wych. komunikacyjne.doc

(34 KB) Pobierz
Irena Kiełb

Wychowanie komunikacyjne w nauczaniu zintegrowanym

 

 

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie

podstawy programowej kształcenia ogólnego określa nadrzędny cel pracy edukacyjnej jako

„wszechstronny rozwój ucznia”. Proces edukacyjny przebiega w różnych warunkach i zależny

jest od wielu czynników takich jak: zamożność lub bieda, funkcjonowanie stosunków

społecznych, pewność jutra, poziom ryzyka zagrożeń, poczucie bezpieczeństwa.

Priorytety edukacyjne ostatnich lat zmieniają się, lecz wśród naczelnych pozostaje

kształtowanie osobowości młodego człowieka w taki sposób, aby mógł on przewidywać

skutki własnego postępowania, unikać nadmiernego ryzyka i poczuwać się do

odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Młody człowiek powinien umieć odpowiednio

wcześnie rozpoznawać symptomy zagrożeń, zapobiegać ich powstawaniu, a w przypadku ich

wystąpienia- umieć zachować podstawowe standardy bezpieczeństwa.

Celem nadrzędnym edukacji jest wszechstronny rozwój ucznia pozwalający pracować i żyć w

warunkach współczesnego świata w warunkach zagrożeń i nowych wyzwań. Na etapie

kształcenia zintegrowanego należy podkreślić między innymi takie treści jak: odbiór

otoczenia, sięganie do różnych źródeł informacji, obserwowanie zjawisk przyrodniczych,

bezpieczne wykorzystywanie urządzeń, przestrzeganie ustalonych reguł i tolerancji, dbałość o

zdrowie, bezpieczeństwo na drodze.

Analizując treści kształcenia w klasach I-III postanowiłam zmodyfikować i poszerzyć

je o treści bezpieczeństwa na drodze.

Aby można było wdrażać zagadnienia związane z bezpieczeństwem na drodze, znajomością 

przepisów drogowych, opracowałam cykl zajęć w klasie I, II, i III uwzględniający różne  

dziedziny edukacji m.in.: polonistycznej, społeczno- przyrodniczej, ruchowo- muzycznej,

plastyczno- technicznej.

Zapoznawanie uczniów z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach, kodeksem

drogowym, sposobami ochrony zdrowia i bezpieczeństwa może w pewnej mierze przyczynić

się do poprawy sytuacji, którą mamy na naszych drogach.

W Polsce ginie, co roku około 300 dzieci w wieku od 0-14 lat, a około 8879 zostaje

rannych.

Najczęstszymi ofiarami wypadków są dzieci w wieku 6-9 lat. 27% wypadków zdarza się w

obecności rodziców w pobliżu domu, 50% ma miejsce w czasie przechodzenia przez jezdnię.

Wzmożone tempo rozwoju motoryzacji, a co za tym idzie niebezpieczeństwa na drodze

wymusza na szkole podejmowanie takich działań, aby zmniejszyć skalę wypadkowości i

propagowanie zagadnień bezpieczeństwa na drodze. Nieznajomość lub lekceważenie

przepisów bezpieczeństwa, brak ostrożności i zdyscyplinowania uczniów klas młodszych,

którzy stają się uczestnikami ruchu drogowego stanowi przyczynę wypadków i nieszczęść.

Szkoła jest zobowiązana do wyposażenia uczniów w wiadomości, umiejętności i

nawyki niezbędne do bezpiecznego zachowania się na drogach w charakterze przechodnia i

pasażera.

Cykl zajęć z wychowania komunikacyjnego ma formę innowacji ze szczegółowymi

założeniami i celami.

 

 

 

 

 

 

 

Główne cele i zadania :

 

-         zapoznawanie z przepisami kodeksu drogowego odnoszącymi się do bezpiecznego poruszania się po drodze jako pieszy,

-         nauczenie podstawowych znaków drogowych i przepisów bezpieczeństwa w ruchu drogowym,

-         poznawanie warunków przemieszczania się między domem, a szkołą,

-         nauczenie bezpiecznego przekraczania jezdni na skrzyżowaniu z sygnalizatorem i bez sygnalizatora,

-         ćwiczenie prawidłowego korzystania z drogi z chodnikiem i bez chodnika,

-         zapoznawanie z przepisami dotyczącymi jazdy samochodem oraz korzystania ze środków lokomocji,

-         ćwiczenie nawyków kulturalnego zachowania i bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji,

-         zapoznanie z budową, wyposażeniem roweru, ubiorem rowerzysty oraz umiejętnością jazdy na rowerze,

-         przygotowanie dzieci do zdobycia karty rowerowej w klasach starszych,

-         wychowanie świadomego i nie zagrażającego sobie i innym uczestnika ruchu drogowego,

-         nauczenie bezpiecznego poruszania się po drodze w różnych warunkach pogodowych i sytuacjach,

-         nauczenie właściwych reakcji w sytuacjach niebezpiecznych,

-         zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy przez dzieci na miarę ich możliwości.

 

 

 

 

 

 

dzień działalności uczniów na zajęciach.

 

 

 

 

 

 

 

Edukacja polonistyczna

Edukacja przyrodniczo-społeczna

Edukacja plastyczna

Edukacja muzyczno-ruchowa

Spodziewane efekty

Jesteśmy bezpieczni na drodze

Mistrz przepisów drogowych

 

Wyraziste czytanie fragmentów tekstu pt. „Lekcja przepisów drogowych”. Układanie zakazów związanych z nieprawidłowym zachowaniem się na ulicy.

Pisownia „nie” z czasownikami.

Rzeczowniki jako nazwy.

Liczba pojedyncza i mnoga.

 

Rola znaków drogowych.

Omówienie głównych przyczyn wypadków drogowych z udziałem dzieci.

 

Przedstawianie techniką malarską wyobrażeń na temat „Bezpieczny pojazd XXI wieku”.

 

Recytacja tekstów w określonym rytmie. Bieg w różnych kierunkach.

Zatrzymywanie na sygnał.

Bieg na 40 m ze startu niskiego.

 

Zna przyczyny wypadków drogowych z udziałem dzieci.

Układa zakazy związane z nieprawidłowym zachowaniem na drodze.

Prawidłowo pisze czasowniki z przeczeniem „nie”.

Recytuje teksty w określonym rytmie.

Zna pojęcie rzeczownika.

Sprawnie biega.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin