Prywatyzacja...............................................................................................................
4.1
Rozwój kapitału intelektualnego, edukacji, nauki i innowacyjności.....................
4.1.3
Usprawnienie systemu awansu zawodowego i wynagradzania nauczycieli ................................
4.1.6
Racjonalizacja systemu wsparcia finansowego dla studentów i doktorantów .............................
4.2.2
Wzmocnienie sektora mediów elektronicznych tworzącego usługi i treści................................
4.3
Rynek pracy................................................................................................................
5.1.1
Wdrożenie systemu promowania, rozliczania i oceny pracy wykonanej dla innych niż
macierzysta jednostek oraz umożliwienie konkurowania o zadania przez pracowników
administracji.................................................................................................................................
.53
55
5.1.3
Reforma systemu poboru podatków..............................................................................................
57
5.1.4
Eliminacja niepotrzebnych procedur administracyjnych oraz rozwijanie e-administracji...........
58
5.2
Usprawnienie funkcjonowania oraz zwiększenie przystępności wymiaru
sprawiedliwości dla przedsiębiorców i obywateli....................................................
60
5.2.2
Stworzenie systemu bezpłatnej pomocy prawnej..........................................................................
62
5.3
Aktywizacja społeczności lokalnych i wyrównywanie szans rozwojowych dzieci
i młodzieży...................................................................................................................
64
2
5.1.2
Optymalizacja modelu działania oraz procesów biznesowych realizowanych przez służby
jednostek sektora rządowego ........................................................................................................
60
5.2.1
Usprawnienie funkcjonowania sądów...........................................................................................
1
Wprowadzenie
Dla stworzenia lepszych warunków wychodzenia Polski ze spowolnienia gospodarczego
kluczowe jest określenie celów i działań w perspektywie krótkoterminowej, w powiązaniu
jednak z wyzwaniami i celami długookresowymi.
Przyjęty w listopadzie 2008 roku i realizowany przez Rząd Plan Stabilności i Rozwoju, wraz
z innymi działaniami nakierowanymi na zapewnienie stabilności polskiej waluty oraz
finansów publicznych, sprzężone z siłą przedsiębiorczości i adaptacyjności polskiej
gospodarki, przyniosły w efekcie utrzymanie dodatniego wzrostu gospodarczego,
najwyższego w Europie, na poziomie 1.7% PKB za 2009. Relatywnie dobra sytuacja na
rynku pracy, ujawniła potransformacyjne siły gospodarki i kapitału ludzkiego – można
mówić o fenomenie polskiego rynku pracy w kryzysie. Nie dość , że byliśmy w ubiegłym
roku krajem o niskim przyroście bezrobocia, to równocześnie wzrosło zatrudnienie,
szczególnie w usługach, a młode osoby wchodzące na rynek pracy umiejętnie dostosowywały
się do wymagań rynku pracy i gospodarki. Podobnie jednak jak w wielu krajach, choć w
dużo mniejszej skali, słabością i zagrożeniem stało się szybkie tempo przyrostu długu
publicznego oraz wzrost deficytu sektora finansów publicznych. To dlatego, z myślą
o przyspieszeniu procesów wzrostu gospodarczego, należy jasno sformułować na najbliższy,
dwuletni okres - dwa cele.
Pierwszy, związany z uniknięciem zagrożeń rozwojowych, jakie mogłyby wynikać
z narastania długu publicznego i deficytu sektora finansowego poza możliwości uniesienia go
przez gospodarkę i państwo. Ograniczałoby to bowiem szanse na tworzenie nowych przewag
konkurencyjnych polskiej gospodarki, jak i uniemożliwiałoby wejście na ścieżkę prowadzącą
do przyjęcia Euro w Polsce. W tym właśnie celu sformułowane zostały w niniejszym
dokumencie zadania dotyczące konsolidacji finansów publicznych, jako fundamentu
przyszłego rozwoju Polski. Nie są to zadania łatwe w realizacji, część z nich przyniesie
rezultaty dopiero w dalszej przyszłości, większość wymaga otwartego dialogu z partnerami
społecznymi i opinią publiczną.
Po drugie, dla długoterminowego rozwoju, w perspektywie następnego okresu
programowania w Unii Europejskiej (do 2020 roku), jak i w odpowiedzi na wyzwania
przyszłości w horyzoncie 2030 – niezbędne jest stworzenie przesłanek dla budowy nowych
przewag konkurencyjnych Polski i polskiej gospodarki.
Powinny one wiązać się z warunkami dla rozwoju kapitału intelektualnego (edukacja, nauka
i innowacyjność, gospodarka oparta na wiedzy) i wzrostu potencjału kreatywności, co
wynikać będzie także z osiągania celów zakładanych w projektach związanych z cyfryzacją.
Szybkie upowszechnienie dostępu do szerokopasmowego Internetu, nowy rynek usług
informatycznych, cyfryzacja procesów gospodarczych i mediów – dobrze wdrażane –
sprzyjać będą modernizacji gospodarki i poprawie kompetencji Polaków. Ale równie istotna
jest poprawa stanowienia prawa oraz dobre wykorzystanie zmian w ustawodawstwie, by
jeszcze silniej uwolnić swobodę przedsiębiorczości, czy wzmocnić sprawność
wykorzystywania środków unijnych, bo stanowią one w nadchodzących dwóch latach
kluczową wartość dodaną do sił rozwojowych gospodarki.
Działania te, wraz z wielkim planem inwestycji infrastrukturalnych oraz efektami konsolidacji
finansów publicznych, wpłyną na zwiększenie zatrudnienia i rosnącą aktywność zawodową
Polaków. A to ma najistotniejsze znaczenie zarówno dla stymulowania wzrostu
gospodarczego, jak i zapewnienia równowagi w systemie zabezpieczenia społecznego.
Czynnikiem wspomagającym jest poprawa jakości funkcjonowania państwa, sprawna obsługa
obywateli, wykorzystanie nowych technik i technologii informatycznych dla zwiększenia
3
wiarygodności państwa w oczach obywateli. Sprawniej i bardziej przyjaźnie funkcjonujące
państwo poprawiać będzie zaufanie społeczne i zmieniać charakter polskiego kapitału
społecznego na taki, który przyspieszyć może procesy przemian społecznych oraz rozwój.
Polska ma unikalną szansę, by w dekadzie 2010-2020 być liderem w wielu dziedzinach,
budując fundamenty pod długofalowe cele 2030 roku.
Przedstawiany Plan Rozwoju i Konsolidacji Finansów Publicznych na lata 2010-2011 tworzy
zobowiązana dla Rządu na drugą część kadencji. Ale pamiętać trzeba, że znaczenie realizacji
tych zobowiązań jest o wiele istotniejsze, sięga horyzontu czasowego najbliższych kilkunastu
lat.
Założenia do zmian legislacyjnych dla wszystkich zaproponowanych w Planie projektów
zostaną przyjęte przez Radę Ministrów do końca I półrocza 2010, a ustawy do końca roku. To
zobowiązanie trudne, ale wykonalne, jeśli celem jest dobro wspólne: przyszłość Polski.
4
Plik z chomika:
akanda
Inne pliki z tego folderu:
POLSKA 2030 WYZWANIA ROZWOJOWE(1).PDF
(17649 KB)
DROGI KRAJOWE.pdf
(12631 KB)
KAPITAŁ INTELEKTUALNY POLSKI - RAPORT 2008.pdf
(11753 KB)
POLSKA 2030 WYZWANIA ROZWOJOWE.PDF
(17649 KB)
CZY POLSKA POTRZEBUJE WOJSKA.pdf
(2785 KB)
Inne foldery tego chomika:
Armia Polskla
II Rzeczpospolita
Korupcja
Kultura
Lasy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin