ĆWICZENIA.doc

(173 KB) Pobierz
1

4

 

METODOLOGIA

 

Metodologia (Metody) badań pedagogicznych – jest to ogół sposobów działania, które zmierzają do ustalenia charakteru pedagogiki  jako nauki, jej przedmiotu, rodzajów i sposobów badań, sposobów wyrażania twierdzeń pedagogicznych.

 

Metody badawcze według KOTARBIŃSKIEGO:

              Metoda badawcza jest to systematycznie, konsekwentnie stosowany przez badacza sposób postępowania zmierzający do rozwiązywania problemu.

 

Metody badawcze według WŁADYSŁAWA ZACZYŃSKIEGO i MIECZYSŁAWA ŁOBOCKIEGO:

-          metoda obserwacji

-          metoda eksperymentu pedagogicznego

-          metoda testów pedagogicznych

-          metoda socjograficzna: ankieta i wywiad

-          metoda socjometrii

-          metoda analizy dokumentów i wytworów uczniów

-          metoda statystyczna

Pilch wymienia tylko cztery metody, resztę nazywa technikami.

 

Technika badawcza – jest to organizacja badania, jest to czynność praktyczna, pozwalająca na zebranie materiału badawczego.

 

Narzędzie badawcze – jest to przedmiot służący do realizacji wybranej techniki badań, np.

 

metoda badawcza

eksperyment             

obserwacja             

sondaż diagnostyczny

technika badawcza

obserwacja                           

obserwacja uczestnika

ankieta

narzędzie badań

arkusz obserwacyjny             

dziennik obserwacji             

kwestionariusz ankiety

 

Ogólna klasyfikacja metod badawczych według BOLESŁAWA NIEMIERKI:

 

Kryteria

Metody badawcze szeroko rozumiane

filozoficzne

historyczne

opisowe

eksperymenty

Sprawdzenie hipotez badawczych

1

1

1

1

Ustalenie nowych faktów

-

1

1

1

Reprezentatywny pomiar

-

-

1

1

Wywoływanie zmian w pożądanym kierunku

-

-

-

1

1 – dana grupa spełnia kryteria

- – dana grupa nie spełnia kryteria

historyczne – analiza dokumentu z przeszłości czy teraźniejszości

opisowe – obserwacja, ankieta, wywiad, sondaż

Badanie naukowe – poszukiwanie rozwiązania problemów naukowych przez zastosowanie metod badawczych, które stosuje się w danej dyscyplinie naukowej. To  nie jest to samo co metoda – metoda to sposób, a badanie naukowe to proces.

              Przebiega zawsze w ten sposób, że wychodząc od działania praktycznego, z bezpośrednich doświadczeń zmysłowych, przechodzi ponownie do praktyki poprzez etap pośredni – uogólnionego poznania umysłowego.

              Wynikiem badania naukowego jest określony obraz badanej rzeczywistości. Obraz ten ma być wiernym, adekwatnym odzwierciedleniem obiektywnie istniejących, niezależnych od podmiotu poznającego, rzeczy i procesów. Warunkiem uzyskania takiego obrazu świata jest przestrzeganie szeregu rygorów metodologicznych badania naukowego we wszystkich trzech etapach:

1.      w etapie gromadzenia materiału faktograficznego

2.      w etapie analizy i syntezy danych

3.      w etapie sprawdzania poprawności twierdzeń (wniosków) wyprowadzonych z badań

 

Typy badań naukowych:

według STEFANA NOWAKA:

-         diagnostyczne – celem badań diagnostycznych jest eksploracja czyli poszukiwanie, odkrywanie, ustalenie i dopasanie istotnych właściwości poznawanego wycinka rzeczywistości, np. chcę określić odsetek bezrobotnych

-         weryfikacyjne – celem badań weryfikacyjnych jest ustalenie zależności między badaniem zjawiskowych, a te zjawiska nazywa się zmiennymi

według T. MUSZYŃSKIEGO:

-          eksperymentalne (projektujące, innowacyjne) – polegają na świadomej ingerencji badacza w stały stan rzeczy i na badaniu następstw tej ingerencji

-          nie eksperymentalne – polega na sprawdzaniu zależności między zjawiskami bez jakichkolwiek ingerencji badacza w stały stan rzeczy

Diagnoza i weryfikacja nie występują w czystej postaci, weryfikacja musi być potwierdzona diagnozą i odwrotnie.

według MIECZYSŁAWA ŁOBOCKIEGO:

-         badania indukcyjne – od szczegółu do ogółu

-         badania dedukcyjne – od twierdzeń ogólnych do szczegółowych

 

Teoria pedagogiczna – jest to zespół logicznie spójnych i uporządkowanych twierdzeń naukowych o badanych fragmentach rzeczywistości społecznej.

 

Rodzaje teorii pedagogicznych według T. MUSZYŃSKIEGO:

-          teorie eksplikacyjne (dedukcyjne) – posługują się zasadą logicznych stosunków wynikania z twierdzeń ogólnych z wyprowadzania szczegółowych, np. teorie oparte na refleksji filozoficznej o wychowaniu, mniej natomiast na realnych faktach związanych z procesem wychowania; teoriami takimi są m.in. progresywizm, perennializm, esencjonalizm , rekonstrukcjonizm

-          teorie generalizujące – posługują się zasadą iż z twierdzeń szczegółowych wyprowadzamy uogólnienia, np. koncepcje psychologiczne (teorie osobowości), teorie behawiorystyczne, teorie psychospołeczne, teorie osobowości o orientacji humanistycznej

-          teorie prakseologiczne (praktyczne działanie) – przydatne w rozwiązaniu problemów dotyczących praktycznych działań pedagogicznych, np. koncepcja problemowego uczenia się, wielostronnego uczenia się, nauczania wychowującego, blokowego nauczania programowego, aktywizacji i uspołecznienia uczniów, integralnego wychowania i nauczania, współudziału uczniów w procesie dydaktyczno - wychowawczym

 

Funkcje teorii pedagogicznych:

-          funkcja generalizująca – polega na odpowiednim usystematyzowaniu i połączeniu wchodzących w ich skład twierdzeń w pewną spójną i logiczną całość

-          funkcja komunikatywna – teorie spełniają tą funkcję wtedy, gdy dostarczają ważnych informacji o interesującym przedmiocie w języku jednakowo zrozumiałym przynajmniej przez wszystkich specjalistów danej dziedziny naukowej, dlatego używane przez nie terminy powinny być: jednoznaczne, jasne, wyraźne

-          funkcja praktyczna – zakłada ona społeczną użyteczność głoszonych przez nie twierdzeń

-          funkcja predyktywna (przewidująca) – pozwala ona na przewidywanie różnego rodzaju zachowań lub postaw jako określonych dezyderatów postępowania pedagogicznego

-          funkcja heurystyczna – polega ona na umożliwianiu poddawania wnikliwej analizie sformułowanych wcześniej problemów badawczych i hipotez roboczych, a także formułowania całkiem nowych problemów i hipotez

 

Cechy teorii pedagogicznych, czyli cechy twierdzeń prawdziwych:

-          uporządkowanie (usystematyzowanie)

-          poprawność logiczna

-          sensowność wypowiedzi

-          charakter twórczy

-          spójność problematyki

-          prawdziwość

-          dokładność

-          ogólność (szeroki zakres)

-          prostota wiedzy

-          owocność (nowe odkrycia)

-          ścisłość (dokładność)

-          wysoka interaktywna zawartość

-          pewność wiedzy

 

PROBLEM BADAWCZY

 

Problem badawczy:

 

według STEFANA NOWAKA – to tyle, co pewne pytanie lub zespół pytań, na które odpowiedzi ma dostarczyć badanie

 

według J. PIETER – uważa się je za swoiste pytanie, określające jakość i rozmiar pewnej niewiedzy (pewnego braku w dotychczasowej wiedzy) oraz cel i granicę racy naukowej

 

Nie każde pytanie, jakie może postawić sobie człowiek, jest problemem badawczym:

Problemem badawczym nie jest nim pytanie, którego celem jest otrzymanie gotowej na nie odpowiedzi, tj. bez własnych dociekań i badań celem rozwiązania danego problemu.

Problemami badawczymi nie są pytania, na podstawie których oczekujemy bezpośredniej odpowiedzi na nurtujący nas problem. Wyjątkiem są pytania, których celem jest zapoznanie się a opiniami osób badanych w określonych sprawach.

 

Co jest problemem bada...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin