aktywne_sluchanie_muzyki.doc

(26 KB) Pobierz
AKTYWNE SŁUCHANIE MUZYKI – METODA BATII STRAUSS

AKTYWNE SŁUCHANIE MUZYKI – METODA BATII STRAUSS

 

Słowo wstępne

 

W kwietniu 2006 uczestniczyłam w kursie „Aktywność muzyczno – ruchowa dzieci” prowadzonym przez Beatę Kubiak. Kurs przybliżył mi w szerokim tego słowa znaczeniu metodę pracy z dzieckiem proponowaną przez Batii Strauss.

Chciałabym w tym artykule zapoznać z  możliwościami i wskazówkami realizacyjnymi oraz sposobami wykorzystania tej metody w praktyce.

 

 

Moje refleksje dotyczące kursu

 

Czas spędzony na kursie, nie był czasem straconym. Uczestniczyłam w bardzo pasjonującym, aktywnym słuchaniu muzyki przez 20 godzin. Poszerzyłam swoją wiedzę na temat metody, poznałam ludzi którzy podobnie jak ja lubią muzyczną formę pracy z dzieckiem. Działaniom naszym towarzyszył taniec, śpiew i gra na instrumentach. Osoba prowadząca  umiejętnie, w sposób bardzo czytelny i zorganizowany przekazała nam swoją wiedzę.

Jestem nauczycielem z 20 letnim stażem pracy w zawodzie. W moich działaniach pedagogicznych muzyka odgrywa dużą rolę. Moją pasją są wszelkie działania dotyczące aktywizowania dzieci. Od 7 lat prowadzę zajęcia teatralne w Przedszkolu nr 33 w Bydgoszczy. Wszelkim działaniom na zajęciach w dużej mierze towarzyszy muzyka. W konstruowaniu scenariuszy przedstawień teatralnych duże znaczenie odgrywa dobór repertuaru muzycznego. Zwykle przeważają utwory instrumentalne, które można dowolnie zinterpretować. Należy jednak pamiętać o uwzględnianiu propozycji dzieci – to przecież one tworzą podwaliny przedsięwzięć nauczyciela.

Po kursie dokonałam analizy i syntezy działań własnych i proponowanych przez Batii Strauss. To naprawdę działa! Dzieci chętnie reagują na wszelkiego rodzaju bodźce muzyczne. Z doświadczenia wiem, że dłuższe słuchanie muzyki, szczególnie klasycznej nudzi małych słuchaczy. Metoda Batii Strauss skupia uwagę na utworze poprzez aktywne słuchanie. Po zakończeniu kursu byłam zrelaksowana, bogatsza o wiedzę z zakresu tematu i gotowa do przekazania swojej wiedzy wychowankom. Kurs, jak sama nazwa na to wskazuje, był aktywnym spędzeniem czasu. Nie kryję, iż chwilami towarzyszyło zmęczenie w tym maratonie dźwięku. Jednakże  bodźce muzyczne  były motorem i inspiracją do działania. Oceniam kurs jako jedną z najlepszych,  atrakcyjnych i praktycznych form doskonalenia zawodowego. Serdecznie polecam !

 

Wykorzystanie metody w praktyce

 

W związku z kolejnymi etapami pracy z utworem moje działania jak na razie opierają się na pierwszym z nich. ( fabularyzowanie muzyki połączone z prostymi ruchami rytmicznymi ). W tym roku pracuję z dziećmi 3- letnimi i etap ten doskonale pasuje do potrzeb i możliwości dzieci.  Na dzień dzisiejszy a minął miesiąc od ukończenia kursu moje maluchy wspaniale bawią się przy muzyce aktywnie jej słuchając.

Realizowaliśmy następujące utwory :

Pizzicato -  dzieci zamieniają się w duszki  strasząc się z uśmiechem na twarzy

Le Basgue – wędrują z pajączkiem na leśnej polanie

Bravado – idą na spacerek, maszerując i skacząc przy dźwiękach muzyki

Country dance – opowiadają o przygodach małych biedronek

Zabawę z woreczkami przeprowadziłam na zajęciu otwartym z rodzicami. Utwór ten pomógł w integracji środowiska rodzinnego. Rodzice trzymali swoje dzieci na kolanach, siedząc w dużym kole. Podawanie dźwięcznych woreczków w rytmie muzyki dostarczyło dzieciom i dorosłym wielu pozytywnych emocji.

Podsumowanie

 

Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss naprawdę sprawdza się w praktyce! Jest w tej chwili jednym z głównych elementów  planowania mojej pracy. Wspaniale wspiera aktywność twórczą dziecka, a mnie samej sprawia wiele przyjemności. Jeszcze raz polecam!

Poniżej zamieściłam materiały z kursu, które otrzymałam dzięki uprzejmości Beaty Kubiak.

 

Hanna Górska nauczyciel Przedszkola nr 33 w Bydgoszczy

 

 

Trochę teorii ( z materiałów Beaty Kubiak opracowanych na podstawie artykułu Jacka Tatarczyńskiego)

 

Metoda Batii Strauss:

 

§        chęć przybliżenia dzieciom muzyki klasycznej

 

§        dzieci słuchają aktywnie  tzn. słuchając wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela. W przypadku dzieci młodszych są to proste ruchy ilustrujące krótkie opowiadanie związane z każdym utworem muzycznym.

 

§        poprzez „aktywne słuchanie” dzieci nieświadomie  poznają strukturę utworu muzycznego np. formę pieśni, ronda poprzez  rozpoznawanie ciałem zmian w muzyce i różnicowanie poszczególnych części

 

§        zabawy rytmiczne są pierwszym etapem przygotowującym do wprowadzenia instrumentów perkusyjnych

 

Etapy pracy z utworem:

 

1.      fabularyzowanie muzyki połączone z prostymi ruchami rytmicznymi

 

2.      realizacja w tańcu

 

3.      gra na instrumentach

 

4.      połączenie tańca z instrumentacją

 

5.      mówienie o muzyce ( ma sens tylko wówczas jeśli dziecko przeżyło tę muzykę)

 

Metoda daje możliwość:

 

Dzieciom:

- uczestniczenia w utworze muzycznym

- przeniknięcia do struktury całego utworu, a w konsekwencji jego radosny i rozumny odbiór

- odczucia i przeżycia radości wspólnoty tworzenia, dostępnej jak wydawać by się mogło tylko artystom

- możliwość wystąpienia w roli współwykonawcy lub dyrygenta

- swobody w zmianie ról, jakie mają pełnić dzieci w danym utworze muzycznym

- kształcenie wyobraźni dźwiękowej

- atrakcyjność utworu mimo wielokrotnego słuchania

 

Nauczycielom:

- zachęta do rozwijania aktywności twórczej nauczyciela i ucznia

- inspirowanie nauczyciela do rozwijania metody w sposób indywidualny

- możliwość stosowania przez nauczycieli z mniejszym doświadczeniem muzycznym

- zintegrowane słuchanie, granie, tańczenie i śpiewanie z elementami pantomimy, dramy     i różnych form  plastycznych

- stosunkowo krótki czas osiągnięcia zamierzonego celu

- wskazywanie w sposób niewerbalny na różne elementy dzieła muzycznego (formę, tempo, rytm, dynamikę, barwę)

 

Wskazówki realizacyjne:

 

§        jeżeli możesz fabularyzuj opracowywane utwory (opowiadanie powinno być integralną częścią utworu)

§        zajęcia najlepiej prowadzić w kręgu (łatwo obserwować dzieci i korygować błędy)

§        ruchy prowadzącego, zwłaszcza jego mimika powinny być bardzo wyraźne i jednoznaczne

§        podczas wykonań publicznych realizuj zadania z dziećmi (skoro zawodowi muzycy potrzebują dyrygenta,  to dlaczego odmówić pomocy dzieciom podczas występu)

§        sposób wydobywania i grania na instrumentach pokazywać bez instrumentów z wyraźnym                      i synchronicznym sygnałem dyrygenta (dziecko ma szansę wyobrazić sobie dźwięk, konsekwencje wydobycia, jak i umiejscowienie go w utworze)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin