PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ
1. Przyszła do nas wiosna.
· ABC Program Wychowania Przedszkolnego XXI w. DKW- 4013-1/00
· Mały program profilaktyki próchnicy zębów w przedszkolu.
· Program logopedyczny do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
· Klub czytających przedszkoli.
· Program ekologiczny Ziemia- planeta, na której mieszkam
Opracowała:
Renata Szymaniak
Str. 62
III
str.81
IV
Str.91
Str.81
Str.53
Str. 137
Str. 61
Str. 91
Str. 26
1. Wycieczki i spacery w celu szukania oznak wiosny.Obserwacja zmian w przyrodzie wiosną. Wycieczka do sadu.
Obserwowanie pąków na drzewach i krzewach. Wyróżnianie części roślin, uwrażliwianie na piękno przyrody.
2. Zapoznanie z nowym miesiącem na przykładzie wiersza”Kwiecień-plecień”B. Lewandowskiej. Zwrócenie uwagi na zmienność pogody. Wyjaśnienie przysłowia oraz słów Prima-aprilis.
3. Umieszczenie w kąciku przyrody gałązek drzew i krzewów. Porównywanie ich z tymi w ogródku. Wyjaśnienie znaczenia ciepła, światła i wody dla rozwoju roślin. Udział w upiększaniu najbliższego otoczenia(sadzenie, sianie kwiatów i ich pielęgnacja.)
4. Wypowiedzi twórcze dzieci na przykładzie wiersza „Za co lubimy wiosnę’,odwołanie się do spostrzeżeń dzieci.
5. Nauka wiersza E. Szelburg-Zarębiny „ Wiosna idzie”
6. Słuchanie opowiadań „Bajka o pierwszym skowronku”,
„Wiosenny dzwonek”
7. Praca plastyczna „Pierwsze wiosenne kwiaty”odwołanie się do spostrzerzeń dzieci.
8. Malowanie na temat „Wiosna”, budzenie wyobraźni, używanie szerokiej gamy kolorów.
9 . Słuchanie wiersza E. Ostrowskiej „ Do dzieci”, kształtowanie u dzieci gotowości do ochrony przyrody, dostrzegania czynników sprzyjających i zagrażających przyrodzie.
10. Ćwiczenia ortofoniczne naśladowanie klekotu bociana, kumkania żab na podstawie wiersza „Boćki i żaby”B. Skosstuh.
11. Budzenie zainteresowania środowiskiem lokalnym. Zapoznanie z formami ochrony przyrody:parki narodowe, rezerwaty przyrody, pomniki przyrody . Wycieczka po Warce i do oczyszczalni ścieków.
12. Udział w konkursach plastycznych.
Gałązki krzewów i drzew
Wiersz „Kwiecień-plecień”B. Lewandowskiej, wiersz „Prima-aprilis”M.K-Domagała
Wiersz „Za co lubimy wiosnę”
Wiersz E. Szelburg-Zarębiny „ Wiosna idzie”
Kredki, kartki
Farby, kartki
Wiersz „ Do dzieci”E. Ostrowskiej
Wiersz „Boćki i żaby”B. Skosstuh.
Ilustracje
Sposób realizacji
Literatura i pomoce
Uwagi
Str. 35
Str. 36
Str.39
Str.90
Str. 77
Str.83
Str.77
Srt. 130
Wycieczka do przychodni- rozmowa połączona zobserwacją nt.”Praca lekarza i pielęgniarki”, zapoznanie z pracą lekarza, pielęgniarki,dentysty i jej znaczeniem dla ludzi.
2. Słuchanie utworu I. Salach”Przeziębienie Krzysia”, zapoznanie ze sposobami leczenia.
3. Stosowanie zasady w zdrowym ciele zdrowy duch”-dbanie o czystość osobistą, słuchanie wierszy”List do dzieci”J. Tuwima, „Szczotka i grzebień”J. Brzechwy.
4. Słuchanie wiersza S. Jachowicza pt. „Chory kotek”, wyrabianie pozytywnego stosunku do lekarza, umiarkowane jedzenie słodyczy.
5.Ćwiczenia ortofoniczne pt.”Chory Jacek”,wyrabianie mięśni narządów mowy na zgłoskach : ci, cu, ou.
6. Ćwiczenia gramatyczne pt.”Byłem u dentysty”,przezwyciężanie lęku do lekarza stomatologa.
7. Słuchanie wiersza”Źródła zdrowia”, przezwyciężanie niechęci do zjadania warzyw i owoców.
8. Rozwiązywanie zagadek na temat czystości, zapoznanie z charakterystycznymi cechami przedmiotów.
9.Wycinanie z papieru i składanie wg wzoru czepka pielęgniarki.
10. Praca plastyczna”Mój ręcznik”
Ilustracje przedstawiające pracę lekarza, stomatologa, pielęgniarki.
I. Salach”Przeziębienie Krzysia”, pudełka po lekach .
„List do dzieci”J. Tuwim, „Szczotka i grzebień”J. Brzechwa.
S. Jachowicz”Chory kotek”
Wiersz „Źródła zdrowia”
Nożyczki, klej, papier.
Kredki świecowe, kartki.
Str. 81
Str. 86
Str. 83
Str. 130
1. Przybliżenie dzieciom postaci pisarza H. Ch. Andersena. Żapoznanie z treściami bajek „Brzydkie kaczątko”, „Calineczka”
2. Poznanie losów Calineczki, ułożenie obrazków według kolejności nadanie im tytułów’
3. Ocena zachowań-kto skrzywdził Calineczkę?, kto okazał jej życzliwość? Dlaczego zwierzęta tak postępowały?, wyciąganie wniosków. Co mogla zrobić Calineczka gdy się zgubiła.
4. Poznawanie życia motyli, roli jaką spełniają w przyrodzie. Słuchanie opowiadania W. Badalskiej „ Cztery motylki”.
5. Porównanie treści bajki „Calineczka” z bajką „Brzydkie kaczątko”
6. Działalność plastyczna-wykonanie książeczki według własnego pomysłu.
7. Wylepianka nt. „Motyle” zainspirowane oglądaniem albumów „Owady”.
Baśnie „ Brzydkie kaczątko”, „Calineczka”
Ilustracje obrazujące kolejne losy Calineczki
Encyklopedia zapoznanie z życiem motyli.
Kredki, papier
Plastelina, album
Obszar edukacji ruchowej
Ćwiczenia poranne wg. K. Wlaźnik Zestaw nrI i nrII
Ćwiczenia gimnastyczne wg. K. Wlaźnik Zestaw nrI i nrII
Zabawa orient.-porządkowa- „Słonko świeci, deszcz pada”
Zabawa z elementem równowagi- „Bociany chodzą po łące”
Zabawa z elementem czworakowania- „Wyścig kretów”
Zabawa ruchowa bieżna- „Dzieci i pszczoła”, „Kto złapie motyla”
Zabawa ruchowa podskoki i skoki- „Przez płotek”
1. Zabawa dydaktyczna pt. „Wiosenne kwiaty”, klasyfikowanie zbiorów przedmiotów wg ich liczebności.
2. Tworzenie zbiorów przedmiotów wg jednej lub więcej cach np.
¨ kształtu: figury okrągłe i trójkątne, warzyw okrągłe i podłużne,
¨ wysokości : wazony niskie i wysokie,
¨ szerokości: szaliki szerokie i wąskie,
3. Zabawa dydaktyczna pt.” Ile nasion tyle kwiatów”, przeliczanie elementów, odwzorowywanie i porównywanie.
4. Komponowanie szlaczków, próby układania jednej figury z kilku innych np.kwadratu z dwóch trójkątów.
...
msz22