Propozycje scenariuszy zajęć terapeutycznych dla dzieci z trudnościami w adaptacji.odt

(24 KB) Pobierz

 

Propozycje scenariuszy zajęć terapeutycznych dla dzieci z trudnościami w adaptacji

Scenariusz 1
Czas trwania zajęć: 45 min.
 

Metody i techniki: technika zabawy, pantomima, technika relaksacji,
 

Formy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna
 

Środki dydaktyczne: chustka, kartka z napisanymi przysłowiami
 

Cele zajęć:

·    budowanie poczucia bezpieczeństwa w grupie,

·     ćwiczenia koncentracji uwagi,

·     rozluźnienie napięcia mięśniowego,

1.              Powitanie "Iskierka"

2.              Zabawa "Strażnicy i przemytnicy"
     Jedna osoba staje na krześle z zawiązanymi oczami, a pozostałe ustawiają się w szpaler za nią. Po kolei każdy uczestnik spotkania ma za zadanie przejść3.              na drugą stronę sali obok "strażnika" tak cicho, aby nie został usłyszany. Gdy uda mu się minąć4.              strażnika oznacza to, że przeszedł na drugą stronę granicy. Strażnik stara się cofnąć5.              każdego, którego przejście usłyszy(np. skrzypnięcie podłogi, oddech przemytnika itp.). Osoba, która została zatrzymana w tej rundzie już nie przekracza granicy.

3. Zabawa "Dziwne kroki"
Prowadzący podaje instrukcje sugerujące różne sposoby poruszania się po sali.
Przykładowe instrukcje:

o              chodzimy po sali tak, jak chcemy dopasowując kroki do własnego samopoczucia w tym momencie;

o              chodzimy po sali, stawiając jak najdłuższe kroki;

o              na czworakach;

o              stawiając dziwne kroki;

o              skacząc na obu nogach;

o              chodzimy w śnieżnych zaspach;

o              chodzimy boso po gorącym piasku;

o              idziemy z ciężkim workiem na plecach;

o              zrywamy jabłka z drzewa;;

o              skaczemy po kamieniach przez górski strumyk.

4.              Zabawa " Cisza jest krucha"
     Uczestnicy kładą się na podłodze lub siadają po turecku. Zamykają oczy. Prowadzący prosi o absolutną ciszę, uczestnicy nie kontaktują się ze sobą w żaden sposób. Uczestnicy proszeni są o zwrócenie uwagi jak wokoło jest cicho i spokojnie. Każdy ma sobie wyobrazić8.              jakiś hałas, który mógłby przeciąć9.              tę ciszę. Po chwili prowadzący uprzedza, że będzie dotykał poszczególne osoby. Każdy, kto go tylko poczuje ma wyjść10.              na środek pokoju na krótko wydając ten dźwięk, hałas i równie szybko wrócić11.              na miejsce. Zanim prowadzący zacznie zabawę od nowa czeka aż grupa uciszy się.

5. Zabawa "Jakie to przysłowie"
    Dzieci podzielone na grupy za pomocą pantomimy przedstawiają kolejno treść13.              przysłowia. Reszta odgaduje.
Przykłady przysłów:

o              "Żeby kózka nie skakała..."

o              "Gdzie dwóch się bije..."

o              "Paluszek i główka..."

o              "Gdzie kucharek sześćo              - ..."

o              "Kto daje i odbiera..."

6.  Wspólny okrzyk
     Dzieci stojąc w kole na dane hasło zaczynają cichutko mruczeć. Prowadzący wraz z dzieć mi mruczy coraz głośniej aż na końcu wszyscy głośno krzyczą "Hura!!!".

7.  Podsumowanie zajęć.

  1. 8.  Pożegnanie- "Iskierka"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scenariusz 2


Czas trwania: 60 min
 

Metody i techniki: pogadanka, rysowanie, zabawy integrujące, ułatwiające wejście w grupę, relaksacyjne
 

Forma: indywidualna, zbiorowa
 

Środki dydaktyczne: blok rysunkowy, kredki, chusta Klanzy
Cele:

                     uświadomienie dzieciom, co to znaczy mieć przyjaciela;

                     uświadomienie, co to znaczy być czyimś przyjacielem;

                     poznanie zobowiązań jakie niesie ze sobą przyjaźń;

                     umiejętność- współpracy w grupie

1.              Powitanie- "Iskierka".

2.              Rozmowa w kręgu nt. "Mój przyjaciel".

3.              Wykonanie pracy plastycznej nt. "Mój przyjaciel".

4.              Omówienie tych prac

5.              Zabawy z chustą

o              Deszczowa chmura

o              Rekin

o              Kolorowe wycieczki

o              Bilard

6.              Pożegnanie- "Iskierka"


 

 

 

 

 

 

 

 

Scenariusz 3
Czas trwania: 45 min
 

Metody i techniki: drama, pantomima, zabawy rytmiczne,
Formy: indywidualna i zbiorowa
 

Środki dydaktyczne: magnetofon, utwór muzyczny
 

Cele:

o              dodanie odwagi i pewności siebie dzieciom nieśmiałym,

o              umiejętnośćo              - współpracy w zespole,

o              Powitanie- "Iskierka"

o              Naśladowanie ruchów:
     Dzieci najpierw naśladują ruchy nauczyciela np. czynności, pozy, a następnie uczniowie dzielą się na mniejsze grupki w których chętne dzieci wymyślają ćo              wiczenia a pozostałe naśladują je.

o              Zabawa "Lustro"
Dwoje dzieci stoi do siebie twarzami i wykonuje te same ruchy.

o              Wystukiwanie rytmu
Dzieci słuchają muzyki i w jej rytmie klaszczą, stukają, tupią...

o              Zabawy w parach
Partner leży na podłodze, drugie dziecko mówi mu jak ma wstaćo              : "podwiń jedną nogę, unieś głowę...
Dwoje dzieci kładzie się na podłodze i stara się powstaćo              w identyczny sposób.

o              Zabawa ruchowa ze śpiewem "Pada deszczyk"

o              Zabawa "Figury zmieńcie się"
Dziecko dyktuje polecenia w co mają się zmienićo              pozostali. Następnie figury stają w bezruchu tak długo, aż prowadzący zabawę poda następne polecenie.

o              Zabawa "Monument"
     Dzieci w grupie wybierają budowniczego, który z pozostałych uczestników zabawy buduje monument.

o              Pożegnanie- "Iskierka"

 

 

Scenariusz 4
Czas trwania: 60 min
 

Metody i techniki: plastyczne, pogadanka, zabawy przy muzyce, improwizacja ruchowa,
 

Forma: indywidualna, zespołowa, zbiorowa
 

Środki dydaktyczne: liście, piosenka: "Jesień"
 

Cele:

nabywanie pewności siebie,

pokonywanie nieśmiałości,

umożliwianie dokonywania wyboru

o              Muzyczne powitanie.

o              Jesienny taniec liści
     Dzieci w rytm muzyki "spacerują po parku" zbierając liście opadające koło nich (terapeuta rozrzuca je). Następnie dzieci liczą zebrane liście i robią z nich dwa bukiety po jednym do każdej ręki. Kładą się na podłodze i gdy "zrywa się wiatr" porywa je do jesiennego tańca. Dzieci wirują w rytm muzyki i gdy ta zwalnia powoli kładą się na podłodze. Następnie czekają na kolejny poryw wiatru.

o              Dmuchanie w liście
     Każde dziecko trzymając liśćo              prowadzą go w górę i w dół w rytm muzyki. Następnie po demonstracji prowadzącego uczestnicy dmuchają w liśćo              skierowany blaszką w dół i podniesiony na wysokość...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin