Temat: Co to są emocje?
Cele:Uczeń potrafi:
· zdefiniować pojęcie emocji,
· podzielić emocje na przyjemne i nieprzyjemne,
· nazwać emocje na podstawie wyrazu twarzy, oczu, ułożenia ust i określić sytuację, w jakiej osoba mogła się znaleźć.
Metody:
· burza mózgów,
· swobodne wypowiedzi uczniów,
· niedokończone zdania.
Formy pracy:
· grupowa,
· indywidualna.
Środki dydaktyczne:kartki papieru, pisaki, ilustracje postaci wyrażające emocje, magnesy, tablica, kreda.
Autor: Agnieszka Galińska
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Dzieci siedzą w kręgu i słownie opisują swoje uczuciaOdpowiadają na pytanie "Jak się dzisiaj czujesz?".
2. Wprowadzenie do tematu zajęćEmocje - to, co odczuwamy, przeżywamy.
3. Podział uczniów na grupy i próba zdefiniowania emocji- Co to są emocje?- Od czego zależą?- Czym się przejawiają?- Na co mają wpływ?
4. Podział emocji na przyjemne i nieprzyjemne - burza mózgów (zapisanie pomysłów na tablicy)
5. Wylosowanie przez uczniów ilustracji postaci i przyklejanie ich po stronie przyjemnych i nieprzyjemnych emocji. Próba nazwania emocji wyrażonych na ilustracjach oraz stanu, w jakim dana postać mogła się znaleźć (np. radość dziecka na widok mamy).
6. Zakończenie zajęć, podsumowanie tematu i wprowadzenie do kolejnych zajęć
7. EwaluacjaAnonimowa odpowiedź na pytania:
· Na dzisiejszych zajęciach podobało mi się ...........................................................
· Na dzisiejszych zajęciach nie podobało mi się .....................................................
Temat: Jak wyrażamy emocje?
Cele:Uczeń:
· potrafi rozpoznawać emocje,
· zna przysłowia związane z emocjami,
· wie, jak sobie radzić z wyrażaniem emocji,
· potrafi kontrolować swoje emocje.
· niedokończone zdania,
· akrostych,
· odgrywanie scenek,
· dyskusja.
Środki dydaktyczne:kartki papieru, pisaki, tablica, kreda.
1. Uczniowie siedzą w kręgu i słownie kończą zdanie:Najprzyjemniejsza rzecz, która przytrafiła mi się w tym tygodniu, to .............................
2. Wprowadzenie do tematu zajęćJak wyrażamy emocje i uczucia: werbalnie (słownie) i niewerbalnie (gestami).
3. Ćwiczenie "Jak wyrażasz swoje emocje?"Uczniowie mają odpowiedzieć na pytania:- Gdy jestem szczęśliwy, to ........................- Gdy się boję, to .........................................- Gdy słyszę dzwonek szkolny, to ...............
4. Ćwiczenie "Rozpoznaj emocje"Nauczyciel na tablicy rysuje buźki wyrażające emocje, a uczniowie próbują je nazwać.
5. Podział uczniów na grupyWypisanie na kartonach przez uczniów przysłów związanych z wyrażaniem emocji i ich objawami np. na ciele (np. strach ma wielkie oczy, włos się zjeżył na głowie itp.). Zebranie informacji.
6. Odgrywanie scenekUczniowie losują kartki z nazwami emocji (radość, złość, smutek, miłość, tęsknota itp.) i mają za zadanie przedstawić ja niewerbalnie.
7. AkrostychZ (łość)AC(zułość)HOW(ściekłość)ANIEUczniowie mają napisać skojarzenia związane z emocjami rozpoczynające się na litery zawarte w haśle.
8. Dyskusja na temat "Jak sobie radzić z wyrażaniem emocji? Jak je kontrolować?"
9. Podsumowanie, zapowiedź kolejnych zajęć
10. EwaluacjaOdpowiedź na pytanie:Dzisiaj czułem się.....................................................
marchewa22