model odpowiedzi i schemat oceniania [poziom rozszerzony].pdf

(122 KB) Pobierz
Microsoft Word - Historia sztuki INTERNET arkusz II
Arkusz II MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
CZĘŚĆ 1. Î ANALIZA PORìWNAWCZA (20 pkt)
Zadanie 29 . Przeanalizuj strukturę wizualną obrazw A i B według podanych punktw
Obraz A
Obraz B
Punkty
• kształt pola obrazowego
(format obrazu): prostokąt
poziomy/kompozycja
horyzontalna
• kształt pola obrazowego
(format obrazu): prostokąt
poziomy/kompozycja
horyzontalna
obraz A
0 Î 3
• kompozycja wielofiguralna
we wnętrzu
architektonicznym
• kompozycja statyczna,
prosta,
• kompozycja
wielofiguralna w pejzażu
4 odpowiedzi
- 3 pkt
3 odpowiedzi
- 2 pkt
2 odpowiedzi
- 1 pkt
• kompozycja dynamiczna,
skomplikowana,
• dośrodkowa, symetryczna,
trjdzielna (układowi 3 grup
postaci odpowiadają 3
arkady w tle)
• dośrodkowa,
asymetryczna; rytmowi
sylwetek żołnierzy
z prawej strony,
przeciwstawiona jest
wielokierunkowa
kompozycja z lewej
• wyraźne centrum
kompozycyjne wokł
intensywnie oświetlonej
postaci (z boku po lewej)
• kompozycja
wieloplanowa, kulisowa,
budowana w głąb
obraz B
0 Î 3
4 odpowiedzi
- 3 pkt
3 odpowiedzi
- 2 pkt
2 odpowiedzi
- 1 pkt
• wyraźne centrum Î
kompozycja harmonijna
zrwnoważona wokł
postaci centralnej
• płytki plan pierwszy,
zastosowanie perspektywy
linearnej
• rwnomierne rozłożenie
świateł (światło
rozproszone)
• oświetlenie punktowe,
obraz A
0 Î2
2 cechy Î 2 pkt
1 cecha - 1 pkt
• źrdło światła poza
obrazem (z lewego grnego
rogu)
• kontrastowe z
wyodrębnionym źrdłem
światła w centrum obrazu
(nokturn)
obraz B
0 Î 2
• rzeźbiarski modelunek
światłocieniowy
• modelunek malarski,
barwny
2 cechy Î 2 pkt
1 cecha - 1 pkt
• linearyzm
1
52044672.003.png
• kolory stonowane
• w obrębie motywu
dominującego Î barwy
nasycone, intensywne;
pozostała część obrazu
ciemna
obraz A
0 Î 2
2 cechy Î 2 pkt
1 cecha - 1 pkt
obraz B
0 Î 2
• szeroka gama barwna
• zestawienie barw ciepłych i
zimnych
• akcent intensywnej
czerwieni (płaszcz
centralnej postaci)
na ciemnym tle
• kolor lokalny
podporządkowany
rysunkowi
• dominacja barw ciepłych
2 cechy Î 2 pkt
1 cecha - 1 pkt
• w ciemnej tonacji
wyraźny akcent bieli,
żłci i czerwieni
• teatralność, ukazanie uczuć
za pomocą gestw
konwencjonalnych
• gwałtowna gestykulacja
i mimika grupy
powstańcw,
eksponowanie emocji
• nastrj uroczysty,
podniosły; patos
• nastrj dramatyczny;
przerażenie, groza,
niepokj
• podkreślenie
indywidualizacji
uczuć/emocji/osobistego
dramatu powstańcw
przeciwstawione
bezosobowości plutonu
egzekucyjnego
• siłą, determinacja,
zdecydowanie mężczyzn
przeciwstawione bezsilności
i rozpaczy kobiet
obraz A
0 Î 2
4 cechy Î 2 pkt
3-2 cechy Î 1 pkt
• antykizacja, idealizacja
(wyraz dzieła
determinowany przez
linearyzm)
• realizm z tendencją
do deformacji
obraz B
0 Î 2
4 cechy Î 2 pkt
3-2 cechy Î 1 pkt
• brak śladw pędzla, gładka
faktura
• wyraźna faktura,
widoczne ślady pędzla,
• kolor i światło nośnikiem
emocji
Wniosek powinien wynikać z analizy i zestawiać
syntetyzująco cechy
0 Î 2
2 zestawienia
- 2 pkt
1 zestawienie
- 1 pkt
Można uwzględnić inne słuszne spostrzeżenia uczniw.
2
52044672.004.png
Część 2. - DŁUŻSZA WPOWIEDŹ NA TEMAT (30 pkt)
Zadanie 30.
Kryterium
Uszczegłowienie kryterium
Punktacja
1.
Konstrukcja
Wypowiedzi
funkcjonalna
wobec tematu
• kompozycja pracy Î właściwa struktura i proporcje między
poszczeglnymi częściami
• logika wywodu, czytelność myśli
0 Î 2
0 Î 1
0 Î 2
• podsumowanie Î umiejętne formułowanie ocen, sądw,
wnioskw
2.
Sposb
formułowania
myśli w
związku z
tematem,
werbalizowania
wrażeń
wizualnych i
interpretacji
dzieł, zjawisk
• poprawność analizy formalnej dzieł Î trafność i bogactwo
spostrzeżeń
• interpretacja treści Î umiejętna, bogata, obfitująca
w skojarzenia, metafory, porwnania
0 Î 2
0 Î 3
0 Î 2
• poprawność terminologiczna
3.
Trafność
przytoczonych
przykładw
wobec tematu
• przykłady tylko wymienione
0 Î 2
0 Î 3
• przykłady omwione z uzasadnieniem
4.
Znajomość
materiału
historyczno-
artystycznego
przywołanego
w związku z
tematem
• umiejętne wskazanie powiązań i zależności między
elementami formalnymi a indywidualnym stylem artysty,
wpływem epoki, ośrodka artystycznego, itp.
0 Î 4
0 Î 4
• znajomość opisywanego okresu Î ludzie, fakty,
wydarzenia, dzieła, daty, tytuły
5.
Język i styl
• poprawność gramatyczna (fleksja, składnia), ortograficzna,
interpunkcyjna
0 Î 2
• estetyka języka
6.
Szczeglne
walory
np.:
• erudycja, oczytanie w literaturze przedmiotu, precyzja
sformułowań, oryginalna teza przekonująco udowodniona
(należy wymienić i podać konkretne miejsca w tekście)
0 - 3
Razem
30
3
52044672.005.png 52044672.006.png 52044672.001.png 52044672.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin