SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU KSZTAŁTOWANIA POJĘĆ MATEMATYCZNYCH W GRUPIE DZIECI SZEŚCIOLETNICH.
Temat: „Dziewięć bałwanków” – wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 9 na podstawie wiersza A. Łady – Grodzickiej.
Cele:
· zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9
· doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów i posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
· rozwijanie umiejętności klasyfikowania obiektów ze względu na dwie cechy – kolor i kształt
· doskonalenie orientacji przestrzennej
Przebieg zajęć:
1. Powitanie piosenką „Wszyscy są, witam Was”.
2. Zabawa ruchowa „Praczki” – ćwiczenia w zakresie orientacji przestrzennej.
3. Piosenka „Sanna” ilustrowana ruchem – wprowadzenie w tematykę zimową.
4. Wiersz „Dziewięć bałwanków” ilustrowany sylwetami i rozmowa na jego temat.
5. Numerowanie bałwanków zaprezentowanych na tablicy.
6. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem kolorowych figur geometrycznych „Kto zatańczy w środku koła?” – klasyfikowanie ze względu na kolor i kształt.
7. Tworzenie zbiorów 9 elementowych i uzupełnianie liczmanów do 9.
8. Pokaz cyfry 9, omówienie wyglądu, próby odtwarzania kształtu (układanie z tasiemek, wodzenie palcem po wzorze, rysowanie w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegów.
9. Zabawa na zakończenie zajęć „Piegi Gosi”.
m.g87