PLAN PRACY kwiecień 08.doc

(92 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ

DLA DZIECI 5- letnich

na m-c kwiecień 2008

 

TEMATY

1. Przyszła do nas wiosna.

2. Żyjmy zdrowo.

3. Czego uczą nas baśnie H. Ch. Andersena.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         ABC Program Wychowania Przedszkolnego XXI w. DKW- 4013-1/00

·         Mały program profilaktyki próchnicy zębów w przedszkolu.

·         Program logopedyczny do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.

·         Klub czytających przedszkoli.

·         Program ekologiczny Ziemia- planeta, na której mieszkam

 

 

 

 

Opracowała:

Renata Szymaniak

 

 

 

 

Przyszła do nas wiosna

 

Hasła

Sposób realizacji

Literatura i pomoce

Uwagi

Str. 62

III

 

 

str.81

IV

 

Str.91

IV

 

 

Str.81

IV

 

 

Str.53

IV

 

Str. 137

IV

 

 

 

 

Str. 61

III

 

Str. 91

 

Str. 26

IV

1.      Wycieczki i spacery w celu szukania oznak wiosny.Obserwacja zmian w przyrodzie wiosną. Wycieczka do sadu.

Obserwowanie pąków na drzewach i krzewach. Wyróżnianie części roślin, uwrażliwianie na piękno przyrody.

2. Zapoznanie z nowym miesiącem na przykładzie wiersza”Kwiecień-plecień”B. Lewandowskiej. Zwrócenie uwagi na zmienność pogody. Wyjaśnienie przysłowia oraz słów Prima-aprilis.

3. Umieszczenie w kąciku przyrody gałązek drzew i krzewów. Porównywanie ich z tymi w ogródku. Wyjaśnienie znaczenia ciepła, światła i wody dla rozwoju roślin. Udział w upiększaniu najbliższego otoczenia(sadzenie, sianie kwiatów i ich pielęgnacja.)

4. Wypowiedzi twórcze dzieci na przykładzie wiersza „Za co lubimy wiosnę’,odwołanie się do spostrzeżeń dzieci.

5. Nauka wiersza E. Szelburg-Zarębiny „ Wiosna idzie”

 

6. Słuchanie opowiadań „Bajka o pierwszym skowronku”,

„Wiosenny dzwonek”

 

7. Praca plastyczna „Pierwsze wiosenne kwiaty”odwołanie się do spostrzerzeń dzieci.

 

8. Malowanie na temat „Wiosna”, budzenie wyobraźni, używanie szerokiej gamy kolorów.

 

9 . Słuchanie wiersza E. Ostrowskiej „ Do dzieci”, kształtowanie u dzieci gotowości do ochrony przyrody, dostrzegania czynników sprzyjających i zagrażających przyrodzie.

10. Ćwiczenia ortofoniczne naśladowanie klekotu bociana, kumkania żab na podstawie wiersza „Boćki i żaby”B. Skosstuh.

11. Budzenie zainteresowania środowiskiem lokalnym. Zapoznanie z formami ochrony przyrody:parki narodowe, rezerwaty przyrody, pomniki przyrody . Wycieczka  po Warce i do oczyszczalni ścieków.

12. Udział w konkursach plastycznych.

Gałązki krzewów i drzew

 

 

 

Wiersz „Kwiecień-plecień”B. Lewandowskiej, wiersz „Prima-aprilis”M.K-Domagała

 

 

 

 

Wiersz „Za co lubimy wiosnę”

 

Wiersz E. Szelburg-Zarębiny „ Wiosna idzie”

 

 

 

Kredki, kartki

 

 

Farby, kartki

 

 

Wiersz „ Do dzieci”E. Ostrowskiej

 

 

Wiersz „Boćki i żaby”B. Skosstuh.

 

Ilustracje

 

 

 

 

 

Żyjmy zdrowo

 

Hasła

Sposób realizacji

Literatura i pomoce

Uwagi

Str. 35

IV

 

 

Str. 36

III

 

Str. 36

IV

 

 

Str.39

IV

 

Str.90

III

 

Str. 77

IV

 

Str.83

III

 

Str.77

III

 

Srt. 130

III

Wycieczka do przychodni- rozmowa połączona zobserwacją nt.”Praca lekarza i pielęgniarki”, zapoznanie z pracą lekarza, pielęgniarki,dentysty i jej znaczeniem dla ludzi.

 

2. Słuchanie utworu I. Salach”Przeziębienie Krzysia”, zapoznanie ze sposobami leczenia.

 

3. Stosowanie zasady w zdrowym ciele zdrowy duch”-dbanie o czystość osobistą, słuchanie wierszy”List do dzieci”J. Tuwima, „Szczotka i grzebień”J. Brzechwy.

 

4. Słuchanie wiersza S. Jachowicza pt. „Chory kotek”, wyrabianie pozytywnego stosunku do lekarza, umiarkowane jedzenie słodyczy.

 

5.Ćwiczenia ortofoniczne pt.”Chory Jacek”,wyrabianie mięśni narządów mowy na zgłoskach : ci, cu, ou.

 

6. Ćwiczenia gramatyczne pt.”Byłem u dentysty”,przezwyciężanie lęku do lekarza stomatologa.

 

7. Słuchanie wiersza”Źródła zdrowia”, przezwyciężanie niechęci do zjadania warzyw i owoców.

 

8. Rozwiązywanie zagadek na temat czystości, zapoznanie z charakterystycznymi cechami przedmiotów.

 

9.Wycinanie z papieru i składanie wg wzoru czepka pielęgniarki.

 

10. Praca plastyczna”Mój ręcznik”

Ilustracje przedstawiające pracę lekarza, stomatologa, pielęgniarki.

 

 

I. Salach”Przeziębienie Krzysia”, pudełka po lekach .

 

„List do dzieci”J. Tuwim, „Szczotka i grzebień”J. Brzechwa.

 

 

S. Jachowicz”Chory kotek”

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiersz „Źródła zdrowia”

 

 

 

 

 

Nożyczki, klej, papier.

 

Kredki świecowe, kartki.

 

 

 

 

 

 

Czego uczą nas baśnie H. Ch. Andersena

 

Hasła

Sposób realizacji

Literatura i pomoce

Uwagi

 

Str. 77

III

 

Str. 81

IV

 

Str. 86

III

 

 

Str. 61

III

 

Str. 83

III

Str. 130

IV

 

 

1.      Przybliżenie dzieciom postaci pisarza H. Ch. Andersena. Żapoznanie z treściami bajek „Brzydkie kaczątko”, „Calineczka”

 

2.      Poznanie losów Calineczki, ułożenie obrazków według kolejności nadanie im tytułów’

 

3.      Ocena zachowań-kto skrzywdził Calineczkę?, kto okazał jej życzliwość? Dlaczego zwierzęta tak postępowały?, wyciąganie wniosków. Co mogla zrobić Calineczka gdy się zgubiła.

 

4.      Poznawanie życia motyli, roli jaką spełniają w przyrodzie. Słuchanie opowiadania W. Badalskiej „ Cztery motylki”.

 

5.      Porównanie treści bajki „Calineczka” z bajką „Brzydkie kaczątko”

 

6.      Działalność plastyczna-wykonanie książeczki według własnego pomysłu.

 

7.      Wylepianka nt. „Motyle” zainspirowane oglądaniem albumów „Owady”.

 

Baśnie „ Brzydkie kaczątko”, „Calineczka”

 

Ilustracje obrazujące kolejne losy Calineczki

 

 

 

 

 

Encyklopedia zapoznanie z życiem motyli.

 

 

 

Kredki, papier

 

Plastelina, album

 

 

 

Słuchanie innych baśni H. Ch. Andersena

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obszar edukacji ruchowej

 

Ćwiczenia poranne wg. K. Wlaźnik Zestaw nrI i nrII

Ćwiczenia gimnastyczne wg. K. Wlaźnik Zestaw nrI i nrII

 

Zabawa orient.-porządkowa- „Słonko świeci, deszcz pada”

Zabawa z elementem równowagi- „Bociany chodzą po łące”

Zabawa z elementem czworakowania- „Wyścig kretów”

Zabawa ruchowa bieżna- „Dzieci i pszczoła”, „Kto złapie motyla”

Zabawa ruchowa podskoki i skoki- „Przez płotek”

 

Edukacja matematyczna

 

 

1.     Zabawa dydaktyczna pt. „Wiosenne kwiaty”, klasyfikowanie zbiorów przedmiotów wg ich liczebności.

2.     Tworzenie zbiorów przedmiotów wg jednej lub więcej cach np.

¨     kształtu: figury okrągłe i trójkątne, warzyw okrągłe i podłużne,

¨     wysokości : wazony niskie i wysokie,

¨     szerokości: szaliki szerokie i wąskie,

3.     Zabawa dydaktyczna pt.” Ile nasion tyle kwiatów”, przeliczanie elementów, odwzorowywanie i porównywanie.

4.     Komponowanie szlaczków, próby układania jednej figury z kilku innych np.kwadratu z dwóch trójkątów.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin