ONTOGENEZA.doc

(90 KB) Pobierz
ONTOGENEZA, ROZWÓJ POSTNATALNY ( POURODZENIOWY)

ONTOGENEZA

 

Ø      Rozwój osobniczy

Całokształt procesów morfologicznych i fizjologicznych trwających od momentu zapłodnienia do śmierci osobnika

Składa się z 2 okresów:

§         Prenatalnego

§         Postnatalnego

 

 

ZAPŁODNIENIE

 

Ø      Jest to połączenie komórki jajowej i plemnika zachodzące w 1/3 zewnętrznej części jajowodu, w pobliżu jajnika. Może nastąpić tylko wtedy, kiedy uwolniona przez jajnik komórka jajowa spotyka się z plemnikiem, który przedostał się przez szyjkę macicy i macicę do jajowodu. Do zapłodnienia dochodzi zwykle w ciągu 36 godzin od uwolnienia komórki jajowej.

Ø      Kiedy plemnik zbliża się do komórki jajowej, czapeczka pokrywająca jego główkę zaczyna się rozpuszczać. Umożliwia to główce plemnika penetrację otoczki komórki jajowej. Gdy plemnik przenika do komórki jajowej, ogonek  

Ø      Po zapłodnieniu komórka jajowa, zwana teraz zygotą, przemieszcza się w dół jajowodu, w kierunku macicy. Zygota zaczyna gwałtownie wzrastać i 2-3 dni później, w  momencie dotarcia do macicy, staje się embrionem

Ø      Embrion po dotarciu do macicy ulokowuje się w obrębie jednego z fałdów wyściółki. W tym czasie składa się on z 2 różnych rodzajów komórek- jedne z nich tworzy łożysko, a druga płód

Ø      Następnie embrion zagnieżdża się w ścianie macicy i rozpoczyna się okres ciąży. Dzieje się to po 7 dniach od zapłodnienia

 

I TRYMESTR

 

Ø      To okres najbardziej intensywnego rozwoju. Z zapłodnionej komórki jajowej powstaje istota przypominająca miniaturowego człowieka.

 

PIERWSZY MIESIĄC

 

Ø      Okres szybkich podziałów zapłodnionej komórki

Ø      Kończy się faza jaja płodowego, a rozpoczyna się faza zarodkowa (embrionalna)

Ø      Zarysowują się okolice głowy

Ø      Tworzą się oczy

Ø      Od 21 dnia pracuje serce

Ø      Tworzy się zamknięty system naczyń krwionośnych

Ø      Powstają zaczątki 33 kręgów

Ø      Pojawia się jama ustna, zawiązki narządów wewnętrznych, kończyn, uszu i nosa, oraz 40 par mięśni

Ø        Kończąc 1 miesiąc zarodek ludzki jest zwinięty w łuk ma 0.5 cm długości i waży poniżej 1 g

 

 

 

 

DRUGI MIESIĄC

 

Ø      Okres tworzenia się podstawowych narządów (organogeneza)

Ø      Pojawiają się zawiązki dłoni i stóp, gruczołów rozrodczych, rozrodczych narządów płciowych

Ø      Twarz nabiera ludzkiego wyglądu

Ø      Głowa staje się największą częścią ciała

Ø      Pojawiają się zawiązki zębów

Ø      W zawiązku oka powstaje barwnik widoczny przez przezroczystą skórę dziecka

Ø      Serce, szczęka, żuchwa są całkowicie uformowane 

Ø      Wytwarza się podniebienie, przewód nosowo- łzowy   

Ø      Wątroba podejmuje się wytworzenia komórek krwionośnych

Ø      Tworzenie się wargi i zawiązek języka

Ø      Małżowina uszna przybiera kształt dziedziczony po rodzicach

Ø      Drogi moczowo płciowe i przewód pokarmowy oddzielają się od siebie

Ø      Kostnieją żebra i kręgi

Ø      Gałki oczne nabierają pigmentu, tworzą się powieki

Ø      Na dłoniach pojawiają się główne linie papilarne

Ø      Następuje rozwój gruczołów dokrewnych oraz kubków smakowych

Ø        U dziewczynek zaczyna się formowanie  łechtaczki, u chłopców moszny

Ø      Kończąc 2 miesiąc dziecko mierzy 3 cm

Ø        Dziecko kończy zarodkowy okres rozwoju

 

TRZECI MIESIĄC

 

Ø      Rozpoczyna się płodowy okres życia

Ø      Dziecko jest coraz bardziej aktywne, przejawia już indywidualne cechy  w  wyglądzie i zachowaniu

Ø      Grubieje skóra i mięśnie

Ø      Na skórze wyrasta meszek płodowy

Ø      Powieki przykrywają oczy

Ø      Na kończynach pojawiają się zawiązki paznokci

Ø      Twarz ma już proporcje dziecięce

Ø      Powstaje otwór odbytowy i gruczoły wytwarzające ślinę 

Ø        Nerki produkują mocz, kora nadnerczy wytwarza hormony

Ø      Rozwijają się struny głosowe

Ø      Dziecko ma 7,5 cm i waży 14 g

 

                            II TRYMESTR

 

Ø      Charakteryzuje się intensywnym wzrostem dziecka oraz dużym tempem rozwoju układu nerwowego

Rozwój fizyczny:

§         Mózg osiąga pełną liczbę neuronów, które intensywnie się rozwijają

§         Następuje mielinizacja- tworzenia się otoczki tłuszczowej wzdłuż włókien nerwowych w rdzeniu kręgowym. Dzięki temu przebieg impulsów nerwowych jest szybszy i bardziej efektywny

 

 

 

 

 

 

CZWARTY MIESIĄC

 

Ø      Intensywny przyrost długości ciała do 25 cm i ciężaru do 20 dkg

Ø      Główka zajmuje 1/3 ciała, dzięki rozwojowi mięśni karku trzyma się prosto

Ø      Na palcach pojawiają się poduszeczki dotykowe, a na nich linie papilarne

Ø      Serce przepompowuje ok. 30 l. krwi

Ø      Tarczyca asymiluje jod i wydziela tyroksynę

Ø      Organizm syntezuje białka

Ø      Magazynowana jest brunatna  tkanka tłuszczowa, która zostaje przekształcona bezpośrednio w energię  

Ø      Zwiększa się ilość płynu owodniowego, który zapewnia utrzymanie stałej temperatury, łagodzi wstrząsy i skutki urazów fizycznych matki

Ø      Mózg dynamicznie dojrzewa, na jego powierzchni pojawiają się bruzdy ( bruzda Sylwiusza) i zwoje

Ø      Uformowany jest móżdżek- zmysł równowagi i koordynacji ruchowej

Ø      Powstają nowe połączenia nerwowe

Ø      W przedniej części kory mózgowej powstaje- tworzy się mapa ruchowa i czuciowa ciała

Ø      Zwiększa się ilość płynu owodniowego, który zapewnia utrzymanie stałej temperatury ciała 

 

PIĄTY MIESIĄC

 

Ø      Dziecko osiąga do około 30 cm długości i do 40 dkg wagi

Ø      Porost włosów, brwi i rzęs

Ø      Wysłuchiwane tony serca

Ø      W mózgu uwidocznia się bruzda czołowa, ciemieniowo-potyliczna i ostrogowa oraz spoidła

Ø      Stopniowa aktywność dziecka staje się regularna i cyklicznie zmienia się

 

 

 

SZÓSTY MIESIĄC

 

Ø      Ciało dziecka staję się powoli proporcjonalne

Ø      Wielkość do 35 cm, masa 50-70 dkg

Ø      Wytwarzają się wiązadła stawowe

Ø      Szkielet intensywnie kostnieje

Ø      Dziecko magazynuje substancje potrzebne po urodzeniu: wapń, żelazo, białko, ciała odpornościowe

Ø      Dojrzewają narządy wewnętrzne

Ø      Kończy się wzrost liczby komórek i zwojów nerwowych

Ø      Gęstnieje sieć wiązań nerwowych

 

Kończy się II trymestr 

 

 

III TRYMESTR

 

Ø      To okres w którym wzrasta możliwość przeżycia dziecka poza organizmem matki.

 

 

 

 

SIÓDMY MIESIĄC

 

Ø      Dziecko osiąga około 30 cm wzrostu i waży 90-135 dkg

Ø      Dalej rosną włosy i paznokcie

Ø      U chłopców jądra z jamy brzusznej zsuwają się do moszny

Ø      Zmniejsza się przestrzeń wokół dziecka, co utrudnia swobodne poruszanie się

Ø      Powstają wzorce pamięciowe ruchów

Ø      Większość odruchów wrodzonych jest już widoczna np. odruch ssania

 

 

 

 

 

7/8 MIESIĄC

 

 

Ø      Układ nerwowy sprawniej koordynuje  ruchami ciała, zawiaduje czynnościami, myśleniem, uczuciami

Ø      Dziecko coraz częściej przybiera pozycję główkową w dół

Ø      Wytwarza się zdolność lewej półkuli mózgowej do przyjmowania dźwięków mowy, a prawej muzyki

 

 

ÓSMY MIESIĄC

 

 

Ø      Dziecko wazy 180- 200 dkg

Ø      Skóra wygładza się i różowieje

Ø      Ciało przybiera kształt bardziej zaokrąglony

Ø      Dojrzewają narządy wewnętrzne zwłaszcza układu oddechowego

 

 

DZIEWIĄTY MIESIĄC

 

 

Ø      Na 2 tygodnie przed urodzeniem dziecko przestaje rosnąć

Ø      W jelicie grubym gromadzą się martwe komórki przewodu pokarmowego oraz połknięte włoski

 

 

 

 

ONTOGENEZA, ROZWÓJ POSTNATALNY ( POURODZENIOWY)

 

 

ROZWÓJ FIZYCZNY:

Obejmuje rozwój:

·         Somatyczny

·         Psychiczny

·         Motoryczny

 

Jest związany z następującymi czynnikami:

Ø      Wzrastania-  zwiększania wymiarów i masy ciała

Ø      Różnicowania- morfologicznej specjalizacji narządowej i kształtowanie typowych proporcji ciała

Ø      Dojrzewania- doskonalenie funkcjonalnego oraz między narządowej

  

 

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ

 

Czynniki endogenne:

Ø      Czynniki genetyczne (płeć)

Ø      Właściwości śródmacicznego środowiska matki

Ø      Wiek rodziców ( ryzyko zespołu Downa od 1:700 do 1:50)

Ø      Kolejność ciąży

Ø      Hormony

 

Czynniki egzogenne:

Ø      Wpływy biogeograficzne ( klimat, zasoby wodno- mineralne, flora, fauna)

Ø      Wpływy społeczno ekonomiczne ( poziom wykształcenia i kultury rodziców, wychowawców, wpływy emocjonalne, środowisko …………………….

 

ROZWÓJ FIZYCZNY CECHUJE:

 

Ø      Determinacja ( czynniki genetyczne)

Ø      Stymulacja ( hormony)

Ø      Modyfikacja ( czynniki środowiskowe)

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin