środki stylistyczne-spr.pdf

(143 KB) Pobierz
Microsoft Word - Test dla kl. III gimnazjum ze œrodków stylistycznych Gr. B–
Ola Bednarska
olabednarska@wp.pl
nauczyciel: wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego
Publiczne Gimnazjum w Nowej Brzeźnicy
Test dla ucznia kl. III gimnazjum
ŚRODKI STYLISTYCZNE
Karta pracy ucznia
ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.. ÈÈÈÈÈÈÈÈ
(imię i nazwisko ucznia) (numer z dziennika)
Data sprawdzianu ÈÈÈÈÈÈ..
Zdobyta ilość punktw i ocena ÈÈÈ.ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ..
Grupa B
1. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Ktre z poniższych zwrotw zaliczamy do animizacji?
a) długi rosną
b) biały jak gołąb
c) wiatr wieje
d) budzą się wspomnienia
e) podobni jak dwie krople wody
(5 p.)
2. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Ktre to epitety?
a) kwiaty uśmiechały się
b) kamienie ruszyły się
c) ciekawa książka
d) cieknący kran
(4 p.)
3. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Jakie środki stylistyczne zostały zastosowane w poniższym wierszu?
a) pytanie retoryczne
b) anafora
c) zdrobnienie
d) zgrubienie
ájak powj co pragnie się wić,
jak zieleń rozhukana w maju,
jak woda, co brzegi rwie,
jak jaskłki, co w niebie śmigają
po dwieÑ
(W. BRONIEWSKI, Anonim )
W czwartym wersie autor przenisł część zdania do innego wersu, a więc zastosował
ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ
(4 p.)
4. Zaznacz prawdziwe zdania.
a) głodny jak wilk, czerwony jak cegła Î to epitety
b) gorący ld, ciemna jaskinia Î to oksymoron
c) áTo za mało! Za mało! Za mało!
Twoje słowa tumanią i kłamią! Î to wykrzyknienie
(3 p.)
5. Dopasuj pojecie do definicji.
POJĘCIE:
DEFINICJA
A. Wyraz, ktry jest określeniem rzeczownika; wyrażony
często przymiotnikiem, imiesłowem, rzeczownikiem.
Uwydatnia cechy przedmiotu, pojęcia, osoby; wskazuje
na ich właściwości; ujawnia stosunek mwiącego do
wyrazu określanego.
B. Pytanie postawione w utworze, nie wymagające
odpowiedzi.
C. To znak, pojecie; to ukrywanie głębszych treści i
znaczeń za pomocą obrazw i znakw. Odczytanie go
dopuszcza wieloznaczność i dowolność.
D. Postać, przedmiot, gest, sens, ktre obok znaczenia
dosłownego mają także znaczenie przenośne.
symbol
alegoria
epitet
pytanie retoryczne
pojęcie
Litera odpowiadająca
definicji
symbol
alegoria
epitet
pytanie retoryczne
(4 p.)
199995646.001.png
opracowała: Ola Bednarska
Gr. B
6. Podkreśl w poniższym wierszu zdrobnienia.
áCzym kochanki godzien rączek?
Powiedz niebieska Marylko!
Za pierwszy miłości pączuszek
Zyskam pierwszą È och! Łzę tylko.Ñ
(A. MICKIEWICZ, Pierwiosnek)
(3 p.)
7. Wpisz poprawną odpowiedź.
Wyrżniamy następujące neologizmy:
ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ...
ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ...
(3 p.)
8. Wytłumacz sens alegoryczny poniższych zwrotw.
Lew to alegoria ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.
Pies to alegoria ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.
Kobieta z przepaską na oczach i wagą to alegoria ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.
Sowa to alegoria ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ
PUNKTACJA
OCENA PUNKTACJA
Bardzo dobry 30 pkt. Î 27 pkt.
Dobry 26 pkt. Î 22 pkt.
Dostateczny 21 pkt. Î 15 pkt.
Dopuszczający 14 pkt. Î 9pkt.
Niedostateczny poniżej 8 pkt.
(4 p.)
199995646.002.png
opracowała: Ola Bednarska
Gr. B
Test dla ucznia kl. III gimnazjum
sprawdzający wiedzę i umiejętności z zakresu środkw stylistycznych
ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.. ÈÈÈÈÈÈÈÈ
(imię i nazwisko ucznia) (numer z dziennika)
Data sprawdzianu ÈÈÈÈÈÈ..
Zdobyta ilość punktw i ocena ÈÈÈ.
ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ..
Gr. B
1. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Ktre z poniższych zwrotw zaliczamy do animizacji?
a) długi rosną
b) biały jak gołąb
c) wiatr wieje
d) budzą się wspomnienia
e) podobni jak dwie krople wody
(5 p.)
2. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Ktre to epitety?
a) kwiaty uśmiechały się
b) kamienie ruszyły się
c) ciekawa książka
d) cieknący kran
(4 p.)
3. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Jakie środki stylistyczne zostały zastosowane w poniższym wierszu?
a) pytanie retoryczne
b) anafora
c) zdrobnienie
d) zgrubienie
ájak powj co pragnie się wić,
jak zieleń rozhukana w maju,
jak woda, co brzegi rwie,
jak jaskłki, co w niebie śmigają
po dwieÑ
(W. BRONIEWSKI, Anonim )
W czwartym wersie autor przenisł część zdania do innego wersu, a więc zastosował
ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ
(4 p.)
4. Zaznacz prawdziwe zdania.
a) głodny jak wilk, czerwony jak cegła Î to epitety
b) gorący ld, ciemna jaskinia Î to oksymoron
c) áTo za mało! Za mało! Za mało!
Twoje słowa tumanią i kłamią! Î to wykrzyknienie
(3 p.)
opracowała: Ola Bednarska
Gr. B
5. Dopasuj pojecie do definicji.
POJĘCIE:
symbol
alegoria
epitet
pytanie retoryczne
DEFINICJA
A. Wyraz, ktry jest określeniem rzeczownika; wyrażony często
przymiotnikiem, imiesłowem, rzeczownikiem. Uwydatnia cechy
przedmiotu, pojęcia, osoby; wskazuje na ich właściwości;
ujawnia stosunek mwiącego do wyrazu określanego.
B. Pytanie postawione w utworze, nie wymagające odpowiedzi.
C. To znak, pojecie; to ukrywanie głębszych treści i znaczeń za
pomocą obrazw i znakw. Odczytanie go dopuszcza
wieloznaczność i dowolność.
D. Postać, przedmiot, gest, sens, ktre obok znaczenia dosłownego
mają także znaczenie przenoś
pojęcie
Litera odpowiadająca
definicji
symbol
alegoria
epitet
pytanie retoryczne
6. Podkreśl w poniższym wierszu zdrobnienia.
áCzym kochanki godzien rączek?
Powiedz niebieska Marylko!
Za pierwszy miłości pączuszek
Zyskam pierwszą È och! Łzę tylko.Ñ
(B. MICKIEWICZ, Pierwiosnek)
(4 p.)
(3 p.)
7. Wpisz poprawną odpowiedź.
Wyrżniamy następujące neologizmy:
ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ...
ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ...
(3 p.)
8. Wytłumacz sens alegoryczny poniższych zwrotw.
Lew to alegoria ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.
Pies to alegoria ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.
Kobieta z przepaską na oczach i wagą to alegoria ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.
Sowa to alegoria ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ
(4 p.)
199995646.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin