Plan pracy
wychowawczo-dydaktycznej
dla dzieci 5- letnich
na miesiąc październik 2007.
Tematy:
1) Jesień w lesie i w parku.
2) Jesteśmy ostrożni na ulicy
ABC Program Wychowania Przedszkolnego XXI w. DKW – 4013-1/00
Mały program profilaktyki próchnicy zębów w przedszkolu.
Program logopedyczny do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym
Klub czytających przedszkoli.
Opracowała:
Renata Szymaniak.
Jesień w lesie i w parku.
Hasła
Sposób realizacji
Uwagi
s. 39
IV
s.39
III
s. 43
s. 41
s.41
s.44
s. 44
s.157
s. 127
- Wycieczka do parku- zbieranie jesiennych skarbów. Zwrócenie uwagi na wygląd liści drzew z pod których zbierają okazy. Obserwacja przyrody, kolorów jesieni. Dbanie o swoje bezpieczeństwo podczas spaceru.
- Wyrażanie w formie plastycznej wrażeń z wycieczki, kształcenie umiejętności doboru odpowiednich barw. Wdrażanie do estetycznego wykonania pracy.
- Zajęcia w kąciku przyrody. Wzbogacanie i porządkowanie zbiorów. Wykonanie ludzików z zebranych darów jesieni i ozdobienie nimi kącika przyrody.
- Umieszczanie w kąciku przyrody okazów przyrodniczych. Oglądanie liści, owoców i nasion drzew, określanie kształtu, koloru, wielkości i nazwy drzewa, z którego pochodzą. Porządkowanie według wybranych cech, przeliczanie i określanie liczebnikiem (ile jest?)
- Rozmowa na temat obrazka Jesienny las połączona z zabawą dydaktyczną „Co możemy zobaczyć w lesie?”. Zapoznanie z nowym środowiskiem przyrodniczym- rośliny, zwierzęta. Wprowadzenie do globalnego czytania wyrazu las. Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią.
- Ćwiczenie graficzne Co możemy zobaczyć w lesie?. Sprawdzenie wiadomości o środowisku leśnym. Nawiązanie do wycieczki do lasu i spotkania z leśniczym. Zabawa z elementem biegu „Drzewa i liście”. Spacer w ogrodzie przedszkolnym- rozpoznawanie i nazywanie drzew po liściach i owocach, zwrócenie uwagi na piękno otaczającej roślinności.
- Drzewo jesienne – kolorowanie, wydzieranie, naklejanie. Zapoznanie się z budową drzewa: pień, korona – konary, gałęzie liście. Nazywanie kolorów jesiennych liści.
- Układanie z materiału przyrodniczego dowolnych kompozycji- zapoznanie z możliwościami wykorzystania: liści kasztanów żołędzi. Nazywanie własnych prac, szanowanie efektów pracy kolegów.
- Nauka wiersza S. Szuchowej Borowik połączony z zabawą dydaktyczną „Zbieramy grzyby”. Posługiwanie się nazwami grzybów: borowik (prawdziwek), koźlak, maślak. Zapoznanie z budową grzybów” kapelusz, nóżka (trzon). Określanie cech grzybów z użyciem przymiotników. Zapoznanie z podziałem grzybów na jadalne i niejadalne.
- Ćwiczenie Porównujemy grzyby. Utrwalanie nazw grzybów, muchomor- grzyb trujący. Porządkowanie według wielkości malejącej i wzrastającej. Utrwalanie przeliczania w zakresie czterech. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi. Zabawa naśladowcza „Wyprawa po grzyby”.
- Wykonanie grzybów przestrzennych z kolorowego papieru. Wdrażanie do prawidłowego i bezpiecznego korzystania z nożyczek. Wycinanie elementów według linii prostych i zaokrąglonych, sklejanie kapeluszy i trzonków grzybów. Posługiwanie się nazwami figur geometrycznych: koło, prostokąt.
- Oglądanie obrazków o tematyce jesiennej – domyślanie się treści obrazka odsłanianego fragmentami. Pozbywanie się lęku przed wyrażaniem własnego zdania.- Słuchanie wiersza B. Lewandowskiej Kolorowy Bukiet połączone z zabawą dydaktyczną „Z jakiego drzewa ten liść i owoc?”. Posługiwanie się nazwami drzew: kasztanowiec, dąb, jarzębina, brzoza, klon. Zwracanie uwagi na barwy liści: czerwone, brązowe, złote, zapoznanie z rolą, jaką odgrywają opadłe liście, oglądanie liści i nazywanie drzew i krzewu, z którego pochodzą.
- Ćwiczenie Bukiet jesiennych liści. Kolorowanie obrazka konturowego według barwnego kodu (figura i kolor). Posługiwanie się nazwami figur geometrycznych: trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt i nazwami kolorów:
czerwony, brązowy, zielony, żółty, niebieski. Rysowanie linii prostych biegnących w różnych kierunkach. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatr i liście”. Zbieranie liści w ogrodzie. Określanie, z jakiego drzewa pochodzą, sporządzanie odcisków kory na papierze.
- Liść jesienny – składanie obrazka z części. Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej podczas dopasowywania pięciu części liścia dębu i nalepianie ich na sylwecie liścia. Uważne słuchanie i wykonywanie poleceń nauczyciela. Wycięcie liści, z pomocą nauczyciela zawieszenie na nitce i wykorzystanie do ćwiczeń oddechowych.
- Wykorzystanie rozkładówki Las- rozmowy na temat treści obrazka, doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi i wzbogacanie słownika dzieci o nazwy zwierząt i roślin leśnych. Zabawa „Co było na obrazku?”- odtwarzanie z pamięci treści i szczegółów obrazka po zasłonięciu jego fragmentów.
- Wykonanie ćwiczenia graficznego Rysujemy grzyby. Rysowanie grzybów poprzez łączenie kropek bez odrywania kredki od kartki – jednym ciągiem do góry i na dół.
Kolorowanie grzybów i dorysowywanie małych grzybków oraz trawy.
- Wykonanie ćwiczenia graficznego Jeże. Udzielanie odpowiedzi na pytanie „Co ma wspólnego jeż z poduszeczka na igły?”. Nalepienie obok mamy jeżowej poduszeczki na igły – wyjaśnienie nowego pojęcia. Globalne czytanie wyrazów: mama, tata i sylab: tup, tup, fu, fu. Kolorowanie litery I ,i – poznanie jej graficznego obrazu.
- Wykonanie ćwiczenia graficznego Jesienne drzewo. Dorysowanie jesiennych listków na drzewie i pod drzewem. Nalepianie jeża pod drzewem z prawej strony. Nalepianie chmurki nad drzewem. Posługiwanie się pojęciami przestrzennymi: pod, nad, z prawej.
- Wykonanie ćwiczenia Korale. Kończenie sznura korali z kasztanów i żołędzi z zachowaniem naprzemiennego rytmu- nalepianie. Utrwalanie nazw drzew: kasztanowiec, dąb, wyglądu liści i owoców: kasztany, żołędzie. Rozumienie pojęć: okrągłe, owalne, na przemian. Globalne czytanie wyrazów: listek, korale.
- Kończenie ćwiczenia graficznego Las i drzewa. Rysowanie drzew bez odrywania ręki od kartki- płynne prowadzenie linii ciągłej. Nalepianie grzybów pod najwyższymi drzewami. Porównywanie liczebności i wysokości. Posługiwanie się określeniami: niskie, wyższe, najwyższe, na górze, na dole, po środku. Globalne czytanie wyrazu Las.
- Wykonanie ćwiczenia graficznego Liście drzew. Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej poprzez odszukanie liści o identycznych kształtach. Dorysowywanie ołówkiem żyłek na liściach- rysowanie linii ukośnych. Kolorowanie konturów bez przekraczania linii. Globalne czytanie wyrazu listki.
- Słuchanie opowiadania J. Woźniak pt. „Pożar w lesie”. Kształtowanie myślenia przyczynowo skutkowego. Ustalanie faktów w odpowiedniej kolejności.
- Lepienie z plasteliny na temat Dary pani Jesieni.
- Rysowanie kredkami świecowymi na temat Co widzieliśmy w lesie.
- Słuchanie wiersza J. Salach pt. „Kto dba o las” połączone z zabawą ruchową „Praca leśniczego”. Ukazanie znaczenia pracy leśniczego. Rozpoznawanie czynności wykonywanych przez leśniczego.
- Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach: trach, ciach, szu. Zabawa ortofoniczna pt. „co słychać w lesie?”. Ćwiczenia na zgłoskach: szu- szu, tach, kuku, kra kra, chrum chrum, stuk puk.
- Wiersze dla dzieci Jana Brzechwy.
- Stosowanie profilaktyki zdrowotnej, wdrażanie do codziennego mycia zębów.
Farby, pędzle, kartki
Kasztany, żołędzie, plastelina, liście.
Liście, owoce i nasiona drzew.
Tablica graficzna Jesienny las, obrazki, prawdziwek, wrzos, sarna...
ABC. Książka 5-latka cz.
s. 24, kredki
Zabawy plastyczne pięciolatków s.16, kredki, papier kolorowy, klej.
Materiały przyrodnicze
Wiersz S. Szuchowej, obrazki grzybów: jadalne i niejadalne.
ABC Książka 5-latka cz.1 s.25, kredki.
Zabawy plastyczne pięciolatków s.15, nożyczki klej.
Ilustracje, obrazki.
Ilustracja do wiersza, liście: kasztanowca, dębu, jarzębiny, leszczyny; owoce: kasztany, żołędzie, jarzębina, orzechy laskowe, kartki.
ABC. Książka 5- latka, cz.1, s. 27, kredki.
Zabawy plastyczne 5-latków, s.4 i 25, klej, kartony.
Książka 5-latka, cz.1 środk.
Książka 5-latka, cz.1 s.26
Książka 5-latka, cz.1 s.28
Książka 5-latka, cz.1 s.29
Książka 5-latka, cz.1 s.30
Książka 5-latka cz. 1 s.31
Książka 5-latka, cz.1 s.32
s.52
s. 56
s.56
s.57
s.58
- Wycieczka na Komendę Policji- spotka...
msz22