2)_poczatki.doc

(110 KB) Pobierz
1

1. Starożytność

1.1. Sokrates

Sokrates, podobnie jak większość ludzi jego epoki, zajmował się tylko człowiekiem.

Zajmował się jak podaje Arystoteles jedynie sprawami etycznymi, całą zaś przyroda nie

zajmował się wcale.1

Poglądy etyczne Sokratesa można wyrazić w 3 punktach:

1. Cnota jest dobrem bezwzględnym – cnota w czasach Sokratesa obejmowała swoim

znaczeniem tężyznę Życiową, dzielność, sprawność w spełnianiu zawodowych czynności

(róże dla kobiet i mężczyzn). Przeciw temu relatywizmowi Sokrates zaproponował zalety

jednakowe dla całego gatunku ludzkiego: sprawiedliwość, odwaga, czy panowanie

nad sobą są zaletami zawsze i wszędzie. Nazywając te zalety cnotą dał temu

wyrazowi specjalne, zupełnie nowe znaczenie. Wytworzył nowe pojęcie cnoty przez to, Że

spośród zalet człowieka wyodrębnił zalety moralne.

2. Cnota wiąże się z pożytkiem i szczęściem – Sokrates twierdził, Że czyn jest

niezawodnie dobry, gdy wypływa zeń pożytek. Szczęście związane jest z cnotą, bo z

cnoty wynika. Szczęśliwym jest ten, kto posiada największe dobra, a największym

dobrem jest cnota.

3. Cnota jest wiedzą – Wszelkie zło pochodzi z nieświadomości. Nikt umyślnie i

świadomie nie czyni zła. Nie może być inaczej, bo skoro dobro jest pożyteczne i

gwarantuje szczęście, to nie ma Żadnego powodu, aby ktoś, kto dobro zna, nie czynił go.

Wiedza jest więc warunkiem dostatecznym cnoty – cnota jest wiedzą.

Ponieważ cnota jest wiedzą, można się jej nauczyć. Z koncepcji Sokratesa wyłania się

proste przesłanie Życiowe – należy szukać wiedzy, a kto może, powinien innych

wiedzy uczyć.

 

1.2. Platon

Umiłowanie mądrości leży poniekąd w naturze ludzkiej duszy

Platon był uczniem Sokratesa. W etyce podążał początkowo drogą wyznaczoną przez

swojego mistrza. Po pewnym czasie przekonał się jednak, Że cnota nie zależy od samego

rozumu.

Rozważając koncepcje duszy rozszerzył etykę. Zakładał harmonię duszy ludzkiej (wg

niego dusza składała się z trzech części), cnotę również pojmował jako harmonijną.

Wyróżnił zatem trzy rodzaje duszy i odpowiadające im trzy cnoty:

1. Mądrość jest cnotą części rozumnej.

2. Męstwo jest cnotą części impulsywnej.

3. Panowanie nad sobą jest cnotą części pożądliwej.

Dodatkowo, jako spajającą, dodał czwartą cnotę – sprawiedliwość.

W ten sposób powstała klasyczna TEORIA CZTERECH CNÓT.

 

1.3. Arystoteles

Etyka Arystotelesa była empiryczna. Normy łączył z opisem działania człowieka, szukał

cel osiągalnych. Normy chciał wywodzić z realnej natury człowieka. Powszechność

zasad chciał łączyć z indywidualną naturą działającego.

Arystoteles mniemał, Że naturę dobra, znajdzie się przez ustalenie celi, jakie ludzie

stawiają sobie w Życiu. Cele są różne, wyższe i niższe, niższe są środkami do wyższych,

ale ten łańcuch nie może iść w nieskończoność, musi zatem istnieć cel ostateczny,

najważniejszy, który nie jest już środkiem do niczego innego. Taki cel jest najwyższym

dobrem osiągalnym – wg Arystotelesa celem tym jest EUDAJMONIA, czyli

doskonałość jednostki, optimum, jakie człowiek może przy swej naturze

osiągnąć.

 

1.4. Stoicy, Sceptycy, Epikurejczycy

Inaczej szczęście pojmowali stoicy. żyjemy w świecie zdeterminowanym przez

niezmienne prawa natury, w świecie, w którym wszystko co się wydarza dzieje się

według ustalonego przez Boga planu. Cóż może zrobić człowiek w tej sytuacji? Otóż

odpowiedzią jest obojętność. Ona pozwalając człowiekowi na zdystansowanie się do

świata daje mu jednocześnie wolność. Człowiek zatem ma Życie we własnych rękach,

może nim kierować, więc od nas samych zależy to, czy będziemy szczęśliwi. Droga do

szczęścia wiedzie poprzez cnotę rozumianą jako wewnętrzna doskonałość, a jej znamiona

to umiejętność wyboru dobra, sprawiedliwość i umiarkowanie. Do cnoty zaś dochodzimy

poprzez rozum. Czyli poddanie się prawom natury, poprzez zrozumienie ich konieczności,

Życie cnotliwe, osiągnięcie apatii czyli stanu beznamiętności czyni Życie szczęśliwym.

Szczęście jest dostępne wszystkim, nawet niewolnicy mogą je osiągnąć, ale wobec tak

wysokich wymagań stawianych człowiekowi osiągają ją tylko nieliczni - mędrcy. Stąd

elitarność stoickiego szczęścia.

Arystotelizm w etyce to twierdzenie, najwyższym dobrem jest szczęście, którego

osnowę stanowi działalność godna człowieka, rozumna i cnotliwa.

Gdy przeto twierdzimy, Że przyjemność jest naszym celem najwyższym, to bynajmniej

nie mamy na myśli przyjemności płynącej z rozpusty ani z przyjemności zmysłowych (...)

mądrość jest początkiem wszelkiego dobra i dobrem najwyższym (...) źródło wszystkich

innych cnót" - Epikur.

Szczęście to przyjemność głosił Epikur. Skoro jest ono celem ludzkiego Życia, to Życie to

powinno obfitować w przyjemności. Ale czy wszystkie przyjemności są godne zdobycia?

Weryfikatorem przyjemności jest rozum. Wszystkie są dobre, ale nie

wszystkie są godne wyboru. Lepiej wybrać przyjemności statyczne, które sprowadzają się

do unikania cierpień i niepokój duszy. Przyjemności dynamiczne, związane z naszymi

potrzebami, często prowadzą do cierpień. Stąd postulat minimalizacji potrzeb. Epikur

podkreśla rolę rozumu, ponieważ to dzięki wiedzy uwalniamy się od lęk przed bogami,

przeznaczeniem, cierpieniem i śmiercią. W ostateczności osiągnięcie ataraksji to stan, o

który należy zabiegać. Wiąże się on ze spokojem duszy i ciała, różnoznacznym ze

szczęściem.”3

Etyka sceptyk oddaje ich podejście do każdego innego tematu:

- nie ma nic takiego, co przez wszystkich byłoby uznane za dobre,

- nikt nie wie, co to jest dobro,

- nikt nie umie dobra zdefiniować,

- nie ma nic takiego, co z natury swej byłoby dobre, tak jak np. ogień dla wszystkich jest

gorący,

- jedynym słusznym rozwiązaniem jest więc powstrzymanie się od wydawania sąd,

- w Życiu praktycznym wcale nie potrzeba pewności, wystarczy rozsądne

prawdopodobieństwo.

 

1.5. Neoplatonizm

Twórcą neoplatonizmu, był Plotyn, który jednocześnie był ostatnim z twórcom wielkiego

systemu starożytności.

Etyka Plotyna miała nowy charakter. To, co dotąd uważano za cnoty, przestało być

najwyższym celem Życia moralnego. Nad istniejącymi dotychczas cnotami Plotyn umieścił

cnoty oczyszczające, a nad nimi cnoty najwyższe, które upodabniają duszę

ludzką do Boga.

 

1.6. Gnostycy, św. Augustyn, Eriugena

Istotę gnostycyzmu stanowi:

1. Skrajnie dualistyczna i pesymistyczna wizja świata – zło jest czynnikiem różnie

odwiecznym jak dobro; zło pochodzi z materii, dobro od Boga.

2. Historia świata to zmaganie się mocy złych i dobrych.

3. Koncepcje swoje wywodzili z alegorycznego rozumienia Pisma św.

4. Wyzwolenie od zła, to wyzwolenie od materii.

 

Heteronomiczna etyka św. Augustyna.

św. Augustyn

Przyjęcie teorii o ciągłym "podtrzymywaniu" istnienia świata materialnego przez wolę

Boga, połączonej z zasadą wszechwiedzy Boga, eliminuje w zasadzie możliwość istnienia

wolnej woli. Brak wolnej woli powoduje, Że wszelka etyka traci sens. Co więcej,

skoro bez woli Boga nawet najmniejszy liść nie może spaść z drzewa, cała

odpowiedzialność za dzieje świata spada niejako na Niego, jest On więc

odpowiedzialny za całe dobro i zło. Koncepcja braku wolnej woli i przyjęcia, Że zło

pochodzi od Boga, była w ostrej sprzeczności z teologią chrześcijańską. Aby uniknąć tych

konsekwencji swojego systemu, Augustyn stworzył teorię teodycei.

Teoria ta zakłada, Że B obdarzył wolną wolą ludzi właśnie po to, aby mogło zaistnieć

dobro i etyka. Bóg mógł teoretycznie stworzyć świat bez wolnej woli i zła, ale w takim

świecie dobro byłoby bez wartości, gdyż byłoby dostępne automatycznie i przy braku

kontrastu ze złem jego wartość nie byłaby w ogóle doceniania. Stąd B uznał, Że do

pełnej doskonałości jego dzieła potrzebny jest pewien margines zła. To zło nie

jest jednak bezpośrednim dziełem Boga, lecz jest wytworem woli człowieka, która poszła

na "manowce".

Po to, aby mając wolną wolę postępować dobrze, potrzebna jest jednak Łaska

Boża. Jest to ta sama łaska, która umożliwia iluminację. Podobnie jak przy iluminacji,

Łaska Boża jest zawsze darem Boga. Nie można jej sobie zaskarbić w Żaden sposób,

czyniąc dobro. Wręcz przeciwnie, to łaska powoduje i umożliwia dobre postępowanie.

Z takiego rozumowania wynikła jasno teoria predestynacji, zakładająca, Że ludzie,

niezależnie od swoich uczynków, są albo wybrani przez Boga do czynienia źle, albo

dobrze i nikt prócz Boga nie może tego zmienić.

Stąd ludzie dzielą się na przeznaczonych do zbawienia i potępienia, jednak część

z tych, którzy są przeznaczeni do zbawienia, może odwrócić się od łaski Bożej

i również dołączyć do potępionych.4

Postawa Augustyna była introspekcyjna, a wola miała pierwszeństwo przed

rozumem.

Eriugena, w przeciwieństwie do głoszonej przez Augustyna predestynacji podwójnej,

głosił jedną predestynację.

B jest jeden, więc nie może być źródłem rzeczy przeciwstawnych, dobra i zła. Istnieje i

łaska Boża i wolność ludzka i nie sposób tego podważać, bo są to prawdy objawione.

 

1.7. Filozofia Wschodu

Buddyzm

W filozofii buddyzmu, który jest zarazem prądem filozoficznym jak i religią, nie ma boga,

jest za to dążenie do uwolnienia od cierpienia wszystkich Żyjących istot. Budda

zdecydował się na skrajną ascezę i praktykował ją przez kilka lat, ale wciąż nie osiągnął

celu. Mając trzydzieści pięć lat zrozumiał, Że ani skrajne przyjemności, ani wyczerpująca

siły asceza nie są właściwymi ścieżkami. Wkroczył wtedy na „drogę środka”, odżywiał się

zdrowo, nie zamęczał swego organizmu, ale też nie wyznawał skrajnego hedonizmu.

Pewnego dnia, siedząc pod olbrzymim figowcem doznał olśnienia i nagle zrozumiał sens

całej zagadki. Spędził noc na głębokich rozmyślaniach i z nadejściem ranka był już

przekonany, Że znalazł rozwiązanie. W ten sposób stał się Budda, p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin