wykład 8+(1).doc

(271 KB) Pobierz

         System DEM

DEM - Dynamiczne Modelowanie Przedsiębiorstwa

DEM - Dynamiczne Modelowanie Przedsiębiorstwa (Dynamic Enterprise Modeler), nowatorskie rozwiązanie wprowadzone na rynek przez firmę Baan w 1996 r. Jest to zestaw zintegrowanych narzędzi do dynamicznego modelowania struktury przedsiębiorstwa umożliwiający bezpośrednie przejście od modelu firmy do gotowej konfiguracji aplikacji i menu dla poszczególnych użytkowników

DEM jest zintegrowanym narzędziem umożliwiającym zarówno opracowanie nowych, jak i udoskonalanie istniejących procesów gospodarczych. Umożliwia on dynamiczne tworzenie modelu lokalnego (np. jeden dział firmy) oraz modelu odniesienia obejmującego wszystkie działy korporacji.

                                                

                                      

 

 

Cechy DEM (Dynamic Enterprise Modeler)

 

Stanowi wsparcie projektanta pozwalające na budowę modeli razem z opisem relacji pomiędzy nimi i wzajemnych wielopoziomowych powiązań. Elementy modeli to: opis na poziomie procesów i procedur, mierniki wyników, zależności i związki pomiędzy procesami, procedury kryteriów oceny oraz pełnione role funkcjonalne i przypisywane im uprawnienia. Celem kreacji modeli jest przełożenie celów ekonomicznych firmy na realizację procesów gospodarczych. System modeli referencyjnych może być traktowany jako element bazy wiedzy systemu eksperckiego służącego analizie, projektowaniu i wdrożeniu systemu. Baza wiedzy może być uzupełniana przez kolejnych ekspertów.

 

 

 

                 Procesy DEM

 

Metoda Target/DEM zakłada proces czteropoziomowy:

·         BCM (Business Control Model) - model głównych procesów przedsiębiorstwa;

·         Model Funkcji Gospodarczych - funkcje gospodarcze realizowane w firmie;

·         Model Procesów Gospodarczych - szczegółowy opis realizowanych procesów w obrębie wcześniej zdefiniowanych funkcji gospodarczych;

·         Model Organizacyjny - docelowa struktura organizacyjna firmy.

DEM podstawowe funkcje

·         Zapewnienie powiązania planu sprzedaży i produkcji oraz głównego harmonogramu produkcji - z jednej strony, a procesem tworzenia prognoz - z drugiej strony.

·         Porównywanie otrzymywanych zamówień od klientów, z prognozą popytu, celem stwierdzenia, czy popyt nie jest „popytem nienormalnym”.
Mechanizm ten obsługuje zarówno indywidualne zamówienia, jak i paczki zamówień łącznie.

·         Wskazywanie zjawiska „popytu nienormalnego”.

·         Dostarczenie logiki konsumpcji prognozy, zawierającej następujące funkcje:

              - Obsługę zamówień klientów, nie pasujących do prognozy typu tydzień po tygodniu, ale dobrze aproksymowanych prognozą dla dłuższych okresów

             - Obsługę prognozy i zamówień dla przyszłych okresów;

             - Konsumpcję prognozy w oparciu o zapytania klientów, poprzedzających otrzymanie zamówień

·         Wyznaczanie całkowitego popytu, w oparciu o prognozę popytu, „normalne” zamówienia klientów, „nienormalne” zamówienia klientów, popyt zależny, zapotrzebowania dystrybucyjne i popyt wewnętrzny (między zakładowy), dla każdego elementu występującego w głównym harmonogramie produkcji.

·         Wyznaczanie ilości dostępnych do przyrzeczenia, w kolejnych okresach (np. dniach lub tygodniach) i prezentowanie tych ilości w rozbiciu na poszczególne pozycje asortymentowe.

·          

Proces modelowania w systemie DEM

 

 

 

W trakcie procesu modelowania, wychodząc od krytycznych wskaźników sukcesu, kolejno jest uzgadniany model funkcjonalny i procesowy, by w efekcie rozpocząć eksploatację systemu i przebiegającą równocześnie permanentną optymalizację.          

Optymalizacja pozwala na bieżąco wprowadzać zmiany w funkcjonowaniu firmy, dzięki czemu przedsiębiorstwo wraz z systemem żyje i ewoluuje.

 

 

 

 

 

System ERP II

 

ERP II - Zintegrowany ERP

 

Analitycy Gartnera uważają, że oprogramowanie, podobnie jak żywe organizmy, podlega ewolucji. Zmienia się stosowana technologia, zmieniają się także potrzeby biznesowe. W konsekwencji tych zmian kolejna generacja ERP zyskała oznaczenie ERP II.

 

W ERP II wyraźnie określone są procesy

·         front-office (zewnętrzne) - Aplikacje front office: zaopatrzenie, marketing, sprzedaż, serwis, egzekucja należności itd.

·         back-office (wewnętrzne)- Aplikacje back office: obsługa zaplecza przedsiębiorstwa, np. gospodarka magazynowa, księgowość, płace, gospodarka majątkiem itd.

 

 

 

 

Idea ERP II mogła pojawić się dopiero wraz z rozwojem Internetu, gdy możliwa stała się tania, elektroniczna wymiana danych między firmami. Zanim jednak Gartner ochrzcił tę koncepcję ERP II, powołał do życia inne swoje "dziecko" - c-commerce, które według założeń miało być następcą e-commerce. Droga do c-commerce, według Gartnera, prowadzi właśnie przez ERP II.

 

 

 

Ewolucja z ERP w ERP II

Od MRP do ERP II. ERP II wyewoluowało z koncepcji rozszerzonego ERP (extended ERP), w której do tradycyjnego systemu ERP dodano możliwość transakcji między przedsiębiorstwami (B2B). W latach 90. sama implementacja systemu ERP przestała wystarczać, pojawiły się koncepcje wdrożenia systemów CRM i SCM - do zarządzania łańcuchem dostaw. Pod koniec lat 90. bardzo popularne stały się rozwiązania e-biznesowe. Równolegle około roku 2000 pojawiła się koncepcja EAS - zintegrowanych pakietów dla przedsiębiorstw, zawierających wszystkie możliwe elementy rozwiązań dla przedsiębiorstw według koncepcji "wszystko dla wszystkich".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cechy systemów ERP II:

·         kompleksowość funkcjonalna( wszystkie sfery działalności techniczno –ekonomicznej firmy –realizowana w ramach struktury funkcjonalnej)

·         integracja danych i procesów( wymiana danych wewnątrz jak i otoczeniu obiektu –realizowana w ramach struktury informacyjnej)

·         skalowalność (dostosowanie rozwiązań sprzętowo -programowych do potrzeb obiektu i ich dynamiczne dopasowywanie się przy zmiennych wymaganiach)

·         otwartość( gwarantuje zdolność systemu do rozszerzania o nowe moduły o rozłączenia poprzez interfejsy z systemami zewnętrznymi

·         zaawansowanie merytoryczne( informatyczne wspomaganie procesów informacyjno –decyzyjnych z wykorzystaniem mechanizmów ekstrakcji, i agregacji danych, wariantowania, optymalizacji, prognozowania itp. a także praktyczne oparcie systemu m. in. na:  zarządzaniu z dostawami dokładnie na czas –JiT–JustinTime, sterowaniu produkcją zgodnie z standardami MRP II – ManufacturingResourcePlannig – planowanie zasobów produkcyjnych MRP II Money ResourcePlanning – rozwinięcie MRP II o procedury finansowe kompleksowym zarządzaniu jakością –TQM –TotalQualityManagement)

·         zaawansowanie technologiczne(zgodność z aktualnymi standardami sprzętowo- programowymi – migracja ma nowe platformy sprzętu komputerowego, systemów operacyjnych, mediów i protokołów komunikacyjnych)

·         Zgodność ( zgodność z polskimi przepisami jak ustawa o rachunkowości czy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy wykorzystaniu technologii informatycznej)

 

 

ERP II bazuje na fundamencie zbudowanym przez ERP i rozszerza realizowane przez nie funkcje na zewnątrz firmy tak, aby odzwierciedlić jej pozycję w łańcuchu dostaw i w łańcuchu wartości. Realizacja ERP II może mieć miejsce zarówno poprzez wykorzystanie rozwiązań pojedynczego dostawcy, jak i za pomocą różnorodnych rozwiązań najlepszych w swojej klasie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Od architektury ERP do ERP II

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podsystemy ERP II:

·         SCM – Supply Chain Management - Zarządzanie łańcuchem dostaw

·         APS – Advanced Planning and Scheduling Zasawanostwane planowanie harmonogramu

·         SRM – Supplier Relationship Management - Zarządzanie relacjami z dostawami

·         KM – Knowledge Management - Zarządzanie wiedzą

·         WF – Workflow - Systemy wspomagania przepływu pracy

·         BI – Business Intelligence -Systemy gospodarowania wiedzą

·         MES – Manufacturing Execution -Systemy Realizacji Produkcji

·         PRM – Partner Relationship Management - Zarządzanie relacjami z partnerami

·         CRM – Customer Relationship Management

 

 

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie:

Informacje zawarte w tym wykładzie które powinny być znane po jego zakończeniu  to :

·              ewolucja systemów informatycznych wspomagających zarządzanie logistyczne     

·              systemy klasy MRP

·              system DEM

·              systemy klasy ERP

Dziękuje za uwagę!

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin