Dok1b.doc

(68 KB) Pobierz

 

& 7 ust.2 pkt. 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych

 

 

ü      Plany pracy wychowawczej:

WNIOSEK: Napisane przeze mnie plany wychowawcze tworzyły wspólną całość – trzyletniego procesu wychowania. Każdy został podzielony na te same punkty-wartości: społeczne (społeczność szkolna i lokalna), patriotyczne (umiłowanie Ojczyzny), moralne, pro społeczne (rodzinne), pro ekologiczne, zdrowotne, poznawcze, duchowe. Ogólne zadania wychowawcze
i efekty, które chciałam osiągnąć w danym zakresie były dostosowane do aktualnej sytuacji wychowawczej, problemów z poprzedniego roku oraz zadań wynikających z planu pracy szkoły. Zadania realizowałam w czasie zajęć dydaktycznych lub podczas rozmów z uczniami wynikających z zaistniałej sytuacji np. konfliktu, potrzeby pomocy w lekcjach słabszemu koledze/koleżance. W wyniku założonych zadań udało mi się zniwelować pojawiające się zachowania agresywne, doprowadzić do bezinteresownej pomocy w lekcjach. Uważam to za duży sukces wychowawczy, gdyż w tym wieku jest to najlepszy sposób utrwalenia sobie wiedzy przez uczniów zdolniejszych oraz uświadomienie, że nie za każdą pomoc należy się zapłata. Mam nadzieję, że ta zasada będzie im towarzyszyła również w dalszym ich życiu.

ü      Współpraca z Domem Pomocy Społecznej:

§         Występ z okazji Świąt Wielkiej Nocy

§         Występ z okazji Bożego Narodzenia

§         Występ z okazji Dnia Babci

§         Wykonanie prezentów dla pensjonariuszek

WNIOSEK: W Domu Pomocy Społecznej w pobliżu naszej szkoły mieszkają panie, które
w większości były nauczycielkami. Bardzo lubią gdy przychodzą do nich dzieci z różnorakimi występami. Cieszy ich nawet krótki program artystyczny, każdy drobiazg. Dzięki takim spotkaniom uczniowie uczą się szacunku dla osób starszych /spoza rodziny/ oraz mają możliwość zaprezentowania swoich umiejętności przed szerszą publicznością i obycia scenicznego.

ü      Współpraca z rodzicami:

§         Zebranie podsumowując pierwszy semestr nauki  z rodzicami i dziećmi

§         Warsztaty dla rodziców podczas zebrań np. „Komputerowe programy edukacyjne”, Prawa dziecka

§         Włączyłam rodziców do opieki nad dziećmi podczas wycieczek

§         Byłam do dyspozycji rodziców podczas zebrań i Drzwi Otwartych

§         Do szybkiego reagowania w razie bardzo nasilających się zachowań agresywnych lub przypomnienia o ważnych zadaniach domowych/potrzebnych materiałach/nagłych zmianach planu stworzyłam tzw. Szybki SMS”

§         Przeprowadziłam wśród rodziców anonimową ankietę dotyczącą moich mocnych
i słabych stron

WNIOSEK: Powyższe działania pozwoliły mi na zyskanie większego zaufania obu ze stron to wiąże się także z uzyskaniem istotnych z punktu widzenia mojej pracy informacji odnośnie np. stanu zdrowia czy umiejętności dziecka. Osobisty kontakt z rodzicami to także pewność tego, iż informacje które uzyskaliśmy są prawdziwe i zgodne z faktycznym stanem, co nie zawsze ma miejsce w przypadku gdy pośrednikiem pomiędzy tymi dwiema stronami są dzieci. Warsztaty dla rodziców cieszyły się dużym powodzeniem. Liczny w nich udział uzmysłowił mi potrzebę takiej formy zebrań. Podczas takich spotkań panowała rodzinna atmosfera, ale to nie przeszkodziło by wszyscy wynieśli z zebrania wzajemne korzyści. „Szybki SMS” pozwolił mi
i rodzicom  na szybką reakcję w sytuacjach kryzysowych.

Wyniki ankiety pozwoliły mi na jeszcze lepszą organizację pracy oraz zmotywowały do poszukiwań nowych rozwiązań. Konsekwencją analizy próśb rodziców było powstanie „Szybkiego SMS-a” do częstszego i bieżącego kontaktu oraz przeorganizowanie po klasie pierwszej działów w dzienniczku w celu szczegółowych informacji o postępach dzieci.

ü      Przygotowanie uczniów do różnorodnych konkursów:

§         Przygotowałam uczniów do konkursów:

Ø      „Orły - Stypendiada” 2007,2008;

Ø      Międzynarodowego Konkursu Matematycznego „Kangurek” 

Ø      Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego Klas III „Pitagorasek”;

Ø      Międzyszkolnego Konkursu Ortograficznego „Gżegżółka”

§         Uczestniczyliśmy w Dniu Wiatru, wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Najpiękniejszy wiatrak”  - I miejsce

§         Przygotowałam z uczniami prace na konkurs plastyczny - Kartka wielkanocna wykonana techniką orgiami – II miejsce i wyróżnienie

§         Wykonaliśmy transparent na konkurs plastyczny z okazji 2 rocznicy przyznania Polsce i Ukrainie organizacji EURO 2012 – II miejsce

WNIOSEK: Wiadomo, że każdy z uczniów posiada odrębne zdolności i cechy, charakteru, które determinują go do osiągania dobrych wyników w jednej dziedzinie, a gorszych w innej. Zadaniem nauczyciela jest więc dostrzeżenie tych indywidualnych umiejętności i takie postępowanie z  dzieckiem, aby mogło rozwijać się w tym kierunku, który jest dla niego najkorzystniejszy. Dla mnie, jako nauczyciela klas najmłodszych jest to o tyle ważne, że jeśli dany uczeń ma predyspozycje i duże możliwości, aby dojść w określonej dziedzinie nieco wyżej niż przeciętna, to muszę to dostrzec jak najwcześniej, tak aby już od najmłodszych lat stworzyć możliwości jego rozwoju. Uczniom z kolei pozwala to na większe zaangażowanie się w danej dziedzinie, rozwijanie jej także poza lekcjami i pogłębianie swoich umiejętności w tym co tak naprawdę ich pasjonuje. Konkursy były tak dobierane, aby każdy uczeń miał szansę wzięcia
w nim udziału np. Stypendiada to cztery oddzielne konkursy: matematyczny, ortograficzny, czytelniczy oraz plastyczny.

ü      Udział w imprezach lokalnych:

§         Zorganizowałam pierwszy kiermasz Bożonarodzeniowy połączony z koncertem

§         Uczestniczyłam z uczniami z festynie edukacyjnym „Dzień ze środowiskiem dla małych i dużych”

§         Mój czynny udział w festynie harcerskim – pokaz taneczny

WNIOSEK: W wyniku zorganizowanych przeze mnie kiermaszów szkoła wzbogaciła się o nowy sprzęt: telewizor, magnetowid, DVD, magnetofony dla klas I-III oraz zwijane tablice z kratką
i liniaturą, a także gry dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć wyrównawczych.

Uczestnictwo w festynie uzmysłowiło uczniom w bardziej obrazowy sposób potrzebę ochrony środowiska.

Mój występ z koleżankami urozmaicił część artystyczną festynu zorganizowanego przez drużynę harcerską działającą przy naszej szkole.

ü      Udział w programach:

§         „Wolność Oddechu. Zapobiegaj Astmie.”

Celem programu było uświadomienie rodzicom i opiekunom dzieci znaczenia wczesnej profilaktyki astmy oraz stworzenia dzieciom zagrożonym chorobą możliwości optymalnej jakości życia.

Wraz z pielęgniarką szkolną byłam koordynatorem projektu w naszej szkole. Po odbyciu szkolenia w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Poznaniu, przeszkoliłam moje koleżanki i kolegów, szczególnie pracujących w klasach I-III. Przeprowadziłam również szkolenie dla rodziców, pokazując im film uświadamiający objawy astmy. Film uwrażliwia na fakt, iż wczesne rozpoznanie choroby, prawidłowe postępowanie oraz efektywne leczenia umożliwia dziecku normalne funkcjonowanie. W programie akcentowany jest problem astmy nie leczonej, która prowadzi do trwałych uszkodzeń układu oddechowego oraz znacznych ogra- niczeń dziecka w dalszym rozwoju i życiu. Przeprowadziłam również zajęcia z uczniami
w każdej klasie. Wspólnie czytaliśmy wiersz mówiący w przystępny sposób o objawach astmy oraz sposobie postępowania z chorym rówieśnikiem. Wyjaśnialiśmy trudne słowa związany
z tym zagadnieniem. Jako podsumowanie programu przygotowaliśmy wystawę prac związanych opowiadaniem „W klasie z Jasiem”.

§         „Od Grosika do Złotówki"

Celem programu było wprowadzenie dzieci w świat finansów.

Wraz z koleżanką z równoległej klasy byłyśmy koordynatorkami projektu. Przez pięć kolejnych dni podróżowaliśmy po galaktyce Finanse. Dzieci poznały nominały i wartości pieniędzy, sposoby ich zarabiania, zasady racjonalnego ich wydawania oraz formy i sposoby oszczędzania. Uczeń, zgodnie z założeniami programu, każdego dnia po powrocie do domu zadawał pytania dotyczące tematyki omawianej na zajęciach. Po zakończeniu programu dzieci otrzymały karty pt. „Jak oszczędzam” w trzech kategoriach: pieniądze, zdrowie, środowisko. Przez 40 dni rodzice wspólnie z dzieckiem przyklejali żółte, niebieskie i czerwone gwiazdki w tych kategoriach. Podczas „wielkiego” podsumowania programu, które odbyło się w naszej szkole, za zdobyte gwiazdki otrzymywali medale. 

WNIOSEK: Udział w tych programach uzmysłowił mi potrzebę uczestnictwa w tego typu projektach ze względu na przekazanie dzieciom w bardziej obrazowy sposób trudnych dla nich zagadnień. Szczególnie było to widoczne po uczestnictwie w programie „Od Grosika do Złotówki”. Dzieci z większym zaangażowaniem oszczędzają kieszonkowe i przeznaczają na konkretne przedmioty, często jest to zakup roweru lub częściowy zakup komputera. Piosenka, która uczestniczyła nam przez cały tydzień trwania projektu towarzyszy nam do dnia dzisiejszego.

ü      Udział w konferencjach, szkoleniach ukierunkowanych na potrzeby świata współczesnego:

§         Praca domowa – stres czy motywacja do nauki /warsztaty/

§         Sześcioletni uczeń – o dojrzałości szkolnej w sferze emocjonalnej i społecznej /wykład/

§         Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym uczniów klas 1-3, z uwzględnieniem ryzyka dysleksji rozwojowej /konferencja metodyczna/

§         Rozwijanie umiejętności matematycznych na pierwszym etapie edukacyjnym /warsztaty/

§         Aktywizujące metody pracy nauczyciela/wychowawcy  uwzględnieniem specyficznych potrzeb edukacyjnych dziecka/ucznia i etapu edukacyjnego /kurs ODN/

 

WNIOSEK: Udział w konferencjach uświadomił mi, że dzieci z dysfunkcjami mogą sprawnie funkcjonować w klasie.

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin