PROGRAM SOCJOTERAPEUTYCZNY DLA DZIECI Z RODZIN Z PROBLEMEM ALKOHOLOWYM.doc

(47 KB) Pobierz
PROGRAM SOCJOTERAPEUTYCZNY DLA DZIECI Z RODZIN Z PROBLEMEM ALKOHOLOWYM

PROGRAM SOCJOTERAPEUTYCZNY DLA DZIECI Z RODZIN Z PROBLEMEM ALKOHOLOWYM

Terapia dzieci z problemem alkoholowym ma kilka celów:

1.       pomoc w zrozumieniu przez dziecko tego, co się wokół niego dzieje, po to by uświadomić mu, że nie jest za to odpowiedzialne ( odciążenie dziecka z odpowiedzialności za to, co dzieje się w jego rodzinie w związku z alkoholizmem rodzica ).
Jedną ze strategii oddziaływań terapeutycznych jest uczenie dziecka zgody na to, że nie ma ono kontroli nad zachowaniem i życiem innych (rodziców), wraz z równoczesnym uświadomieniem mu możliwości dysponowania własnym życiem.

2.       Oczyszczenie z zalegającego cierpienia –umożliwienia ekspresji uczuć, które dzieci muszą w innych sytuacjach(w domu ,w szkole) tłumić bądź ukrywać.

3.       Przeżycie siebie w roli dziecka ze wszystkimi przysługującymi dziecku prawami.
Prawa Kaplera:
     Nie jesteś w żaden sposób odpowiedzialny za to, co się stało z tobą i w twoim domu.
Dzieci nie są za to odpowiedzialne.
Dorośli mogą, jeśli zechcą sami rozwiązać swoje problemy. Dzieci mogą zająć się tylko swoimi dziecięcymi problemami.
Masz prawo mówić o swoich kłopotach i dostać każdą potrzebną ci pomoc od dorosłych.
Dorośli są od tego aby pomagać dzieciom. Mówienie o swoich kłopotach jest dobre i pozwala uzyskać potrzebną ci pomoc .
Korzystanie z pomocy daje ci więcej szans. Masz prawo do beztroski , zabawy i nie przejmowania się sprawami innych bardziej niż swoim.
Nie jesteś sam i nie musisz się tak czuć .Zadaniem dorosłych jest zajmować się tobą.
Możesz popełniać błędy i nie radzić sobie świetnie. To naturalne, że dzieci nie radzą sobie z czymś i nie są przez to odrzucane .
Niezależnie od tego co robisz jesteś kochany i atrakcyjny.
Masz prawo do troski od innych i bezwzględnej ochrony ciebie .Zadaniem dorosłych jest troszczyć się o ciebie i bronić cię zawsze gdy tego potrzebujesz.
Masz prawo czuć to co czujesz i oczekiwać od dorosłych, że to szanują. Twoje uczucia są tak samo dobre i poważne jak ich.

4.       Zwiększenie umiejętności związanych z dbaniem o własny rozwój i zaspokajaniem swoich potrzeb.

5.       Zbudowanie systemu oparcia i ochrony siebie.

6.       Wzmocnienie poczucia własnej wartości i dbanie o siebie.

     Zasadą, na której opiera się funkcjonowanie grupy jest idea wzajemnego wsparcia i niesienia sobie pomocy w najtrudniejszych chwilach.
Realizacja wyżej wymienionych celów odbywa się przez :

·         Dostarczanie dzieciom wiedzy ( np. szeroko pojęta edukacja alkoholowa, poznanie emocji i sposobów radzenia sobie z nimi )

·         Rozmowy o kłopotach i przeżyciach .

·         Zajęcia, zabawy(od ruchowych, przez plastyczne, muzyczne, teatralne) pozwalające pobyć dzieckiem w sposób twórczy

·         Ćwiczenie różnych , przydatnych w życiu umiejętności (np. atrakcyjnego prezentowania się , konstruktywnych sposobów komunikowania się itp.) Istotne jest by grupa terapeutyczna dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym nie była utożsamiona jako alkoholowa. Należy zajmować się różnymi sprawami nie zaś tylko problemami alkoholowymi

ETAPY PRACY W GRUPIE SOCJOTERAPEŁTYCZNEJ

Praca socjoterapeutyczna z dziećmi ma przebiegać w kilku etapach:
I etap

1.       Przełamanie onieśmielenia członków grupy –przełamanie barier psychicznych tkwiących w dzieciach związanych najczęściej z lękiem przed otwartym wyrażaniem siebie, z obawą przed ośmieszaniem. Rozluźnienie emocjonalne jest bardzo ważne w początkowej fazie kontaktów z grupą.

2.       Wzajemne poznawanie uczestników i oswojenie ze sobą – pierwszy etap tworzenia grupy. W każdej grupie znajdują się osoby nieśmiałe, zahamowane, mające kłopoty z autoprezentacją – ćwiczenia służące wzajemnemu poznaniu dają szansę wszystkim, a szczególne tym stojącym na uboczu grupy
Wzajemne poznawanie się:

o        przyśpiesza i ułatwia nawiązywanie bliższych kontaktów,

o        pozwala dobrze wykorzystać talenty poszczególnych członków dla obsadzenia ważnych w funkcjonowaniu grupy ról,

o        ułatwia wypracowanie wspólnych celów i norm,

o        sprzyja integracji i zwiększa satysfakcję z bycia razem,

o        umożliwia wszystkim prezentację swoich upodobań czy predyspozycji,

o        stwarza możliwość odnalezienia osób o podobnych zamiłowaniach.

3.       Ustalenie reguł pracy grupy.

4.       Wypracowanie systemu norm obwiązujących w grupie.

o        budowanie poczucia wspólnoty grupowej,

o        poszerzenie wiedzy na temat potrzeb grupy,

o        poszukiwanie i analiza celów grupowych,

o        zwiększenie uczucia solidarności grupowej i uświadomienie własnego wkładu w rozwój funkcjonowania grupy,

o        sformułowanie „ kodeksu moralnego” grupy,

o        uświadomienie znaczenia reguł i norm grupowych dla współżycia i współpracy,

o        zwiększenie poczucia tożsamości grupowej.

5.       Budowanie zaufania.
     W grupie, w której członkowie nie mają do siebie zaufania, trudno jest poczuć się dobrze i bezpiecznie, zwierzyć z problemów czy prosić o pomoc. Członkowie takiej grupy angażują dużo energii w obronę tajemnic oraz ukrywania swoich prawdziwych uczuć i myśli. Takie zachowania blokują możliwość zmiany, pogłębiają poczucie zagrożenia i wyobcowania z grupy.
     Pierwszym i podstawowym działaniem zmierzającym do zbudowania w grupie klimatu zaufania i bezpieczeństwa było stworzenie warunków do wzajemnego poznania. Łatwiej jest być otwartym wobec osób, które się dobrze zna, niż wobec tych, których reakcji nie sposób przewidzieć.
Ćwiczenia z tego zakresu dają dzieciom okazję do:

o        zastanowienia się, w jakim stopniu i dlaczego ufają swoim kolegom w grupie,

o        refleksji nad własną gotowością do otwartego komunikowania się,

o        przeżycia doświadczenia obdarzania zaufania innych,

o        bardziej otwartego porozumiewania się i nawiązywania bliższych więzi emocjonalnych z członkami grupy.

Należy uświadomić dzieciom, że każdy mówi innym osobie tyle tylko, ile chce; tak otwarcie, na ile go stać.

6.       Zabawy i rozmowy z dziećmi, na temat ich aktualnych przeżyć.

7.       Uczenie podstawowych umiejętności interpersonalnych – rozwijanie empatii i zrozumienia.

      Poziom empatii w dużej mierze warunkuje jakość kontaktów z innymi ludźmi. Jeśli człowiek potrafi odczytać jakie emocje przeżywa druga osoba – lepiej jego zachowanie, może ofiarować mu emocjonalne wsparcie i skuteczną pomoc. Bez tej umiejętności trudno jest nawiązywać bliskie stosunki, zaspokoić wzajemnie potrzebę miłości , bezpieczeństwa akceptacji.
      Empatia wpływa na ogólne postawy wobec ludzi. Poszerza się nasza wiedza o człowieku i o sobie samym. Rozumiejąc reakcje innych, potrafimy patrzeć na sytuację oczami drugiego człowieka, wyobrazić sobie co on odczuwa – stajemy się bardziej tolerancyjni, cierpliwi i wyrozumiali. Empatia zapewnia harmonię i ciepło w stosunkach międzyludzkich.
Ćwiczenia z tego zakresu:

·         rozwijają wyobraźnię ,

·         uczą patrzeć na sytuację z różnych punktów widzenia,

·         pogłębiają zdolności empatycznego rozumienia i odczuwania

·         sprzyjają poznaniu się dzieci na głębszym poziomie i poprawiają wzajemne stosunki w grupie.


II etap

1.       Podstawowa edukacja o chorobie alkoholowej i rodzinie z problemem alkoholowym.

2.       Ogólne rozmowy o problemach dzieci w takich rodzinach (co przeżywają , co się z nimi dzieje ) i skali problemu ( dzieci z takim doświadczeniem jest wiele ) –krótkie mini – wykłady ok. 10 min.

III etap

1.       Rozmowy z dziećmi o ich przeżyciach domowych –pierwszy moment powrotu do przeszłości (pomoc w odreagowaniu emocji i napięć ).

2.       Wprowadzenie normy mówienia o aktualnych trudnościach.

3.       Ćwiczenie umiejętności uważnego słuchania , nie przeszkadzania gdy ktoś mówi o ważnych dla siebie sprawach.
     Na tym etapie zostaną wykorzystane ćwiczenia obejmujące różne aspekty procesu komunikacji .
Głównym ich zadaniem jest :

o        umożliwienie dzieciom zrozumienia istoty procesu komunikacji i poznanie przyczyn zakłóceń,

o        doskonalenie umiejętności związanych z nawiązywaniem kontaktu, uważnym słuchaniem i komunikowaniem zrozumienia,

o        pomoc w jaśniejszym wyrażaniu własnych uczuć i myśli (zignorowanie lub stłumienie uczucia powodują wiele problemów w psychicznym funkcjonowaniu człowieka i zakłócają komunikację


IV etap
Zajęcia rozwojowe – TWORZYMY SIEBIE

o        Ćwiczenia nowych umiejętności, uczenie się zaspokajania potrzeb dziecięcych ( jest to szczególnie istotne , gdyż dzieci te cechuje często niedorozwój potrzeby zabawy i odpoczynku.

o        Uczenie konstruktywnych metod spędzania czasu wolnego.

o        Uczenie się korzystania ze swoich mocnych stron (pogłębienie wiedzy o samym sobie i wzmocnienie poczucia własnej wartości) :

§         rzetelna wiedza osobie pomaga sensownie kierować własnym życiem,

§         orientacja w swoich potrzebach, aspiracjach i możliwościach pozwala pełniej realizować życiowe cele,


     Ćwiczenia z zakresu „Samopoznania” mają na celu zachęcanie dzieci do penetrowania różnych obszarów samoświadomości – potrzeb , wartości , filozofii życiowej: niekiedy dotyczą strefy bardzo intymnej , niechętnie ujawnianej innym, dlatego też dzieci muszą mieć pewność , że nikt wbrew ich woli nie wejdzie do nich wewnętrznego świata .
To, jak myślimy o sobie i co do siebie czujemy , wpływa na sposób w jaki traktujemy własną osobę i innych ludzi . Samoakceptacja wyzwala zaufanie i wiarę we własne siły , skłania nas do wykorzystywania możliwości i korygowania zachowania pod wpływem krytyki .
Wykorzystywanie ćwiczeń wzmacniających poczucie własnej wartości ma za zadanie :

§         pomoc uczniom w zmianie stosunku do samych siebie ,

§         ułatwienie dostrzeżenia mocnych stron i nauczanie jak korzystnie je prezentować ,

§         wzmocnienie wiary we własne możliwości ,

§         dostarczanie pozytywnych informacji od innych osób o nas samych , ułatwiając w ten sposób weryfikację dotychczasowych sąsiadów ,

§         utrwalenie nawyków szukania w ludziach przede wszystkim tego , co dobre i wartościowe ,

§         nauczanie wyrażania aprobaty i akceptacji,

o        Ćwiczenie umiejętności asertywnych
     Życie w grupie wymaga liczenia się z potrzebami i interesami innych , ale nie oznacza wcale rezygnacji z własnych potrzeb i praw.
Asertywność to umiejętność pełnego wyrażanie siebie w kontakcie z innymi . Zachowanie asertywne oznacza bezpośrednie , uczucie i stanowcze wyrażanie swoich uczuć , postaw , opinii i pragnień w sposób respektujący uczucia , postawy, opinie i pragnienia drugiej osoby.
     Ćwiczenia pomagają dzieciom uświadomić sobie własne prawa w kontaktach społecznych , nauczą , co to znaczy być asertywnym , jak realizować swoje potrzeby i prośby , mówić „nie ” oraz jak bronić własnych przekonań i opinii.
     Nabyte umiejętności asertywne odgrywają znaczną rolę w przeciwstawieniu się negatywnym wpływom otoczenia , są też ważnym elementem w profilaktyce uzależnień .

o        Uczenie się umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych z rówieśnikami i dorosłymi.

o        Rozwijanie indywidualnych talentów , zamiłowań .
     Wszelkiego rodzaju twórczość artystyczna – plastyczna , literacka , muzyczna , teatralna daje nam okazję do przeżycia radości , ułatwia wyrażanie siebie – swoich myśli i nastrojów , pozwala przeżyć satysfakcję z własnych dokonań , wzmacnia wiarę w siebie i poprawia , samoocenę , jest przyjemnością , relaksem , zabawą .


V etap
      Budowanie systemu oparcia i ochrony siebie .

o        Zwiększenie umiejętności związanych z dbaniem o własny rozwój i zaspokojeniem swoich potrzeb .
Ćwiczenia wykorzystane na tym etapie z grupą spełniają następujące funkcje :

§         uczą , jak konstruować i realizować program pracy nad własnym rozwojem ,

§         ułatwiają sformułowanie osobistych celów ,

§         wzbudzają motywacje samodoskonalenia ,

§         uczą umiejętności podejmowania decyzji ,

§         służą rozwijaniu poczucia sprawstwa – poszerzeniu świadomości wpływu na otoczenie , swoje życie i własny rozwój oraz kształtowaniu zaradności życiowej .

o        Budowanie systemu zaufania.



Literatura pomocnicza :

o        Areonson E. Człowiek – istota społeczna. Warszawa PWN 1995r.

o        Chomczyńska – Miliszkiewicz M. , Pankowska D. –Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. Warszawa WSiP 1995r.

o        Jak żyć z ludźmi. Umiejętności interpersonalne . Program profilaktyczny dla młodzieży. Ćwiczenia grupowe. Warszawa MEN 1991r.

o        Jakubowska . B, Łypacewicz A., Rylke H. ( red) Ja i inni. Warszawa WSiP 1989r .

o        Mellibruda J. Poszukiwanie samego siebie . Warszawa Nasza Księgarnia 1980r.

o        Wiśniewska M. Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe.

o        Włodarski Z. Jestem człowiekiem i żyję wśród ludzi. Warszawa WSiP 1991r.

Opracowała : Wanda Szumska
"

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin