K.o miłosierdziuII.doc

(33 KB) Pobierz
KATECHEZA O MIŁOSIERDZIU

KATECHEZA O MIŁOSIERDZIU

 

Temat: PAN JEZUS JEST MIŁOSIERNY I WZYWA DO MIŁOSIERDZIA.

 

Cel d. Zrozumienie istoty Miłosierdzia na podstawie przypowieści o niemiłosiernym słudze.

Cel w. Realizacja wezwania do miłosierdzia w życiu codziennym.

 

1.      Wprowadzenie

Podział klasy na dwie grupy, każdej grupie dajemy kartkę z napisem MIŁOSIERDZIE.

Każdy uczeń wokół tego hasła ma zapisać słowa, które mu się z nim kojarzą.

Przedstawiciele każdej grupy odczytują wynik pracy.

K. dzisiaj zastanowimy się na czym polega miłosierdzie i jak je realizować w życiu codziennym.

 

2.      Rozwinięcie tematu

Pan Jezus żyjąc na ziemi  okazywał miłosierdzie różnym ludziom.

K. pyta: jakie osoby znacie, którym Pan Jezus okazał miłosierdzie? (rozmowa z uczniami)

Odczytanie i analiza fragm. J 8,1-11

              Pytania:

·         Kogo ludzie przyprowadzili do Pana Jezusa?

·         Za co chcieli potępić tę kobietę?

·         Co Pan Jezus uczynił dla niej?

·         Dlaczego Pan Jezus jej przebaczył?

·         Do czego ją zobowiązał?

·         Do kogo dziś Pan Jezus mówi te słowa?

·         Kiedy Pan Jezus okazał miłosierdzie wszystkim ludziom?

“On to został wydany za nasze grzechy i wskrzeszony z martwych dla naszego usprawiedliwienia” (Rz 4,22).

K. pokazuje obraz Pana Jezusa Miłosiernego i pyta:

·         Jak nazywany jest ten obraz?

·         Z jaką osobą i dlaczego łączy się jego powstanie?

Omówienie obrazu: Pan Jezus dotyka ręką swego serca, wychodzą z niego dwa promienie – biały i czerwony.

·         Co one oznaczają?

·         Z jakim sakramentem kojarzy się woda?

·         Z jakim sakramentem kojarzy się krew?

Z dzienniczka Siostry Faustyny: “Te dwa promienie oznaczają KREW i WODĘ – biały promień oznacza wodę, która usprawiedliwia dusze, czerwony płomień oznacza krew, która jest życiem dusz. Te dwa promienie wyszły z wnętrzności Miłosierdzia Mego, wówczas kiedy konające serce moje zostało włócznią otwarte na krzyżu. Szczęśliwy kto w ich cieniu żyć będzie”.

K. Zwróćmy uwagę na drugą rękę Chrystusa:

·         Jaki wykonuje gest?

·         Kiedy podobny gest jest skierowany do mnie, do ciebie?

Patrząc dalej na Chrystusa, na Jego stopy widzimy jak idzie ze swym miłosierdziem do człowieka.

Do siostry Faustyny Pan Jezus mówił: “Powiedz, że Miłosierdzie jest największym przymiotem Boga. Wszystkie dzieła rąk moich są ukoronowane Miłosierdziem”.

 

3.      Pogłębienie

Ojciec Św. Jan Paweł II ogłosił Encyklikę “Dives in Misericordia”, w której pisze, że Ojciec Niebieski okazał Miłosierdzie przez Wcielenie Syna Bożego, który przyszedł ukazać Miłosierdzie Ojca, sam będąc Miłosierny.

“Jezus ukazał, że człowiek nie tylko doświadcza i dostępuje miłosierdzia Boga samego, ale powołany jest aby sam czynił miłosierdzie drugiemu. W konstytucji Królestwa Bożego (8 błogosławieństw) jest to droga zasługiwania na miłosierdzie: “Błogosławieni miłosierni albowiem oni miłosierdzia dostąpią”.

              Również w ślad za nauką Chrystusa Kościół zachęca nas do czynienia drugiemu człowiekowi, tak co do duszy jak i co do ciała.

              Odczytanie KKK 2447.

“Uczynkami miłosiernymi są dzieła miłości, przez które przychodzimy z pomocą naszemu bliźniemu w potrzebach jego ciała i duszy. Pouczać, radzić, pocieszać, umacniać jak również przebaczać i krzywdy cierpliwie znosić – to są uczynki miłosierdzia co do duszy. Uczynki miłosierdzia co do ciała polegają zwłaszcza na tym by głodnych nakarmić, nagich przyodziać, spragnionych napoić, bezdomnym dać dach nad głową, chorych i więźniów nawiedzać, umarłych grzebać. Spośród tych czynów jałmużna dana ubogim jest jednym z podstawowych świadectw miłości braterskiej, jest on także praktykowaniem sprawiedliwości, która podoba się Bogu”.

4.      Zastosowanie

K. dzieli klasę na kilka grup, rozdaje każdej z grup jeden z  uczynków  miłosiernych. Uczniowie mają pomyśleć jak można ten uczynek zrealizować w życiu, jak jest realizowany. Uczeń wyznaczony przez grupę relacjonuje wynik pracy.

              W dopowiedzeniu zwracamy uwagę na działalność szkolnych kół Caritas.

K. proponuje tzw. “puste krzesło”. Zajmuje je osoba, która doświadczyła miłosierdzia, była miłosierna lub słyszała o uczynku miłosiernym i chce to innym opowiedzieć.

              Chrystus miłosierny jest z nami, jest w nas. Pomyślmy:

·         W czym naśladujemy Chrystusa Miłosiernego?

·         Jak okazujemy miłosierdzie bliźnim? (najbliższym i tym przygodnie spotkanym)

·         Jak często przyzywamy Miłosierdzia Bożego?

·         Czym dla nas jest wezwanie “Jezu ufam Tobie”?

 

M.D.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin