wykład2(1).doc

(62 KB) Pobierz

 

Procesy logistyczne

 

Wykład 2 ma za zadanie przybliżyć państwu terminologię zarządzania procesami logistycznymi.

 

Wykład zawierać będzie

 

Ogólne pojęcie procesów logistycznych

Schemat procesów logistycznych

Procesy zaopatrzenia

Proces produkcji

Proces dystrybucji

Logistyczna obsługa klienta

Logistyka wtórna

Strategie wspomagające procesy logistyczne

 

Ogólne pojęcie procesów logistycznych

 

Proces to sekwencja lub częściowo uporządkowany zbiór powiązanych ze sobą działań zintegrowanych przez czas, koszty i łączną ocenę wykonania, realizowanych aby osiągnąć określony cel organizacji.

Proces nazywamy logistycznym, gdy rozmieszczenie, stan i przepływ jego części składowych, czyli, dóbr materialnych, informacji i środków finansowych, wymagają koordynacji z innymi procesami ze względu na kryteria lokalizacji, czasu i efektywności spełniania pożądanych celów organizacji. Należy przy tym podkreślić, że proces staje się procesem logistycznym wtedy, gdy pojawia się potrzeba skoordynowania go z innymi procesami. Podobnie jak indywidualne, cząstkowe optymalizowanie poszczególnych procesów logistycznych - zaopatrywania, produkcji, dystrybucji - nie gwarantuje optymalizacji działalności gospodarczej całego przedsiębiorstwa.

 

Schemat procesów logistycznych

 

Rynek dostawców

POŚREDNICY

Magazyny surowców

 

POŚREDNICY- rynki zbytu

 

 

Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie produkcyjnym

 

 

 

                                           PROCES ZAOPATRZENIA

Procesy zaopatrzenia obejmują

·          dostarczenie materiałów niezbędnych do produkcji  przedsiębiorstwa,

·          składowanie, 

·          przemieszczanie do pierwszego stanowiska linii produkcyjnej w momencie określającym ich wykorzystanie.

    Proces zakupów jest niezwykle istotnym elementem całego systemu logistycznego, wspiera pozostałe procesy, zwłaszcza produkcji i dystrybucji a jego prawidłowe funkcjonowanie ma wpływ na jakość produktu, poziom logistycznej obsługi klienta oraz na koszty całego systemu.

Cztery podstawowe pytania na jakie musimy sobie odpowiedzieć podczas planowania procesu zapatrzenia to

co kupić- zapewnienie wszystkich niezbędnych materiałów potrzebnych do produkcji

Analiza "Make or Buy" (produkować czy kupić)

Na jej podstawie podejmowane są decyzje o wykonaniu elementów, części, podzespołów wewnątrz przedsiębiorstwa, czy zakupieniu ich od zewnętrznych dostawców. Pod uwagę brane są zarówno technologiczne możliwości wytworzenia podzespołu wewnątrz przedsiębiorstwa jak również ekonomiczna opłacalność takich działań. Z drugiej strony rozważane są aspekty bezpieczeństwa dostaw i zapewnienia odpowiedniej jakości elementu

ile kupić- od planowania potrzeb zakupu surowców zależy skuteczność i efektywność procesów zaopatrzeniowych naszego przedsiębiorstwa .

Planowanie potrzeb zakupu w firmie  ustalane jest na podstawie-

harmonogramu produkcji, pory roku, analizy poprzednich lat,  zależności od popytu

Plan potrzeb surowcowo-materiałowych

Polega na określaniu tzw. potrzeb brutto i netto. Potrzeby brutto to ilość surowców i materiałów niezbędnych do produkcji w danym czasie ze ścisłym wskazaniem terminów ich wprowadzenia do produkcji. Potrzeby netto = Potrzeby brutto po uwzględnieniu stanu zapasów materiałowych  

P. NettoX = P. BruttoX - ZapasX Potrzeby te określa się ilościowo w jednostkach naturalnych.

Plan zakupów

 Określa jakie ilości surowców i materiałów mają być zakupione w danym czasie aby zapewnić ciągłość produkcji. Te plany opracowuje się w ujęciu wartościowym i ilościowym. Ujęcie wartościowe uwzględnia ceny rynkowe surowca i materiałów oferowane przez dostawców.

Plan zapasów

Określa jakie ilości surowców i materiałów mają być przechowywane w przedsiębiorstwie w danym czasie aby zapewnić ciągłość produkcji (ilościowo i wartościowo). Ujęcie wartościowe pozwala szacować koszty utrzymania zapasów.

 

Gdzie kupić?

Jednym z najważniejszych problemów procesu zaopatrzenia jest wybór źródła zakupu (dostawcy). Najważniejszym kryterium przy wyborze dostawcy jest oczywiście cena towaru pod warunkiem spełnienia wymogów dotyczących jego jakości, ale nie tylko ona decyduje o wyborze źródła. Na tę decyzje składa się szereg innych kryteriów, takich jak

 

 

Firma  przy wyborze dostawy nacisk kładzie na :

- cene oraz jakość towaru  

- lokalizacje potencjalnego dostawcy i jego niezawodność     

- możliwość negocjowania cen, terminów i wielkość zamówień,

- sposób dostarczania materiałów do odbiorcy

-kondycja finansowa oraz wizerunek dostawcy

 

Ponieważ większość z tych elementów jest trudno mierzalna, utrudnia to porównywanie ofert, dlatego też wybór dostawców, zwłaszcza stałych, opiera się często na złożonych metodach oceny. Stosowane są specjalnie skonstruowane metody porównawcze oparte na skali ocen i ustalonej hierarchii poszczególnych kryteriów oceny

Na przykład kryterium lokalizacji dostawcy zaleca wybór najbliższych źródeł zaopatrzenia, z czym wiążą się następujące kategorie efektów:

·          minimalizacja kosztów transportu i realizacji dostawy;

·          minimalizacja czasu dostawy;

·          zwiększenie bezpieczeństwa ładunku na krótszej trasie;

·          możliwości realizacji elastycznych zamówień.

   Na jakościową ocenę dostawcy składają się:

·         ocena technicznych możliwości dostawcy w zakresie realizacji zamówień;

·          ocena organizacyjnych powiązań dostawcy z bankami i innymi podmiotami;

·          ocena jakościowa dostawcy przez innych odbiorców

Kiedy kupić?

Jedną z zasadniczych funkcji realizowanych w fazie logistyki procesów zakupu jest organizacja dostaw. Wiąże się ona z odpowiednim skorelowaniem potrzeb zasileniowych przedsiębiorstwa z możliwością racjonalnego ich pozyskiwania na rynku magazynowania (u producenta, hurtownika, pośrednika). Nieodzowna w tym jest pełna i wiarygodna informacja. Jest ona podstawą do złożenia trafnego zamówienia na dostawę dóbr ekonomicznych

 Przy wyznaczaniu terminów dostaw firma dzieli swoje produkty na :

materiały o dużym znaczeniu

materiały o mniejszym znaczeniu 

 

W firmie  do podstawowych czynności związanych z organizacją dostaw zaliczamy:

·         ewidencja złożonych zamówień i śledzenie ich realizacji ;

·         opracowanie zamówienia i złożenie go u dostawcy;

·         monitorowanie nadchodzących dostaw;

·         zapłata za dostawę .

Przy planowaniu terminów dostaw materiałów do produkcji, asortyment można podzielić ze względu na wartość materiałów i regularność zapotrzebowania

 

 

                                              PRROCES PRODUKCJI

Procesy produkcji obejmują:

·         zarządzanie przepływem strumieni materiałowych w procesie produkcyjnym,

·         projektowania kanałów przepływu w procesie wytwórczym,

·         transport wewnętrzny,

·         zapasy produkcji w toku.

Logistyka produkcji zajmuje się planowaniem, organizowaniem i kontrolowaniem przepływu surowców, materiałów, części i elementów kooperacyjnych podczas procesu produkcyjnego, począwszy od składów zaopatrzeniowych, poprzez pośrednie magazyny wydziałowe, gniazdowe, stanowiskowe, aż do końcowych magazynów wyrobów gotowych i zbytu. Logistyka produkcji nie zajmuje się technologią procesów produkcyjnych, a jedynie sprawną organizacją całego systemu produkcyjnego wraz z jego najbliższym otoczeniem magazynowo – transportowym

                     PROCES DYSTRYBUCJI

Procesy dystrybucji obejmują:

·         przemieszczanie wytworzonych w procesie produkcyjnym materiałów, półproduktów czy wyrobów gotowych do odbiorców lub miejsc finalnej konsumpcji.

                                        

Logistyka dystrybucji to zintegrowany proces planowania, organizowania i kontroli przepływów produktów oraz związanych z nimi informacjami. Logistyczne podejście do dystrybucji umożliwia wyeliminowanie błędów wynikających z odrębnego traktowania poszczególnych funkcji związanych z przemieszczaniem towarów w czasie i przestrzeni.

 

 

 

Logistyka obsługi klienta

Umiejętność lub zdolność zaspokajania wymagań i oczekiwań klientów, głównie co do czasu i miejsca zamawianych dostaw, przy wykorzystywaniu wszystkich dostępnych form aktywności logistycznej, w tym transportu, magazynowania, zarządzania zapasami, informacją i opakowaniami

 

 

 

 

 

 

Procesy wtórne obejmują:

·          zarządzanie przepływem zwrotów niewłaściwych dostaw,

·         przepływ opakowań zwrotnych, surowców wtórnych i odpadów we wszystkich  procesach logistycznych. 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin