Wychowanie komunikacyjne w nauczaniu zintegrowanym
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie
podstawy programowej kształcenia ogólnego określa nadrzędny cel pracy edukacyjnej jako
„wszechstronny rozwój ucznia”. Proces edukacyjny przebiega w różnych warunkach i zależny
jest od wielu czynników takich jak: zamożność lub bieda, funkcjonowanie stosunków
społecznych, pewność jutra, poziom ryzyka zagrożeń, poczucie bezpieczeństwa.
Priorytety edukacyjne ostatnich lat zmieniają się, lecz wśród naczelnych pozostaje
kształtowanie osobowości młodego człowieka w taki sposób, aby mógł on przewidywać
skutki własnego postępowania, unikać nadmiernego ryzyka i poczuwać się do
odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Młody człowiek powinien umieć odpowiednio
wcześnie rozpoznawać symptomy zagrożeń, zapobiegać ich powstawaniu, a w przypadku ich
wystąpienia- umieć zachować podstawowe standardy bezpieczeństwa.
Celem nadrzędnym edukacji jest wszechstronny rozwój ucznia pozwalający pracować i żyć w
warunkach współczesnego świata w warunkach zagrożeń i nowych wyzwań. Na etapie
kształcenia zintegrowanego należy podkreślić między innymi takie treści jak: odbiór
otoczenia, sięganie do różnych źródeł informacji, obserwowanie zjawisk przyrodniczych,
bezpieczne wykorzystywanie urządzeń, przestrzeganie ustalonych reguł i tolerancji, dbałość o
zdrowie, bezpieczeństwo na drodze.
Analizując treści kształcenia w klasach I-III postanowiłam zmodyfikować i poszerzyć
je o treści bezpieczeństwa na drodze.
Aby można było wdrażać zagadnienia związane z bezpieczeństwem na drodze, znajomością
przepisów drogowych, opracowałam cykl zajęć w klasie I, II, i III uwzględniający różne
dziedziny edukacji m.in.: polonistycznej, społeczno- przyrodniczej, ruchowo- muzycznej,
plastyczno- technicznej.
Zapoznawanie uczniów z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach, kodeksem
drogowym, sposobami ochrony zdrowia i bezpieczeństwa może w pewnej mierze przyczynić
się do poprawy sytuacji, którą mamy na naszych drogach.
W Polsce ginie, co roku około 300 dzieci w wieku od 0-14 lat, a około 8879 zostaje
rannych.
Najczęstszymi ofiarami wypadków są dzieci w wieku 6-9 lat. 27% wypadków zdarza się w
obecności rodziców w pobliżu domu, 50% ma miejsce w czasie przechodzenia przez jezdnię.
Wzmożone tempo rozwoju motoryzacji, a co za tym idzie niebezpieczeństwa na drodze
wymusza na szkole podejmowanie takich działań, aby zmniejszyć skalę wypadkowości i
propagowanie zagadnień bezpieczeństwa na drodze. Nieznajomość lub lekceważenie
przepisów bezpieczeństwa, brak ostrożności i zdyscyplinowania uczniów klas młodszych,
którzy stają się uczestnikami ruchu drogowego stanowi przyczynę wypadków i nieszczęść.
Szkoła jest zobowiązana do wyposażenia uczniów w wiadomości, umiejętności i
nawyki niezbędne do bezpiecznego zachowania się na drogach w charakterze przechodnia i
pasażera.
Cykl zajęć z wychowania komunikacyjnego ma formę innowacji ze szczegółowymi
założeniami i celami.
Główne cele i zadania :
- zapoznawanie z przepisami kodeksu drogowego odnoszącymi się do bezpiecznego poruszania się po drodze jako pieszy,
- nauczenie podstawowych znaków drogowych i przepisów bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
- poznawanie warunków przemieszczania się między domem, a szkołą,
- nauczenie bezpiecznego przekraczania jezdni na skrzyżowaniu z sygnalizatorem i bez sygnalizatora,
- ćwiczenie prawidłowego korzystania z drogi z chodnikiem i bez chodnika,
- zapoznawanie z przepisami dotyczącymi jazdy samochodem oraz korzystania ze środków lokomocji,
- ćwiczenie nawyków kulturalnego zachowania i bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji,
- zapoznanie z budową, wyposażeniem roweru, ubiorem rowerzysty oraz umiejętnością jazdy na rowerze,
- przygotowanie dzieci do zdobycia karty rowerowej w klasach starszych,
- wychowanie świadomego i nie zagrażającego sobie i innym uczestnika ruchu drogowego,
- nauczenie bezpiecznego poruszania się po drodze w różnych warunkach pogodowych i sytuacjach,
- nauczenie właściwych reakcji w sytuacjach niebezpiecznych,
- zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy przez dzieci na miarę ich możliwości.
dzień działalności uczniów na zajęciach.
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodniczo-społeczna
Edukacja plastyczna
Edukacja muzyczno-ruchowa
Spodziewane efekty
Jesteśmy bezpieczni na drodze
Mistrz przepisów drogowych
Wyraziste czytanie fragmentów tekstu pt. „Lekcja przepisów drogowych”. Układanie zakazów związanych z nieprawidłowym zachowaniem się na ulicy.
Pisownia „nie” z czasownikami.
Rzeczowniki jako nazwy.
Liczba pojedyncza i mnoga.
Rola znaków drogowych.
Omówienie głównych przyczyn wypadków drogowych z udziałem dzieci.
Przedstawianie techniką malarską wyobrażeń na temat „Bezpieczny pojazd XXI wieku”.
Recytacja tekstów w określonym rytmie. Bieg w różnych kierunkach.
Zatrzymywanie na sygnał.
Bieg na 40 m ze startu niskiego.
Zna przyczyny wypadków drogowych z udziałem dzieci.
Układa zakazy związane z nieprawidłowym zachowaniem na drodze.
Prawidłowo pisze czasowniki z przeczeniem „nie”.
Recytuje teksty w określonym rytmie.
Zna pojęcie rzeczownika.
Sprawnie biega.
dzianina007