Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5 – 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
TEMAT: Co do czego pasuje?
ZAGADNIENIE: Klasyfikacja
„Kto ma ...?” – zabawa integracyjna
CEL: autoprezentacja, oznaczenie prawej strony ciała
Dzieci siedzą na krzesełkach i otrzymują kolorowe frotki (4 kolory), nakładają je na prawą rękę. Podczas śpiewania wstają dzieci z wywołanym kolorem i wypowiadają swoje imię. (piosenka nr 21, cz. I „ W co się bawić z dziećmi” piosenki i zabawy :Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz).
Kto ma ....(np.czerwony) kolor
Ma wstać! Ma wstać! Ma wstać!
Bo chcemy go przywitać i jego imię znać!
Podczas następnej kolejki powtórzeń dzieci wchodzą do koła podają sobie ręce tworząc małe tańczące kółeczko
Kto ma ...( np. zielony ) kolor
Do koła niech wejdzie!
Podajcie sobie ręce
Wesoło wam będzie!
„Ludzie do ludzi” – zabawa ruchowa
CEL: doskonalenie prawej ręki, doskonalenie orientacji w schemacie ciała
Dzieci mają na prawej ręce frotki, spacerują po sali poruszając się w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie jak najszybciej znajdują sobie parę, by wykonać polecenie prowadzącego np. prawa ręka do prawej, lewy łokieć do lewego. Na hasło: Ludzie do ludzi – dzieci przytulają się do siebie
„Praczki” – zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
Śpiewamy piosenkę z równoczesnym wykonywaniem określonych czynności. (piosenka nr 45, cz. II. „W co się bawić dziećmi .Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz).
Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam /dzieci pokazują ręce
Jak praczki pracują pokażę ja wam
Tak piorą tak piorą przez cały długi dzień 2 x /zaciskają dłonie w pięści i
pocierają ręką o rękę
..........Wieszają , wieszają przez cały długi dzień 2x /podnoszą ręce do góry .........Prasują , prasują przez cały długi dzień 2x /dłoń zwijają w pięść i poruszają
ręką w poziomie ..........Składają , składają przez cały długi dzień 2x /wykonują ruchy naśladujące
składanie bielizny .........Tańcują , tańcują przez cały wolny dzień 2 x /tańczą
„Co do czego pasuje?” – zabawa logiczna
CEL: segregowanie obrazków wg zasady: co do czego pasuje? Słowne określanie kryteriów grupowania obiektów
Do dyspozycji mamy 4 różne grupy przedmiotów np. zabawki, słodycze, ubrania, owoce (mogą być zastępniki – rysunki).
1. ustalamy, że należy te przedmioty poukładać na odpowiednie półki
2. każde dziecko losuje przedmiot i przyporządkowuje do odpowiedniej półki, uzasadnia swoją decyzję
„Co nie pasuje? – zabawa dydaktyczna
CEL: porównywanie obiektów i dostrzeganie różnic; podobne – inne ( co nie pasuje?)
1. dzieci otrzymują koperty z figurami ( rysunkami), określają co na nich nie pasuje i dlaczego? np. 5 kwadratów i trójkąt, 3 kwiatki i prostokąt
2. rzucamy kostką do gry z takimi rysunkami jakie są na kartkach dzieci: kwiatek, kwadrat, trójkąt, koło, prostokąt, koło. Prowadzący rzuca kostką, dzieci pokazują odpowiedni obrazek jaki wskazała nam kostka
„Ważny wyraz” – rozwiązywanie zagadek: np. dotyczących ubrań
CEL: analiza głoskowa wyrazów (rozwiązanie zagadek), całościowe poznawanie wyrazu
Pokazujemy dzieciom wyrazy, głoskujemy, przeliczamy głoski, wyodrębniamy głoskę na początku i na końcu wyrazu, tworzymy liczbę mnogą, dzielimy na sylaby
Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: doskonalenie płynności ruchów ręki
Dzieci rysują po śladach zaczarowany przedmiot, karta nr I – 12, ozdabiają go wg własnego pomysłu.
(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).
POMOCE:
· piosenki, frotki
· krzesełka
· przedmioty lub zastępniki
· koperty z rysunkami
· napisy
· karty pracy
1
m.g87