Doktryny prawno - polityczne (wykład do druku).doc

(282 KB) Pobierz
Doktryny prawno-polityczne - wprowadzenie:

Doktryny prawno-polityczne - wprowadzenie:

 

nazwa:

·          wykształtowana w połowie XIX wieku piewotnie brzmiała jako "Historia filozofii politycznej i prawa" - została zmieniona, ponieważ filozofowie nie zajmowali się np: demokracją ateńską, okresem złotej wolności szlacheckiej

·          nazwe przedmiotu zmieniono na "doktryny historyczne państwa i prawa", czyli zespół usystematyzowanych poglądów na jednostkę ,społeczeństwo ,państwo ,władzę czy własność , które posiadają walor spójności i niesprzeczności

źródła:

·          w pracach filozofów, uczonych, przemówienia publiczne, manifesty, programy ruchów społecznych, encykliki, kazania, korespondencja polityczna etc.

funkcje:

·          część świadomości społeczeństw

·          mówią o stosunku jednostek, grup społecznych społeczeństwo do panującego porządku politycznego, głównie do państwa

podstawowe rodzaje doktryn:

·          takie, które potwierdzają zastany polityczno - prawny porządek

·          takie, które kwestionują zastany polityczno - prawny porządek

·          takie. które proponują zmiany w zastanym polityczno - prawnym porządku

rodzaje klasyfikacji doktryn:

·          chronologiczna

·          według zmian zachodzących w życiu społecznym i politycznym:

o         rewolucyjne - jedyną formą zmiany jest przewrót rewolucyjny, rewolucja jest gwarancją postępu

o         reakcyjne - słuszny stan to taki, który miał miejsce przed wsztrząsem rewolucyjnym; dąży się do przywrócenia stanu poprzedniego

o         konserwatywne - wszelkie zmiany powinny mieć charaktrer ewolucyjny; ewolucjagwarantuje postęp, stabilnosć, ciągłość, harmonię społeczną

·          według normatywności:

o         normatywne - mówią jak powinny wyglądać stosunki polityczne, prawne, społeczne

o         empiryczne - interesują się stanem faktycznym 

 

Doktryny ustrojowe starożytnej Grecji:

 

dlaczego Grecy byli najbardziej nowatorscy?:

·          zdolność do wyprowadzania wiedzy teoretycznej z wiedzy empirycznej na podstawie dokonań innych ludów

·          wspólny jednolity obszar greckiej kultury, który był większy od powierzchni dziesiejszej Grecji

formy ustrojowe:

·          pierwotnie monarchia (państwo Odysa na wyspie Itace)

·          monarchia przekształciła się w rządy oligarchiczne (władza arystokracji)

pierwsze fazy quasi - demokratyczne:

·          na skutek wypraw morskich, rozkwitu handlu rosła grupa ludności średniozamożnej, która w swej masie pragnęła mieć wpływ na władzę obok arystkokracji;na czele tej grupy ludności stawał przywódca tzw. tyran, który miał ją bronić przed oligarchami (ale nie był w stanie rozwiązać problemów, których się podejmował)

·          V w.p.n.e - 2 modele na zastąpienie tyranii:

o         arystokratyczny (Sparta)

o         demokratyczny (Ateny)

·          demokracja ateńska:

o         V wiek - złoty wiek arystokracji ateńskiej; wzór dla innych pańśtw - miast greckich. nie ma żadnego traktatu broniącego demokracji -> ci, którzy jej bronili to ludzie czynu, nie uczeni, stądbrak wyrafinowanej obrony

o         źródłem wiedzy o demokracji ateńskiej jest mowa żałobna Paryklesa na cześć żołnierzy, którzy polegli w wojnie z Troją

o         3 zasady demokracji ateńskiej:             

§          wolność:

·          przysługiwała wszystkim oprócz niewolników, kobiet, dzieci, cudzoziemców; wolny tzn. nie żyjący w niewoli, pod rządami despotów

·          podstawową wolnością była wolność słowa (isogoria) i wpływ na bieg spraw publicznych (poprzez głosowania)

·          to, że każdemu przysługuje wolność jest podstawą zgody w państwie 

§          równość:

·          równość wobec prawa (isonomia)

·          równość w głosowaniu (udział w sprawowaniu władzy przez obywateli jest równy)

·          każdy z nas jest jednakowo traktowany zarówno przez obywateli, jak i przez władzę publiczną

·          niektórzy twierdzili, że każdy ma prawo do takiego samego wykształcenia i wychowania, zasada równości przenoszona była także na majątki 

§          rządy prawa:

·          nie podlega woli innego człowieka w życiu politycznym

·          podlega bezosobowemu autorytetowi prawa i jego postanowieniu, które sam wraz z innymi mocą woli ustanowił

o         demokracja była krytykowana przez arystokrację:

§          możliwość wypowiedzenia się publicznie w sprawach państwa przez ludzi niewykwalifikowanych naraża dobro publiczne (domagali się wprowadzenia wymogów wykształcenia, patriotyzmu aby wypowiadać się w sprawach publicznych); młodzież arystokratyczna była wychowywana i kształcona tak, aby umiała podporządkować dobro prywatne dobru pulicznemu - przeciętny obywatel tego nie potrafił co mogło grozić wprowadzenia do życia publicznego prywaty

§          do służby dla dobra publicznego należy wykwalifikowanej kadry, a równość gwarantuje udział każdemu; udział wszystkich w życiu publicznym grozi interesowi ogółu (domagali się wprowadzania na urzędy obywateli w sposób głosowania, a nie losowania i pozbawienia ich diety)

§          ludzie nie podlegają bezosobowemu prawu, ale prawu utworzonemu w interesie mającej większość grupie ludności, która chce się wzbogacić (np. podatki i konfiskaty na możnych)

 

 

 

myśl polityczna i prawna Sofistów:

·          wędrowni nauczyciele, którzy pojawili się w demokratycznych Atenach; nazwa od greckiego sofia - wiedza 

·          budzili kontrowersje (bo brali od swoich uczniów pieniądze ,a uznawano, że zdobywanie wiedzy leży w interesie narodu oraz uczyli ich retoryki)

·          wprowadzili do greckiej myśli politycznej elementy:

o         sceptycyzmu

o         racjonalizmu

o         relatywizmu

·          Protagoras - "Człowiek jest miarą wszechrzeczy"; państwo nie jest czymś natualnym, do czego ludzie są przyrodzeni, sprzeciwiają się ówczesnym poglądom i z tego wynika umowa społeczna -> państwo powstaje jako dzieło konwencji, jest efektem woli ludzkiej 

·          Gorgiasz - "Każdy człowiek ma inną moralność" -> istnieje wiele moralności, a nie jedna uniwersalna

·          Antyfon, Fidiasz: dualizm prawny - 1)prawo natury i 2)prawo pozytywne:

o         1):

§          wieczne

§          niezmienne

§          ustanowione przez naturę

§          powszechnie obowiązujące

§          każdy mu podlega niezależnie od tego kim jest

§          jeżeli się je naruszy podlega się karze w życiu pozagrobowym

o         2):

§          prawo niższego rzędu

§          ustanowione przez człowieka, konwencji 

§          obowiązuje tylko tych, którzy podlegają jurysdykcji danego państwa

§          Sokrates wierzył, że młodzież należy uczyć cnoty w ramach procesu doskonalenia; negowanie namiętności i emocji; nie brał udziału we władzach Aten, ale popadał w konflikty z władzą demokratyczną Aten

§          jeżeli chcesz zmienić prawo, któremu podlegasz to zmień państwo, w którym żyjesz

Platon V/VI w.p.n.e:

informacje wstępne:

·          arystokrata z pochodzenia

·          konserwatywne przekonania

·          nie lubił demokracji ateńskiej

·          uczeń Sokratesa

·          wystepował przeciwko sofistom, bo brali pieniądze za wiedzę

·          uważał, że władzę powinni sprawować filozofowie (wysoka świadomość moralna), bo oni nie poddają się emocjom; istnieją 2 możliwości: albo znaleźć filozofa i uczynić go królem, albo króla uczynić filozofem 

·          Platon przekonał Dionizma Starszego, że jest mędrcem i potrafi rządzić według platońskiej koncepcji co spowodowało bunt poddanych i skazanie na śmierć Platona, ale w wyniku zmiany decyzji Platon popadł w niewolę, a rodzina go wykupiła

·          założył Liceum

metoda Platona:

·          jaskinia Platona - świat, w którym żyjemy jest tylko odbiciem świata rzeczywistego; idee (doskonałe), które składają się na świat rzeczywisty to dobro, piękno, prawda i sprawiedliwość:

o         w naszym świecie możemy możemy doświadczać idei absolutnych tylko w znikomej części

o         nikt nie może powiedzieć pod koniec życia, że doświadczył absolutnego dobra, piękna…

o         można zbliżyć się do idei, jeśli powierzy się władzę filozofom, a bez nich grozi ludziom degeneracja

typologia ustrojów wg. Platona:

·          bez rządów filozofów grozi nam degenracja

·          zwolennik timokracji - rządy odważnych np. bohaterów wojennych, którzy posiadają duży autorytet i majątek --> timokracja przeistoczyła się w oligarchię, czyli rządy bogatych; majętni bohaterowie pojęli, że majatek można zwiększyć nie tylko na wojnie ("łupy wojenne"), ale że można się również bogacić kosztem biednych  --> oligarchia zdegenerowała się do demokracji:

o         rządzi tu biedna większość

o         obywatela cechuje brak dyscypliny i brak szacunku dla władzy, bo ludzie są niekompetentni do sprawowania władzy

o         odtrąceni od władzy bogaci chcą do niej wrócić --> z demokracji powstała tyrania:

§          tyran zapewnia, że nie pozwoli bogatym dojść do władzy

§          opiera się na sile i strachu

·          Platon uważa, że każdy kolejny ustrój zastępujący timokrację jest gorszy, a zadaniem filozofów powinno być przerwanie ciągłej degeneracji systemów ustrojowych

wizja idealnego "polis":

·          odzwierciedla różnice intelektualne i moralne obywateli

·          piramida Platona:

o         podstawa - rzemieślnicy i rolnicy:

§          mają utrzymywać siebie oraz pozostałych obywateli swoją pracą

§          należy uczyć ich pewnych sprawności moralnych (cnót): umiar, poskromienie pożądań ciała

§          trzeba zadbać, by wyobrażenie tych ludzi o świecie nie było skomplikowane --> odwołanie do religii

§          mogą posiadać własność prywatną i zakładać rodziny

o         2 warstwa - wojownicy i strażnicy:

§          powołaniem ich jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom polis

należy uczyć ich cnót: męstwo, honor

§          należy zapenić im sprawność fizyczną

§          muszą przewyższać intelektualnie rzemieślników i rolników

§          trzeba ich uczyć wiedzy ogólnej o muzyce

§          nie mogą zakładać rodzin i posiadać własności prywatnej

o         3 warstwa - filozofowie:

§          trzeba ich starannie kształcić:

·          17 - 22 - sprawność fizyczna

·          20 - 30 - wiedza ogólna

·          30 - 35 - filozofia

·          35 - 50 - urzędy publiczne

·          >50 - mogą sprawować najwyższą władzę, bo są już filozofami

§          muszą całkowicie poświęcić się służbie publicznej

§          nie wolno im posiadać nic na własność, ani zakładać rodzin (kojarzenie par w drodze losowania, a dzieci wychowywane anonimowo, tak by filozofowie nie mieli rodziny)

·          system piramidy Platona oznacza całkowite podporządkowanie jednostki państwie

·          Platon jest uważany za jednego z ojców totalitaryzmu

wizja państwa Platona wedłóg jego dzieła pt. "Prawa":

·          pod koniec życia Platon pogodził się, że państwa według niego idealnego nie da się zbudować; w dziele "Prawo" opisuje państwo niedoskonałe, ale dobre

·          wszyscy mogą posiadać coś na własność (ale równo) - by nie był przekupstwa i mogą zakładać rodziny

·          jest to państwo zamknięte (nie można wyjeżdzać)

·          igrzyska, inne zabawy mają służyć zaspokojeniu ambicji obywateli

·          państwo musi wiedzieć co ludzie o nim myślą (rozwinięte donosicielstwo)

Arystoteles (V/IV w.p.n.e):

informacje wstępne:

·          urodził się na pograniczu Macedonii

·          studiował w Akademii Platońskiej w Atenach; był również lekarzem

·          był nauczycielem Aleksandra Wielkiego; kiedy Aleksander Wielki doszedł do władzy założył w Atenach własną szkołę, w której nauczał: logiki, filozofii, etyki, medycyny, astronomii

·          nazywany filozofem środka - tendencje do poglądów umiarkowanych

metoda Arystotelesa:

·          Arystoteles w przeciwieństwie do Platona był empirykiem - twierdził, że twierdzenia ogólne należy wyprowadzać z nagromadzonych informacji o faktach na podstawie ich systematyzowania, szukania związków między tymi faktami i analizowania tych związków

·          Arystoteles przeanalizował 158 ustrojów państw - miast greckich, opisy składały się na dzieło pt."Polityka"

koncepcja państwa:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin