Teorie wychowania wyklady.odt

(94 KB) Pobierz
Prof

Prof. Kubiak – Szymborska

 

Teoria wychowania – wykłady

 

Egzamin – test, kolokwium – test

Zaliczenie z oceną

 

Literatura:

-                      Zając, Szymborska, podręcznik – „Podstawowe problemy teorii wychowania, konteksty współczesnych przemian”

-                    „Współczesne konteksty wychowania”

 

 

Wykłady 4.10.2006

 

Rzeczywistość (to, co realnie istnieje)

Społeczna – kulturowa – techniczna – ekonomiczna – przyrodnicza – globalna

 

POZNANIE      naukowe

                      potoczne

 

NAUKA           struktura

 

TEORIA WYCHOWANIA

-                    geneza i rozwój

-                      miejsce w strukturze nauk i wychowaniu

-                      różnorodność koncepcji METADYSKURS METATEORIA

-                      dyscyplina naukowa kryteria wyodrębnienia

-                      orientacje badawcze

 

Wychowanie jako zjawisko społeczne

Różnorodność ujęć – tradycyjne i alternatywne

Wychowanie w paradygmacie podmiotowości, wychowanie w perspektywie: globalizacji; demokracji, wspólnotowości, wielokulturowości

 

Nieprawidłowości i anatomie wychowania

 

KU, CZEMU ZMIERZAMY W WYCHOWANIU???

Cele wychowania – ideały wychowawcze – wzory osobowe – rozwój jako cel

-                    Istota

-                      Źródła stanowienia / sposoby uzasadniania

-                      Taksonomia i operacjonalizacja

-                      Ideały – wzory osobowe – autorytety – idolatria

 

KTO WYCHOWUJE???

Nauczyciel-wychowawca – uczeń-wychowanek – rodzice – inne podmioty

-                      Typy relacji – partnerstwo czy pozorna styczność?

-                      Zakłócenia w relacjach wychowawczych

-                      Strategia „przetrwania”

-                      Popełnione błędy i próby ich eliminacji

 

 

 

JAK ORGANIZOWAĆ WYCHOWANIE???

Proces wychowania – sytuacje wychowawcze – interakcje wychowawcze

-                      płaszczyzny analizy procesu wychowania

-                    istota procesu

-                      istota sytuacji wychowawczej

-                      obiektywny i subiektywny wymiar sytuacji

 

JAKIE STOSOWAĆ SPOSOBY ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH???

Strategie wychowania (kształtująca, poszukująca, otwarta) – metody wychowania (indywidualne, grupowe, bezpośrednie i pośrednie, wychowanie bez porażek) – techniki wychowania (werbalne, niewerbalne)

 

JAKIE MOGĄ BYŚ SKUTKI WYCHOWANIA???

-                      istota skutku wychowania

-                      przedmiot pomiaru

-                      stosowane miary

-                      czynniki warunkujące skuteczność wychowania

 

WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ROZWOJU I WYCHOWANIA!!!

-                    przemoc i agresja w wychowaniu

-                      problemy uzależnień dzieci i młodzieży

-                      przeobrażenia rodzin i ich skutki wychowawcze

-                      pluralizm doświadczonych światów

-                      relatywizm moralny

 

Wykład 11.10.2006

 

Rzeczywistość społeczna i proces jej poznania.

 

1.                 Co oznacza termin rzeczywistość, rzeczywistość społeczna i jakie są koncepcje tej ostatniej?

2.                 Czym jest rzeczywistość wychowawcza?

3.                 Co to znaczy poznawać rzeczywistość i po co to czynić?

4.                 Jakie może być poznawanie rzeczywistości?

5.                 Czym charakteryzuje się poznawanie przednaukowe i czym ono służy?

6.                 Czym charakteryzuje się poznawanie naukowe i jakie są jego efekty?

 

Ad. 1.

Rzeczywistość – to realne, istniejący (czasowo i przestrzennie usytuowany) układ idei, obiektów ludzi oraz relacji między nimi, dostępny i możliwy do ogarnięcia przez ludzki rozum będący w znacznej mierze jego wytworem.

Częścią rzeczywistości w znaczeniu ogólnym jest rzeczywistość społeczna. Jest to: część dostępnej człowiekowi rzeczywistości obejmującej swym zakresem znaczenia, zjawisk, procesów, idei, sytuacji i przedmiotów, przy czym znaczenia te powstały dzięki nadaniu im celu nabycia w trakcie wzajemnych oddziaływań (obustronnych wpływów) jednostek i grup społecznych. – Słownik socjologiczny, 1998 rok.

 

Koncepcje rzeczywistości.

 

W dziejach myśli ludzkiej wyodrębnia się kilka koncepcji rzeczywistości społecznej, do najważniejszych należą:

a)                 przyrodnicze koncepcje bytu społecznego

b)                 indywidualizm i liberalizm, komunitaryzm,

c)                 socjologizm (głównie w „wydaniu” Durkheina),

d)                 materializm historyczny,

e)                 koncepcje humanistyczne koncentrujące się wokół fenomologiczno – hermeneutycznych analiz istoty rzeczywistości społecznej

 

Zjawiska społeczne podlegają takim samym prawom jak zjawiska przyrodnicze.

 

Socjologizm – społeczeństwo to fakty społeczne, jednostka indywidualna nie ma racji, jest tylko częścią społeczeństwa i to właśnie społeczeństwo jest ważne a nie jednostka.

 

Materializm historyczny – zasadnicza teza materializmu historycznego to: „nie świadomość określa byt społeczny ludzi, lecz przeciwnie ich byt społeczny określa ich świadomość” (Marks, 1947, str. 369). Byt społeczny to materialne warunki życia społeczeństwa.

 

Humanistyczna koncepcja społeczeństwa – rzeczywistość społeczna to sensowne działanie człowieka posiadającego określoną intencję. Wychowanie to intencjonalne postępowanie wobec drugiego człowieka. Starać się rozumieć człowieka, oraz jakie są jego intencje.

 

Ad. 2.

Rzeczywistość wychowawcza – to część rzeczywistości społecznej, którą współtworzą układy idei, obiektów, ludzi (czasowo i przestrzennie usytuowany), której wyróżnikiem są intencjonalnie podejmowane działania – samodziałania współ przyczyniające się do rozwoju człowieka.

 

Ad. 3.

Poznawać rzeczywistość to znaczy gromadzić w sposób intencjonalny albo mimowolny informacje o obiektach tej rzeczywistości.

Poznanie rzeczywistości – to proces zdobywania szeroko rozumianej wiedzy o jakimś wyodrębnionym obiekcie bądź fragmencie rzeczywistości wraz z rezultatem tego procesu w postaci systemów zdań, uzasadnionych twierdzeń i hipotez, praw i teorii naukowych.

 

Po co to czynić???

Poznajemy rzeczywistość po to, aby czynić nad nią pewne namysły, ustalając w jego wyniku (rozeznają się) w tym:

-                      co słuszne?

-                      co inne?

-                      co własne?

 

Wykład 18.10.2006

 

Ad. 4.

Jakie może być poznawanie rzeczywistości?

®          przednaukowe – inaczej zdroworozsądkowe, zmysłowe, potoczne, którego efektem jest wiedza potoczna lub zdroworozsądkowa

®          poznawanie naukowe, którego efektem jest wiedza naukowa

 

Ad. 5.

Przednaukowe poznawanie:

·                         celem tego poznawania jest uzyskanie wiedzy ocenionej według, kryterium skuteczności

·                           wiedza ta ma służyć realizacji konkretnych, określonych działań praktycznych

·                           jest ono (jak i jego rezultaty) obciążone subiektywizmem

·                           uczestnictwo w tym poznaniu nie wymaga specjalnego przygotowania i kompetencji

·                         nie stosuje się jednoznacznej terminologii

·                           nie wymaga krytycznego myślenia

·                           nie ma charakteru twórczego a raczej jest odtwórczy, zdeterminowany doświadczeniami wcześniejszych pokoleń

 

Jest to wiedza, którą uzyskujemy w ramach tzw. HABITUSU PIERWOTNEGO, czyli wyposażenia pierwotnego wynoszonego z pierwszych naturalnych środowisk socjalizacyjnych, społecznych.

 

HABITUS – ogół właściwości człowieka składających się na jego wygląd zewnętrzny, postawy, działanie świadczące o „byciu” na danym etapie rozwoju.

 

Symboliczne uniwersum:

-                    porządkuje doświadczenia

-                      wspomaga integrację znaczeń (usuwa wszelkie niespójności)

-                      porządkuje poszczególne sekwencje jednostki od dzieciństwa po starość czyniąc zrozumiałym fazy rozwoju

-                      uprawomocnia tożsamość, czyli porządkuje postawy, na których tworzy się obraz siebie

-                      zabezpiecza i uzasadnia porządek instytucji

-                      spaja procesy instytucjonalne w przestrzeni społecznej

-                      wprowadza ład w zdarzenia i fakty historyczne

-                      chroni przed zachwianiem ładu społecznego i chaosem

 

Ad. 6.

Wyróżnik poznawania naukowego:

§                     zgodne z metodami naukowymi

§                     stosowany język powinien pozwalać na ścisłe, jednoznaczne formułowanie wyników poznania

§                     stosowane twierdzenia powinny być dostatecznie uzasadnione, wewnętrznie nie sprzeczne i uporządkowane w logiczny system

§                     efekt tych czynności powinien mieć charakter twórczy, a równocześnie na tyle otwarty, by można go było poddawać ustawicznej weryfikacji i rozbudowie

§                     rezultaty poznania naukowego powinny być także możliwe do praktycznego wdrażania

 

Postawa intelektualna badacza:

-                      intelektualna dociekliwość i sztuka wyszukiwania owocnych tematów (Beveridge – węch problemowy)

-                      śmiałość i inwencjonalność myślenia (Albert Einstein – nie dokonuje wielkich odkryć ten, kto, nie bada niemożliwości),

-                      krytycyzm i ostrożność (Kartezjusz – nie należy przyjmować żadnych sądów prócz tych, których prawdziwość jest tak oczywista i wyraźna, że nie można w nie wątpić, Robert Merton – nauka czyni ze sceptyzmu cnotę)

-                      systematyczność

-                      ścisłość i precyzja (T. Kotarbińska – jasność myśli i oszczędność słów)

-                      wszechstronność i bezstronność tj. wszechstronna analiza przedmiotu poznania i bezstronna ocena wyniku, jeśli nawet nie jest on zgodny z uznanymi prawidłowościami a tym bardziej oczekiwaniami (Hegel, – jeśli przyroda przeczy teorii tym gorzej dla przyrody)

-                      rozległa wiedza o przedmiocie badań (T. Kotarbiński – cokolwiek czynisz, staraj się nie czynić tego po raz pierwszy)

 

Efektem poznawania naukowego jest wiedza naukowa.

 

Teoria jako narzędzia poznawania rzeczywistości

 

1....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin