REENGINEERING
Z początkiem lat 90 p. Grange wyróżnił 4 generalne zasady, na których opiera się reengineering:
1) Wychodzić od potrzeb klienta
2) Analizować procesy w przedsiębiorstwie
3) Uwzględniać istniejące ograniczenia
4) Myśleć inaczej
Zastosowanie reengineeringu w organizacji wprowadza istotne zmiany w zakresie budowania i formułowania strategii przedsiębiorstwa, lecz nie jest łatwe, ani tanie i wymaga spełnieni takich podstawowych warunków jak:
1) Posiadanie wysoko wykwalifikowanej kadry, kreatywnej i pragnącej osiągnąć sukces, co jest związane z prowadzoną w organizacji gospodarką zasobami ludzkimi.
Pierwszym warunkiem zastosowania reengineeringu do usprawnienia zarządzania zasobami ludzkimi jest stworzenie doskonale pracującego zespołu, który powinien tak ze sobą współpracować, aby stworzyć lojalna i partnerską grupę. Rozwijanie inicjatywy indywidualnej, talentów czy tez innowacyjności, a także zaangażowanie pracowników, sprzyja wprowadzaniu radykalnych zmian, wówczas gdy sprowadza się ono do maksymalnego wykorzystania umiejętności pracowników.
2) Infrastruktury zarządzania w postaci dysponowania nowoczesną informacyjna technologią;
3) Znajomości metod reengineeringu oraz wielu metod i technik wspierających.
Reengineering eksponuje takie wytyczne doskonalenia przedsiębiorstwa jak:
a) Ukierunkowanie postępowania badawczego na analizę procesów,
b) Przeprowadzenie na podstawie globalnej restrukturyzacji radykalnych zmian w całym przedsiębiorstwie,
c) Wykorzystanie metody benchmarkingu oraz TQM,
d) Orientacje na klientów wewnętrznych i zewnętrznych,
e) Powoływanie mieszanych zespołów roboczych (pracownicy + specjaliści z zewnątrz),
f) Wdrażanie systemów informacyjnych w szerokim zakresie
· Dotychczasowe wdrożenie procedury reengineeringu pozwala na określenie typowych efektów, które uzyskały organizacje je stosujące, np. takie jak:
· Znaczne zmniejszenie zatrudnienia personelu w organizacji,
· Dodatkowe zyski klientów i akcjonariuszy,
· Krótszy czas przekazywania informacji i to zarówno klientom jak i decydentom,
· Udoskonalenie obsługi klientów
· Eliminację niepotrzebnych czynności i redukcję opóźnień
· Zwiększenie elastyczności i efektywności działania organizacji
· Uważa się, że największą zaletą reengineeringu jest dostarczenie narzędzi, które umożliwiają zmianę procesów zarządzania.
· W rezultacie pozwala to na lepsze skupienie się nad problemami, związanymi z istnieniem konkurencji na rynku, a więc poprawiającymi konkurencyjność danej organizacji.
· Proces restrukturyzacji posiada pewne bariery i ograniczenia. Częstotliwość ich występowania, charakter, a także sposób oddziaływania na sam proces, są zdeterminowane wieloma czynnikami. Można jednak stwierdzić, że jednym z podstawowych determinantów , które charakteryzują polską rzeczywistość rynkową jest specyfika gospodarki.
Najczęściej pojawiające się bariery tkwią w:
· nadmiernych rozmiarach przedsiębiorstw i produkcji nie dostosowanych do istniejącego popytu oraz w braku mechanizmów uelastycznienia organizacji,
· niskiej wydajności oraz niedostosowania wielkości struktury zatrudnienia do wymogów rynkowego otoczenia,
· niskiej jakości wyrobów i świadczonych usług, nienowoczesnej technologii,
· zbyt rozbudowanych funkcjach pozaprodukcyjnych – zarówno wobec załogi jak i wobec otoczenia zewnętrznego
· upolitycznieniu i polaryzacji ośrodków decyzyjnych w przedsiębiorstwie
· wygórowanych oczekiwań załóg, traktujących przedsiębiorstwo, jako podmiot opieki społecznej, nie jako „fabrykę pieniędzy”
Udane zastosowanie reengineeringu może pozwolić na:
· skrócenie cyklów produkcji, o co najmniej 70 %
· redukcja kosztów o minimum 40 %
· poprawa jakości wyrobów i zadowolenia klientów ponad 40 %
· podniesienie rentowności o minimum 40 %
· rozszerzenie udziału w rynku, o co najmniej 25 %
Wykład #16: Podstawy organizacji i zarządzania
2
elyaught