Co do czego pasuje. klasyfikowanie..doc

(38 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 12

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 56 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Co do czego pasuje?

ZAGADNIENIE: Klasyfikacja

 

„Kto ma ...?” zabawa integracyjna  

CEL: autoprezentacja, oznaczenie prawej strony ciała

Dzieci siedzą na krzesełkach i otrzymują kolorowe frotki (4 kolory), nakładają je na prawą rękę. Podczas śpiewania wstają dzieci z wywołanym kolorem i wypowiadają swoje imię. (piosenka nr 21, cz. I „ W co się bawić z dziećmi” piosenki i zabawy :Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz).

Kto ma ....(np.czerwony) kolor

Ma wstać! Ma wstać! Ma wstać!

Bo chcemy go przywitać i jego imię znać!

Podczas następnej kolejki powtórzeń dzieci wchodzą do koła podają sobie ręce tworząc małe tańczące kółeczko

Kto ma ...( np. zielony ) kolor

Do koła niech wejdzie!

Podajcie sobie ręce

Wesoło wam będzie!

 

„Ludzie do ludzi” – zabawa ruchowa

CEL: doskonalenie prawej ręki, doskonalenie orientacji w schemacie ciała

Dzieci mają na prawej ręce frotki, spacerują po sali poruszając się w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie jak najszybciej znajdują sobie parę, by wykonać polecenie prowadzącego np. prawa ręka do prawej, lewy łokieć do lewego. Na hasło: Ludzie do ludzi – dzieci przytulają się do siebie

 

„Praczki” –  zabawa ruchowa ze śpiewem 

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

Śpiewamy piosenkę  z równoczesnym wykonywaniem określonych czynności. (piosenka nr 45, cz. II. „W co się bawić dziećmi .Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam                            /dzieci pokazują ręce

Jak praczki pracują pokażę ja wam                                          

Tak piorą tak piorą przez cały długi dzień   2 x                            /zaciskają dłonie w pięści i

                                                                                         pocierają ręką o rękę

..........Wieszają , wieszają przez cały długi dzień   2x              /podnoszą ręce do góry .........Prasują , prasują przez cały długi dzień   2x              /dłoń zwijają w pięść i poruszają

                                                                                                ręką w poziomie ..........Składają , składają  przez cały długi dzień  2x              /wykonują ruchy naśladujące

                                                                                              składanie bielizny .........Tańcują , tańcują przez cały wolny dzień  2 x              /tańczą

 

„Co do czego pasuje?” – zabawa logiczna

CEL: segregowanie obrazków wg zasady: co do czego pasuje? Słowne określanie kryteriów grupowania obiektów

Do dyspozycji mamy 4 różne grupy przedmiotów np. zabawki, słodycze, ubrania, owoce (mogą być zastępniki rysunki).

1. ustalamy, że należy te przedmioty poukładać na odpowiednie półki

2. każde dziecko  losuje przedmiot i przyporządkowuje do odpowiedniej półki, uzasadnia swoją decyzję

 

„Co nie pasuje? zabawa dydaktyczna

CEL: porównywanie obiektów i dostrzeganie  różnic; podobne – inne ( co nie pasuje?)

1. dzieci otrzymują koperty  z figurami ( rysunkami), określają co na nich nie pasuje i dlaczego? np. 5 kwadratów i trójkąt, 3 kwiatki i prostokąt

2. rzucamy kostką do gry z takimi rysunkami jakie są na kartkach dzieci: kwiatek, kwadrat, trójkąt, koło, prostokąt, koło. Prowadzący rzuca kostką, dzieci pokazują odpowiedni obrazek jaki wskazała nam kostka

 

 

„Ważny wyraz” – rozwiązywanie zagadek: np. dotyczących ubrań

CEL:  analiza głoskowa wyrazów (rozwiązanie zagadek), całościowe poznawanie wyrazu

Pokazujemy dzieciom wyrazy, głoskujemy, przeliczamy głoski, wyodrębniamy głoskę na początku i na końcu wyrazu, tworzymy liczbę mnogą, dzielimy na sylaby

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: doskonalenie płynności ruchów ręki

Dzieci rysują po śladach zaczarowany przedmiot, karta nr I 12, ozdabiają go wg własnego pomysłu.

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenki, frotki

·         krzesełka

·         przedmioty lub zastępniki

·         koperty z rysunkami

·         napisy

·         karty pracy

 

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin